Specificaties 19" @ 1440x900 (WXGA+) (lcd, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 190SW9FS Zilver Review

kleinesmurf 16 oktober 2009, 1.057 views

Philips 190SW9FS Zilver

Pluspunten

• VGA én DVI-D ingang
  • Klepje voor cable management
  • Variabele helderheid voor het "ON" LED vooraan
  • En eerder persoonlijk: no-nonsense vormgeving met matte oppervlakken (geen glossy)

Minpunten

• Geen zware minpunten die de kwaliteit van de monitor afbreken.
  • Ik wil wel ter informatie vermelden:
  • DVI-kabel is niet meegeleverd
  • Helderheid bij dit exemplaar stond bij levering op 100%

Een nieuwe monitor kiezen, is niet eenvoudig.

Ik werk zelfstandig (leveringen en herstellingen aan huis) en kom daardoor met veel klanten en nog meer PC-systemen en IT-omgevingen in contact.
Ideaal om een antwoord op een aantal vragen te vinden, zonder dat je in grote winkelketens moet rondhuppelen en vaststellen dat die flinke verkopers net die modellen ten toon stellen die je eigenlijk niets zeggen.
Hoewel het niet in mijn aard ligt om te shoppen, voor etalages te hangen of in die grote winkelketens de "ik wil een nieuwe LCD en ik ken er niets van" uit te hangen...

Maar goed.

Mijn nieuwe Philips...

Is in gebruik in combinatie met een HP Compaq 6510b die ik zowel on-the-road als op kantoor gebruik.

Type toepassingen:
- enerzijds klassiek kantoorwerk: Briefje, e-mail, offertes typen, in het on-line CRM bij m'n leverancier werken...
- anderzijds wat grafisch werk: een kleine website ontwerpen, onderhouden. Flyers en affiches voor een plaatselijke carnavalgroep :+ , het eigen druk/reclamewerk...

Op kantoor ligt de notebook op de docking station, waar allerlei andere apparatuur op hangt (USB-dingetjes, printer, netwerk...).
Ook deze Philips LCD dus.

Voorheen stond er een Acer 19" Wide screen, die wegens afschrijving en "zin in een nieuwe" al verkocht is.
Ik heb ook eventjes zonder LCD gewerkt, dus enkel het interne LCD van de notebook.
Maar al gauw ondervond ik dat het interne 14.1" met z'n resolutie van 1280x800 niet mijn ding was.
De "zin in een nieuwe" werd al gauw "hier moet een nieuwe LCD bij"...

Voorbereiding: de looks

Het Acer model voldeed (type AL1916Ws): VGA ingang, 19" Wide met 1440x900.
Strakke lijn, hou ik wel van.

De nieuwe modellen liggen qua ontwerp in dezelfde stijl, dat zou dus geen probleem mogen zijn.

Ik zag en bewonderde al verschillende modellen van Samsung:
Vooral de 2253bw vond ik prachtig (en dan wel specifiek de afwerking onderaan met een stuk doorzichtig "aqua-style") :9~
De meer recentere modellen met het rood/bordeaux in het frame verwerkt, is dan weer minder "mijn ding".

Ik keek ook nog naar het gamma van Philips, en moest vaststellen dat zij ook behoorlijk strak ontworpen monitoren aanbieden. Een mix modellen met zowel "mat" en "glossy" afwerking.

Leuk, kan ik nog kiezen :-) Hoewel ik een licht gruwel-gevoel moet onderdrukken bij het idee van "glossy". Vingers... niet dat ik de frame van de LCD als toetsenbord gebruik hoor. Maar het grootste schoonmaakwonder ben ik nu ook weer niet...

