Sony PlayStation VR Review

venqwish 13 oktober 2016, laatste update op 20 oktober 2016, 9.409 views

Sony PlayStation VR

De PSVR is een mid/high end VR beleving en goed in het creren van de nodige immersie. De games die ik heb geprobeerd zijn inventief en meeslepend. De headset constructie is gewoon super te noemen, nadeel is de resolutie tov andere VR sets (die wel een pak duurder zijn)

Pluspunten

• Fitting op het hoofd
  • Immersie gevoel
  • Brillen toegestaan
  • Geen skimasker effect

Minpunten

• Clutter na installatie
  • Resolutie

Design & bouwkwaliteit Score: 4

Setup en achtergrond info

Om enige onduidelijkheden te vermijden, mijn setup is de originele PS4, geen 1TB / Slim of Pro model dus. De PSVR zou op alle modellen moeten werken, maar ik zie hier regelmatig vragen over opduiken. Het werkt gewoon op de oorspronkelijke, allereerste, PS4.

Ik heb ervaring met cardboard / Oculus + Leap motion dus kan wel enigzins een vergelijking trekken. Met Gear VR / Daydream heb ik spijtig genoeg nog geen ervaring. Momenteel staat er thuis zelfs geen desktop meer, dus de prijs voor desktop + Oculus / Vive is zeer moeilijk om te slikken. Enter Playstation VR.

Unboxing

Allereerst, de doos en het uitpakken natuurlijk. Het typische wit / blauwe kleurschema wordt gebruikt. Verder, het is een doos, wat wil je :). Verrassing, in de doos nog een witte doos, die via een vernuftig mechanisme opengaat. Deze tweede doos is toch wel eentje die zich in het high end segment bevindt wat dozen betreft.

Alles is aanwezig van kabels (veel kabels) tot de nodige instructieboekjes. Je hebt voor de installatie maar 1 boekje nodig, het grootste van de hoop. De instructies zijn heel overzichtelijk en je kan echt niet missen. Op letterlijk 5 minuten had ik alles aangesloten en was ik klaar om te gaan.

Ready for liftoff

Het moet wel gezegd worden, eens alles aangesloten is, is het een rommeltje. Je kan eigenlijk bijna alles perfect wegmoffelen, alleen het feit dat er een USB kabel van de front van je PS4 naar het extra bakje moet, is spijtig. Het resultaat zal zijn dat ik ga proberen om de ganse zwik achter mijn TV te verstoppen, jammer want de PS4 op zich is een mooi toestel dat mag gezien worden. Ik vermoed dat deze USB connectie verplicht is en dat dit niet enkel is om stroom naar het extra bakje te sturen. Het bakje heeft ook een stopcontact nodig, dus mij lijkt het dat de USB aansluiting nodig is voor aansturing en data over de lijn te krijgen.

Er zijn ook oortjes bij de headset, deze kan je aansluiten op een tussenstukje. Dit zorgt voor 3D geluid, ik heb er echter niet echt op gelet als ik eerlijk moet zijn. Via dit tussenstuk kan je de PSVR in of uitschakelen en het volume van de oortjes instellen. Er zit ook een mic in de aansluiting van de oortjes, het systeem geeft ook mooi aan dat hij naar deze mic overschakelt.

Je kan de hele setup gewoon aan je systeem laten hangen en alsnog gewoon op de TV spelen, lijkt een evidentie maar toch goed dat dit kan. Side-note: HDR zal dan niet werken, 4K wel. Meer info hier: http://www.polygon.com/20...on-vr-4k-hdr-pass-through. Als je met de headset in VR zit, kan de rest op de tv volgen wat je ziet, afhankelijk van het spel is dit ook effectief jouw standpunt, of iets anders, bvb in cooperative games zoals Playroom VR.

Specs

Bron: http://www.ign.com/wikis/..._vs_Vive_Comparison_Chart

De resolutie daar kom ik nog een paar keer op terug, maar een ander verschil tegenover de concurrentie is de kijkhoek. Deze is namelijk 10 graden minder dan bij de andere headsets. Een directe vergelijking heb ik nog niet gedaan, maar deze mindere spec heeft voor mij de immersie er niet minder op gemaakt. Wel heb ik gemerkt dat als je de headset dicht bij je neus zet, dat je langs de beide buitenkanten lichtvervorming ziet van de lensen. Zet je de vizor niet pal op je neusbeen (waarom zou je eigenlijk), dan heb je daar geen last van.

