Xiaomi Redmi Note 4 (3GB intern, 64GB opslag) Zilver Review

RedmiNote4 16 oktober 2016, laatste update op 16 oktober 2016, 16.398 views

Xiaomi Redmi Note 4 (3GB intern, 64GB opslag) Zilver

De Xiaomi Redmi Note 4 is de verbeterde opvolger van de Redmi Note 3, op papier lijkt deze verbetering wellicht niet heel bijzonder! Maar in de praktijk zit het verschil juist in subtiele veranderen in het design en onder de moterkap, welke het kleine prijs verschil echt waard zijn!

Pluspunten

• Krachtige hardware
  • Schitterend 5.5inch 1080p scherm
  • Batterij gaat lang mee
  • Uitbreidbaar met een MicroSD kaart
  • Schitterend ontwerp en robuust gebouwd
  • Dualsim
  • Infrarood sensor
  • Vingerprint scanner

Minpunten

• In de officiŽle Rom is geen Nederlands beschikbaar!
  • Standaard multitask instellingen ( Iets wat gelukkig te veranderen is )
  • Middelmatige camera
  • Kan niet meekomen met het grafische geweld van de top!
  • Geen NFC
  • Unlocken gaat enkel met toestemming van Xiaomi
  • De achterkant van het toestel is erg glad, dus een hoesje is aan te raden!

Telkens als ik terug in China kom begint mijn hart letterlijk sneller te kloppen. Want ja ze verkopen in de fabriek van de wereld zeer interessante en goedkope gadgets, waarvan vele uiteindelijk via Chinese webwinkels terecht komen in Nederland! De reden voor het importeren is meestal omdat deze gadgets meer bang for buck bieden, vooral als je het vergelijkt met het aanbod smartphones in Nederland.

Een van deze merken die erg populair is om te importeren is het Chinese A-merk genaamd: Xiaomi, welke ongeveer 5 jaar geleden opgericht werd en in korte tijd extreem populair werd! Zo populair dat zowel Engelstalige en Nederlandstalige Techwebsites recensies begonnen te schrijven, ondanks dat de telefoons officieel niet buiten China verkocht werden. Het kon dus bijna niet anders zijn dat ik in Shenzhen opzoek ging naar Chinese gadgets, alleen deze keer kwam ik enkel terug met Xiaomi producten.

Waarom Xiaomi en niet Umi bijvoorbeeld?

Als je in Nederland op internet surf hoor je eigenlijk iedereen over Chinese c-merken praten, hartstikke populair zijn die dingen vanwege hun prijs-kwaliteitsverhouding! Alleen in China nergens te vinden, dit integenstelling tot de a-merken zoals Huawei en Oppo bijvoorbeeld die het straatbeeld domineren!

Ook Xiaomi vind je niet zomaar in China: Want ze focussen zich voornamelijk op de online verkoop, welke schijnbaar super loopt. Xiaomi is vandaag de dag daarintegen een van de grootste smartphone merken in China, niet zonder reden zoals jullie vast wel weten.

Sinds een paar jaar heeft Xiaomi gelukkig ook eigen winkels: Een soort Apple Stores, maar dan met een Chinees tintje en ergens verstopt in een grote wolkenkrabber. Daarnaast verkopen ze ook hun telefoons via Sunning, dat is een soort Chinese MediaMarkt. Ik besloot echter om een Mi Home te bezoeken, zoals ik al uitlegde zijn deze winkels vergelijkbaar ingericht als een Apple Store.

En ik kan jullie vertellen die gehele ervaring is geweldig: Je loopt binnen en kunt direct (bijna) alle actuele Xiaomi producten uitproberen en ze hebben echt van alles! Robotstofzuiger, slimme rijstkoker, TV’s, Tablets, Smartphones en Ultrabooks welke overduidelijk op Macbook Air gebaseerd zijn! Kortom een paradijs voor de echte nerd, al zul je er helaas snel achterkomen dat niet alles voorradig is! Typisch Xiaomi of niet? Dus je zult wellicht genoegen moeten nemen met een duurdere uitvoering, omdat de goedkopere simpelweg niet op voorraad is.

