Canon PowerShot A610 Review

ram.con 13 november 2005, laatste update op 17 november 2015, 7.746 views

Canon PowerShot A610

Pluspunten

• Mooie zoom (4x) gezien formaat.
  • Uitgebreide instelopties voor shooting
  • Veel mogelijkheden gezien prijsklasse
  • Werkt zeer snel

Minpunten

• Kleine kijkhoed LCD en kleine zoeker
  • Instellingen niet alle snel bereikbaar

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Klasse
Deze PowerShot werd door Canon al omschreven als een volwassen camera, met een prijs als bij de lagere powershots. In dat opzicht ligt hij in het verlengde van de A510 en de A95, waarvan hij ook min of meer de opvolger is. Overigens is de A620 de 'verlengde' variant van de 610: het enige verschil zijn de 7 megapixels, in plaats van 5. De A610 is een robuuste, niet te zware (250g) nuchtere zilverkleurige camera.

Verwachting
Ik verwacht van deze camera dus dat hij ruime instelmogelijkheden heeft, en toch bescheiden blijft. Geschikt, dus, voor iemand die gehecht is aan een degelijke analoge compactcamera met instelwieltjes en uitklaplens, zoals ze niet meer gemaakt worden...

Uit de doos
In de doos zit:
- De camera in bubbels.
- Een in folie gevouwen geheugenkaartje met stickertje: 16 mb, canon.
- Een zakje met twee kabeltjes: mini USB - USB en 3,5"jack - dubbel tulp (tbv tv signaal)
- Twee CD-ROMmetjes: pdf handleidingen w.o. nederlandse en de software (o.a. Engels)
- Quick-Start boekjes in (o.a. Engels); garantie-gevallen; aansluitschema's, etc.
- Canon-reclame.

Opvallende punten
Wat als eerst opvalt aan het apparaat is het uitklapbare en ver draaibare scherm. Ik heb geen ervaring met camera-lcd'tjes, maar het viel mij op dat de verticale kijkhoek nogal klein is: onder verschillende hoeken wordt het scherm soms vager, met verkeerde kleuren, en dan juist weer beter. De draaibaarheid compenseerd dit probleem. De zoeker is helaas minder (dan ik van analoge compact camera's gewend was). Er wordt geen enkele informatie door gegeven (zoomt nog net wel mee...): de bekende groene en oranje lampjes zitten naast het ronde kijkgaatje.

Een volgend opvallend punt is de zoom: 4x optisch (en 4x digitaal). Vaak zie je 3x, of dan gelijk veel groter. Deze camera is relatief dun (minder dan 5 cm, zonder batterij/ontspannergedeelte zelfs minder dan 4) en dat met die flinke zoom (met een lens waarvan de vele verschillende elementen een leuke dans uitvoeren bij het zoomen, wat helaas een flink geluid met zich meebrengt). Beeldstabilisator wordt echt noodzakelijk bij een zoom of 12x, hij is bij deze camera achterwege gelaten. Dat zijn de keuzes rondom de categorie waarin de camera valt.

Een laatste opvallend positief punt is dat alle instellingen handmatig te veranderen zijn: diafragma, sluitertijd (tot 15 seconden), focus (hierbij wordt op een gedeelte van de LCD een rechthoek met sterk vergroot beeld weergegeven: zeer praktisch!) en uiteraard ISO (50-100-200-400). Hierbij kun je één parameter zelf bepalen, en de rest automatisch laten regelen, of geheel zelf je keuzes maken. Hiermee wordt het mogelijk fraaie plaatjes te schieten die spelen met scherptediepte/focus, of perfect gebalanceerde horizonfoto's. Hierbij viel het mij op dat bij het veranderen van de verschillende parameters, de weergave op de LCD zeer goed overeenkwam met het daadwerkelijke eindresultaat.
Ik gebruik deze handmatige m-stand ook voor simpele toepassingen regelmatig, aangezien ik minder tevreden ben over de auto-stand: de belichting is vaak (en met name in het donker) niet zoals ik mijn speciale foto's wil maken: te vaak flits (zet je flits gewoon altijd uit, de autostand is nogal enthausiast), en te gemiddeld licht. Helaas zijn de instelling niet via eigen knoppen te bereiken, maar moet je met de centrale scrollknop en een selecteerknop aan de gang (analoge wieltjes vindt ik toch prettiger...)

Techniek en software
Overigens kun je de (9-punts) autofocus en de belichtingsfocus uitgebreid instellen: bij het zeer prettig werkende AiAF geeft de Canon keurig aan op welke van de 9 vlakken hij heeft scherpgesteld, en wat nu de belichting is. Dit alles binnen zeer acceptabele tijd (en met een als je heel goed luistert te horen mechaniek), en na het scherpstellen merk ik van vertraging voor de afdruk niets meer. Zo maakte ik bijvoorbeeld deze foto van een wolkenpartij, camera 2 seconden uit het tasje, zon nog net achter de wolk, auto, klik!
Prettig is daarbij dat het LCD-scherm niet op zwart gaat, maar gewoon doorwerkt: je hebt de keuze de foto (een tijdje) weer te geven (dat gebeurt nog geen halve seconde nadat je de onspanner indrukte) of weer het beeld door de lens te laten zien. Er zit een optie op voor repeterende opnames, maar zonder dat kan ik met half ingedrukte ontspannerknop (scherpgesteld) al ruim 2 foto's per seconde schieten. Van wegschrijfproblemen met de SD-kaart (in mijn geval een trancend 512MB) totaal geen last. Al met al lijkt het erop dat Canon's DIGIC II zijn doel bereikt.

