1 review

Specificaties 12" • 1920x1200 • 512GB • Win 10 Pro - Bekijk alle specificaties

HP Elite x2 1012 G1 L5H16EA + Thunderbolt Dock (P5Q54AA) (Qwerty toetsenbord) Zilver Review

johanl79Testpanel 21 oktober 2016, laatste update op 10 november 2016, 473 views Testpanel

Prima alternatief voor de Surface Pro tablets van Microsoft.

Pluspunten

• Maakt weinig geluid
  • Word nauwelijks warm

Minpunten

• Vrij korte batterijduur

Algemene indruk
HP biedt met de Elite X2 naar mijn mening een goed alternatief voor de Surface Pro 3 en 4 van Microsoft. De kickstand vind ik fijner dan die van de Surface Pro 3 en het toetsenbord typt prima. Uiteraard is dit een product voor de zakelijke markt en dan met name mensen die veel op pad gaan en dat prettig vinden om dat met een licht model te doen. De Elite X2 is zwaarder dan een iPad maar toch lichter dan de meeste Ultrabooks, zeker als je het toetsenbord er af haalt. Nadeel is wellicht de in mijn ogen wat korte batterijduur, ik vermoed dat de tablet zeker niet de hele werkdag mee zal gaan. Aangezien er een USB-C aansluiting op zit kan je de (auto)lader van je telefoon gebruiken, mits die natuurlijk ook USB-C heeft, iets wat zeker nuttig kan zijn.
[img]0V632qq8[/img]

Windows 10 werkt prettig op een tablet en de Elite X2 is ook lekker snel. Een Core m7, 8GB RAM en een SSD zorgen voor vlotte opstart- en reactietijden. Het scherm heeft een resolutie van 1920x1280 en dat vind ik persoonlijk fijner dan de nog hogere resoluties die je op sommige Ultrabooks tegenkomt, daar loop ik toch nog wel eens tegen scaling problemen aan. Van het geluid hoef je niet te veel te verwachten ook al staat er Bang & Olufsen linksboven het scherm. Ik vind het een blikkerig geluid, maar gezien de dikte van de tablet is dat ook wel te begrijpen.
[img]rkrGQBJv[/img]
Prestaties
De Elite X2 die ik heb getest heeft een Intel Core m7 1.20Ghz, 8GB RAM, 512GB SSD van Sandisk en een Intel HD 515 @ 1920x1280 met 4GB geheugen voor het grafische werk. Om de prestaties te
meten heb ik PCMark 8 geinstalleerd en twee benchmarks gedraaid:

PCMark 8 Home benchmark: 2611
PCMark 8 Work benchmark: 2927

Met deze scores blijft het net voorbij de Surface Pro 4. In de praktijk gewoon een vlot reagerende tablet die krachtig genoeg is voor je dagelijkse werk. Ook valt op dat de achterkant nauwelijks warm word en dat de warmte sowieso goed verspreid word over de gehele achterkant. Ook qua geluidsproductie scoort de Elite X2 erg goed. Ik heb een Surface Pro 3 om mee te vergelijken en die word en veel warmer en begint te pas en te onpas te blazen.
Betrouwbaarheid en stabiliteit
Tijdens de PCMark benchmarks geeft de tablet geen krimp, uiteraard is Windows 10 ook een betrouwbaar besturingssysteem. Om de accuduur te testen heb ik een voetbalwedstrijd gekeken (via Horizon.tv van Ziggo) en dat viel toch wel enigzins tegen. Na 2 uur en 40 minuten was de accu leeg en ik denk ook niet dat je er een hele dag mee kan werken zonder tussentijds op te laden.
Dockingstation
Het dockingstation beschikt over 2 x DisplayPort, 4 x USB 3.0, 1 x USB-C en een VGA poort. Ook vind je er uiteraard een netwerkaansluiting en een 3.5mm jack voor een koptelefoon. Mijn voorkeur gaat naar een echt dockingstation waar je het inklikt, maar door de komst van USB-C gaat dat verdwijnen en over een paar jaar zien we niet anders meer.
[img]aiLiybcB[/img]

Heb jij ook een HP Elite x2 1012 G1 L5H16EA + Thunderbolt Dock (P5Q54AA) (Qwerty toetsenbord) Zilver?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.