Dat laatste was dus ook het geval bij de Xiaomi Redmi Note 4 want deze is namelijk beschikbaar in twee uitvoeringen: Eentje met 2GB Ram en 16GB Opslagcapaciteit en eentje met 3GB en 64GB Opslagcapaciteit, in mijn geval was dus enkel de duurdere variant beschikbaar! Of ik dat erg vond? Nou na wikken en wegen niet, want vanwege mijn OnePlus One weet ik dat 64GB ingebouwde Opslagcapaciteit echt geen overbodige luxe is! Het is zelfs zo dat ik de opslag van mijn OnePlus One na 2 jaar tijd goed vol gekregen heb, ik hoefde immers niks te verwijderen.

Dus ja het is echt niet allemaal rozengeur en maneschijn bij Xiaomi, maar dat maakt dan eerlijk gezegd ook niet zoveel uit. Want laten we eerlijk zijn: Integenstelling tot Apple en o.a Samsung, betaal je bij Xiaomi slechts een fractie van de prijs voor een telefoon van vergelijkbare kwaliteit en specificaties.

Verpakking en design

Van wat ik uit andere recensies begreep gebruikte Xiaomi voorheen een subtiele verpakking gemaakt van gerecycled papier, maar dat schijnt sinds de vorige generatie veranderd te zijn. Nu gebruikt Xiaomi dus net als vele andere merken een bedrukte verpakking, al lijken ze op dit gebied ook enigszins Apple na te apen.

Origineel is het design van de verpakking dus beslist niet, maar desondanks ben ik van mening dat de verpakking er redelijk minimalistische uitziet. Eigenlijk zoals het geval is met alle huidige producten van Xiaomi, ze plaatsen er gewoon een foto van het product erop en klaar is kees!

Er word dus niet integenstelling tot andere merken met allemaal termen gegooid: Jammer in dit geval, want de gemiddelde consument had je vast met een leuke slogan kunnen lokken. Iets van in de zin dat in deze telefoon 10 krachtige cpu cores tot zijn beschikking heeft, wat natuurlijk niet geheel waar zou zijn. Al hebben ze natuurlijk wel een website in het leven geroepen om met allemaal termen te gooien, wat ja het is hun beste verkoopkanaal uiteindelijk!

Wat betreft het design van de telefoon zelf: Dat is eigenlijk juist de reden waarom ik hem zo graag wilde kopen, met zijn metalen behuizing en mooi afwerking is het naar mijn mening echt een schitterend telefoon! Ook de plaatsing van capacitieve knoppen is iets wat mijn persoonlijk voorkeur heeft, zo’n iPhoneachtige thuisknop zoals de Mi 5 of OnePlus 3 bijvoorbeeld heeft vind ik kwa design niet bepaald mooi uitzien.

Ik moet dan ook eerlijk toegeven dat ik deze telefoon kwa design verkoos boven de Mi5, welke naar mijn mening op een of andere reden minder luxe uitziet. En nee dan heb ik het echt niet over de hardware, maar puur en alleen over het design.

Overigens heeft mijn Redmi Note 4 nog iets heel speciaals wat andere eigenaren van een Redmi Note 4 niet hebben, namelijk mijn naam gegraveerd op de achterkant van de telefoon. Dat is een gratis service die Xiaomi in hun eigen winkels aanbied, dus als je hem importeert zal die optie er waarschijnlijk niet zijn!

Hardware

Xiaomi richt zijn pijlen met de Redmi lijn vooral op het middensegment, je komt dus bedrogen uit als je verwacht dat ze in deze telefoons het beste van het beste stoppen. Want ja daar is ja de Mi lijn voor bedoeld die bijna het dubbele kost, maar desondanks heeft Xiaomi in deze nieuwe telefoon een chipset geplaatst die aardig in de buurt weet te komen van de top!

Ik spreek natuurlijk over de highend chipset van Mediatek: De Helio X20, de grote broer van de Helio X10 die in de Redmi Note 3 zat. Op papier klinkt dit wellicht als een kleine upgrade, maar eigenlijk is de Helio X20 het best een aardige upgrade tegenover de Helio X10. Het grote verschil zit hem namelijk in de toegevoegde twee krachtige Cortex A72, de X10 moest het namelijk doen met 8 Cortex A53 cores, waarvan 4 stuks hogere geklokt zijn.

