Tweakers zegt: 8,5

Medion Akoya E6421 (30020549, Qwerty)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 128GB • Intel Celeron - Bekijk alle specificaties

Medion Akoya E6421 (30020549, Qwerty) Review

Gem 12 oktober 2016, laatste update op 12 oktober 2016, 2.208 views

Medion Akoya E6421 (30020549, Qwerty)

Op basis van de Best Buy Guide heb ik 2 van deze laptops gekocht.

Pluspunten

• Snelle processor
  • SSD
  • Mat scherm
  • Toegang tot geheugen/HDD

Minpunten

• Slecht IPS scherm / defecte pixels
  • Behuizing / trackpad
  • Wireless verbinding valt weg
  • Bloatware

Afgelopen week heb ik 2 van deze Medion Akoya E6421 systemen gekocht (1 voor mijn vader en 1 voor mij).

Bij het uitpakken viel al gelijk op dat de kwaliteit van de behuizing niet echt denderend was. Ik had voor een kennis een aantal weken geleden een Dell Vostro aanbevolen en deze is een stuk robuuster terwijl deze in dezelfde prijsklasse zit. Het IPS scherm met hoge resolutie en de SSD was uiteindelijk de reden om zelf voor de Medion te gaan overigens.

Hoewel de laptops erg snel opstarten en reageren, zag ik bij een zwarte achtergrond al gauw dat beide laptops erg veel last hadden van backlight bleeding (gele "lekkage" rondom het scherm). Bij mijn exemplaar was dit meer aanwezig dan de laptop van mijn vader. Desalniettemin stoorde dit aanzienlijk en had mijn scherm tevens 2 defecte subpixels (groen/blauw) in het midden van scherm zitten. Wat mij ook opviel is dat er bij helder beeld een soort van schaduw in de hoeken van het scherm zat. Ik dacht eerst dat dit door Windows 10 kwam maar na onderzoek zat dit toch in het scherm zelf. De kleuren en kijkhoeken van het scherm waren overigens wel goed. Het feit dat het scherm zoveel last had van backlight bleeding en defect subpixels in het midden van het scherm was voor mij reden genoeg om de laptop terug te sturen.

Op de laptop van mijn vader werkte de wireless verbinding ook niet goed. Zelfs na de nieuwste drivers geïnstalleerd te hebben, gaf het apparaat soms aan niet te kunnen starten. Als deze in sommige gevallen wel wilde starten en probeerde verbinding te maken met ons Ziggo modem, "crashte" het WiFi onderdeel van de modem en moest ik deze resetten. Dit laatste was voor mijn vader de reden om de laptop te retourneren.

Gezien de korte bedrijfstijd heb ik de accuduur niet kunnen testen.

Ik snap dat je niet teveel mag verwachten van laptops in deze prijsklasse maar dit viel me toch wel tegen. Mochten er nog Tweakers zijn met vragen dan zal ik deze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Ik zal zelf voor een Dell Vostro gaan en de HD vervangen voor een SSD.

Heb jij ook een Medion Akoya E6421 (30020549, Qwerty)?

Niet een maandochtend versie mogen ontvangen? Heb zelf onlangs voor iemand ook deze genomen en het scherm was uitstekend. Bouwkwaliteit.... ja voor die prijs is dit stevig genoeg. Met Wifi geen probleem gehad dusver en diegene werkt er alleen met wifi op.
Ook hier wifi ellende met Ziggo modem div. nieuwe drivers geprobeerd, echter
Snappy Driver Installer bracht oplossing, dit gratis progje update 16 drivers voor deze nieuwe machine.
Trackpad niet mijn favoriet, ik gebruik gewoon een wireless muisje.
Draait thans als een tierelier !
Ook ik heb zo'n laptop aangeschaft. Het scherm is glanzend zoals in de Best Buy Guide vermeld is, en niet mat zoals op vele sites staat. Ook bij mij waren er een paar pixels stuk, linksboven in de hoek en niet erg storend.

Het wifiprobleem heb ik gehad met een Akoya S6219. Teruggestuurd, nieuwe ontvangen die het probleem niet heeft. Voordeel van de wifi in de E6421 t.o.v. de S6219 is dat deze 5 GHz ondersteunt.
Je had voor deze laptop gekozen i.v.m. het IPS scherm. Laat dat nou net niet het geval zijn, bij deze uitvoering, wel full HD maar dat is niet hetzelfde als IPS. De duurdere uitvoering met Intel Core i5-6200 U heeft wel een (mat) full HD IPS scherm. Medion maakt het wel lastig om te vergelijken met hetzelfde typenummer voor verschillende uitvoeringen.