Motorola Moto Z Play Dual Sim Zwart Review

hwkinderman 12 oktober 2016, laatste update op 21 oktober 2016, 5.859 views

Motorola Moto Z Play Dual Sim Zwart

Een ontzettend fijne semi-modulaire smartphone. Een mooi en groot scherm, zeer lange accuduur, een goede speaker aan de voorkant en behoorlijk snel. De foto's zijn ook uitstekend, ondanks het ontbreken van OIS.

Pluspunten

• Stevig
  • Lange accuduur
  • Zeer snelle fingerprint-scanner
  • Goede camera
  • Software vrijwel stock Android

Minpunten

• Nog geen ROM-development
  • Geen OIS
  • Achterkant krast snel
  • Mods zijn vrij duur
  • Volumeknoppen aan de rechterkant, waardoor je moet 'zoeken' voor de goede knop

Waarom deze telefoon?

Ik ben laatst een tijd lang in het buitenland geweest en ik gebruikte een telefoon waarvan de accu al niet heel lang mee ging (Oneplus 2). Omdat in dat land de dekking en netwerksnelheid niet geweldig is, is je telefoon nog eens sneller leeg dan normaal in Nederland. Ik wou dus op zoek naar een telefoon met een lange accuduur. Daar kwam de Moto Z Play in beeld, hij tikt vrijwel al mijn wensen aan:

- Near-stock Android (6.0 Marshmallow)
- Dual SIM
- Grote accu (3510 mAh)
- Speaker aan de voorkant
- AMOLED scherm, 5.5 inch
- 1080p (meer is niet nodig naar mijn mening)
- USB-C met ondersteuning voor snelladen (
- Vlotte (energiezuinige) processor
- 32 GB intern geheugen met ondersteuning voor een SD-card
- Headphone-jack aan de onderkant

Andere telefoons waar ik nog naar heb gekeken zijn:
- Oneplus 3
- Xiaomi Mi5s (plus)
- Apple iPhone 6s Plus / SE

Unboxing

De Motorola Moto Z Play komt in een wit/groene doos. Bijgeleverd zijn een SIM-card tool, de TurboPower lader (15W), een Moto Style Shell en een boekje met informatie. Hieronder een aantal foto's van de telefoon met alle bijgeleverde accesoires.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BUiR83C3H1E56s.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BUiR81xz8kek1u.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1BUiR83pCM8Hmc3.jpeg

Design & build

De telefoon zelf voelt vrij licht aan voor eentje met zo'n grote batterij. Hij is vrij groot voor een 5.5 inch telefoon, maar alsnog is het niet extreem. De bezels aan de boven en onderkant zijn vrijwel gelijk verdeeld. Dit is iets anders in vergelijking met de Moto Z en Moto Z Force. Die hebben het 'moto' logo aan de onderkant van het scherm zitten, waardoor het scherm zelf iets hoger zit. Daar heb je bij de Z Play geen last van, waardoor de bovenste hoeken ook nog prima bereikbaar zijn als je hem met 1 hand bedient.
Aan de voorkant vinden we de vingerafdruk-scanner, een camera met flitser en de speaker. Aan 1 zijkant zitten knoppen, namelijk een aan/uit-knop met een textuur en de volumeknoppen die aan de hoge kant in het toestel zitten. Liever had ik deze aan de andere kant gezien, maar ach, je kan niet alles hebben.
De achterkant is van glas en er zit een patroontje in, namelijk cirkels die zijn gevormd om de camera heen. Het ziet er naar mijn mening leuk uit. Als je hem vasthoudt, valt meteen op dat de achterkant glad is omdat deze van glas is. Daarom heb ik er nu een Dbrand skin op geplakt (van de Moto Z Force). Ook is de glasplaat lichtjes verzonken waardoor de metalen rand bijna snijdt in je hand. Het valt wel mee hoe 'erg' dit is. De Dbrand skin zorgt ervoor dat het iets minder erg is, toch gebruik ik continu de bijgeleverde Style Shell erop waardoor je er geen last van hebt.
Over die Style Shell gesproken, deze haalt de 'camera-bump' eruit, waardoor de telefoon plat ligt en dus ook niet op de camera steunt als je hem op de tafel legt. Ik vind dit persoonlijk gezien fijn, ook omdat de telefoon nu ook net iets lekkerder in de hand ligt.
Wat ook fijn is, is dat er tegelijkertijd 2 SIM-kaarten in passen en ook nog een micro SD-kaart. Dan kun je alle features gebruiken in plaats van minder, zoals bij veel andere telefoons.