Even voor de duidelijkheid: De Helio X20 bevat net als de Helio X10 acht Cortex A53 cores, waarvan 4 hoger geklokt zijn. Echter zoals ik hier boven al vermelde zijn daar nog twee krachtige Cortex A72 bijgevoegd. De krachtige Cortex A72 kunnen in de theorie dus de zwaardere taken overnemen van de Cortex A53 cores, terwijl de A53 cores minder intensieve taken kunnen uitvoeren.

Op die manier zou in de theorie je telefoon eigenlijk nooit haperingen kunnen vertonen, want er zijn ja meer dan genoeg cpu cores aan boord om alle taken snel af te handelen! Echter dat is de theorie, over de praktijk vertel ik jullie later in de recensie meer over. Over de GPU ( GPU type noteren ) vertel ik jullie meer over in het stukje benchmarks, dat is namelijk een stukje hardware dat ik als minder belangrijk beschouw: Ik game namelijk niet op een smartphone, maar op een PlayStation 4!

Verder bevat de telefoon de volgende specificaties:
  • 2x Cortex-A72 @ 2.1GHz
  • 4x Cortex-A53 @ 1.85GHz
  • 4x Cortex-A53 @ 1.4GHz
  • Mali T880 GPU @ 700Mhz
  • Full HD scherm van 5.5 inch
  • 13MP camera en 5MP aan de voorkant
  • Filmen: 1080p@30fps, 720p@120fps
  • 4100mah batterij
  • 3GB Ram ( Basismodel bevat 2GB )
  • 64GB Opslagcapaciteit ( Basismodel bevat 16GB )
  • 4G
  • Dualsim functionaliteit
  • 2G: GSM 900 / 1800 / 1900 - SIM 1 & SIM 2 CDMA 800 / 1900
  • 3G: HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100 CDMA2000 1xEV-DO & TD-SCDMA
  • 4G: LTE band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500)
  • WiFi: 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, WiFi Direct, hotspot
  • SD-Kaart slot
Dit zijn wellicht niet de volledige specificaties, maar ik heb geprobeerd de belangrijkste op te noemen. Handig om te weten overigens is dat je voor die SD-kaart slot wel de Dualsim functionaliteit dient op te offeren, je kunt namelijk twee simkaarten plaatsen ( Een Micro en een Nano ) of een micro simkaart en een SD-kaart. Als je dus perse de dualsim functionaliteit nodig hebt is het dus raadzaam om de 64GB variant te kopen.

Software

Ik moet toegeven er was een tijd dat ik eigenlijk niks van MIUI wilde weten, want telkens als ik het op mijn smartphone zette beviel het mij voor geen meter. Gelukkig is dat nu anders, al heb je bij Xiaomi eerlijk gezegd niet veel keuze! Ze rusten namelijk al hun smartphones en tablets uit met hun eigen gebruikersinterface, welke bovenop Android 6.0 draait.

In mijn geval stond er standaard al MIUI 8 op geÔnstalleerd, zover ik weet is dat de nieuwste versie van MIUI. Voor mensen die niet bekend zijn met MIUI? Dat is eigenlijk een populaire custom rom voor Android smartphones, welke dus door Xiaomi ontwikkeld word. Dus je hoeft er echt niet perse een Xiaomi telefoon voor te kopen, alleen dan mis je wel bepaalde functie die exclusief voor Xiaomi telefoons bedoeld zijn.

Wat voor functies of apps dat zijn durf ik niet echt te zeggen: Ik doe namelijk niks meer met custom roms, dus draai eigenlijk altijd de standaard rom op een smartphone. Wel weet ik dat de Redmi Note 4 een ingebouwde infrarood sensor heeft ( Die zit naast de 3.5mm koptelefoon aansluiting ) en daar kun je dus onder andere TV's meebedienen.

Dus ja de ingebouwde apps van Xiaomi zelf bieden naar mijn mening echt toegevoegde waarde, het is allemaal net iets mooiere vormgegeven dan bijvoorbeeld standaard apps die Google op hun Nexus telefoons plaats.

Maar uiteindelijk is dit iets wat je allemaal voor jezelf dient te ontdekken, anders ben ik morgen nog steeds bezig met schrijven. In de MIUI software zitten onder de motorkap namelijk zeer vele functies verstopt, zo werd bijvoorbeeld om de 30min alle apps gesloten. Blijkbaar was dat een instelling in de Security app.

