Specificaties 15,6" (3840x2160 IPS), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP ZBook Studio G3 T7W05EA Review

Johannes77Testpanel 17 oktober 2016, laatste update op 9 december 2016, 1.592 views

HP ZBook Studio G3 T7W05EA (Testpanel)

Snel is een understatement, dit valt onder de categorie niet normaal meer! De grote vraag is of dit wel de laptop is die je nodig gaat hebben. De PCI-Essd is duidelijk een stap in snelheidswinst, maar ik weet niet of iedereen gebaat is met een mobiele Xeon of Nvidia M1000M.

Pluspunten

• Snel
  • Hoge bouwkwaliteit
  • Scherm is 4K, en nagenoeg perfect gekalibreerd
  • Ondanks ultrabook-achtige afmetingen redelijk aantal aansluitingen

Minpunten

• Prijs.
  • Dockingstation is niet meer zoals de oude Elitebooks hadden
  • Voor veel zakelijk gebruik is 16:10 een fijnere verhouding dan 16:9
  • Geen numpad
  • Snel voor degene die veel met CAD werkt
  • vlakke toetsen met weinig travel
  • Bij hoge belasting maakt hij een naar geluid

Introductie
Zoals velen hier heb ik mij eind augustus hier op Tweakers ingeschreven om een van de zakelijke laptops te testen, en ik had gekozen om de Zbook Studio te testen.

Mijn verbazing en opwinding waren dus ook groot dat ik uit die groep geloot was om een van de twee Zbooks te testen. Toen kwam dus het lange wachten, uiteindelijk op de dockingstation die maar mondjesmaat in Nederland is. 7 oktober was uiteindelijk de dag dat de laptop binnenkwam. https://tweakers.net/ext/f/DiJ59fgjJ4JL6LFkqSmh0LHR/full.jpg

Unboxing

Dan komt dus eindelijk met moment dat je de laptop in handen mag hebben, en daar verwacht je natuurlijk best veel van. Een laptop met een prijs waar je een MacBook Pro voor koopt plus een MacBook Air voor een partner of kind. Of drie Zenbooks, om ander speelgoed te noemen. Je maakt dan de doos open, en daar zit dan in een doorzichtige plastic zak de laptop in open foam blokken. Veilig, maar een Zenbook zit tegenwoordig in een fluwelen etui. Dat zou hier ook wel mogen bij een laptop die moet gaan wedijveren met een MacBook Pro. Het kan wel iets beter voor mijn gevoel. Het Dockingstation word geleverd met een eigen lader, wat wel makkelijk is, aangezien je daarmee alles op je bureau aangesloten kan laten, en de andere lader kan gebruiken om onderweg te gebruiken. https://tweakers.net/ext/f/8udI5OsuC7jtkJFrT32k3wg6/full.jpg

Eerste indrukken

Ondanks dat het een vrij dunne laptop is, (geen ultrabook vanwege de gekozen processor), is er gekozen voor veel aansluitmogelijkheden, wat wel heel fijn is. De voor en achter is vrijgehouden, maar aan de linkerkant zit vanaf het scharnier gezien de welbekende Kensington-lock, LAN aansluiting, twee maal USB 3.1 en een SDkaartlezer.https://tweakers.net/ext/f/4EnASAqImGNnHPNMMKJWr6FA/full.jpg Aan de rechterzijde, eveneens vanaf het scharnier gezien, laadconnector met twee keer Thunderbolt 3 (USB C, maar dan zoals je wilt) HDMI en nog een maal een USB 3.1. De laadconnector en eerste Thunderbolt vormen samen de brug naar de dockingstation maar daar later meer over. https://tweakers.net/ext/f/cVpIvofw1reh7sJv61ezORS3/full.jpgDe laptop is duidelijk gemaakt met een hoogstaande afwerkingsgraad, een matte bruingrijstint waar je duidelijk wel of niet van houdt, waarbij op de klep allemaal putjes zitten. Niet geheel mijn smaak. Dat aan de zijkanten, voorzijde en rondom touchpad de rand gefreesd is maakt het wel iets exclusiever qua uitstraling.