Het beeld zelf is heel helder en je kan deze helderheid redelijk makkelijk zelf instellen. By default staat deze op maximum ingesteld. De headset ondersteunt geen HDR, maar er is ook geen enkele headset op de markt die dat wel heeft zover ik weet.

Het is de zwaarste headset van de drie, maar toch voelt hij het lichtste aan, dit komt gewoon door de goede constructie met een soort headband, waardoor de vizor niet als een zwaar masker aan je gezicht hangt. De headband zorgt voor een goeie verdeling van het gewicht en houdt alles goed op zijn plaats. Ik heb verschillende keren wild rondgedraaid en snel bewogen. Dit is ook gewoon nodig bij sommige games, zoals bvb Playroom VR, waar je als monster zaken moet ontwijken die andere spelers naar je hoofd kegelen (aanrader ;) ).

First impressions

Hardware
De headset is makkelijk op te zetten en zit goed. Omdat de vizor voor je hoofd zweeft en niet via rubberen banden op je hoofd wordt gehouden, plakt deze niet op je gezicht zoals een skimasker. Zeker bij langer gebruik is dit een enorm voordeel tov de andere sets, waar je meer het skimasker effect hebt. Via de nodige knopjes is de grootte van de headband en de afstand van de vizor tot je gezicht makkelijk in te stellen. Goed nieuws voor brillendragers zoals ik, je kan je bril gewoon aanhouden.
Software
Klaar om te gaan denk je dan, PS4 says nope. Eerst moest er een update gebeuren van de VR software van 1.5 naar 2.0. Ik vreesde voor een lange download, zoals meestal op PSN, maar binnen een minuut was alles klaar. Het voelde alleszins niet lang aan.

Daarna ga je door een setup procedure die je uitlegt hoe je net de headset moet opzetten en dergelijke, deze is duidelijk en makkelijk te volgen. Ik had de headset al eerder opgezet dus daar ben ik snel doorgefietst.

Daarna krijg je een groot beeld voor je, een soort "bioscoop-scherm" versie van het Playstation menu. Je kan deze bij de instellingen schalen naar klein, medium of groot. Ik probeerde heel even de grootste setting maar dat is precies alsof je op de eerste rij in een bioscoop zit. Terug naar medium, de default setting dan maar. Het valt natuurlijk meteen op dat tekst wat korrelig is enzo en dat het hele geval wat blurry overkomt.

Games

The Playroom VR
Meteen staat er "The Playroom VR" game bij in je menu, natuurlijk heb ik deze meteen gedownload. Je kan beginnen spelen vanaf de eerste wereld klaar is met downloaden. Dit spel borduurt verder op "The Playroom", spelen met robotjes in een virtuele wereld. Alleen zit je er deze keer echt in. Het belangrijkste nadeel, de resolutie steekt natuurlijk af toe de kop op maar toch, het voelt gewoon goed aan. Niet zoals de Oculus + Leap motion voor hand tracking (deze heb ik onlangs ook nog geprobeerd), maar dat is een compleet andere prijsklasse.

Eens je echt met iets bezig bent, of als er in een spel echte actie begint, verdwijnt het resolutie probleem als sneeuw voor de zon, de immersie neemt dan de bovenhand.

De interactie met de robotjes, een soort arcade en verschillende lollige dingen is super te noemen. Voor een gratis game / belevenis is dit gewoon de perfecte setting om alle mogelijkheden van de VR te ontdekken. Meer dan eens komt er een wow moment tijdens het spelen en alle features van de VR komen in de verschillende mini games enorm goed tot hun recht. Zelfs mijn vrouw, die geen gamer is of zo, speelt dit enorm graag mee.
Driveclub VR
Dan Drivelub VR, dit is gewoon dikke lol. Ik heb enkel de demo geprobeerd, maar het lijkt gewoon dat je in de auto zit, punt. De head tracking werkt gewoon snel en goed, ook als je achter en opzij kijkt. Dit is namelijk nodig want er zat een bult recht achter me in de game, a la formule 1, natuurlijk hangt dit af van het model auto waarin je je bevindt.
Ik vond het gewoon geweldig om eindelijk vanuit de driver seat te kunnen racen. Normaal speel ik altijd in 3e persoon (eh, auto?) in een racegame, spijtig natuurlijk want het gevoel van snelheid gaat zo verloren. Hier dus niet en dat is voor mij persoonlijk een dikke plus.

