LG HB-954SP Review

HansKeesom 2 november 2009, laatste update op 9 januari 2010, 1.226 views

LG HB-954SP

Pluspunten

• In 1 keer heb je een oplossing die weinig ruimte(inhoud) in beslag neemt tov losse componenten.
  • 2 HDMI ingangen en een aantal andere zoals Ipod lade, composite, 3.5 mm ingang voor mp3 speler, USB-port voor USB-drager

Minpunten

• Unit is op zich vrij groot qua oppervlakte
  • Ventilator is hoorbaar als je geluid uit zet, maar alleen aan achterkant.
  • Het kiezen van de input gaat met één knop waarmee je door alle mogelijkheden bladert. Kan soms lang duren voordat je bent aangekomen bij de input die je zocht. Een paar rechtstreekse keuze knoppen op de afstandbediening had wel gemogen.
  • Geen uitgang voor hoofdtelefoon.

Geluidskwaliteit Score: 4
Korte versie
Dit is een complete set voor iemand die BLU-RAY's wil kunnen afspelen en ook een 5.1 versterker met luidsprekers wil. Je hebt in een keer alles in huis om in een normale woning prima geluid te hebben.
Setje ziet er ook nog eens mooi uit dus kan gerust op een kastje in het zicht. Wel is de unit op zich aan de forse kant, vooral ook de diepte. Hou daar rekening mee als het op een kastje moet staan..
Dit is geen set voor iemand die echt alles wil instellen. Je kan m.i. voldoende instellen om heerlijk te genieten maar niet iedereen zal het genoeg vinden.

Lange versie

Situatie
Ik heb een verrijdbaar TV-meubel waarmee ik overal in huis mijn mediale behoeften afdek. Tv kijken doe ik via Windows mediacenter. Op het meubeltje een LCD-scherm en in het meubeltje een Linksys DMA2100 mediacenter extender
Door gebruik te maken van een Devolo setje heb ik alleen een stroomsnoer nodig.

Ik wilde het wel netjes, compact en beschaafd houden. Geen grote installatie met grote luidsprekers dat waarschijnlijk veel geek-uitstraling zou hebben maar niet paste bij de rust die ik in huis zo graag heb.

Vanwege het bovenstaande was ik op zoek naar een compacte manier om mijn TV-meubel af te ronden met een manier om tussen bronnen te schakelen en om BLU-RAY en HD-video en audio goed te kunnen bekijken/beluisteren.

[Zoektocht
Veel lezen in mediatotaal.nl en op internet. . Eigenlijk was ik uitgekomen op het kleine broertje van deze LG, de LG HB354BS een 2.1 systeem dat heel veel mooie opties heeft zoals de twee HDMI ingangen en de IPOD-dock. 2.1 leek me voor mijn situatie meer dan genoeg en het scheelde weer kabels. Echter, in de winkel was het prijsverschil zo klein dat het hebben van net wat meer bioscoop effect toch wel het geld waard was. heb 499 euro betaald bij de media-markt in Amsterdam.

Installatie
Dankzij de kleurkodering van de snoeren en aan de achterkant van het apparaat is het niet moeilijk om alles correct aan de sluiten. Wel had ik me vergist in de diepte en breedte van het apparaat. Dat heeft meer te maken met het gebruikte meubeltje natuurlijk maar toch, het is geen klein apparaat.

Geluid
Ik ben zelf wat aan de gevoelige kant met mijn oren dus echt hard heb ik het niet lang gehad. De DVD "Any given Sunday"met Al Pacino kwam echter indrukwekkend over.
Er zijn een aantal standaard settings waaruit je kan kiezen, oa passthrough. Verder kan je alle 6 (5+1) luidsprekers harder en zachter instellen via een menu op het scherm.

Gebruik
Het kiezen van de bron kan omslachtig zijn omdat er voor die keuze maar 1 knop is die cyclisch door alle bronnen gaat. Dat werk onhandig. Wellicht dat er een update kan worden gemaakt om dit via de ab wat sneller te kunnen doen.
De USB connector heb ik nog steeds niet aan het werk gekregen. Ben bang dat het ook niet gaat werken. Kan aan mij liggen of het apparaat, ik weet het niet, maar wees gewaarschuwd.

IPOD
Voorop de LG zit een lade waarin een IPOD kan worden geplaatst. Die kan dan via de afstandbediening of via de IPOD zelf bedient worden. Werk simpel maar perfekt. Erg handig als je de muziek die je altijd bij je hebt thuis kamervullend wilt horen.

Heb jij ook een LG HB-954SP?

Oppervlakte is breedte keer diepte
Inhoud is hoogte keer breedte keer diepte.

De LG is breed en diep, maar de hoogte valt mee. Dus veel oppervlakte maar weinig inhoud.

Als je een losse DVDspeler neemt met een losse versterker dan ben je zeker meer inhoud in de kast staan.

De luidsprekers kunnen vervolgens ook nog een aardig duit in het zakje. Die zijn bij de LG meegeleverd en lekker beschaafd klein.
Positief 1 keer oplossing weinig ruimte...
Negatief is vrij groot snap ik even niet :)
De oppervlakte, oftewel breedte en diepte, is vrij groot.