Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-40W5500 Zwart Review

Clipstra 12 oktober 2009, laatste update op 14 oktober 2009, 3.376 views

Sony Bravia KDL-40W5500 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Zichtbaarheid van randapparatuur

Minpunten

• (nog) Niet kunnen afspelen van video's via Usb

Introductie

Ik zat lang te twijfelen of ik een review “moest” schrijven over deze televisie. Uiteindelijk dus toch maar gedaan, ondanks dat ik niet erg veel toe te voegen heb aan de paar reviews die er al staan. Het is eigenlijk alleen maar bedoelt om te zeggen dat ik er blij ben dat we deze Tv hebben aangeschaft en dat via dit medium kan delen.

Keuze

Als 1st zal maar beginnen hoe tot deze keuze te zijn gekomen. Het is een beetje de omgekeerde wereld, maar de aanschaf van een nieuwe “platte” Tv is eigenlijk tot stand gekomen doordat ik begonnen ben met het downloaden van films. 1st deed ik dat nog gewoon op Dvix formaat zodat ik alles nog kon branden en via de Dvd speler af kon spelen (overigens 1st een andere Dvd speler aan moeten schaffen omdat de oude niet met Dvix overweg kan). Maar naar loop van tijd wilde ik ook Blue Ray films gaan downloaden, maar ja die zou ik dan niet af kunnen spelen. Dus “moest” ik een mediaspeler hebben/kopen. Bij ibood kwam toevallig een van de betere in de aanbieding (Tvix 6500; zie ook andere review), na eerder mediaspelers aan me voorbij te hebben laten gaan, kon ik deze niet laten lopen. Maar het nadeel was dat deze een HDMI uitgang heeft, en dat heeft die oude breedbeeld niet. Dus moest er ook een nieuwe Tv komen, ondanks dat de Philips nog prima functioneerde. Dus opzoek naar een LCD of Plasma. Ik wilde eigenlijk een Plasma omdat ik gelezen had dat deze beter met sport overweg kan (kijk erg veel naar Sport 1). Maar mijn wederhelft hoorde “slechte” verhalen over Plasma (oude techniek die over een paar jaar niet meer bestaat, hoger verbruik), dus moest het volgens haar een LCD worden. Bij een bekende en goede elektronica zaak in de Steenstraat in Arnhem opzoek gegaan naar een geschikte. Een week later na goed onderhandelen (beter deal dan bij de grootste Media Gigant die 200 m verderop zit) zijn we uiteindelijke tot deze keuze gekomen. Nogmaals mijn voorkeur lag eigenlijk bij een Panasonic TX-P42G10. Maar goed ik denk dat ik nooit te weten kom welke nou uiteindelijke de beste keuze geweest is. Misschien kunnen jullie er iets over zeggen?

Algemeen

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel iets meer van had verwacht tov mijn oude 82 cm Phililps breedbeeld (een van de laatste). Want ik vond het voetbal op Sport 1 niet echt erg veel beter. Waarschijnlijk zou een 200 mhz, wel aan mijn verwachten voldaan hebben. Ook vond/vind ik het verschil met de andere zenders niet wereld schokkend, het is wel iets beter, maar nogmaals ik had er eigenlijk stiekem meer van verwacht (overigens keek ik al met UPC digitale Tv). Dus het oude bakbeest was zo slecht nog niet (al had ik dat al geconcludeerd nadat ik bij andere thuis naar hun LCD televisie aan het kijken was, dat beeld vond ik niet beter dan dit ik thuis had, soms zelfs slechter).
Bovendien vind ik het erg moeilijk om de juiste instelling(en) te vinden. Op het net staan verschillende voorkeuren van mensen, maar in geen een van alleen kan ik me vinden. Dus het blijft een beetje uitproberen en puzzelen. Ik denk nog steeds niet dat ik de beste setting heb, maar goed ik denk dat hij nu voor 95% voldoet.
Aan de andere kant hebben vrienden van ons vlak na ons ook een LCD gekocht, maar dat beeld vind ik niet beter (misschien zelfs nog iets slechter) ondanks dat het een stuk duurdere Phililps is.

