Specificaties Small form factor, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Gigabyte MIB T5140 Review

Juicie 12 oktober 2009, laatste update op 13 oktober 2009, 7.729 views

Gigabyte MIB T5140

Pluspunten

• Inbouw mogelijkheden
  • Inclusief passieve voeding
  • Bouw kwaliteit

Minpunten

• DVD klepje werkt handmatig

Kwaliteit voeding Score: 4
ION Media Center

Ik was al tijden opzoek naar een betaalbare manier om mijn films en muziek in de woonkamer af te kunnen spelen. Hierbij heb ik vele mogelijkheden overwogen, van een Full-Size HTPC tot een embedded oplossing. Na lang nadenken heb ik uiteindelijk voor de gulden middenweg gekozen.

Met de komst van het ION platform was de beslissing genomen. Het zou een ITX ION oplossing worden.

http://farm3.static.flickr.com/2641/4005506112_a9a289c40b_m.jpg http://farm3.static.flickr.com/2610/4004740625_d84a8450f6_m.jpg

Eisen

Ik had een aantal eisen bij de aanschaf van mijn media center.
  • Goedkoop
  • HIFI - look
  • 3,5 inch HDD (server taken)
  • ITX form factor
  • Passieve voeding
  • Bluetooth
Gigabyte MIB T5140

Na lang zoeken en vele mogelijkheden bekeken te hebben kon ik maar geen kast vinden die voldeed aan mijn eisen. Er was altijd wel een factor waardoor de kast niet voldeed. Per toeval kwam ik de ASUS AT3N7A-I tegen bij Cool-Prices tegen een aantrekkelijke prijs. Deze dus maar gelijk daar besteld. Hij was voorlopig niet leverbaar dus dat gaf mij nog wat tijd om op zoek te gaan naar de kast en overige onderdelen.

Toen ik weer eens de site van Cool-Prices bekeek stond daar de MIB T5140 tussen de producten. Ik was zo enthousiast dat ik deze meteen besteld had. Hij voldeed aan al mijn eisen en was met een prijs van 47 Euro bijzonder goed geprijsd.

Specs:
  • M-Itx form factor
  • 2 x 3,5 inch bay (1 x extern)
  • 1 x 5,25 inch bay
  • 65 watt passieve, externe voeding
  • 6 cm fan
Uitpakken & Eerste indruk

Toen ik mijn zending binnen kreeg schrok ik behoorlijk van de omvang van de doos. Dit bleek gelukkig van korte duur. De inhoud bestond grotendeels uit piepschuim waardoor alles veilig verpakt zat.

Toen de kast in de zon stond te glimmen was ik aangenaam verrast met de afwerking van de kast. Het is natuurlijk geen lian-li of OrigenAE maar voor de lage prijs zat het allemaal goed in elkaar. Een enkel nadeel is dat het klepje van de brander niet automatisch open en dicht gaat .

Inbouwen

Het inbouwen verging vrijwel vlekken loos op een klein dingetje na. Het inbouwen van de DVD brander wou maar niet lukken. Later bleek het weer een typisch geval van RTFM. Ik had de brander verkeerd in zijn bracket gemonteerd waardoor het allemaal niet wou passen. Het gebruik van een losse bracket voor de brander en hdd maakte het inbouwen alleen maar makkelijker doordat je niet in de beperkte ruimte van de kast hoeft te werken. Na een klein uurtje zat alles in elkaar.

Omdat ik uit eerdere reviews van het moederbordje vernomen had dat het fannetje nogal een herrie kon maken heb ik deze vervangen door een 14 cm exemplaar.

Let wel op dat de SATA kabels die je hebt liggen lang genoeg zijn. Ik had persoonlijk niet verwacht dat deze zo lang moesten zijn in een MITX systeem en het was een zoektocht om deze nog ergens in een doos te vinden.

Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met mijn keuzes. Ik heb voor een zeer lage bedrag een systeem samengesteld dat energiezuinig is, full-hd kan afspelen en mooi past in een woonkamer. Volgens mij een echte aanrader.

Heb jij ook een Gigabyte MIB T5140?

Nog een vraagje, als je een Zotac mobo neemt met een externe voeding, dan zit je met een gat waar normaal de voedig zou moeten komen neem ik aan. Zit bij deze case een afdekplaatje of iets dergelijks?