De vele special-scene standen heb ik niet alle kunnen proberen (vuurwerk e.d.), maar de filmstand is verbeterd t.o.v. de voorgangers: filmen tot je kaart vol is (met het LCD schermpje naar je toegedraaid is dat zeer lachwekkend ;) ) De opnamemethoden zijn: Automatisch, AE-programma, Sluitertijdvoorkeuze, Diafragmavoorkeuze, Handmatig, Custom, Portret, Landschap, Nacht, My Colors (9 instellingen), Stitch Assist, Movie, Speciale scèneprogramma's (Nacht, Kinderen & Huisdieren, Binnenshuis, Bladeren, Sneeuw, Strand, Vuurwerk, Onderwater)

Het menu is overzichtelijk (in het Nederlands! Net als de handleiding op de CD-ROM), helaas zijn de horizontale selectieknoppen in gebruik als SET-knop, waardoor het wisselen van horizontaal menu (schooting opties, weergave opties of camera opties) alleen bovenaan het menu kan. Dit is even tegen de intuitie in.

De bijgeleverde software is uitgebreid, je kunt je camera ook overzichtelijk via USB instellen, en er zijn flink wat edit-functies in verwerkt. Opvallend is dat ze een RAW-processing tooltje meesturen, terwijl de camera uitsluitend JPEG schiet. Helaas draai ik windows 98 op 533 mhz (net de systeemeisen), dus over dit punt heb ik niet zoveel te melden...

Gebruik en opties
De beeldkwaliteit is mijns inziens prima. Van ruis heb ik geen last. De sensor van deze camera is dan ook relatief groot voor en camera in deze klasse (1/1.8"). De bijgevoegde foto's zijn gedownscales met een niet al te perfect HP-prutsding, vandaar eventuele onschepte. Ik heb ze laten afdrukken, en ze waren prachtig. Ik heb nog met name natuurfoto's gemaakt tot nu toe. Vandaar dat een precieze kleurbespreking hier niet mogelijk is. Overigens, de roos hieronder is echt blauw (als 'ie begint met ontbinden en binnen 2 dagen zal afvallen komt die blauwe gloed op Dame de Coeur...)

Voorts is het interessant te melden dat deze camera PictBridge ondersteund, gewoon op 4 penlites werkt (heb ik vervangen voor 2500mAh celletjes, doe ik al 3 weken, 200 foto's mee), onderwater- en flitsaccesoires verkrijgbaar zijn (het is wordt een qua oplage groot model) en macro tot 1 cm mogelijk is.

Al met al is deze Canon veel waar voor zijn geld, en biedt hij voldoende mogelijkheden voor de aan eigen invloed hechtende fotograaf. Dat voor minder 300 euro, maakt dat ik zeer tevreden ben!

• Secure Digital Card 512MB (Transcend, 80x)
  • Windows 9x

Heb jij ook een Canon PowerShot A610?

Nette survey!

Stond eigenlijk op het punt om hem aan te schaffen, denk dat ik het maar doe.

Maar waar haal jij die nederlandse gebruiksaanwijzing vandaan op CD-ROM ?
Ik zou die ook wel willen hebben, al is het maar voor de medegebruikers in huis.
Je krijgt (althans ik) een doosje met wat anderstalige quick-start boekjes, en een CD-ROM met uitgebreide handleiding in pdf, deze is in meer talen, ook in het nederlands. Overigens spreken de sites elkaar tegen over de aanwezigheid van deze handleiding, maar ik kreeg keurig die CD-ROM
Heb hem nu ook, een week inmiddels, met oa nl quickstart en CD-ROM met oa nl handleiding.
Thuisfront blij, ik blij.

Mooi spul trouwens he, die camera.
Grondige bespreking; de opmerking over de kleine kijkhoek op de LCD ben ik op geen enkel andere survey tegen gekomen. Moet ik zeker uittesten.

Maar waar kan ik aan de Nederlandse gebruiksaanwijzing geraken?
Voor ik een toestel aanschaf, bestudeer ik steeds wel de manual. Normaal kan je die zonder problemen downloaden van de website, maar bij Canon verwijzen ze je naar een andere firma (ETB) die je de manual tegen betaling (25 EUR excl. BTW !!) aanbiedt.
Vind ik behoorlijk ongehoord. :(

Iemand enig advies?
Lees mijn repie hierboven en die van Jake V beneden: er staat een zeer uitgebreide NL handleiding op de bijgeleverde CD-ROM. Waarom hij niet op de canon-site staat is mij overigens ook een raadsel.
Veel shop-sites geven aan dat er geen NL handleiding bijzit, maar dat is dus wel zo.