ION Media Center
Ik was al tijden opzoek naar een betaalbare manier om mijn films en muziek in de woonkamer af te kunnen spelen. Hierbij heb ik vele mogelijkheden overwogen, van een Full-Size HTPC tot een embedded oplossing. Na lang nadenken heb ik uiteindelijk voor de gulden middenweg gekozen.
Met de komst van het ION platform was de beslissing genomen. Het zou een ITX ION oplossing worden.
Eisen
Ik had een aantal eisen bij de aanschaf van mijn media center.
- Goedkoop
- HIFI - look
- 3,5 inch HDD (server taken)
- ITX form factor
- Passieve voeding
- Bluetooth
Gigabyte MIB T5140
Na lang zoeken en vele mogelijkheden bekeken te hebben kon ik maar geen kast vinden die voldeed aan mijn eisen. Er was altijd wel een factor waardoor de kast niet voldeed. Per toeval kwam ik de ASUS AT3N7A-I tegen bij Cool-Prices tegen een aantrekkelijke prijs. Deze dus maar gelijk daar besteld. Hij was voorlopig niet leverbaar dus dat gaf mij nog wat tijd om op zoek te gaan naar de kast en overige onderdelen.
Toen ik weer eens de site van Cool-Prices bekeek stond daar de MIB T5140 tussen de producten. Ik was zo enthousiast dat ik deze meteen besteld had. Hij voldeed aan al mijn eisen en was met een prijs van 47 Euro bijzonder goed geprijsd.
Specs:
- M-Itx form factor
- 2 x 3,5 inch bay (1 x extern)
- 1 x 5,25 inch bay
- 65 watt passieve, externe voeding
- 6 cm fan
Uitpakken & Eerste indruk
Toen ik mijn zending binnen kreeg schrok ik behoorlijk van de omvang van de doos. Dit bleek gelukkig van korte duur. De inhoud bestond grotendeels uit piepschuim waardoor alles veilig verpakt zat.
Toen de kast in de zon stond te glimmen was ik aangenaam verrast met de afwerking van de kast. Het is natuurlijk geen lian-li of OrigenAE maar voor de lage prijs zat het allemaal goed in elkaar. Een enkel nadeel is dat het klepje van de brander niet automatisch open en dicht gaat .
Inbouwen
Het inbouwen verging vrijwel vlekken loos op een klein dingetje na. Het inbouwen van de DVD brander wou maar niet lukken. Later bleek het weer een typisch geval van RTFM. Ik had de brander verkeerd in zijn bracket gemonteerd waardoor het allemaal niet wou passen. Het gebruik van een losse bracket voor de brander en hdd maakte het inbouwen alleen maar makkelijker doordat je niet in de beperkte ruimte van de kast hoeft te werken. Na een klein uurtje zat alles in elkaar.
Omdat ik uit eerdere reviews van het moederbordje vernomen had dat het fannetje nogal een herrie kon maken heb ik deze vervangen door een 14 cm exemplaar.
Let wel op dat de SATA kabels die je hebt liggen lang genoeg zijn. Ik had persoonlijk niet verwacht dat deze zo lang moesten zijn in een MITX systeem en het was een zoektocht om deze nog ergens in een doos te vinden.
Conclusie
Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met mijn keuzes. Ik heb voor een zeer lage bedrag een systeem samengesteld dat energiezuinig is, full-hd kan afspelen en mooi past in een woonkamer. Volgens mij een echte aanrader.