Ondanks dat het een zakelijke laptop is, is het numpad opgeofferd voor speakers die standaard niet een heel fijn geluid geven. Misschien niet veel vervorming, maar veel bas zit er niet in. In mijn oudere VAIO komt een vergelijkbaar geluid, maar met een numpad. Nu is dat persoonlijk, maar mijns inziens best een misser. Ook valt het op hoeveel stof de laptop vangt in een week tijd, waar ik met een andere laptop daar minder last van heb. Nog iets wat aan het toetsenbord opvalt, nu we daar toch bezig zijn, is dat het vlakke toetsen zijn, met weinig travel. Vergelijk tussen het toestenbord van de Elitebook 8570Whttps://tweakers.net/ext/f/jS2K2c5Bn2Z5GQ2j5FAVdDgl/full.jpg en Zbook Studio G3 https://tweakers.net/ext/f/i97QMNBjo8ELGA2HLDnnvFEz/full.jpg
Macbook Pro 2016 als vergelijk, zie de gelijkenis met de Zbook Studiohttps://tweakers.net/ext/f/o28lAG6zPAqra65g6AjybRcP/full.jpg
Gebrek aan travel hopelijk zichtbaar gemaakt: https://tweakers.net/ext/f/EbG6WzLcAqc7adGWSn81etzJ/full.jpg

Ondanks dat, is het wel een toetsenbord waar je na ruim een week wel makkelijk op leert tikken, de aanslag is namelijk mooi gedoseerd.

Bijzondere vermelding verdiend de onderzijde van de laptop, waarbij veelvuldig gebruik veelvuldig gebruik gemaakt is van een rubberachtig aanvoelend (kunststof) materiaal. Daarnaast is bijna de helft van de oppervlakte opengewerkt voor voldoende ventilatie, en heeft de rest van de onderkant een 3D-driehoekstructuur om zo veel mogelijk grip te hebben op verschillende oppervlakte, zie de volgende fotohttps://tweakers.net/ext/f/OGaGJ2RDnFTspgfHzPEoSEUO/full.jpg

Featureset

Hier begint het spelen helemaal, want de HP is snel, buitensporig snel. Nu heeft de Zbook een Intel Xeon E3-1505M V5, die onderdeel uitmaakt van de eerste mobiele Xeon, en een Nvidia Quadro M1000M. Nu zijn dat onderdelen die snel zijn, maar ook erg specialistisch. Voor veel mensen zou een top of the line i7 en een mobiele GTX 1070 of 1080 een veel betere keuze zijn. Daarin tegen is ook een PCI-E SSD van Samsung standaard, en die zet echt nieuwe standaarden neer. Ook zullen weinig mensen een probleem hebben met 16 GB DDR4-2133 RAM. Qua performance zal je niets te kort komen.

Als je dus de laptop aanzet, en voorbij het UEFI bent, gaat het bizar snel. Ik heb voor het idee een filmpje daarvan geschoten:

Dan word het tijd om testjes te doen :+

Ik ben begonnen met voor mij een bekende test, PassmarkPerformancetest, waarmee ik eigenlijk wel alle computers mee test die ik onderhanden neem. Bij deze test kwam al wel naar voren de ZBook heel snel is op de meeste vlakken, maar ook op bepaalde vlakken punten laat liggen. Klik op de afbeelding voor informatie: http://www.passmark.com/baselines/V9/images/69189135025.png

Waar de processor 5 uit vijf sterren haalt, met een score vergelijkbaar met een i7 4770 ongeveer, scoort de Quadro M1000M op 3D vlak 3566 punten. Dat is voor een M1000M het dubbele van de gemiddelde score, dus met de koeling zit het zeker wel snor. Aan de andere kant, is het ook vergelijkbaar met een Geforce GTX 560 TI. Duidelijk een score voor een goede mobiele CADkaart, maar niet een kaart voor PhotoShop of gamen.