----
Mmmm
Nu ik de achterkant even bekijk zie ik dat er dus geen gat is :s

----
Er is dus een externe voeding inbegrepen in deze kast :D

[Reactie gewijzigd door croontje op 19 oktober 2009 16:48]

Er zit inderdaad een externe 65 Watt voeding bij de kast. Eigenlijk kun je je dan dat geld van die zotac besparen. 65 Watt is voldoende voor mobo + DVD + 2 x HDD tijdens 1080p weergave.
Top review! Ik vraag me alleen af of de voeding het ook zou trekken met een blu-ray + 2 x HDD? En wat bedoel je met: 2 x 3,5 inch bay (1 x extern)??

[Reactie gewijzigd door ronwiel op 26 oktober 2009 19:47]

Kun je wat vertellen over die voeding. Is het gewoon een soort picoPSU die erin zit? (moelijk te zien op de foto).
Voor die prijs vind ik het zeker interessant om er straks een ion plankje in te doen en m'n 30" monitor erop te zetten. Nu weet ik dat die Vesamount maar tot 24" gaat, maar dat is wellicht wel te modden :P
De voeding is een externe (laptop) voeding met een DC-DC converter in de kast:

Je kunt de DC-DC converter zien zitten voor het ITX bordje.
Het ging mij voornamelijk om het ding in de kast :P
Maar geen PicoPSU dus.
Hoe heb je die fan vastgemaakt?
Beetje provisorisch, hij met dubbelzeidige tape tegen de achterkant van de kast geplakt. Maar hij rust in het midden op het koelblok van de atom. Daar heb ik wel een stukje tape tussen gedaan om trillingen te voorkomen. Hij zit niet heel stevig vast, maar goed genoeg om te blijven zitten.
Toch even een (domme) vraag met betrekking tot de voeding:
-de voeding is extern, hoe voorzie je de brander en hdd dan stroom?
:Y)
Dat groene printje voorin is de voeding. Daar sluit je een adapter op aan en die zet het vervolgens om naar 3.3, 5 en 12V voor je pc.
Die stata kabels zo lang moeten zijn is wel lastig, kan je aangeven hoeveel cm/mm deze minimaal moeten zijn om de HDD en dvd speler te bereiken?

Nette review, en neem aan voldoende koeling de 12cm venitalor geeft?
Had een berg 30cm sata kabels liggen maar die waren te kort. Na lang zoeken vond ik er nog een van 40 cm.
De langte is eigenlijk totaal geen probleem maar het is gewoon zo jammer als je net niet zo een kabel hebt liggen bij het in elkaar zetten van je nieuwe aanwinst.

En het is trouwens een 14CM fan ;)
Eigenlijk zit ik ook te denken om dit kastje te kopen alleen twijfel ik of die 65 Watt voeding voldoende is....

Ik zit zelf te denken aan Mini ITX moderbord met 8200 chip en Athlon II. Zodat als ik films heb die niet met videokaart gedecodeerd kunnen worden dat decoderen met behulp van de processor gebeurt.

Maar ben bang dat die voeding dan op z'n max loopt rond 65 Watt. Is er een bepaalde marge ingebouwd?

Dit kastje is inclusief adapter?

[Reactie gewijzigd door lujo op 13 oktober 2009 01:48]

Lijkt mij dat die 65 Watt voeding alleen gaat voldoen voor Atom CPU's of AMD CPU's met hetzelfde formaat, maar die moeten nog komen volgens mij.
Hoe kan je eigenlijk de PCI kaart/bus gebruiken. Riser of niet mogelijk?

edit: als ik zo op de foto's kijk is het niet mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Goldman op 13 oktober 2009 09:48]

stel dat je 2 3.5 inch harde schijven inbouwt en een DVD lezer. Denk je dat er dan ergens tussenin nog plaats is voor een 2.5 inch schijf of SSD?
Mag ik vragen hoe je precies die PSU hebt vastgemaakt? Is het mogelijk om daar alsnog een foto' tje van te hebben? Ik ben namelijk wel geinteresseerd hoe dit precies in elkaar zit om zelf deze case eventueel te kopen.

Zoals ik het nu zie zit er een externe adapter bij voor de stroomomzettingen. Maar, hoe heb je de PSU aansluiting weg gewerkt?
Hey Juicie,

Top review man, bedankt! :)

Maar ik heb nog een paar vraagjes:
- Je zegt dat de kast een externe voeding heeft, hoe voorzie je de HDD en Mobo dan van stroom? Zit er een of andere converter bijgeleverd of dien je deze nog los te kopen?
- De 3.5" bay extern, als je daar een 3.5" schijf in plaatst is dat (lelijk) zichtbaar?

Bedankt alvast!