Software

Waar Motorola de afgelopen jaren bekend om staat is de software die vrijwel standaard is. Het is simpelweg een kale versie van Android, waarbij zelfs de systeem-app zoals de Gallery vervangen is door Google Photos. Dit zorgt voor een ervaring zonder enige bloatware. Wel heeft Motorola een aantal handige functies toegevoegd, deze zijn te vinden in de Moto app. Hier heb je functies voor je display, acties zoals gebaren en ook voice-commando's zijn in te stellen. De voice commando's lijken mij overbodig, maar de actions zijn behoorlijk handig.
Over het algemeen is deze telefoon snel. Ten opzichte van Cyanogenmod 13.0 op een Oneplus 2 vind ik de Moto Z Play zelfs sneller, ondanks de 'mid-range'-processor en een gigabyte minder werkgeheugen. De vingerafdrukscanner is ook supersnel en wat leuk is, is dat hij het scherm weer uit doet als je je vinger erop plaatst. Gamen doe ik niet met het toestel, dus over de snelheid daar doe ik geen uitspraken.

Audio

In tegenstelling tot de andere Moto Z modellen heeft de Z Play wel een audiojack. De muziek die er uit komt klinkt behoorlijk goed in combinatie met in-ear headphones van Sennheiser. Volgens mij is het ook luider dan wat er uit de Oneplus 2 komt.
De speaker is geplaatst aan de voorkant en kan behoorlijk luid. Het geluid is helder en zelfs lage tonen kun je goed horen. Wat dit betreft is het een toptoestel voor mediaconsumptie. Het zou nog mooier zijn om stereospeakers te hebben, maar 1 front facing speaker is al ontzettend goed, vooral met het bereik en volume dat ze produceren.
Belkwaliteit is ook goed, toch hoor ik een lichte ruis als ik aan het bellen ben. Het is niet heel storend, ook omdat het volume luid genoeg is. Ik gok dat de ruis komt omdat Motoraola een vrij grote speaker gebruikt.

Foto's en video

Een goede camera vind ik nogal belangrijk en ik wist ook niet heel goed of de Moto Z Play op dat gebied een goede keuze zou zijn. Na een aantal foto's gemaakt te hebben valt me op dat de Z Play behoorlijk goede foto's maakt. Hieronder is een aantal samples toegevoegd. Focussen en foto's maken gaan ontzettend snel. Bij de foto van de zaklamp op de tafel zie je ook goed dat hij netjes focust. De details op de foto's zijn vrij scherp, al verwacht ik dat met OIS de resultaten nog net iets beter zouden zijn. Het was een nogal bewolkte dag (het is toch herfst he), dus foto's met veel kleur erin heb ik nog niet kunnen maken. Misschien dat ik nog een paar foto's toevoeg. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. Wat ook leuk is, is dat de camera aan de voorkant een flitser heeft, waardoor je in donkere ruimtes nog een knappe selfie kan maken.

Ik maak vrij weinig videos, dus ik heb hier vrij weinig over te vertellen. Ik heb een kort filmpje gemaakt en het valt me op dat de Moto Z Play een soort digitale stabilisatie toepast. Het resultaat lijkt op OIS, maar het is het net niet. Toch wordt het goed benaderd. Het resultaat verrast mij positief en ik ben hier dus ook zeer tevreden over.

Accuduur

Mijn grootste reden om deze telefoon te kopen was de accuduur en deze valt absoluut niet tegen. Na een halve dag gebruik en instellen ben ik gaan slapen met 65% accu over, waarna ik wakker werd met 65% accu (Internet en WiFi uitgeschakeld). Zo hoort het. De tweede dag ben ik vrijwel helemaal doorgekomen, in het begin van de avond nog het accupercentage van 17% naar 22% getild en daarna nog een docu gekeken op Youtube van 1:30 uur waarna er nog 10% over was. De hoop was dat hij het vol zou houden tot de volgende ochtend zonder internet en wifi aan, maar dat was niet het geval. In totaal is er wel 9 uur en 5 minuten screen-on-time uit de doos met 5% extra bijladen gehaald. Een ontzettend goede score.
Het opladen met de bijgeleverde lader gaat ook vrij snel. Van 4% naar 69% in een uur is ontzettend snel, en tot 100% opladen gaat in 1 uur en 50 minuten. Volgens mij moet dit in totaal nog sneller kunnen. Er is een 15 W snellader bijgeleverd, maar op de site van Motorola in de VS staat dat de 30 W lader bedoeld is voor de Moto Z familie. Contact met Coolblue leerde mij dat de 30 W lader voor de VS bedoeld is. Hij is dus niet leverbaar op dit moment in Europa.