En zo zijn dus nog wel meer functies verstopt, vooral op het gebied van batterijbeheer. Dat is dus even zoeken, maar uiteindelijk vind je het wel. Voor de rest heb ik dan eigenlijk ook niks op te merken over de software, al was het wel even wennen zonder app launcher!

Maar in algemene zin loopt de software zeer stabiel en reageert snel, al komt dat laatste waarschijnlijk eerdere door de combinatie hardware en software. Wel moet ik toegeven dat de standaard Chinese MIUI verwarrend kan zijn: Die is namelijk overduidelijk geoptimaliseerd voor de Chinese markt, dus de Google Play Store heb ik nog apart moeten installeren. Maar gelukkig was dat niet erg moeilijk en enkel een kwestie van op Google zoeken!

Desondanks denk ik er toch nog over na om de onofficiŽle Xiaomi EU rom op de telefoon te zetten, want nu moet ik het met Engels doen en er staan nog een paar Chinese apps op. Het probleem is alleen daar dien je de bootloader voor te unlocken, waarvoor je bij Xiaomi een unlock code of dergelijke dient te vragen. Dit gehele proces duurt uiteindelijk ongeveer 2 weken las ik online. Voorlopig blijf ik dus gewoon bij de officiŽle rom, aangezien het mij niet zo erg stoort dat de software enkel in Engels of Chinees te gebruiken is.

Overigens is MIUI overduidelijk meer dan een kloon van iOS, want het gebruikt dan wel veelal dezelfde principes als iOS. Alleen er zijn veel meer persoonlijke aanpassingen mogelijk op de telefoon, zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Vooral als power gebruiker kan het lastig zijn om je weg te vinden door alle instellingen, want standaard is de software geoptimaliseerd voor gewone gebruikers. Eigenlijk net zoals in iOS het geval is, zeer gebruiksvriendelijk tot je opzoek gaat naar de geavanceerde instellingen.

PS mocht de interface van MIUI echt niet bevallen dan kun je gewoon custom launcher zoals Apex Launcher gebruiken, die gebruikte ik ook op mijn OnePlus One omdat ik de standaard launcher van CyanogenMod niet zo fijn vond werken.

Software: Uitgebreide instellingen voor mulitasking

MIUI 8 het is een heerlijke rom en ik ben er dan ook erg tevreden over, alleen standaard gaat MIUI erg agressief om met de multitasking en sluit dan ook geregeld apps op de achtergrond! Dit alles heeft te maken met standaard instellingen bij o.a permissie beheer, autostart en notificatie beheer.

Standaard krijg je bij de meeste apps dus geen notificaties op je vergrendelscherm te zien, dus dat is iets wat je handmatig aan te passen komt. Een kleine moeite uiteraard maar desondanks niet minder storend.

Daarnaast kun je het beste ook nog wat vinkjes bij autostart zetten, aangezien anders bepaalde apps niet goed zullen multitasken. En als laatste raad ik aan bij batterij beheer per app beparende functies uit te zetten en ja dat is een heel gezoek, maar enkel zo benut je de Redmi Note 4 optimaal. Al deze instellingen zijn uiteindelijk waarschijnlijk bedoeld voor Chinese gebruikers om zo mobiele data te besparen, alleen in Nederland is dit natuurlijk nergens nodig voor.

Camera

Zoals ik al opsomde in het stuk over de hardware bevat de Redmi een 13MP aan de achterkant en een 5MP aan de voorkant, daarmee lijkt het een redelijke standaard configuratie voor een smartphone uit het middensegment. En eerlijk gezegd is dat juist ook het geval, het is dus in eerste instantie niet direct iets om over naar huis te schrijven.

In vergelijking met mijn OnePlus One ga ik er dan ook niet bepaald op vooruit, maar gelukkig ook niet echt erop achteruit. Alleen kan de camera enkel tot maximaal FullHD video opnemen, waar mijn OnePlus One tot maximaal 4K video kan filmen. Al beschouw ik de 4K functie van de OnePlus One als ik heel eerlijk ben meer als een gimmick, want zolang je geen 4K TV of dergelijke hebt ga je toch niet het verschil zien!