Spijtig is het wel als je let op dingen in de verte. Als er bvb een auto voor je iets kapot rijdt en dit zorgt voor rondvliegende rommel, zie je toch dat de resolutie wat tekort schiet. Ik moet er wel bij vertellen dat dit de eerste keer is in een race game waar ik de achteruitkijkspiegels gebruik om mijn achterliggers in de gaten te houden. Je zou verwachten dat de resolutie hier parten zou spelen maar dit vond ik niet het geval.
Super Hypercube
Het laatste spel dat ik nog geprobeerd heb is "Super Hypercube", dit spel moet je gewoon spelen om het helemaal door te hebben. Het is een soort tetris / hole in the wall combinatie die gewoon super gevonden is. Je moet langs de blok kijken, dankzij de head tracking, naar een gat in de muur. Dan moet je de blok draaien en keren tot hij door het gat in een aankomende muur past.

Een beter uitleg dan de mijne vind je op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=PZm6bFTSreo. In elk geval is het concept super gevonden en maakt het goed gebruik van de PSVR headset en de head tracking.

De move controllers heb ik nog niet kunnen uitproberen, hopelijk kan ik binnenkort de review hiermee aanvullen.
Rigs Mechanized Combat League
Update 14/10: Rigs Mechanized Combat League vond ik wat tegenvallen. Je hebt niet meteen het gevoel dat je met een Mech. Ok, deze moeten snel en wendbaar zijn, maar het feit dat je precies zweeft en zelfs geen stappen hoort, draagt zeker niet bij. Je mikt door naar je doel te kijken, dit was voor mij even wennen en heb het niet meteen onder de knie gekregen. Misschien dat dit wel betert over tijd. In elk geval was ik door de snelle combat en de double-jump / snelle speelstijl redelijk snel misselijk.

Er staat dan ook niet voor niets een disclaimer bij het opstarten van het spel. Namelijk dat je moet beginnen met korte speelsessies en je moet opwerken naar langere matches. Moest ik het spel blijven spelen zal ik zeker updaten hoe het verder verloopt.
Until Dawn: Rush of Blood
Update 19/10: Bij Until Dawn heb ik voor het eerst de move controllers gebruikt. Deze zorgen er toch voor dat je nog wat meer in het spel zit. De tracking is niet perfect, ze verloopt soms wat schokkerig. Dit valt op als je stil zit in je karretje (het is een on-rails horror shooter), maar eens je bezig bent vergeet je dit bijna meteen. Ik heb toch een paar WTF momenten gehad, ook het rollercoaster effect werkt goed.

Het "grain filter" effect wordt wel wat zichtbaarder bij donkere games zoals deze. Er zit precies een filter over donkere of zwarte stukken. Dit is voor zover ik weet, wel het geval bij alle headsets. Dit probleem zal waarschijnlijk pas over verschillende generaties worden opgelost vermoed ik.
World of Final Fantasy demo
Update 19/10: dan maar even een 2D game geprobeerd, dit was eigenlijk beter dan wat ik had verwacht. Het is wel even wennen maar eigenlijk speelt het best goed. Het scherm volgt niet altijd perfect, maar is niet storend zolang je niet snel heen en weer moet kijken. Ik vermoed dat voor een echt actie spel zoals bvb ultra stardust (niet VR) waar je snel over het ganse scherm moet kijken dit niet gaat werken.

Bij de cut scenes had ik echt wel het gevoel van naar een groot scherm te kijken. De hele grafische opzet van de game leent zich ook wel tot de "bioscoop scherm" modus, felle kleuren en niet al teveel detail. Dit zal niet goed matchen voor alle games, maar voor WoFF is het al zeker zeer positief. Zo kan ik gamen en heeft de vrouw toch de tv nog voor zich :).

