Thecus N5500 Review

SpaceAce 14 oktober 2009, laatste update op 17 november 2015, 4.064 views

Thecus N5500

Pluspunten

• Prestaties
  • 5 SATA-300 bays
  • Nieuwe AJAX interface
  • DUAL DOM
  • Fijne backup software

Minpunten

• Deurtje voelt wat goedkoop aan

Kwaliteit voeding Score: 4
Rede van aanschaf
Ik heb deze NAS aangeschaft om een centraal punt te hebben voor mijn data (zoals films, muziek en mijn documenten). Daarbij wil ik het als back-up medium gebruiken voor mijn huidige (3) systemen. Ik heb voor een 5-bay NAS gekozen zodat ik de mogelijkheid heb om deze op een later tijdstip nog uit te breiden (doe het nu met 3 x Hitachi Deskstar 7K500 schijven). Hij zal mijn modem en router gezelschap gaan houden in de meterkast. Ik heb voor de Thecus N5500 gekozen na een positieve "first impression" op http://www.eaegis.com/fir...cusn5500eaegisreview.aspx.

Daarbij vind ik hem er strak uit zien :). Het oog wil ook wat natuurlijk, al is het maar voor in de meterkast.

Inhoud verpakking
- N5500 NAS
- Stroomkabel
- USB kabel
- Ethernet Cable
- Quick Installation Guide
- 2 CD‘s (Drive Clone 5 Pro & installatie CD)
- Installatie schroefjes en sleutels
- HDD Compatibiliteits lijst
- Garantiekaart

Specificaties
- 5 x SATA 300, 1 x eSATA (max 10TB)
- Intel Celeron 1.86 GHz
- 1GB SO-DIMM geheugen
- 2 x Gigabit LAN
- 5 x USB (1 voorkant en 4 achterkant)
- 1 x Target USB
- LCD display
- 200 Watt voeding
- RAID 0, 1, 5, 6, 10 en JBOD

Installatie en setup
Als "echte" tweaker zijnde heb ik natuurlijk eerst de binnenkant bekeken. Na 3 thumbscrews losdraaien kon de behuizing al open. Duidelijk te zien is de dual DOM rechts beneden, het geheugen en de koeling van de CPU en chipset.

De hardware installatie ging eenvoudig. De HDD’s in de trays vast schroeven en de trays vervolgens installeren. Het deurtje waarachter de HDD’s trays zitten open je door erop te drukken, dit voelde enigzins goedkoop aan. Maar aangezien je dit deurtje normaal niet zoveel nodig zult hebben vind ik het geen groot probleem.

Nadat alles aangesloten was heb ik de installatie CD gebruikt om te beginnen. De software gaat op zoek in het netwerk naar de NAS waar je vervolgens een paar instellingen dient aan te geven (zoals fixed of dynamic IP en het standaard wachtwoord voor het admin account). Dit verliep allemaal vlekkeloos zodat ik vervolgens in kon loggen via de web interface.

De Thecus N5500 beschikt over de verbeterde AJAX interface waardoor het geheel toch een stuk gebruiksvriendelijk wordt. Als eerste heb ik een firmware update uitgevoerd. De Thecus N5500 beschikt overigens over een dual DOM. Dus mocht je een verkeerde firmware flashen heb je nog een backup achter de hand. Ik heb dit overigens niet getest.... :) . Na de firmware update een RAID 5 van mijn 3 schijven gemaakt en geformateerd. Hierbij dien je gelijk aan te geven hoeveel er gebruikt kan worden voor “user data“. Deze heb ik op 100% gezet. Je zou dit kunnen verkleinen zodat een gedeelte van de RAID gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld iSCSI.

Naast uitbreiding via een eSATA poort bestaat er ook nog de mogelijkheid om via USB extra HDD's of sticks aan te sluiten. Als een USB HDD of USB stick aangesloten is kan men ook met een knop op de voorkant een kopie maken van de HDD of stick. De data wordt dan naar een aparte map gekopieerd op de NAS. Daarnaast is het mogelijk om een printer of Wifi dongle aan te sluiten via USB.