Toen dacht ik AS SSD Benchmark te draaien, en daar gaat het fout. Ik heb de test meerdere keren laten lopen en ik kwam keer op keer uit op het volgende scores ongeveer:https://tweakers.net/ext/f/xeUUTAvKmxAm8YN3FRnu6OkR/full.png
Nu maar even op onderzoek gegaan, en de SSD is ook los getest hier op Tweakers, alleen was daar CrystalDiskMark als testsoftware gebruikt.Die maar een keer laten lopen, en wat schetst mijn verbazing? Hele andere cijfers:https://tweakers.net/ext/f/kTKUHYOukHGwY1PFwpfez0CC/full.png
Kijk, daarmee kan je indruk maken. ;)

Voor de grap toch een keer 3DMark laten lopen. Daar komt hij wel door heen, al kost het 38 minuten om een hele run te doen :|
https://tweakers.net/ext/f/9xGE8cREtER52H3pEbns2OSS/full.png Voor alle details van deze score kan je hier kijken

Geluid, warmte en batterijduur.

Over het algemeen is het een laptop zoals de meeste zware zakelijke systemen. Niet een ultrabook, maar wel een lange batterijduur van rond de 4,5 uur. Dat met Powersaver geselecteerd en 40% achtergrondverlichting. Dat loopt natuurlijk wel terug als je de performance van de Xeon en Quadro volledig aanspreekt. Wat dan ook opvalt, waar normaal de laptop geheel stil is, hij nu een een vrij hard en hoog geluid maakt. Nog opmerkelijker, na een keer Prime95 uitproberen en duidelijk daar niet van hield, hij heel warm bleef terwijl ik de test heel snel had afgebroken, en dat geluid bleef aanhouden.

Dock(ingstation)

Nu was het dock(ingstation) een van de grote redenen voor mijn interesse, mijn ervaring hebbende met HP (Elitebooks) en hun dockingstations. Nu heeft de Zbook geen poort meer aan de onderkant, en is er dus een andere oplossing gekozen. Het is een los blok geworden, waarbij in een connector zowel de lader als als de Thunderbolt 3 aansluiting in zit. Dit omdat er 4 USB 3,1 poorten, twee displaypoorten, een USB-C poort, een Dsub aansluiting alsmede een powerbutton.https://tweakers.net/ext/f/rSKjRZvlaEqQxkdqhpaQxhlA/full.png
Nu het gebruik nog, en in de praktijk werkt het heel makkelijk. Alle randapparatuur kan je aan het dock koppelen, en werkt bijna direct. Windows 10 vraagt wat je wilt doen met de Thunderboltverbinding, en dan kies je eenvoudig voor altijd verbinden. Kind kan de was doen. Het dock ligt los, en het oogt wel slordig. Daarnaast wil ik graag ook een kanttekening plaatsen bij het Dock. Als dit een van de unique sellingpoints moet zijn van de ZBook, dan is het wel verdraaid vervelend dat je bijna een maand moet wachten op het Dock, omdat er geen enkele beschikbaar is in Nederland. Dat geeft wel te denken over hoe snel hij leverbaar is https://tweakers.net/ext/f/Bqs5F0J3RVTgUGA5rO0wH1cp/full.jpg

Scherm

In het begin had ik mijn twijfel over de calibratie van het scherm het kwam mij overgesatureerd over (erg groen), maar die gedachte moest ik snel laten varen. Met een maatje van mij, Auke VanderHoek, heb ik het scherm getest, en daar kwam uit dat het scherm nagenoeg perfect gekalibreerd was, op een beetje veel rood na. Dat is alleen zichtbaar met een i1Profiler die ik samen gebruikt heb. Hier het vergelijk tussen de kleuren op het scherm, en de echte kleuren:
Edit:
Op verzoek heb ik Cinebench laten lopen, en daar blijkt uit dat niet elke test niet geschikt is om de kracht van deze laptop te laten zien. https://tweakers.net/ext/f/uLGSzIm4SVhwcfoL1vab981j/full.png
Ook op verzoek IntelBurnTest laten lopen, waarbij hij duidelijker belast word, hierbij komt duidelijk het bijna-fluitende geluid weer naar voren komt. De score is daar in tegen heel mooi: https://tweakers.net/ext/f/bluG4z9xR947SSzBDLeqNfg0/full.png

Mijn voorlopige conclusie

Het is een toplaptop, met afstand. Ondanks dat het dock los ligt, is het een prachtige oplossing. Voor dat je deze laptop koopt moet je goed nadenken of dit wel de laptop voor jou is. Hij is voornamelijk gemaakt voor mensen die met CAD werken, en voor wie dat niet doet, zijn er alternatieven die beter aansluiten. Mocht je wel met CAD werken, is dit er een voor de shortlist! Hou er wel rekening mee dat een Dock misschien wel een tijd nodig heeft voor hij bij je in huis is.

