Honor 5C Grijs Review

Arjan90 21 oktober 2016, laatste update op 21 oktober 2016, 804 views

Honor 5C Grijs

De Honor 5C is een vlotte telefoon, focus ligt duidelijk op gebruikerssnelheid (o.a. doordat de GPU wat langzamer is, maar de CPU juist sneller). Mooi en helder scherm, dualsim is top! Al met al een aanrader als goedkope telefoon in een mooi formaat.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Dualsim
  • Snelheid
  • Scherm (resolutie en helderheid)

Minpunten

• Huawei softwareschil
  • Camera valt me tegen (en steekt uit)
  • Dualsim gaat ten koste van microSD

Referentiekader
Ik heb hiervoor een Microsoft Lumia 950XL gehad. Daarvoor had ik een Samsung S4 en een Samsung S2. Ik ben overgestapt op de Lumia omdat ik benieuwd was naar het Windows Phone 10 systeem, omdat ik weinig apps gebruikte voorzag ik weinig problemen. Ik ben iemand die houdt van gadgets en het liefst het nieuwste van het nieuwste heeft en bij voorkeur ook snel spul.

Omdat ik ook voor mijn werk een mobiel heb wilde ik graag een dualsim, daarnaast beviel de Lumia mij niet als telefoon (kwalitatief viel het me erg tegen) en was ik wel weer toe aan Android. Voor mijn werk heb ik een Huawei G6, daar ben ik absoluut niet tevreden mee.

Eerste indruk
De eerste indruk van de telefoon was goed: netjes en klein verpakt, toestel ziet er goed uit. Geen naden of kieren, gewoon strak. Bij het aanzetten van het toestel kwam alles gelijk bekend voor, de helderheid van het scherm viel gelijk op. Het scherm ziet er scherp uit, is helder en heeft goede kijkhoeken. Het toestel is ook snel, geen merkbare verschillen in snelheid t.o.v. de Lumia.

Ik kende het merk Honor nog niet, maar zag dat het een dochter is van Huawei, helaas betekent dit dat je ook het Homescreen systeem van Huawei hebt (EMUI). Dit heeft wat weg van de iPhone waardoor je apps allemaal gewoon op je homescreen komen te staan.

Dualsim
Mijn telefoon is primair gekocht als dualsim telefoon, waarbij ik twijfel had of ik het echt kon gebruiken omdat er maar weinig telefoons zijn die Dual Sim Dual Active ondersteunen: dan ben je op allebei je sims altijd bereikbaar, ook als één van de sims op dat moment in gesprek is omdat je daarmee belt.
Deze telefoon ondersteunt alleen Dual Sim Dual Standby, wat betekent dat je bereikbaar bent op beide sims zolang géén van beide sims actief is. Dat laatste is een term waar ik veel onderzoek naar heb gedaan: wat betekent het bijvoorbeeld als ik muziek stream en een internetverbinding open heb staan? Is dat een actieve sim? Het antwoord is nee. Als ik met sim 1 muziek stream, ben ik gewoon nog telefonisch bereikbaar op sim 2.

Dagelijks gebruik
De telefoon is erg fijn in gebruik! De batterij gaat 1,5 tot 2 dagen mee afhankelijk van gebruik, in het weekend red ik 2 dagen makkelijk. Doordeweeks met werk blijf ik op het einde van de dag vaak steken op 35% waardoor ik hem weer moet opladen om de volgende dag weer door te komen.
Het toestel reageert snel op input, ik heb nog geen vertragingen gezien dus ik ben erg tevreden. De GPU is wat langzamer, maar ik speel geen spelletjes op mijn telefoon. Mijn gebruik is echt beperkt tot: mailen, bellen, sms'en (Telegram/Whatsapp) en media afspelen/streamen.

Foto's
Voor veel mensen belangrijk en ik gebruik het ook regelmatig, maar de camera valt wel tegen. Scherpstellen gaat langzaam en mist vaak zijn punt. Echt een tegenvaller t.o.v. de Lumia (maar die is veel beter op dit vlak, dat wist ik al). Ik ga hem in ieder geval niet veel gebruiken als camera.

Ik vind deze telefoon een echte aanrader. Voor het geld wat je betaalt krijg je een hele complete telefoon die vergelijkbaar is met de Huawei P9 lite. De grootte is ook erg fijn, 5.2" is een fijne maat voor mij. Het voelt voor mij absoluut niet als een telefoon van 200 euro. Als je veel foto's maakt met je telefoon zou ik hem wel overslaan, bij mij valt dat in ieder geval erg tegen.

Omdat ik ook een Huawei heb van twee jaar geleden, zie ik dat Huawei wel enorme stappen heeft gemaakt in hun systemen. De EMUI schil op de telefoon is productief, goed te managen en alle apps eromheen lopen niet vast. Bij de oude Huawei zag ik bijv. opeens mijn dialer verdwijnen, kon ik contactpersonen niet meer vinden, etc. Dat heb ik bij deze versie nog niet gehad.

Heb jij ook een Honor 5C Grijs?