Lang gebruik

Een zorg voor vele mensen is langer gebruik, ik heb de headset nu een half uur en daarna een dik uur aangehad. Hoewel dit niet echt de langere sessies zijn natuurlijk, heb ik nergens last van, geen misselijkheid of zoiets. Dit is waarschijnlijk te danken aan de goede refresh rate (my best guess). Dit is misschien wel anders voor andere mensen dus daar kan ik moeilijk een uitspraak over doen die voor iedereen opgaat. Als je twijfelt zou ik eerst proberen van bij een vriend een langere speelsessie uit te testen vooraleer je overgaat tot een mogelijke aanschaf.

Bugs?

Echte bugs ben ik nog niet echt tegengekomen, buiten dat het 2D scherm soms moeite heeft met headtracking en nu en dan even lijkt te schokken als ik mijn hoofd draai. Dit gebeurd meer bepaald als ik een spel speel waar ook de DualShock wordt getrackt en ik daarna naar het hoofdmenu terugkeer. In spellen zelf heb ik daar nog geen last van ondervonden.

Ook notificaties worden niet getoond ingame, zo hoorde ik wel een notificatie van een vriend die online kwam, of een download die compleet was, maar was er niets zichtbaar in VR mode. Minor, maar ik vermeld het toch maar even.

Update 19/10: Ik heb, net als meerdere mensen, het drift probleem tegengekomen. In the playroom VR roteert mijn controller, zeer traag, naar links. Meer info vind je op tweakers.

Final thoughts

Deze PSVR is de mid/high end VR die je eigenlijk niet mag overslaan als je al een PS4 hebt staan n je al gamend VR wil ontdekken. Dit is natuurlijk nog de eerste generatie en het al dan niet succes ervan zal de verdere roadmap voor Sony + VR bepalen. Ik zal over een paar maand of zo zeker updaten moest ik de headset nog steeds gebruiken of als hij al dan niet stof ligt te happen naast de Wii :).

De resolutie speelt je wel parten in de 2D / bioschoop scherm modus, maar eens je echt in een game bezig bent, neemt de immersie de bovenhand en wordt je echt meegesleept. Soms zie je hier en daar wel dat het detail wat minder is, zeker als er geen actie is en je echt op je gemak kan rondkijken. De PS4 is dan natuurlijk ook niet meer de meest recente console. Hopelijk kan de PS4 pro voor wat meer detail scheppen, maar dat wordt afwachten.

De gratis games en demo's maken het mogelijk om de VR headset in verschillende settings te evalueren. Met een aanbod aan belevenis en exploratie games tot keiharde actie en horror games is er wel voor ieder wat wils, meteen bij lancering, wat toch mag gezegd worden.

Heb jij ook een Sony PlayStation VR?

Welke kabels heb je nu lopen vanaf de PS4 naar je headset? Is dat net zo extreem als de Vive/Rift?
Er loopt slechts 1 kabel van de PS4 (eigenlijk het extra splitter kastje) naar de headset. Hierin zitten ook controls voor volume / mute van de oortjes en om de headset aan en uit te zetten. De oortjes zitten aangesloten in deze controls, dit is het witte bakje met de 4 zwarte knopjes in de foto.
Oh top. Bedankt voor je antwoord. Heb je er veel last van als je het apparaat ophebt? En is een Motion + Camera set echt noodzakelijk? Of kan je ook (fatsoenlijk) spelen zonder?
De camera is noodzakelijk voor head tracking, deze heb je gewoon nodig.

De move controllers zijn niet verplicht voor alle games, normaal kan je de meeste games ook spelen met enkel de dualshock(s). Er zijn dus wel games waar de move controllers nodig zijn, dit wordt normaal aangegeven.

Een andere bron dan enkel mij :) -> http://www.gamespot.com/a...now-about-p/1100-6443357/

How important are the Move controllers for PSVR?

Sony asserts that nearly all PlayStation VR titles will support the PlayStation 4’s standard DualShock 4 controller, and many games will be enhanced with the Move controllers. Some games will require the Move controllers, however.