Heb jij ook een HP ZBook Studio G3 T7W05EA?

Ik heb eerder dit jaar even getwijfeld tussen de hp zbook studio en de hp zbook 15u g3. Heb uiteindelijk gekozen voor de laatste en geen spijt tot dusver: snel genoeg voor software ontwikkeling en CAD, net zo licht, en stil (fan slaat bijna nooit aan). Voor mensen die iets soortgelijks zoeken, bekijk ook zeker de hp zbook 15u g3.
Ik denk dat je best gelijk in hebt dat er voor CAD designers veel opties zijn, maar de performance van deze HP ZBook Studio is echt van een ander level dan de 15u G3. Als ik jouw review zo zag, was het een reguliere (SATA) SSD die in jouw laptop zit, en in deze laptop zit een nvme SSD, en dat maakt hem echt bizar snel. Daarnaast is een ultrabook i7 op 15 Watt geen vergelijk voor een mobiele Xeon op 45 Watt. Het scherm wat in de Studio zit, is er een van de buitencategorie. Ik dacht eerst dat hij overgesatureerd was, omdat de foto's op het scherm er zo van af spatten, zeker in het groen. Na alle kleuren gecontroleerd te hebben bleek het juist aan de foto's te liggen, om een idee te geven kijk maar naar deze foto, daar zie je dat de het lichtgroene bladerendek Iiyama ProLite 1906S op het oog een natuurlijker groen laat zien, maar dit is het optisch bedrog waar ik op doel. Voor het volledige vergelijk van de laptop zie deze link.

Gezien dat er in de ZBook Studio met een Xeon geleverd wordt, zijn er meer PCI-E lanes beschikbaar, en daarmee zitten er wel twee Thunderbold 3.0 aansluitingen op de Studio, waarvan op een ook het dock op aangesloten kan worden. Dat geeft de mogelijkheid om op een (thuis)kantoor twee schermen aan te sluiten via displaypoort, een scherm via D-sub, verschillende apparatuur via USB 3.1 en nog een via USB-C. Voor een vergelijk van de processoren zie deze link op de site van Intel.

Voor softwaredevelopment is de ZBook 15u een hele goede keuze, beter dan de ZBook Studio, de meerprijs is voor dingen die echt dan een overkill zijn. Voor CAD is dit de beul die je zoekt, daar waar je alle performance kan gebruiken heb je echt een voorsprong. Waar eerst alles een overkill is, dan zie je waarom deze laptop 1500 Euro duurder is.
De studio is sneller natuurlijk, maar er is niet veel waar de 15u G3 niet snel genoeg voor is. Ik doe niet superveel CAD, maar de doorsnee CAD bestanden die bij mij wekelijks voorbij komen kan hij prima aan. Ik denk dat je pas aan de limiet zit bij de hele zware CAD tekeningen (moet ze nog tegenkomen).

De zbook 15u g3 heeft ook een NVMe SSD (je kan er dezelfde turbo drive in gebruiken als in de studio). Ik heb een SATA SSD als 2e schijf erin zitten omdat eerder dit jaar er nog geen 512Gb model voorhanden was.

Over de kleuren calibratie van de 15u g3 durf ik niets te zeggen, maar het matte IPS scherm is erg prettig (zou zeker niet het standaard SVA scherm nemen).

Wat de 15u g3 wel heeft wat voor mij onmisbaar is als programmeur is een numeriek toetsenbord gedeelte. Ik denk dat ze dat bij de studio weggelaten hebben omdat ze het niet sexy vinden, wat jammer is, want de zbook 15 g1 die ik ook heb had het al wel bijvoorbeeld. Als de studio dit gehad had, dan was de keus voor mij erg moeilijk geweest.

Het enige wat de 15u g3 inderdaad nog had mogen hebben wat mij betreft is Thunderbolt. Maar over het geheel is het een mooie balans van features/energieverbruik/prijs die HP met de 15u g3 heeft afgeleverd.