Design

Hier hoor je wisselende verhalen over. Ik vind het design mooi. Lekker straks en niet te glimmend. Het enige minpuntje (en dat lees je meer) is dat je door de Tv heen kan kijken. Tussen de rand van de Tv en de boxen zit een plastic strip (over de gehele breedte) en deze is in het midden (onder het Sony merk) doorzichtig, waardoor er dus als het ware door de Tv kan kijken. Niet echt heel storend maar wel opvallend dat ze hier geen oplossing voor bedacht hebben. De draaibare voet werkt prima.

Films

Ja hier is de Tv uiteindelijk toch voor gekomen en ik moet zeggen dat dit gewoon goed is. Maar ja ik heb het idee dat overal Blue Ray prima tot zijn recht komt en dat het meer aan de kwaliteit van Blue Ray ligt dan aan de Tv over het algemeen. Maar dat heb ik nog niet echt kunnen onderzoeken.

Bediening/Gebruiksvriendelijkheid

Ja hier kan ik ook kort over zijn, die is prima. Al gebruiken wij de afstandsbediening niet, want we hebben al tijdje de Logitech 555 (trouwens ook via Ibood). Maar het installeren ging prima en het was zo gepiept. Ik wil nog wel 1 belangrijk punt aanhalen en dat is de aansluiting van randapparatuur. Deze Tv heeft denk ik tot op nu toe 1 van de meeste uitgebreide aansluitingen die er momenteel zijn en dit is erg fijn. En het werkt opzich nog prima ook. Foto’s kijken via Usb gaat prima, alleen heeft ie met filmpjes wel moeite (heb het 1x geprobeerd, maar toen is het niet gelukt). Maar het kijken via de Mediaplayer is nog beter/fijner. Maar je hebt er in ieder geval geen nodig om je foto's aan vrienden te kunnen laten zien en daar gaat het tenslotte toch om.
Ik wil nog wel 1 groot positief punt uitlichten en dat is het feit dat Tv aangeeft welke ingang gebruikt is of aangesloten en dat ik heb bij andere Tv’s nog niet gezien (ook bij die duurdere Philips van vrienden niet). Als ik bij de Bravia iets in de Usb steek kun je via de output zien dat deze aangesloten is. En bij de HDMI aansluiting zie je in beeld welke gekozen is (bijv HDMI 2), je hoeft dan dus niet alle 4 de HDMI uitgangen af te gaan om te kijken welke aangesloten is. Dat is dus bij andere Tv’s wel het geval.

Samenvattend/Conclusie

Ondanks dat ik niet erg veel vergelijkings materiaal heb (want ik denk dat je de Tv’s naast elkaar moet hebben staan om echt het verschil te zien), ben ik tevreden over deze Tv. Hij doet alles goed (al had ik nog een iets betere kwaliteit verwacht tov mijn oude breedbeeld) en Blue Ray is echt schitterend! De enige UPS die ik tot nu toe kan noemen is de zichtbaarheid bij het aansluiten van randapparatuur.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-40W5500 Zwart?

Mooie review.

Ik ben dezelfde keuze ondergaan en ben uiteindelijke voor de panasonic g10 gegaan.

Dat sport er niet veel beter op is geworden is normaal, goede (oude) CRT TV's hebben een hogere beweginsresolutie. In dat opzicht lijkt plasma meer op CRT (en wel meer opzichten).

100hz of 200hz hoeft overigens niet perse te betekenen dat de beweging beter wordt weegegeven. Het is vaak artifacts vs bewegingsresolutie (sterk afhankelijk van de software dus)... Een paneel dat van zichzelf supersnel is blijft het beste.

Beide TV's hebben hun voordeel.
De sony zal er beter uit zien bij veel omgevingslicht en de panasonic bij weinig omgevingslicht.

Een foute keus kun je wat mij betreft met deze twee TV's niet maken :).