If you want to get the full PlayStation VR experience, however, we recommend you get the Move controllers, since the added hand-tracking capability can greatly bolster the sense of immersion and feeling of presence.
Duidelijk! Bedankt voor je snelle antwoord.
+2 :)
Blijft bij jouw ook het HDMI kastje aan, nadat je je playstation op stand-by hebt?
Hmmm, blijkbaar wel. Dat is wel storend. Ik zet mijn PS4 ook amper meer in standby de laatste tijd eerlijk gezegd. Je blijft hem gewoon horen. Als je hem helemaal afzet is het HDMI kastje ook gewoon uit.
heeft n uur geduurd, maar nu is het lampje rood. had dat veel eerder verwacht.
Misschien gaat die dan eerst in een soort cooldown of zo? Dat kan natuurlijk wel. Maar mijn ps4 blijft blazen, ook in standby dus schakel ik alles gewoon uit. Dit was vroeger niet dacht ik..
Ik heb hem net aangesloten en wat een troep is het geworden. Ik had een nettere setup verwacht. Kids vinden het geweldig. Ik kots misselijk. Gekocht om Star Wars te spelen maar die is nog niet uit...

Ben benieuwd hoe lang het leuk blijft. Resolutie valt me toch erg tegen. Dat gaat het breken denk ik persoonlijk.
persoonlijk heb ik de htc vive en daar valt de resolutie ook op, maar ik moet zeggen dat ik daar ingame eigelijk dan niks meer van merk en dat ik helemaal in de game ben. alleen als ik klein moet lezen (in game krant ofzo) wordt het moeilijker. Maar buiten dat blijft voor mij het wouw moment iedere keer terug komen. Gisteren war thunder gedaan. Vr tanks waren bijzonder en redelijk motion sickness indusing, maar de planes 0.o echt rond je kijken in de cockpit echt ongeloofelijk. ook wel effe wennen wegen motion sickness.

Maar long story short ik denk dat de resolutie persoonlijk wel meevalt en de ps4 kan al niet hoger. Dit is al moeilijk genoeg voor de ps4.

en wat de messy setup wat foto's gezien en inderdaad met je eens exact het zelfde probleem met m'n vive.
Op zich een nette review (niet zo idioot lang als sommige reviews hier, die ik per definitie oversla) maar mis wel bij "Gebruik in combinatie met" de camera en de sticks (ben de naam even kwijt).

Wat ik mij nog wel afvraag, gaat dat extra kastje nou ook nodig zijn bij de PS4 Pro, die komende maand uit komt? Is daar al iets over bekend?
Het kastje is niet alleen nodig voor het splitten van het HDMI signaal maar bevat ook andere hardware zoals de 3D audio processor, dus ja die blijf je nodig hebben.
Ja, want je moet het HDMI signaal splitten naar de VR en de TV vanuit de PS 4
Goed punt, ik heb het aangevuld :). Thanks voor de correcties.

Het HDMI kastje heeft additionele aansluitingen voor de headset die niet aanwezig zijn op de achterkant van de PS4 Pro: https://www.flickr.com/photos/playstationblog/29246763030/

Ik zie vanachter ook wel geen USB op de pro, dat betekent dus dat het USB kabeltje voor het HDMI kastje dus weer vanvoor aan de PS4 gaat bengelen, dat is wel spijtig...

[Reactie gewijzigd door venqwish op 14 oktober 2016 14:15]

Op die foto zie ik rechts toch echt een USB aansluiting zitten?
USB logo met SS (SuperSpeed). Dus hoef je 'm iig niet aan de voorkant aan te sluiten.
Geen idee of de nieuwe PS4 Slim dat ook heeft, maar zou het haast verwachten van wel.

Op zich wel OK dat er een apart kastje bij zit voor de splitter en processor.
Als die in de PS4 Pro hadden gezeten, dan had ie meer gekost. En ik hoe zelf nog geen VR helmbrildinges.
Hoewel EVE: Valkyrie er wel heel vet uit ziet...
Blah inderdaad, los over gekeken 8)7

De slim heeft blijkbaar 2 USB poorten enkel vooraan, de Pro heeft er 3, twee voor en 1 achter: http://www.polygon.com/20...-which-ps4-do-i-buy-guide

The original PS4 and slim both come with two USB ports at the front of the console. The Pro? This guy has three USB ports to be proud of, with the extra one sitting in the back.