[Reactie gewijzigd door wout1001 op 30 oktober 2016 02:35]

Ik kan vanaf hier niet zien wat je met CAD doet, maar het kan best zijn dat je met de FirePro W4190 best goed uit bent. Het heeft er ook mee te maken met welke programma's je werkt, volgens mij is het zo dat als je niet met AutoCAD werkt, de kans groot dat je met een AMD kaart wel beter uit bent. Er was trouwens nog een optie meer in de pricerange van de ZBook 15u, namelijk [url="HP ZBook Studio G3 T7W01EA"]HP ZBook Studio G3 T7W01EA[/url], die heeft voor 2236 Euro een i7 6700HQ en wel de Quadro M1000M. Die zit ondanks maar 8 GB RAM op bijna de performance van de hier geteste ZBook en heeft wel twee keer Thunderbolt 3.

Ik denk dat voor iedereen die met zijn laptop moet werken, het best wel een faal is dat er geen numpad op de laptop zit, wat gezien waar de laptop voor bedoeld is.
Ik denk dat het niet alleen bedoeld is om sexy te zijn, maar ook qua uiterlijk meer de kant op te gaan van de Macbook Pro. Daar zitten aan weerszijde van het toetsenbord ook de speakers, maar daar komt wel geluid uit, en bij de HP helaas niet.

Nadeel van de mobiele Xeon en de i7 6700HQ is dat het verbruik veel hoger ligt, en dus ook veel meer warmte afgevoerd moet worden. Het geluid van de koeling is echter niet fijn. Qua accuduur hoef je geen zorgen te maken, de Studio's hebben een accucapaciteit van 64 Wh, waar de 15u een accucapaciteit heeft van 45Wh.

Ik denk dan ook dat de sweet-spot bij de HP ZBook Studio G3 T7W01EA ligt, die maar net boven de prijs van de 15u ligt, maar qua performance tegen deze Studio aan ligt.
Over de speakers gesproken, waarvoor vind je het geen fijn geluid?
Vreemd ja. Het zijn volgens mij toch speakers met Bang & Olufsen optimalisatie. Misschien heeft hij dat vergeten op te zetten? Bij mijn HP laptop is dat ook een groot verschil. Dan krijg je ook meer bas.
Het zijn inderdaad speakers met Bang & Olufsen optimalisatie, maar als ik dan bij HP op de site kijk, staan daar ook alleen audiodriver "Conexant High-Definition (HD) Audio Driver (American, International)", voor de interne speakers, en andere drivers van Conexant voor afspelen via USB, of via het dock. Als ik via instellingen bij het geluid wil kijken, krijg ik alleen volume, wat sowieso heel matig is terwijl het op maximaal staat.
Nu is het geluid wel zuiver, maar als het weinig bas en volume, dan vind ik het jammer dat daar voor een zakelijke laptop een numpad voor opgeofferd is.
Met die driver moet er normaal gezien ook de B&O app ge´nstalleerd zijn. Kijk eens in je systray of "all apps" in het Windows.

Als je dat opstart, dan ziet het er ongeveer zo uit: http://www.laptopmag.com/...45130/bang_olufsen_rs.jpg . Dan kan je daar ook "Audio Enhancements" aanvinken, en dat geeft een wereld van verschil qua geluid, zeker als je de "bass" slider omhoog schuift. ;-)

[Reactie gewijzigd door biglia op 20 oktober 2016 13:40]

Ik heb de HP Support Assistent ge´nstalleerd, en daarmee heb ik wel wat drivers en een BIOS update gedaan. Toen ik daarna alsnog via instellingen naar Volume Controle ging, kwam ik ik bij die B & O app uit. Wat bleek, met de standaard instellingen staat enhancements al aan. Het gekozen profiel is dan Voice in plaats van Music, maar de profielen lijken wel behoorlijk op elkaar. Alsnog geprobeerd, maar alsnog is het geluid niet om naar huis te schrijven, en vind ik het jammer dat daarvoor het numpad is opgeofferd.
Te weinig volume, mijn Xperia Z2 geeft meer volume en bas. Dat voor een laptop waar je 3300 voor neerlegt, en waarbij het numpad voor opgeofferd is vind ik persoonlijk een minpunt