Wat betreft de kwaliteit van de foto's ben ik niet bepaald ontevreden, aangezien de camera aan mijn persoonlijke verwachtingen voldoet. In algemene zin weet de 13MP camera dan ook mooi foto's te maken, afhankelijk van de hoeveelheid licht die aanwezig is. Want net als veel andere smartphone camera's heeft ook deze camera moeite om genoeg licht op te vangen bij mindere weersomstandigheden, iets wat ik vooral goed kon merken in Hong Kong en Macau waar de lucht extreem vervuild is door alle uitlaatgassen!

Overigens laat het zich vrij makkelijk uitleggen waarom de camera moeite heeft met minder ideale lichtomstandigheden, dat heeft namelijk vooral met het diafragmagetal te maken.

Illustratie van het diafragmagetal: Hoe grotere de opening van de lens is, deste meer licht kan de lens opvangen.

Die is bij deze telefoon f2.0 terwijl die bijvoorbeeld bij de Samsung Galaxy S7 f1.7 is, dat betekend dus simpelweg dat de cameralens van Galaxy S7 meer licht weet op te vangen.

Echter dat is slechts op papier, want Apple plaatse tot voor kort juist nog cameralensen met een diafragmagetal van f2.2 in hun telefoons ( Welke dus nog minder licht op vangt dan een f2.0! ). Maar dankzij krachtige foto verwerkingssoftware merkt de eindgebruiker daar uiteindelijk weinig van, Xiaomi heeft dus net zoiets getracht in te bouwen in de software. Alleen persoonlijk heb ik het gevoel dat deze optie niet altijd even goed werkt, het zorgt soms namelijk voor een soort gele tint over de foto's!

Selfie

Om het dus samen te vatten: Zolang er voldoende licht aanwezig is dan heeft de camera geen enkele moeite om mooie en scherpe foto's te schieten: Echter zodra de lichtomstandigheden minder zijn merk je duidelijk dat hij moeite heeft met genoeg licht op te vangen, zo lijkt het dus op sommige foto's donkere dan het in de werkelijkheid het geval was. Desondanks de minpunten ben ik toch tevreden over de 13MP camera, zelfs de 5MP camera aan de voorkant vind ik prima zijn werk doen als selfiecamera/camera om mee te videobellen. In zijn prijsklasse zou ik zelfs bijna durven te zeggen dat hij het heel goed doet, al realiseer ik mij dat hij bij het importeren direct een stuk duurdere zal zijn.

Wat betreft het filmen zelf, dat heb ik te weinig getest om er een goed oordeel over te geven. Maar die ene keer dat ik het uitprobeerde had ik niets om over te klagen, al geld het verhaal het diafragmagetal natuurlijk ook bij het opnemen van video's.

Benchmarks/Presentaties

Wat is een heel verhaal zonder de prestaties van deze telefoon te meten in allemaal cijfertjes? Uiteraard mag dit niet missen in een recensie, al hecht ik er persoonlijk niet veel waarde aan. Zo betwijfel ik bijvoorbeeld sterk dat in de praktijk alle 10 cpu cores tegelijk 100% belast worden, iets wat een cpu benchmark uiteindelijk wel simuleert. Dus zo'n test is eigenlijk niet heel realistisch, maar desondanks toont het wel aan hoe krachtig je smartphone is op papier.

CF-Bench

Ondanks dat de CF-Bench app al sinds juli 2013 niet meer voorzien is van een update lijkt het mij toch nog steeds een goede benchmark, alleen het is lastig te vergelijken met de huidige generatie smartphones. Want het lijkt erop dat de Redmi Note 4 simpelweg gewoon de maximale score in CF-Bench behaald en rondjes rent om telefoons die meer dan 4 jaar geleden bekend stonden als de snelste smartphones!

Integenstelling tot CF-Bench simuleert Geekbench realistisch gebruikt, waarbij in CF-Bench simpelweg de cpu cores 100% belast worden. Daarom geeft Geekbench naar mijn mening ook een veel realistischere beeld, dan zie je ook via Multi-Core Observer ( App van Mediatek ) dat alleen alle 10 cores tegelijk ingezet worden wanneer het echt nodig is.

Hoe dan ook het resultaat van Geekbench laat ons zien dat de Redmi Note 4 heel dicht in de buurt van de top komt, althans als we puur naar de CPU kijken en de GPU buiten beschouwing houden! De telefoon scoort namelijk ruim 1525 in de singlecore test en 4404 in de multicore test, bij deze laatste test verslaat hij zelfs de OnePlus 3 welke een Qualcomm Snapdragon 820 bevat. Maar ook in de singlecore test zit de Redmi Note 4 letterlijk de OnePlus 3 op zijn hielen, die scoort namelijk maar een fractie hoger.

