Specificaties Intel Atom N330 on board - Bekijk alle specificaties

Asus AT3N7A-I Review

drikus 2 november 2009, laatste update op 10 januari 2010, 5.590 views

Asus AT3N7A-I

Pluspunten

• 1920x1080 HD content is geen probleem < 10% cpu load.

Minpunten

• Onder linux werkt de artheros bluetooth module nog niet.
  • Audiokwaliteit over COAX digital valt mij wat tegen.
  • Standaard fan is te luidruchtig, ASUS bevestigt dat maar als je een nieuwe fan wilt moet je weer terug naar de reseller om je board te laten repareren. (nee dankje)
  • Merkwaardig is dat het ION platform waaronder deze ASUS en uitermate geschikt is voor htpc niet voorzien is van speedstep.

Layout Score: 5
Bord als early adopter een maand geleden gekocht bij zercom.

De reden van aanschaf was dat omdat mijn oude passief gekoelde HUSH HTPC met een EPIA-M2K mainboard instabiel werd. Het viel me mee dat ondanks de lekkende condensators sinds eind 2004, dat het bord het zo lang heeft vol gehouden. In de loop der jaren meerdere keren harde schijf vervangen door een groter exemplaar, meer meuk en recordings, een hauppauge PVR350 vervangen door een PVR150. PVR350 loopt warmer en had het te warm in de passief gekoelde kast. Freevo erop en er jaren veel plezier en gemak van gehad.

Maar moest door instabiliteit toch wat anders en de HUSH kast was toch iets te prijzig om deze nu zomaar bij het grof vuil te zetten en mijn zinnen gezet op een ander mini-ITX board als vervanging. Ik wist dat er na de eerste EPIA's, back in those early days, de laatste jaren meerdere mini-ITX boards zijn uitgebracht, dus eerst georiŽnteerd op VIA mini-ITX boards maar dat hield niet over. Toen in dit draadje beland Ok :9~ , wederom wilde ik linux draaien en met VPDAU ondersteuning lijkt dat ION platform psies te hebben wat ik nodig had.

- mini-ITX formaat
- Low power usage
- Kan HD 1080i/p content afspelen.
- 9300 ipv 9400 loopt iets koeler met lagere frequentie maar met vergelijkbare prestaties als de hoger geklokte 9400.

Alleen had ik een dilemma want de EPIA MK2 werd passief gekoeld hoe moet ik dit met een ION board doen ? Veel van die heatpipe oplossingen zijn maatwerk nl. Voor mij was bij de aanschaf de positie van de processor/GPU van belang en tevens ook moest het obstakel vrij zijn om passief koelen mogelijk te maken. Voor de PVR150 PCI had ik ook een PCI slot nodig. Het enige bord wat overbleef was de Asus AT3N7A-I. Wat lowprofile RAM erbij Kingston 4GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit Of 2) | KVR800D2N5K2/4G en een PHILIPS OVU412000 USB IR Transceiver, omdat ik ook wel wake-up from USB wilde om de HTPC via de afstandsbediening aan.uit te zetten.

Na aankomst eerst Ubuntu 9.04 "Jaunty Jackalope" Minimal CD 64Bit eropgezet, xbmc gezet en na wat uurtjes voor elkaar dat audio (laatste alsa) en 1080P content zonder schokken afgespeeld kon worden. Prima, move on, de passieve koeling.

Setje borgfX micro heatpipe cooler besteld en aan het klussen gegaan. Oppervlakte van koelblokjes waren niet best, dus deze eerst gelapt. Heatpipes zijn van zacht koper en zijn een beetje buigbaar, maar je moet wel oppassen want even terugbuigen en er zit een vouw/knik in je heatpipe die de efficiency van de heatpipe enorm doet afnemen. Na wat stoeien, wat extra gordijnophangers van de hema om de blokken te bevestigen zit het er aardig strak op. In principe zijn deze heatpipe's en blokken voor micro systemen bedoeld die HFX heeft getest. De micro kast is ook los verkrijgbaar of compleet met Zotac ION 330 bij ikbenstil . Dus wat hun doen kan ik ook :)

Na een eerste run werd de processor 70 graden en de GPU 75 graden, ooops. Het kan wel zie de thermal guidelines maar ik vond het wel erg warm. Ik merkte dat koelribben niet al te warm werden en blijkbaar werd er te weinig warmte door de borgfx heatpipes geleid. Dus toen ook maar de wat oudere heatpipe van HUSH erop gezet en paste in een andere positie maar net. Nadat ik de HUSH heatpipe op het koelblok van de ATOM CPU had gezet wordt deze niet warmer dan 55 a 60 graden op max load. De GPU wordt na wat extra polishen van het koelblok en wat artic silver 5 maximaal 70 graden. Temperatuur indicatie van de GPU is ook vreemd want meteen nadat het systeem aanstaat staat ie al op 60 graden terwijl de CPU dan op 30 graden staat. Hddtemp=35 graden. Efficiency van de borgFX heatpipes is beperkt vergeleken de HUSH heatpipe die al in de kast zat. Maar de hele operatie is dus geslaagd , een volledig passief gekoeld systeem, al weken in gebruik zonder instabiliteit en lekker stil... :z

