USRobotics USR808054 Review

Woudloper 6 juni 2007, laatste update op 17 november 2015, 3.613 views

USRobotics USR808054

Pluspunten

• Relatief goedkope router
  • Snelle verbindingen (middels software tweaks)
  • DHCP Server
  • Goed bereik

Minpunten

• (in het begin) slechte firmware
  • (in het begin) stabiliteit

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
De USR808054 is van november 2003 tot januari 2009 in gebruik geweest na het winnen van een prijsvraag bij de Computable. In het begin waren er veel problemen (zoals te lezen valt in deze thread op het forum) aangezien de pre-installed firmware (versie: 1.17.) niet naar behoren functioneerde. De beloofde verbeteringen door US Robotics met een nieuwe firmware (versie: 1.21) bleven nog steeds problemen geven of gaven zelfs meer problemen.

Sinds de laatst beschikbare firmware waarin de problemen van de pre-installed en de upgrade opgelost zijn functioneerde de USR808054 naar behoren. De router was erg stabiel en staat gewoon in de meterkast. De enige reden dat hij een reset krijgt is als ik dat zelf nodig vind.

Prestaties/bereik
Voor wat betreft de prestaties en het bereik kan ik eigenlijk alleen maar positief zijn aangezien deze erg goed zijn. Ik werk dan wel met USR Wireless Turbo Card (welke met mijn gehele USR Set werd geleverd). Het kopiėren van bestanden over het netwerk gaat over het algemeen erg gemakkelijk. Verder is het bereik (afstandtest gedaan voor 20 meter [ van binnen naar de schuur ] ) erg goed en had op die afstand nog 70% beschikbaarheid.

Als er vanuit de woonkamer gewerkt wordt (de router staat op de 1ste verdieping in de studeerkamer) is de status (van de link kwaliteit en de signaal sterkte) altijd uitstekend en in procenten zit dit tussen de 90% en 100%.

Betrouwbaarheid/stabiliteit
Deze is/was niet goed. Met name met de eerste firmware versies was het 'huilen met de pet op'. De verbindingen was totaal niet stabiel. Wanneer ik bijvoorbeeld met 2 ą 3 mensen (laptops) verbindingen maakte met de router zorgde dit ervoor dat de verbinding in zijn geheel wegviel en de router gereset moest worden. Na de firmware upgrade ondervind ik alleen nog kleine stabiliteitsproblemen wanneer er vanaf 2 laptops een VPN connectie wordt opgezet. Dit laatste zorgt er dan voor dat de prestatie flink omlaag wordt getrokken.

Upd: Dit laatst voor wat betreft connecteren naar VPN netwerken heeft de laatste tijd (6 maanden) ook geen problemen meer opgeleverd.

Beheersbaarheid
De router is eenvoudig te beheren via het adminmenu. Het adminmenu is webbased (maar kan ook via telnet worden benaderd) en alles is redelijk eenvoudig in te stellen. Het admin menu is verdeeld in de volgende onderdelen:

- Status (Device information, Log, Log Settings, Statistics, Wireless)
- Basic settings (LAN&DHCP Server, WAN, Passport, Time)
- Wireless (Basic, Security, Advanced)
- Routing (Static, Dynamic, Routing table)
- Access (Mac filter, Protocol filter, IP Filter, Virtual Server, Special App., DMZ, Firewall rules)
- Management (Remote management)
- Tools (Restart, Settings, Firmware, Ping test)

Zoals je kan zien beschik je over de nodige mogelijkheden. Middels de optie 'Wireless' kan je bijvoorbeeld aangeven wat de naam van de router moet zijn en/of welke veiligheidsinstellingen je wilt gebruiken, zoals: WEP Open System, WEP Shared key, WPA-PSK en WPA(802.1x). Verder kan je dan additioneel nog via de optie 'Access' een mac filterlijst aanmaken. Enig minpuntje wat ik heb bij de adminconsole is dat het log steeds refreshed wanneer je er door aan het klikken bent.

Ondersteuning
De ondersteuning is goed. USR reageert snel op e-mails die gestuurd worden. Zelf kreeg ik (hoewel mijn e-mail in het Engels was) keurig een reactie in het Nederlands op een vraag die ik had gesteld.

Firmware versie zijn ook met enige regelmatig op de website geplaatst. Echter is het in de laatste plaats wel jammer dat er een uitgebreide changelog mist voor wat betreft de updates welke in de nieuwe firmware release zijn meegenomen.

Upd: Na de laaste firmware upgrade (uit 2005) is er geen nieuwe meer geweest. Lijkt erop dat USR alleen reageert met firmware als de gebruikers er over klagen.

Over de prijs ben ik zelf tevreden (zie ook in de pricewatch), hoewel (zoals reeds eerder aangegeven) het in het begin wel slecht was gesteld met de prijs/kwaliteit verhouding.

Algemene beoordeling
Al met al is de router voor mijn gebruik goed te gebruiken en heb ik nadat de laatste firmware upgrade was uitgevoerd weinig problemen ondervonden.

Upd: Heb deze verhoogd aangezien ik het laatste jaar geen problemen heb gehad met de router en deze gewoon zijn werk doet in het netwerk.

• U.S. Robotics USR805410 Wireless Turbo PC Card (54Mbps)
  • U.S. Robotics USR805416 Wireless Turbo PC Card (54Mbps)

Heb jij ook een USRobotics USR808054?

Hoe is de beveiliging geregeld van deze router/accespoint als ik vragen mag ? Wat voor beveiliging wordt er allemaal ondersteund met de laatste firmware en hoe goed is deze intestellen ?
Om jouw vraag te beantwoorden heb ik bovenstaande survey verder uitgebreid met informatie over deze specifieke instellingen in de admin console. Het komt er in principe op neer dat je kan kiezen uit de volgende instellingen: WEP Open System, WEP Shared key, WPA-PSK en WPA(802.1x). Verder kan je ook nog een MAC Filter aanzetten.

Verder veiligheidsinstellingen zoals portforwardingen e.d. zijn allemaal eenvoudig middels de console te beheren.
Nette review. Ik kan mij eigenlijk alleen maar aansluiten bij je plus en minpunten. Al wil ik aanvullend zeggen dat wanneer de router het druk krijgt (dwz veel verkeer op verschillende poorten), hij er moeite bij mee houden. Dit houdt in traag en soms wegvallend internet verkeer.
Ik heb deze ook gehad toen er nog veel problemen mee waren. Toendertijds kwam er een firmware update uit die alsnog niet veel fixte & de problemen bleven bestaan.
Toen overgestapt op een Linksys WRT54G en alle problemen waren over...

De prijs was toendertijds echter scherp, vandaar dat we die hadden aangeschaft. Voor mij geld iig: geen US Robotics meer!

Afgezien daarvan: nette survey, afgezien van een paar schoonheidsfoutjes hier en daar (zie je tags).

Ga zo door 8-)