QNAP NMP-1000 Review

salipander 13 oktober 2009, laatste update op 13 oktober 2009, 3.447 views

QNAP NMP-1000

Pluspunten

• Mooie behuizing
  • Fatsoenlijke menus
  • Niet zo traag als Popcorn A110
  • Eerste indruk is dat de speler wel stabiel is (geen crash o.i.d.)
  • Ondersteunt DTS downmix en kan HD formaten via HDMI uitvoeren (niet zelf decoderen)

Minpunten

• Kan 24p materiaal niet schokvrij afspelen
  • 50Hz 576p materiaal (DVD) speelt alleen goed als 576p resolutie wordt gekozen (WD mediaplayer kan dat ook goed met 720p schermresolutie)
  • Onhandige seekfunctie - begint altijd bij 00:00:00, ook als je midden in film zit.
  • Kan niet vloeiend 2x/4x versneld afspelen (kan WD mediaplayer wel)
  • Veel te duur voor apparaat dat in kinderschoenen lijkt te staan
  • Lange opstarttijd en vergeet resume na uit/aan zetten terwijl stekker erin zit.

Geluidskwaliteit Score: 4
Voordat men gaat lezen: deze review gaat alleen over de mediaspeler-zijde van de QNAP NMP-1000 en niet over zijn NAS functies.
Als mediaplayer is het niet wat ik ervan had verwacht.. Mijn WD TV media player is op belangrijke punten zelfs beter, maar had ook een paar punten waar ik nou net verbetering zocht. De belangrijkste is de weergave van 23.976 en 24 frames/s materiaal - de framerate die bij 1080p en 720p bestanden het meest voorkomt. En daar gaat het fout:

De QNAP NMP-1000 geeft de keuze uit 480/720/1080 resolutie als je vantevoren voor NTSC 60Hz hebt gekozen en 576/720/1080 resolutie als je voor PAL 50Hz hebt gekozen. Het is mij een raadsel waarom PAL en NTSC worden gekoppeld aan de progressive resoluties, maar dat is nog niet het ergste: 720p24 materiaal wordt schokkerig weergegeven; met de 720p schermresolutie, maar ook als je voor upscaling naar 1080p kiest - het hapert tot en met. Het lijkt erop of de QNAP alleen maar 50 en 60 Hz kent.. Bij de WD gaat het tenminste nog aardig goed als je 1080p24 kiest, bij de NMP-1000 helaas niet. Firmware is de laatste 1.1.2.
Sterker nog: ik had een autoframe rate verwacht zoals bij de Popcorn Hour en Eminent 7071: je kiest alleen een voorkeursresolutie (720p, 1080p) terwijl de framerate bepaald wordt uit het source materiaal. Niet dus bij de QNAP NMP-1000.

Volgend probleem: SUB/IDX ondertitels worden NIET weergegeven, terwijl in de specs dat wel wordt beweerd. Het werkt in elk geval niet voor 720p materiaal in mkv formaat. Wederom: de WD mediaplayer doet dat zonder morren. Het is bekend dat de Syabas SDK waarop deze speler is gebaseerd, net als de Popcorn hour A110 en bijv. de Eminent 7071 nog steeds geen ondersteuning kent voor SUB/idx, maar als de specs zeggen dat ie 't wel kan - ja wat moet ik daar nou mee?

Wat is er nou wel mooi aan dit apparaat: Het ziet er profi uit, mooi kastje (lijkt in het echt op de foto's, dus see for yourself), fatsoenlijke, maar niet revolutionaire, zelfs wat onhandige hier en daar, gebruikersinterface.
Ook mooi: Ondersteunt DTS downmix en kan HD audio via HDMI uitvoeren (niet decoderen).

Als NAS waarschijnlijk prima gelukt, maar het mediaspelergedeelte lijkt niet goed doordacht te zijn.

Heb jij ook een QNAP NMP-1000?