Uiteindelijk zijn slechts de nieuwere Samsung telefoons snellere, maar dat is dan slechts een verschil van ongeveer 15% als je puur naar de resultaten kijkt.

Bij de multicore is het verschil zelfs nog kleinere, het is dus best indrukwekkend werk wat Mediatek op dit gebied gedaan heeft, ik bedoel wie had dit gedacht? Mediatek stond namelijk vooral bekend voor chipsets die aanzienlijk langzamere waren dan de top chipsets van Qualcomm en Samsung!

Antutu Benchmark

De Antutu Benchmark test in-principe alle belangrijke onderdelen van je smartphone: Dus de CPU, UX ( User experience ), GPU en het werken. Al deze onderdelen hebben een individuele score, maar worden bij elkaar opgeteld als totaalscore. Wat uit de Antutu score al snel duidelijk word is dat de Mali T880 GPU weleens waar een stuk snellere is dan de Adreno 330 in mijn OnePlus One, maar de Adreno 530 in de OnePlus 3 rent letterlijk rondjes om de Mali T880. Dus op het gebied van het grafische geweld kan Mediatek gewoon nog niet mee komen met de top, alleen ik vraag mij dan af? Moet je dat echt als nadeel zien?

Epic Citadel Benchmark ( Niet meer actueel?! )

Er zijn immers niet bijsters veel games voor Android die het maximale uit zo'n top GPU weten te halen, al helemaal niet als je Angry Birds en dergelijke speelt! Dus eigenlijk voldoet de Mali T880 gewoon voor de meeste games, waarvan vele ook nog eens in hoge kwaliteit speelbaar zijn!

Accu

Ik heb de accu deze keer niet aan een uitgebreide test onderworpen, maar wat ik kan zien tijdens normaal gebruik is echt positief. Een schermtijd van meer dan 6 uur is dan ook makkelijk haalbaar met de 4100mah batterij, al gaat het mij meer om de praktijk. Want na een hele dag intensief de telefoon te gebruiken is er nog steeds minimaal 45 a 30 procent van de batterij over.

Schermtijd van 4 uur, bij 50% batterij percentage.

Opties om batterij besparende functies in te schakelen in de Security App.

Kortom je komt makkelijk de dag door met deze telefoon en zelfs twee dagen zou haalbaar zijn, dat integenstelling tot mijn OnePlus One welke iedere avond aan de lader moest! Daarnaast heeft Xiaomi ook nog allemaal batterij besparende functies ingebouwd, dus als je nog meer uit de batterij wilt halen kun je altijd deze opties raadplegen. Alleen ze kunnen soms nadelig werken voor de prestaties, dan ontvang je bijvoorbeeld geen notificaties van bepaalde apps!

Het loont zich dus zeker om alle opties even uit te dokteren.

Scherm

De Redmi Note 4 bevat net als mijn oude OnePlus One een FullHD scherm van een formaat van 5.5inch, echter daar houdt de vergelijking dan ook wel zo'n beetje bij op. Want naar mijn mening is het scherm van de Redmi Note 4 veel mooiere. Ik heb het scherm zelfs met de iPhone 7 Plus vergeleken en was dus niet bepaald onder de indruk, aangezien schermen gezien heb die een stuk beter zijn!

Dus ik durf zelfs te zeggen dat het scherm van deze telefoon minstens zo goed is als die van de iPhone 7 Plus, al overtuigde het scherm van de Redmi Note 4 mij al in de Mi Home winkel! Maar dat is eigenlijk iets wat je gewoon met het blote oog zou moeten zien, dit is dus niet iets wat goed te zien is aan de hand van foto's.

Hoe dan ook het scherm is zelfs goed afleesbaar in de felle zon en ook de kijkhoeken zijn goed te noemen, een heel stuk beter dan bij mijn OnePlus One het geval was. Ik heb zelfs het idee dat het scherm net iets scherper en grotere uitziet dan mijn OnePlus One. Al lijkt mij dat ook gedeeltelijk een placebo effect.