Functies, aansluitingen

Een monitor voor mij is bedoeld om beeld weer te geven. Ik hoef er geen speakers bij/onder/achter/in/voor/...
Een USB-hub zou mogen, hoewel ik er alles aan doe om de kabeltroep netjes weg te werken (toch het gedeelte dat niet op de vloer ligt). Een USB-hub op het bureau of achter het scherm is uit den boze.
Bovendien zijn de USB-poorten op de zijkant van m'n notebook (indien docked) niet in gebruik en vrij toegankelijk. Eventjes snel een USB-stick inpluggen, lukt dus wel. Daar heb ik geen monitor voor nodig... :Y)

Binnen afzienbare tijd wil ik m'n notebook enkel nog voor "on the road" gebruiken, op kantoor dient er een desktop met ietwat leuke grafische kaart en met 2x LCD te komen.
Met dit plan in het achterhoofd wil ik de nieuwe monitor met een DVI-ingang hebben.
Straks 2 dezelfde LCD's en een grafische kaart met 2x DVI. Geen gepriel met VGA-omvormers of beeld dat op de ene minder helder staat dan de ander, ...

Besluit: een LCD-monitor, niet-multimediaal, VGA en DVI ingangen.

Keuze

Wegens beperkte leverbaarheid van de Acer modellen bij m'n dealer, werd het Philips.
Dit type bleek vlot leverbaar, en na 2 dagen meldde een koerier zich aan met de verpakte LCD.

Uitpakken gaat vlot, plaatsen en aansluiten zo nodig nog vlotter.

Minpuntje? Enkel de VGA-kabel is meegeleverd.

Aangezien de combinatie HP Compaq 6510b met docking geen DVI ondersteunt, is dit voor mij niet erg.
Anderen zullen dit wellicht als minpuntje willen beschouwen.

Na het herstarten van de notebook (met dichtgeklapt scherm) loopt verder alles ook vlot: Windows XP herkent de LCD en zet deze meteen op de aanbevolen resolutie 1440x900.
Lekker. 100% "plug and play".

De "on" LED is een blauw balkje dat zich in het onderste gedeelte van het frame bevindt, onder de opdruk "Philips".
Groot was mijn verwondering toen het OSD een instelling blijkt te bevatten die de helderheid van deze LED kan regelen.
Er zijn 5 standen: 0 (LED uit, ook al staat het scherm aan), tot 4 (behoorlijk helder).
Ik koos voor stand 0 (als m'n scherm aan staat, zit ik niet naar de LED te kijken om te controleren of het scherm aan staat...)...

M'n laptop is zo ingesteld dat de LCD niet wordt uitgeschakeld na x-tijd inactiviteit.
Wat de LED zou doen als de LCD in spaarstand/slaapstand gaat, weet ik niet.

De LCD werd geleverd met "brightness" op maximaal.
Ik hou het liever wat rustig en verminderde tot 40%, wat ik aangenaam vind om een tijdje op te kijken.

Gamen, DVD-film, ...

Hier kan ik niets over zeggen, aangezien ik geen gamer ben...
En DVD's bekijk ik op TV...

Als er interesse is in informatie hierover (dan denk ik aan reactiesnelheid, ghosting, detailweergave van scènes of films of high-resolution media, ...), geef een seintje en ik zoek het voor je uit ;-)

Werkbaar?

Zoals reeds beschreven, wordt de notebook met deze LCD voor uitsluitend zakelijke toepassingen gebruikt.
Word, Excel, Internet (CRM leverancier), e-mail...
En Notepad++, GIMP, Publisher, Flash CS4 en Photoshop CS4.

Hoewel ik geen programma-functionaliteit wil beschrijven, wil ik toch opmerken dat het aardig werken is... Een A3-tje in Publisher op volle breedte kunnen bekijken... Na die 1280x800 is dit echt wel mmmmmm :9

Maar ook andere programma's zijn weer lekker werkbaar... Een "zee van ruimte" is het niet als je gaat vergelijken met 22" of 105", maar het is wel comfortabel!

Besluit

Leuk scherm, eenvoudige zakelijke vormgeving, meteen bruikbaar na het uitpakken-aansluiten-herstarten, en verder doet het wat het moet doen: beeld weergeven :-)

Een aanbeveling? Ideaal voor kantoorwerk waarbij het laptop of notebook scherm te klein is, of om aan een desktop PC te hangen die voor gelijkaardig werk wordt gebruikt.

• HP Compaq 6510b met HP docking station
  • Logitech Illuminated keyboard
  • Logitech Trackman Wheel
  • Windows XP

Heb jij ook een Philips 190SW9FS Zilver?