@ Sappelflap.
Ik denk dat je nu beter een losse NAS kunt nemen, bijv. een kleine QNAP of Synology en een losse mediaplayer, bijv. de WD TV Live mediaplayer die nu net uit is. Als je toch het meeste belang hecht aan de NAS, zou ik daar je geld aan besteden. In reviews wordt nl. gezegd dat de NAS functies van de NMP-1000 wel compleet zijn, maar dat het geen snelle NAS is. Kortom: de NMP-1000 is veel te duur voor wat ie biedt. Een prijs van rond de 200 Euro en een aantal updaters zou 'm wel interessant maken., rekening houdend met je eigen wensen en in hoeverre de NMP-1000 die dan ondersteunt.

Als je echt 1 apparaat wilt met ingebouwde HD, kun je ook naar een AC Ryan of Eminent 7071 kijken en hou IBood in de gaten voor aanbiedingen.
Beetje korte review, je kan wat meer op de pluspuntjes ingaan.
Wat is niet zo traag, wat is er mooi aan de behuizing, wat speelt ie af aan formaten....
Maar zo te lezen is er met spoed een grote update nodig ! Heel veel sterkte ermee, ik hoop dat QNAP dit spoedig oplost. :9
Er zijn vast nog andere pluspunten te noemen, maar ik was er klaar mee na een paar uur. Vergelijk hem maar ruwweg met een Popcorn Hour A110 of Eminent qua mediaplayermogelijkheden, maar voor mij is het in de basis niet af. Ik zou nu beschouwd nog eerder de Eminent 7071 aanraden, maar die viel voor mij af omdat die geen SUB/idx ondersteunt. Dat blijkt de NMP-1000 ook niet te doen helaas..

Wat betreft snelheid: reageert beter op de afstandsbediening dan de meeste andere spelers met de Sigma 8635 (de WD is duidelijk stroperiger bijvoorbeeld).
Wat betreft formaten etc. zou ik de specs nalopen. Het lijkt alsof ie het meest ondersteunt van alle spelers, maar misschien komt het nog het meest overeen met Popcorn hour. Hij ondersteunt in elk geval DTS downmix en MP3 (al staat dat laatste dan -heel vreemd- niet vermeld).
ik vermoed dat het gewoo neven wachten is op wat firmware updates. QNAP als merk zelf heb ik best hoog zitten :)
Ik breng 'm vooralsnog terug zolang dat nog kan (14 dagen) en dan wacht ik de updates af. Als mijn issues eruit zijn kan ik mss weer vallen op z'n mooie kastje ;)
Heb NMP teruggebracht en heb de problemen voorgelegd aan de welbekende QNAPJason van het QNAP forum. Hij reageert vlot, dus ben benieuwd hoe het verder gaat! Wie weet koop 'm later alsnog.
Vraagje voor Salipander:
De QNAP is idd duur vergeleken met andere mediaplayers. Maar ik vind m toch interessant omdat ie ook NAS-functionaliteit heeft. Op dit moment heb ik én geen NAS én geen mediaplayer. En ik ben naar beide op zoek. Daarom lijkt me dit gecombineerde apparaat aantrekkelijk. Juist ook qua prijs, want je bent dan met 1 apparaat klaar.
Bovendien ben ik niet geďnteresseerd in gedownloade films, maar met name in het op de tv afspelen/bekijken van zelf gemaakte films en foto's (naast centrale opslag voor al mijn data). Vind je voor dergelijk gebruik de NMP-1000 een goede keuze?
Dank voor je reactie. Ik ga mijn aandacht verleggen naar een instap NAS van QNAP. De TS-210 is net nieuw op de markt, en de TS-110 binnenkort. 210 heeft in tegenstelling tot 110 twee bays. Voorkeur gaat toch naar 110 want die heeft e-SATA aansluiting en ik wil de data synchroniseren met een externe HD. Maar ik wacht nog even de reviews af. De media-player keuze stel ik nog even uit.
Er staat een firmware update bij qnap sinds 2009/11/16
Iemand die al uitgeprobeerd?
En?
wilde ook zo'n ding aanschaffen, maar wacht nog maar even.