Zoals ik al schreef betaalde ik • 1199 voor mijn Redmi Note 4 ( 64GB Opslag en 3GB Ram uitvoering ) in China, dat is ondanks de zwakke euro slechts § 160 omgerekend. Dat had dus veel minder kunnen zijn als de heren in Brussel de euro niet kapot gemaakt hadden!

De 16GB Opslag met 2GB Ram kost • 899 in China, is alleen blijkbaar niet altijd voorradig zoals ik al schreef.

De Xiaomi Redmi Note 4 is weliswaar in algemene zin wellicht geen revolutionaire verbetering op papier tegenover de Redmi Note 3, maar dankzij de verbeterde Mediatek Helio X20 is deze telefoon zijn geld dan ook meer dan waard! Ook is het design naar mijn mening met deze incrementele update subtiel verbeterd, waardoor deze telefoon nog luxere uitziet en voelt dan zijn voorganger.

Het enige echte nadeel wat ik gemerkt heb os eerlijk gezegd de meegeleverde MIUI software van Xiaomi: Deze is namelijk slecht voor Europese gebruikers geoptimaliseerd, aangezien de software geen enkele Europese taal bevat. Enkel de Britten en Ieren hebben geluk, want hun taal zit gelukkig wel in de MIUI Rom. Wij Nederlanders moeten het dus of doen met Engels of het apparaat unlocken en de onofficiŽle MIUI Rom van Xiaomi.eu installeren, helaas gaat het unlocken niet zonder toestemming van Xiaomi.

Desondanks blijf ik het een geweldige smartphone vinden en kan ik hem ook echt oprecht aanraden, hij levert namelijk extreem veel waar voor je geld. Ik zou het zelfs als een highend smartphone beschouwen, ware het niet dat de GPU en camera simpelweg niet mee kan komen met de top!

Dit was het einde van mijn recensie over de Xiaomi Redmi Note 4, vragen mogen gerust gesteld worden en ik zal mijn best doen ze te beantwoorden. Ik heb echter getracht zoveel mogelijk al in deze recensie te benoemen! De reden waarom ik dit toestel als uitstekend beoordeeld heb is vanwege zijn lage prijs, daarom wegen de minpunten naar mijn mening eigenlijk niet zwaar mee. Het is zelfs zo dat dit toestel functies heeft die je niet tegen komt bij zijn duurdere broers uit de Mi serie, zoals de mogelijkheid om de opslagcapaciteit met een SD kaart uit te breiden.

PS ik heb dan wel niets over de GPS geschreven, maar kan jullie verzekeren dat de locatiebepaling gewoon goed werkt.

Heb jij ook een Xiaomi Redmi Note 4 (3GB intern, 64GB opslag) Zilver?

Mooie duidelijke review! Ik hoop dat er van deze telefoon toch ook een snapdragon variant van komt. Niet zo zeer om de prestaties (van de GPU), maar omdat deze betere ondersteuning hebben van de ROM-scene (xda developers, miui eu en consorten) en soms ook qua app-ondersteuning (playstore).

Desondanks weer een schiere telefoon met een hoge bang for bucks factor!

[Reactie gewijzigd door ToFast op 16 oktober 2016 17:44]

Bedankt voor je reactie: Ik heb dat vaker gelezen over die Snapdragon variant, maar helaas is daar tot nu toe nog helemaal niks bekend over. Al zijn er wel mensen die wensen dat er een variant met een Snapdragon 652 komt en vooral op de Indiase markt was daar de hoop groot voor, echter Xiaomi heeft het conflict met Ericsson al opgelost zover ik weet en dan zouden ze theoretische weer toestellen met Mediatek mogen aanbieden?

Dus ja is de vraag maar of die Snapdragon variant er uberhaupts komt en als die al komt? Ik geloof dat de ondersteuning vanuit de ROM-scene hoe dan ook ruk blijft, dat heeft ja een hele andere oorzaak! Xiaomi trekt zich niks aan van die opensource licenties en geeft bronnen niet vrij. Terwijl ze dat eigenlijk zouden moeten doen volgens die licenties en dat zet kwaadbloed in een community als XDA!