Bij de NAS zit een "Drive Clone Pro 5" licentie voor het backuppen van data. Dit is een uitgebreid pakket waarmee je snapshots, file backup, computer backup (disk image) en drive clones kunt maken. Het biedt daarmee de mogelijkheid om scheduled backup te maken.

Prestaties
Na het aanmaken van de volumes gelijk maar wat data over gezet. De setup daarbij was een Windows Vista Ultimate PC met een Realtek RTL8168C gigabit onboard LAN netwerk chip (AM2+ moederbord van MSI). Deze is aangesloten op een Sitecom WL 306 300N XR gigabit Router waar ook de NAS op aangesloten is. Volgens mijn DU meter ging dit met zo'n 60~65 MB/sec.

Met ATTO disk heb ik nog een benchmark gedraaid. Het gaat hierbij dus om 3 HDD's in RAID5. Ik zal later nog eens een test uitvoeren in RAID0 om te kijken wat er qua snelheid uit te halen is. Al zal RAID0 niet mijn voorkeur hebben ivm het risico tot het verliezen van mijn data. De prestaties die ik met RAID5 haal zijn ruim voldoende voor wat nodig zal hebben.

In deze NAS zitten twee ventilatoren en het geluidsniveau is behoorlijk. Maar ik hoor hem niet meer zodra de deur van de meterkast gesloten is, dus te veel lawaai maakt hij niet.

Stroomverbruik heb ik nog niet kunnen testen. Maar ben al een tijd van plan een tester aan te schaffen. Zodra ik die heb kan ik gelijk eens kijken hoeveel stroom deze NAS verbruikt.

Er zijn tal van uitbreidmodules verkrijgbaar zoals IP Camera, MySQL, webserver, eMule e.d.. Maar ik mij hierin nog niet verdiept en ik zal dit in een later stadium eens uit gaan proberen.

Al met al ben ik erg tevreden met mijn nieuwe Thecus N5500 NAS. Prestaties, installatie gemak en de uitgebreide mogelijkheden zorgen ervoor dat ik nog veel plezier van dit apparaat ga krijgen.

Heb jij ook een Thecus N5500?

Leuk eens iets over een Thecus NAS te lezen hier. Heb al wat jaren ervaring (zakelijk/prive) met Thecus apparaten en heb zelf de N5200 Pro al zo'n 2 jaar in gebruik waar ik erg tevreden over ben. Op een paar details na ziet het apparaat er van buiten en van binnen hetzelfde uit.

Prestaties zijn inderdaad erg goed en van de N5500 zouden die nog beter zijn. Misschien dat ik dit type nog een keer mee ga maken ;)

Overigens kan je het apparaat redelijk naar eigen wens aanpassen. Het draait op een Linux kernel en je kunt er zelf modules aan toe voegen.

Zie ook:
Stevige review, ziet er goed uit.

Ik vind over het algemeen dat alle deurtjes bij kasten redelijk goedkoop aanvoelen. Dit vooral omdat ze gemaakt zijn van plastic waar de kast meestal van metaal/aluminium is.

In ieder geval een leuke NAS. Misschien is het de moeite waard wat van de software te laten zien?
In de review kon ik maar 4 screenshots toevoegen. Ik zal wat screenshots van de software ergens online gooien zodat ik ze kan posten.
Hoezo ben je voor 3x 500GB gegaan en niet bijv. 2x 1500GB ? Is goedkoper en netto meer ruimte (1TB raid5 t.o.v. 1.5TB raid1) qua snelheid zal het niet veel uitmaken aangezien de 1Gbit nu je limiet is..
Daar heb je idd gelijk in, maar ik had deze 3 HDD's als aparte data schijven al in een andere PC zitten. Dus ik heb geen nieuwe schijven aan hoeven schaffen.