Specificaties 240mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Nepton 240M Review

eelco74 13 oktober 2016, laatste update op 13 oktober 2016, 177 views

Cooler Master Nepton 240M

Prima cooler met dito prestaties tegen een lage geluidsproductie. De 5 jaar garantie is echter wel nodig, de mijne ging na 20 maanden kapot. Onder garantie vervangen en de nieuwe koelt zeker 10 tot 15 graden beter.

Pluspunten

• prijs
  • koeleigenschappen
  • geluidsproductie

Minpunten

• buigzaamheid slangen
  • lengte slangen
  • duurzaamheid

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Ik heb een AMD 8350 die tot 4.6Ghz heb overclockt. De standaard AMD koeler is net is staat om de processor op zijn standaard 4.0 Ghz koel te houden. Maar produceert daarbij wel heel veel lawaai en de processor raakt met 68 graden wel in de gevarenzone. Ik heb deze cooler dus gelijk toen ie uit kwam gekocht.

Deze Nepton 240M is een ideale oplossing om zowel veel koeling aan te bieden tegen zeer weinig geluidsproductie. De montage op AMD is zeer eenvoudig, de handleiding overduidelijk (wel een beetje klein) en de afwerking van het product is ook perfect.

In de Coolermaster CM690III is ruimte zat bovenop de kast voor de radiator en de fans. De fan's gaan onder en de radiator boven om zo nog iets minder geluidsproductie te krijgen.
De pomp gaat vast op 12Volt via een (niet meegeleverde) adaptor en direct op de voeding en draait bij mij dus op 100%. De beide fan's gaan op de CPU header om zo variabel via de temperatuur aangestuurd te worden.

stock 4Ghz doet deze dan 40 graden zonder CPU belasting en onder load ongeveer 58 graden. Op 4.6Ghz loop het als snel met pomp en fan op 100% naar 60 graden. Ik had het afgaande op de testen op internet beter verwacht,

Na 20 maanden mijn exemplaar kapot gegaan door een vastgelopen pomp. Uiteindelijk dankzij de 5 jaar garantie een nieuwe gekregen. Opvallend genoeg koelt deze bijna 10 -15 graden beter dan de oude. Nu stock 30 graden en onder load maar 38 graden. Kennelijk toch een productie fout in de eerste serie.

Ik zal dus nog maar eens de overclock uitproberen (stond uit omdat ik de ADM cooler weer gemonteerd had) en kijken wat ie nu voor temperaturen op 4.6Ghz gaat halen.

Heb jij ook een Cooler Master Nepton 240M?