Wat mis ik zelf nog aan de telefoon?

Ik ben zelf verknocht aan Cyanogenmod. Op dit moment wordt er al voor ontwikkeld, zo heb ik vernomen (XDA). Het gemis van enkele features licht ik hier even toe. Wat zou er naar mijn mening nog toegevoegd kunnen worden aan de software of aan de telefoon?
  • Double tap to wake
  • Night mode (geler scherm)
  • Vanuit het settings-menu in de statusbalk al meer uitgebreide info zien (dataverbruik, aantal verbonden PC's via hotspot)
  • Meer zwart door de applicaties heen (zodat hij nog zuiniger wordt i.c.m. het AMOLED scherm)
  • Krasvaster glas aan de achterkant (ik ga zelf nog een DBRAND skin aan de achterkant plakken, voor meer grip en esthetiek)
Verder ben ik nog benieuwd wanneer de update naar Android 7.0 komt vanuit Motorola (Lenovo). Motorola's software zit zeer dicht tegen de stock-software aan, dus hopelijk komt het qua drivers goed. Dan gaat de community waarschijnlijk ook ROM's bouwen voor deze telefoon. Ook ga ik in de toekomst misschien een Moto Mod accu aanschaffen. Ik gok dat deze telefoon dan maar liefst 12 uren of meer het scherm aan kan hebben op 1 acculading. Handig voor lange reizen.

Naar mijn mening heeft Motorola een ontzettend goede allrounder op de markt gezet met vrijwel geen concessies. Hij vinkt alle punten waaraan een smartphone moet voldoen voor mij aan. Je hoeft je niet druk te maken om de accuduur, wat een ontzettende verlichting is. Mocht de batterij onverhoopt toch te leeg raken, dan kun je hem vrij vlot opladen. Voor mij is dit echt een toptelefoon. Wel hoop ik dat binnenkort CM13 of CM14 uitkomt voor deze telefoon, dan is het zeker een blijvertje waar ik heel lang van ga genieten. Voor mij nu al een 9,5/10 voor deze telefoon.

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn, laat het me weten.

Mochten je deze review dermate goed vinden, een nominatie mag altijd geplaatst worden in het volgende topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1724015

Update 12-oktober 2016:
Ik heb nagevraagd bij Coolblue waarom de 30W lader niet bijgeleverd is. Blijkbaar is deze alleen met een Amerikaanse stekker beschikbaar in de VS en zijn ze (vooralsnog?) niet leverbaar in de EU.
Verder is bij mij een skin van Dbrand binnen gekomen. Deze pronkt nu op de achterkant, Ik heb hier nog geen foto's van. Het is een skin van de Moto Z Force en deze past precies (uitsparing voor de microfoon zit op exact de goede plek).

Heb jij ook een Motorola Moto Z Play Dual Sim Zwart?

ho, foutje, kan dit weggehaald worden?

[Reactie gewijzigd door hwkinderman op 12 oktober 2016 17:51]

