Raidsonic Icy Box IB-390StUS-B Review

Twilightnl 12 oktober 2009, 3.432 views

Raidsonic Icy Box IB-390StUS-B

Pluspunten

• eSata aansluiting
  • Stil
  • Hoge snelheden
  • Er is een optionele docking station beschikbaar, waardoor je hem in je pc kan schuiven.

Minpunten

• Meegeleverde eSATA kabel aan de korte kant

Kwaliteit voeding Score: 4
Omdat mijn huidige externe schijf te klein word, besloot ik om een nieuwe te kopen. Ik wilde geen kant en klare externe disk, omdat ik op zoek was naar iets betaalbaars icm eSata.
Op zoek gegaan bij Informatique en uiteindelijk kwam ik bij de Icy Box terecht.(Helaas stond hij nog niet in de Pricewatch, dus gelijk toegevoegd.)

Ik zocht iets met de volgende eigenschappen:
- eSata en USB aansluiting
- Geen limiet voor Harddisk capaciteit
- Aan/uit schakelaar op de behuizing
- Niet te duur

Algemene beoordeling
De behuizing wordt met alle benodigde accessoires geleverd:
- Behuizing
- Voet
- Voeding
- eSata kabel
- USB kabel
- Schoeven / plastic clipjes
- Sleutel om behuizing open te maken
- Handleiding

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
De behuizing bestaat voor een groot gedeelte uit zwart aluminium. Aan de voorkant zit een plastic afdekplaatje waar een rode (activity) en blauwe (power) led achter zitten. Aan de achterkant voedings ingang, eSata, USB, Sata Power, aan/uit schakelaar.

Inbouwmogelijkheden & Installatiegemak
Aan de achterzijde zitten twee ijzeren pinnen die je dmv een sleutel eruit wipt, en daarmee de binnenkant eruit trekt.(klinkt omslachtig, maar erg eenvoudig) In de binnenkant schuif je eenvouding de Sata harddisk.
Een van de voordelen van Icy Box vind ik dat je buiten de standaard schroeven er ook plastic clipjes bij krijgt. In eerste instantie leken de clipjes erg goedkoop, maar als je ze erin klikt zit het echt perfect. Het is veel makkelijker dan schroeven, en het zit even vast en rammelt niet.

Koeling
Bij mijn gebruik word hij niet erg warm. Koeling is dus prima, en gelukkig zitten er geen fans in waardoor hij lekker compact blijft.

Prestaties
En dan nu natuurlijk het allerbelangrijkste. Presteert het ook nog een beetje goed? Om dit te testen heb ik de behuizing eSATA getest.

Benchmarks HD Tune Pro 3.5

Read Maximum 109.5 MB/S
Read Average 87.2 MB/S
Access time 12.2 ms
Burst rate 82.8 MB/S

Erg netjes voor een externe harddisk.

Voor de Icy Box betaalde ik 36 euro, (36 + 79.50 voor de disk = 115 euro voor een 1 TB eSata backup). Naar mijn mening zijn geld dubbel en dwars waard.

]b]Edit 1: USB benchmarks toegevoegd[/b]

Heb jij ook een Raidsonic Icy Box IB-390StUS-B?

@Yogi, zelf heb ik een soortgelijke externe case van AC Ryan. Toen ik deze kocht bestond SATA power of powered SATA nog niet. Wel werd een leuk verloopstekkertje meegeleverd die je gewoon op de voedingsingang van de case aansloot en vervolgens op een interne pc voedingskabel (er was zelfs een bracket meegeleverd die je in je pc kan doen).

Op deze manier zit je externe schijf verbonden aan de voeding van je PC. En kan je in Windows power management (energiebeheerschemas) gewoon instellen na hoeveel min je hdd uit moet. Dan gaat de externe schijf ook uit :)

ideaal gewoon.
De AC Ryan case is overigens van dik aluminium wat direct tegen de schijf aanzit (wordt ertegen gedrukt) en zo dus als heel groot koellichaam werkt. Volgens mij werkt deze Icy Box volgens hetzelfde principe.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 19 oktober 2009 18:58]

Ik hoop dat dit via eSATA volgens hetzelfde principe werkt, kan altijd makkelijk zijn. Als ik nu in energiebeheer zit kan ik wel "vaste schijven uitschakelen": 3/5/10/15 min enz. Waarschijnlijk valt een eSATA schijf ook onder vaste hdd?

Qua koeling zal het (hopelijk) op dezelfde manier werken, passieve koeling is wel lekker stil _/-\o_
Leuke review.
Ik ben alleen ook wel benieuwd naar de USB transfter speed. Natuurlijk is eS-ATA geweldig, maar dat heeft lang nog niet iedere pc.
USB transfer speeds toegevoegd.
Dat zijn voor USB best nette snelheden. ~30MB/s is het max dat je kunt halen, gezien dat 240Mb/s is, het max wat je zo'n beetje op een enkele USBpoort kunt halen.
480megabit : 8 = 60megabyte
Mijn eerste review! Commentaar welkom :)
Wat is de lengte van de kabels?
De eSata kabel is 70cm lang.
Bedankt voor de review. Ik ben zelf ook voor deze externe case aan het kijken ;)
Waar ik nog benieuwd naar ben; voelt/ziet de case er een beetje degelijk uit? Ik ben namelijk bang dat de case er cheapass uit ziet?

[Reactie gewijzigd door YOGI op 17 oktober 2009 19:25]

Het is wat je zelf belangrijk vind, case is high end design maar het is ook geen cheapass plastic geval. Ziet er degelijk uit, en zit ook allemaal stevig in elkaar.
Bedankt Twilightnl,

Ik had alleen nog 2 vraagjes :*) ; is het mogelijk om de harde schijf vanzelf aan/uit te laten gaan als hij niet gebruikt wordt? Ik vroeg me ook af of de schijf warm wordt als hij lang achter elkaar gebruikt is? (dus bijvoorbeeld 200 GB write @ 85 MB/S = 40 minuten stressed). Aangezien er geen actieve koeler bij zit ben ik bang dat de schijf behoorlijk warm kan worden?

Zeer grote kans dat ik binnen een week deze case bestel in combinatie met een WD Caviar Green 1.5 TB.

Ik weet btw niet of een WD Caviar Green als externe hdd/ met deze Icy Box een goede combinatie is. Omdat de hdd wisselt van toerental hoop ik wel dat dit gewoon goed werkt :O

[Reactie gewijzigd door YOGI op 21 oktober 2009 08:57]

Je zegt dat je een case zocht zonder maximale HDD capaciteit, maar RaidSonic geeft een max van 2TB aan. Daarom zal ik toch een andere case moeten gaan zoeken voor mijn 3TB drive...