Wat betreft app-ondersteuning, als ik mij niet vergist zit die Mali T880 ook in toestellen van Huawei ( Kirin 950 ) en van Samsung ( Exynos 8890 ), alleen bij Samsung is dat wel overduidelijk een krachtigere variant. Tot nu toe overigens nog geen problemen met app-ondersteuning tegen gekomen en als? Gelukkig kun je op Android i.i.t iOS dan alsnog zo'n betreffende app handmatig installeren.
Je hebt gelijk, duidelijke toevoegingen. Laat ik eerst even stellen dat ik niks tegen miui heb als skin etc, integendeel.

Wat ik bedoelde dat een soc niet wordt ondersteund in een app ligt niet aan de playstore, maar aan de developers van die app en of de soc ontwikkelaar. Buiten de playstore zo'n niet te installeren app proberen handmatig te installeren gaat dan dus ook niet lukken. Gelukkig zijn die apps, die ook nederlandsers wel eens willen gebruiken op een hand te tellen (geloof dat er met de horizon box app zoiets dergelijks was).

[Reactie gewijzigd door ToFast op 17 oktober 2016 11:50]

Goede review 3+ zeker waard veel werk verzet pluim verdient
Ja van dat werk kun je wel zeggen! Grotendeels offline op het toestel zelf geschreven en dat ging opvallend goed, aangezien de batterij lekker lang mee gaat.
Wow :) zeer gave review ! Een dikke +3 .
Nette review.

klein puntje. Mi Home =/= Mi Flagship Store. Mi Home zijn ooit opgezet als punt waar de community zou verzamelen en Mi producten bewonderen. De Flagship Stores zijn echte winkels. (echter hebben ze vrijwel nergens voorraad).
Het Mi Home concept liep niet echt dus de meeste zijn wel omgebouwd tot winkels.
Gezien de verkopen van Mi op telefoongebied zakken / achterblijven op de concurrentie wil Lei Jun nu over van online naar brick & mortar store met hetzelfde concept als Muji (die Japanse keten die zeer succesvol is in China). Vandaar ook al die vage producten zoals bomberjackets en koffers.
Het design is dan ook niet echt gejat van Apple Stores maar van Muji. Loop voor de gein eens een Muji store in en kijk naar het design van de producten.
Ja zoiets had ik al begrepen inderdaad: Een Mi gebruiker moet zich er thuis voelen en ik moet zeggen het is ook een hele belevenis! Ik ben er overigens in korte tijd drie keer geweest en omdat die winkels letterlijk verstopt zijn is het er best rustig, alleen tijdens de lunchtijd was het totaal anders.

Wat betreft die voorraad: Voor mijn moeder kocht ik er een Redmi 3S en die waren meer dan ruim op voorraad, desondanks dat het gewoon het goedkoopste toestel was. De Redmi Note 4 daarin tegen was enkel in de duurdere uitvoering beschikbaar en enkel in zilver, al werd mij wel vrij snel duidelijk dat het een erg nieuw toestel was. Stond bij de ingang dan ook zo'n reclame banner van de Redmi Note 4.

PS sommige producten zoals de Mi Band 2 zijn zo populair dat je er per persoon slechts eentje mag kopen: Dus dan vragen ze simpelweg naar je paspoort.
Mooie uitgebreide review! Nice. En natuurlijk een dikke +3 hiervoor. _O_
Mooie scores!
Mijn MI5 houd hem niet bij hoor :)

Snapdragon 820 doet:
Geekbench : Single 1692 en multi 4030
CF_Bench : (44627,37136,40132)
Epic Citadel Benchmark 60.2 FPS.

[Reactie gewijzigd door procyon op 18 oktober 2016 11:27]

Mooi review en als beginneling een echte +3 waard!
Ik heb een vraagje en wat tips over de review, maar die wil ik graag in een persoonlijk bericht stellen. Zou je je DM kunnen inschakelen?
Wat is de beste site om de redmi note 4 te bestellen.
Mijn toestel kwam bij Banggood.com vandaan. Ze sturen in blanco verpakking zonder bon. Grote kans dat je geen BTW extra hoeft te betalen. Voor 160 euro 64gb versie. Wel 3 weken levertijd.
Alleen geen NL versie in Mi. Unlocken problematisch. Maar bij de meeste Apps en spraak kun je wel NL instellen.
Mooie review. Kun je nog wat over de GPS zeggen?
Wat bedoel je met unlocken van Xiaomi? Voor Custom Roms?