Goed, weer een reden extra om de pro in huis te halen dan :).
Die komt er bij mij toch wel. Ook zonder VR helm :-)
Mooie review! Leest heel vlotjes! :)
Leuke review en foto's wel en fijn dat de PS VR goed bevalt.
Zelf ben ik ook wel een beetje bang voor het Wii effect. Time will tell.
Ik wacht nog even met aanschaf. Maar vind het moeilijk mij in te houden.
Ik heb ook de PS VR en vind het WOW-effect erg groot. Vooral de demo van EVE Valkyrie vond ik erg indrukwekkend. Daar had ik ook geen last van motion-sickness. Dit had ik wel een beetje met Rigs en heel erg met Driveclub VR. Vooral met Driveclub VR had ik het niet verwacht omdat je net als bij EVE in een cockpit zit. Ik had na 3 scherpe bochten al het gevoel dat ik moest stoppen. Ik hoop dat dit snel went :-).
Leuke review en wat snel gemaakt (hij is net pas uit).

Ik zie dat dit je eerste review (op Tweakers) is. De maand is nog lang, maar volgens mij is dit een goed voorbeeld voor Nieuwkomer van de maand! Bij deze krijg je van mij eeen +2 en een nominatie.

Gebruikersreview/blog van de Maand: oktober 2016

Ik lees net dat je de review er binnen 1 dag online hebt gezet.
Respect _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 14 oktober 2016 11:44]

Ik heb vandaag bij Gamemania de EVE demo gespeeld, en hoewel de spelbeleving heel erg gaaf is valt de resolutie inderdaad wel wat tegen. En driveclub zat zo vol met bugs dat het onspeelbaar was helaas.

Ik ben benieuwd of we in de toekomst ook Battlefield in VR kunnen spelen, dat lijkt mij pas gaaf.
Afgelopen zaterdag had ik bij de MediaMarkt in Rotterdam zo'n apparaat op mijn hoofd mogen hebben. Er stond een lange rij voor mij om dat ding uit te mogen proberen. Het gevoel aan vroegere tijden bekroop mij enigszins, toen ik moest denken aan de drommen mensen die in de rij stonden om met een Atari te kunnen spelen of om zich te verwonderen over de grafische kwaliteiten van Smurfen op de Colecovision ( het leek precies op de populaire tv-serie van weleer, met schitterende muziek, als ik destijds de lofbazuinen van achterkleinkinderen, die nu ook al in de 50 zijn;), destijds mocht geloven) of zich in etalages aan video stonden te vergapen (een slimme ondernemer liet namelijk een Bud Spencer videoband mbv een timer 's ochtends spelen. Mensen waren begin jaren 80 veel vroeger op.) Enfin, ik heb wel eens een Galaxy VR opgehad, heb een aantal cardboxes gehad en een paar 'duurdere' plastic versies van eerdergenoemd apparaat, maar dergelijke zaken zijn toch niet te vergelijken met de Sony VR-bril. Uiteraard is er het kippengaas, maar het valt alleen op als je erop let.Bij apparaten zoals de Gear vr is het effect veel groter en stoort het. Ik heb dit echter niet bij deze VR headset ondervonden. Ook het gebrek aan detail viel mij, tijdens het spelen, niet op omdat je volledig wordt opgeslokt door de spelwereld. Ik vond het een zeer bijzondere ervaring en de verleiding is groot om de rollator te pakken en zo'n apparaat te gaan kopen. Ik zit echter met een dilemma. Ik heb een goede gaming-pc die (alhoewel ik mijn twijfels heb over de cpu, ik heb een 2600k) voldoet aan de systeemeisen voor de Rift. Ik heb echter geen PS 4. Als ik een PS 4 met de bijbehorende zaken moet kopen (dus de bril, ps camera, move controllers) ben ik ongeveer even veel kwijt als aan een Rift. Wat is dan verstandiger om te kopen? Eve op de PS zag er goed uit maar het lijkt mij ook erg gers om War Thunder in VR te spelen.
War Thunder in vr is echt geweldig wel in het begin erg misselijk makend maar zo vet, vooral vliegen in First personen.

Wat betekent de headset als je de pc al hebt en geen PlayStation kan je net zo goed de vive (oculus) kopen die toch echt wel nog een stuk beter zijn door bv bij de vive de roomscale en de tracking daarvan en het chapperone System en de camera is echt geweldig. Dus als de prijs ongeveer gelijk is zou ik zeker voor de vive of oculus gaan.