ASRock Beebox J3160/B/BB Review

Thijzzy 19 oktober 2016, laatste update op 19 oktober 2016, 776 views

ASRock Beebox J3160/B/BB

Mooi en volledig uitgerust kastje. Zeker krachtig genoeg om te gebruiken als 'office desktop'. Met de afstandsbediening is hij echter ook zeer geschikt als htpc, en ik heb er zelf dan ook kodi op draaien.

Pluspunten

• Goed uitgerust
  • Klein (0.6 Liter)
  • Geruisloos (Alleen bij booten is de fan hoorbaar)
  • Energiezuinig, slechts +- 10 Watt (afgaande op andere reviews van N3150)

Minpunten

• 2,5" harde schijven met dikte van 15 mm passen helaas niet
  • CDrom voor drivers (online download zou logischer zijn)

Mooi en volledig uitgerust kastje (Infrarood, bluetooth, wifi, 1Gbit ethernet, usb type c, ondersteuning voor 3 (!) displays, 2 Ram slots (voor dual channel), ruimte voor 2,5" ssd/schijf). Gewoon een volledige pc op zakformaat, waar je vele kanten mee op kan.

Prestaties ben ik ook zeer over te spreken, prima te gebruiken als 'office desktop'.
De bijgeleverde afstandsbediening is ook erg handig voor alternatief gebruik als htpc. Ga je voor puur een htpc i.c.m. Kodi, dan is een Raspberry Pi waarschijnlijk geschikter voor de prijs.

Ik heb deze zelf gekocht in combinatie met 2*4 Gb geheugen (dual channel nodig om 4k@30fps te ondersteunen), een 250 Gb m-sata ssd en een 2Tb 2,5" harde schijf.
Helaas paste de 4Tb 2,5'' harde schijf die ik in eerste instantie voor ogen had niet in de behuizing. De maximale dikte voor 2,5" harde schijven schat ik op zo'n 10 mm.

Als iemand graag meer wil weten; schoom niet om te vragen ;)

Heb jij ook een ASRock Beebox J3160/B/BB?

Ik ben ook ge´nteresseerd in dit kastje. Ik zou het enkel gebruiken om aan mijn TV te hangen en daarop schokvrij Netflix / Kodi / Popcorn Time te draaien, verder weinig anders. Mijn TV is een 1080p, dus 4k is niet nodig (misschien wel in de toekomst, who knows?).

Ik vermoed dat dit dingetje daar wel voor geschikt is ?
Zeker, zoals ik ook in de review heb geschreven gebruik ik zelf kodi. In mijn geval ook in combinatie met een 1080p TV. Het formaat van de content/bestanden die je afspeelt is echter belangrijker in deze.

Loopt soepeltjes hoor. Maar als dat echt je enige doel is, zou je vanuit kostenoverwegingen ook kunnen kijken naar een Raspberry Pi. Heb er zelf geen ervaring mee, maar weet dat dat voor jouw doeleinde meer dan krachtig genoeg is.

[Reactie gewijzigd door Thijzzy op 9 april 2017 07:46]

Bedankt voor de snelle respons. Ik gebruik in feite liever Windows, daarom dat ik eerder zo'n optie zou prefereren. Ik dacht ook dat Popcorn Time niet werkte met met Linux, maar dat is dus niet zo (heb ik net gechecked).
Aan de andere kant: ik heb hier wel een Raspberry Pi 3 liggen. Ik denk dat ik het toch eens ga proberen! Als dit werkt ben ik inderdaad een stuk goedkoper af! :) Bedankt Thijzzy!
Ik heb deze computer gisteren ontvangen maar ik krijg WiFi maar niet stabiel aan de praat met Windows 10. Op internet lees ik ook veel slechte ervaringen wat dit betreft, mogelijk een ontwerpfout zelfs. Hoe werkt dit bij jou?

Morgen komt er een Intel-module, benieuwd of het dan is opgelost. :)
Helaas exact hetzelfde probleem ondervonden, en ook dezelfde oplossing gebruikt. Ik heb zelf een Intel kaartje gekocht dat destijds een keer werd aanbevolen op Tweakers (christmas gift guide?)

Hoop dat het voor jou ook werkt!
Top, dan zal het wel geen ontwerpfout zijn! Te leuk apparaatje om terug te sturen :*)