ASRock Beebox J3160/B/BB Review

Thijzzy 19 oktober 2016, laatste update op 19 oktober 2016, 1.003 views

ASRock Beebox J3160/B/BB

Mooi en volledig uitgerust kastje. Zeker krachtig genoeg om te gebruiken als 'office desktop'. Met de afstandsbediening is hij echter ook zeer geschikt als htpc, en ik heb er zelf dan ook kodi op draaien.

Pluspunten

• Goed uitgerust
  • Klein (0.6 Liter)
  • Geruisloos (Alleen bij booten is de fan hoorbaar)
  • Energiezuinig, slechts +- 10 Watt (afgaande op andere reviews van N3150)

Minpunten

• 2,5" harde schijven met dikte van 15 mm passen helaas niet
  • CDrom voor drivers (online download zou logischer zijn)

Mooi en volledig uitgerust kastje (Infrarood, bluetooth, wifi, 1Gbit ethernet, usb type c, ondersteuning voor 3 (!) displays, 2 Ram slots (voor dual channel), ruimte voor 2,5" ssd/schijf). Gewoon een volledige pc op zakformaat, waar je vele kanten mee op kan.

Prestaties ben ik ook zeer over te spreken, prima te gebruiken als 'office desktop'.
De bijgeleverde afstandsbediening is ook erg handig voor alternatief gebruik als htpc. Ga je voor puur een htpc i.c.m. Kodi, dan is een Raspberry Pi waarschijnlijk geschikter voor de prijs.

Ik heb deze zelf gekocht in combinatie met 2*4 Gb geheugen (dual channel nodig om 4k@30fps te ondersteunen), een 250 Gb m-sata ssd en een 2Tb 2,5" harde schijf.
Helaas paste de 4Tb 2,5'' harde schijf die ik in eerste instantie voor ogen had niet in de behuizing. De maximale dikte voor 2,5" harde schijven schat ik op zo'n 10 mm.

Als iemand graag meer wil weten; schoom niet om te vragen ;)

Heb jij ook een ASRock Beebox J3160/B/BB?

Ik ben ook geÔnteresseerd in dit kastje. Ik zou het enkel gebruiken om aan mijn TV te hangen en daarop schokvrij Netflix / Kodi / Popcorn Time te draaien, verder weinig anders. Mijn TV is een 1080p, dus 4k is niet nodig (misschien wel in de toekomst, who knows?).

Ik vermoed dat dit dingetje daar wel voor geschikt is ?
Zeker, zoals ik ook in de review heb geschreven gebruik ik zelf kodi. In mijn geval ook in combinatie met een 1080p TV. Het formaat van de content/bestanden die je afspeelt is echter belangrijker in deze.

Loopt soepeltjes hoor. Maar als dat echt je enige doel is, zou je vanuit kostenoverwegingen ook kunnen kijken naar een Raspberry Pi. Heb er zelf geen ervaring mee, maar weet dat dat voor jouw doeleinde meer dan krachtig genoeg is.

[Reactie gewijzigd door Thijzzy op 9 april 2017 07:46]

Bedankt voor de snelle respons. Ik gebruik in feite liever Windows, daarom dat ik eerder zo'n optie zou prefereren. Ik dacht ook dat Popcorn Time niet werkte met met Linux, maar dat is dus niet zo (heb ik net gechecked).
Aan de andere kant: ik heb hier wel een Raspberry Pi 3 liggen. Ik denk dat ik het toch eens ga proberen! Als dit werkt ben ik inderdaad een stuk goedkoper af! :) Bedankt Thijzzy!
Ik heb deze computer gisteren ontvangen maar ik krijg WiFi maar niet stabiel aan de praat met Windows 10. Op internet lees ik ook veel slechte ervaringen wat dit betreft, mogelijk een ontwerpfout zelfs. Hoe werkt dit bij jou?

Morgen komt er een Intel-module, benieuwd of het dan is opgelost. :)
Helaas exact hetzelfde probleem ondervonden, en ook dezelfde oplossing gebruikt. Ik heb zelf een Intel kaartje gekocht dat destijds een keer werd aanbevolen op Tweakers (christmas gift guide?)

Hoop dat het voor jou ook werkt!
Top, dan zal het wel geen ontwerpfout zijn! Te leuk apparaatje om terug te sturen :*)
Hoi, ik ben geinteresseerd in zo'n beebox als vervanger van mijn Vision HT die niet hardwarematig HVEC/H265 materiaal kan afspelen.
De zuinigheid van de chipset (10W!?!) is daarbij een pre omdat ik de pc ook gebruik voor sickrage/qbittorrent etc en deze dus altijd aan sta

Kun je confirmeren dat de videokaart HVEC/H265 kan afspelen zonder haperingen?