Meer foto's van de hele upgrade zijn hier te vinden. http://dl.getdropbox.com/u/1267904/index.html

update: 2/11/09
Tevens ook analoge PVR150 vervangen door een Anysee E30TC Combo Plus DVB-TC icm ziggo DVB-C en aangeslingerd met VDR met XBMC De smartcardreaderI wordt niet ondersteund, ontwikkelaar Antti had er geen zin an ik ook niet, dus maar Smargo Smartreader PLUS besteld. Na een hoop gerommel met vage binaries de SC toch aan de gang gekregen en draait nu perfect op Ubuntu Karmic x86_64 met 1.7.9 VDR en pvr-testing branch van xbmc.

Heb jij ook een Asus AT3N7A-I?

Duidelijke review :) Zit ook nog steeds te twijfelen om deze aan te schaffen ipv de zotac.
Heb je toevallig ook tests gedaan met betrekking tot energieverbruik.
In mijn ervaring zijn Asus borden namelijk flink inefficient met energie, in vergelijking met andere merken. Ik heb zelf een Zotac hier liggen als test en die doet iets van 30W in fullload. Weet je of je dat met deze Asus ook haalt?
Ik wil zo een bordje gaan gebruiken als nas (htpc) vind het neit erg dat er maar 3 sata-poorten op zitten?
@ TERW_DAN Ik heb het systeem inderdaad op een cresta power meter gehangen en trekt zo'n 45 a 50 W onder volle load. Zit dan wel anologe PVR kaart in die ongeveer 8 W trekt en slimline DVD en 3.5 inch SATA 500GB samsung H501J. En in mijn geval minus fan natuurlijk ;-) Maar ik blijf het vreemd vinden dat al deze ION boards geen speedstep aan board hebben waardoor het verbruik veel lager zou kunnen liggen.
Draait die Anysee E30TC Combo Plus DVB-TC icm ziggo DVB-C goed met dit board ?
Deze gebruikt toch de CPU voor decoding ? Wat is je CPU belasting als je live tv kijkt ?

Ben erg nieuwsgierig naar deze combinatie ....

Heb je bluetooth actief gekrgen onder linux ?
Anysee E30TC Combo Plus DVB-TC werkt wel onder linux maar alleen met de FTA signalen die ziggo levert. 10% CPU met h264 1920x1080 getest met HD kanaal NED1 die wel vrij wordt doorgegeven. Blijkbaar onder windows iets meer dan. GeÔntegreerde cardreader valt niet te gebruiken met anysee driver en dus is een nogo voor linux. Maar ik was zeer onder de indruk van de beeldkwaliteit van dit ding, zeker onder windows met progDVB kan je er een hoop plezier aan hebben maar onder linux nee, of nog niet. :)
Hoe heb je het opgelost met de slimline dvd? Zie dat je in de oude een mini ide kabel had, het moederbord van Asus heeft toch alleen maar sata?
Hey had een vraagje.

Denk je dat als ik zo'n zelfde setup neem en een slimline blu-ray player inbouw. Hij gewoon kan werken als HD HTPC en er ook via de NAS HD content mee kan streamen. En dan ook nog met mijn AnySee E30TC digitale tv kan opnemen?
@CremersDH als je goed lees heb ik het in overweging om een Anysee E30TC Combo Plus DVB-TC maar inmiddels ben ik tot aanschaf overgegaan en wil her gaan gebruiken met vdr of tvheadend icm xbmc . ;) Maar volgens JePe heeft hij zo'n 30% cpu load.

Bluetooth had nog even geen prio bij mij en heb ik nog niet werkend.
@kickassmen. Well spotted :D Ik had een deze converter gekocht echter het wertkt niet, op de volgende twee drives uitgeprobeerd maar geen communicatie mogelijk met de drives.

panasonic slim uj-842
Teac DV-28E-V 8x DVD-ROM Slim Drive IDE

Voor 4 tientjes meer heb je wel weer een SATA SLIM DVD drive maar die TEAC zit bij mij wat gelijmd in de kast en wilde het nog wel even met zo'n converter proberen maar helaas werkt het niet, kan een bad batch zijn maar al op internet gelezen dat ook met andere converter's issues zijn en dat je niet op een correcte werking kan vertrouwen.