En hoe is de performance van de Celeron? Voldoende om lekker snel door Kodi heen te kunnen terwijl er op de achtergrond word gedownload en bestanden worden verplaatst?
Hoi LaTiNo156,

Het stroomverbruik zou ik van t weekend wel even voor je kunnen nakijken. Ik heb nu zo'n plug in stroommetertje. Ik meen me vanuit een review van de N3150 iig wel te herinneren dat hij idle relatief veel gebruikt.
Mocht ik na t weekend nog niet gereageerd hebben, help me dan even herinneren (dan ben ik t was vergeten).

Ik kan je iig wel bevestigen dat hij idd HVEC/x265 kan afspelen. Een jaartje terug heb ik nml gekeken naar wat 'sample' HEVC materiaal, en dat draaide via kodi sowieso prima (met VLC toen wel wat haperingen geloof ik, maar zal denk ik aan VLC hebben gelegen). Tegenwoordig ook begonnen met enkele 'real life' content in HEVC op te slaan (720p of 1080p), en dat gaat ook prima.

Tot slot de performance van de celeron. Tjah, het is een celeron, dus je moet er ook niet te veel van verwachten. Ik gebruik het dingetje iig ook wat meer multifunctioneel (bv ťn downloaden/ bestanden van t netwerk kopiŽren, ťn serie kijken vanuit kodi) en dat gaat dan nog net goed. Wel merk ik dat vooral bij het kopiŽren van (verschillende) bestanden dat de cpu toch wel echt bottleneckt en de Windows interface erg traag wordt/ hapert. Daarnaast duurt de Kofi interface soms wel even om alles te laden (miss ook te maken met m'n library), maar hij werkt voor mij wel soepel. Ook als nog niet alles geladen is, kun je al wel soepel door het menu gaan en naar je bestanden bladeren, en alvast je serie/film starten.

De kracht van dit ding zit hem denk ik vooral in de prijs-kwaliteit verhouding. Het is relatief goedkoop, en daarvoor krijg je een apparaat dat erg veelzijdig is, snel genoeg is voor basic taken en licht multi task werk, maar ook weer niet de krachtpatser is zoals veel duurdere NUCs.

[Reactie gewijzigd door Thijzzy op 6 april 2018 05:57]

Hoi, thanks voor je quick reply!

De N3150 is inmiddels niet meer verkrijgbaar, maar de opvolger zou de Beebox J3455 moeten zijn die 153 euro kost. De performance zou zo'n 25% sneller zijn dan de N3150.

Je hebt ook de Beebox J4205 met een quad core pentium die maar ietsjes beter presteert voor 193 euro

Een i3 kost je meteen 310 euro, al is dat een mobile chip en verbruikt die maar 15W, ook niet slecht vergeleken met de 35W die de mijne nu verbruikt.

Voor die 150 euro verschil kan ik een nieuwe m2 SSD halen en geheugen (helaas past mijn mSATA schijf niet in de nieuwe versie).

Het enige twijfelpuntje is of de Celeron krachtig genoeg is om te transcoden voor Plex naar mijn Android kastje in de slaapkamer. Daar ervaring mee?

Ik heb in de huidige ook nog een 500GB schijfje staan waarop de downloads plaatsvinden voordat ze naar een externe usb schijf verhuizen, ik zal die wel even op moeten meten om te kijken of die past :)
Hey,

Graag gedaan natuurlijk. Ik had eigenlijk zelf het idee dat juist deze J3160 gezien kan worden als de 'overclocked N3150'. (Beiden quad core met base 1,6 Ghz, maar N3150 met boost naar 2,08 Ghz, en deze J3160 met boost naar 2,24 Ghz).

Qua performance komen daarna idd de Beeboxen van de Apollo Lake generatie (Celeron J3455 en Pentium J4205), en vervolgens heb je de Beebox-S serie (i3-6100U en i5-6200U). Daarnaast valt natuurlijk ook nog te kijken naar intel NUC's of NUC's van andere merken. Ik vond destijds iig de Beebox er qua veelzijdigheid en prijs-kwaliteit verhouding tussenuit springen.

Ik gebruik zelf geen Plex en kan je dus niet vertellen of de Celeron krachtig genoeg is om videos te transcoderen. Plex ziet er trouwens wel tof uit, misschien dat ik de kodi add-on binnenkort ook maar eens ga proberen ;)

Qua stroomverbruik kom ik tot het volgende:
Opstarten: +- 15 W
'Idle': +- 10 W (Klaar met laden, kodi open en miss wat windows achtergrondprocessen)
'Licht': +- 13 W (Serie in kodi)
'Zwaar': +- 18 W (Serie in kodi + data kopiŽren over netwerk + data kopiŽren tussen interne schijven)

Normaal heb ik er dan ook nog een usb hubje, 2 externe harde schijven en 2e monitor aan hangen. Als ik die aansluit, komt er ongeveer 5 Watt bovenop.
Hi thx voor de info.
Ik twijfel nog tussen de goedkopere oplossing die vermoedelijk voldoende is en een i3 variant. De Celeron is wel ietsjes zuiniger. Choices, choices! 😁