Je zegt dat je bent overgestapt naar deze telefoon omdat je OnePlus 2 een slechte accuduur had. Waar baseer je dit op? Want mijn OnePlus 2 haalt gemakkelijk de dag. Bovendien heeft de OnePlus maar 200mAh minder dan de telefoon die je nu hebt. Het is dus een software issue. Toevallig is OnePlus daar nu mee bezig (om dat op te lossen).
Ik haalde in het buitenland maximaal 4 uren screen on time, wat voor mij ver onder de maat is. Ik haalde met de Oneplus One zo 6 uren. De processor wordt ook gauw warm, oftewel een teken van inefficientie (wat je eigenlijk al weet als je een telefoon met een Snapdragon 810 aanschaft). Ook als ik hem bijna niet gebruikte ontlaadt hij heel snel. Zodra er ergens stroom beschikbaar was, plugte ik hem in om maar genoeg stroom te hebben (je weet in Myanmar niet wanneer je weer stroom hebt namelijk). Ik had er een hekel aan in ieder geval. Vandaar deze zoektocht.
Tsja. Dat kan je verwachten. Als jij de hele dag met je mobiel buiten loopt, in de felle zon, dan kan je ervan uitgaan dat je 4 uur aan Screen-on-Time haalt. Want:
  • Helderheid moet op z'n hoogst vanwege felle zon
  • Snapdragon 810 + warmte = ng snellere battery drain
  • Software moet nog gefinetuned worden
Heb je al een keer hulp gevraagd in [OnePlus 2] Ervaringen en Discussie? Als je hulp had gevraagd was je battery drain misschien niet zo erg geweest :p.
Volgens mij heb je last van een bias tov een telefoon die je zelf hebt.

De OP2 heeft:

- een oudere generatie scherm -> hogere drain bij schermgebruik
- oudere SoC, en dan niet zomaar eentje, maar de 810. Een chip die eigenlijk alom bekend staat als "het foutje" van Qualcomm.
- mindere accu

Als je dat vergelijkt met een toestel als de Z Play

- 14nm SoC, tov de 20nm 810
- nieuwer display, waarschijnlijk dus ook zuiniger
- grotere accu

Dat zie je dus ook terug in accutesten, van bekende sites:

The OnePlus 2 did improve the 3G talk time, but didn't impress in the video playback and web browsing tests. The standby performance turned out quite poor (less than the OnePlus One), which led to an overall decrease of the final endurance rating.

Despite our concerns, the OnePlus 2 scored a respectable overall rating of 61 hours - the expected time between charges if you use the device for an hour each of calls, browsing and video playback a day.

We found that the Moto Z Play lasted a full 44 to 48 hours – up to two days – based on our our heavier-than-average phone addiction. That's a big deal among even the best smartphones in the world.

De OP2 zal best een dag meekunnen, als je je best doet. De Moto Z Play gaat makkelijk een dag mee, k als je niet je best doet.
Naja, nee. Ik probeer zeker niet te zeggen dat de OnePlus 2 overal goed in is.

Maar zoals ik in deze reactie al zeg: is het bij de OnePlus 2 voornamelijk een software probleem. Tot op heden is er nog geen oplossing voor het Android Systeem dat als proces veel energie wil slurpen. Nu er een nieuw softwareteam is, zal dit verbetert worden in de eerstvolgende grote update voor de OnePlus 2.
Het kan gedeeltelijk een softwarematig probleem zijn, maar zelfs met perfecte software zal de OP2 het moeten afleggen. Als je kijkt naar de specs, dan kan net namelijk bijna niet anders (Of Lenovo moet enorme bugs in de software laten zitten, waardoor de 625 SoC bijna continu op max staat te runnen).

En besides, voor de gebruiker zal het weinig uitmaken of slechte accuduur komt door software f hardware, of een combinatie. Het eindresultaat blijft hetzelfde, namelijk dat de OP2 veel minder lang meegaat dan de Z Play. Vandaar dat ik dit soort reviews wel kan waarderen. It is, what it is.
Dat klopt. Maar dat komt vooral omdat het een Snapdragon 810 betreft. Ten eerste meer cores, ten tweede komt het omdat de Snapdragon op een hoger aantal nm is geproduceerd, en ten derde, komt het omdat de Snapdragon oververhittingsproblemen had. Bovendien is een 810 een high-end chip. Dus de vergelijking is niet helemaal eerlijk.

Klopt. Het eindresultaat blijft hetzelfde inderdaad. En de accuduur zal ook nooit beter worden dan die van de Z Play, maar het kan op z'n minst verbetert worden (de accuduur van de OnePlus 2).
Klopt, dit was ook mijn grootste reden om weer wat anders te nemen. Verder vind ik het ook leuk om wat nieuws te ontdekken. Feit blijft dat de OP2 mij in Myanmar niet kon bekoren.
Ik wil je niet volledig gelijk geven. Zelfs al ben ik niet in de zon (90% van de tijd, vanwege werk) dan ging het nog ellendig.
2e punt kun je wel gelijk in hebben: hij voelde simpelweg altijd warm aan, tenzij ik in een ruimte met airco zat.

En je laatste punt: als de software nu nog eens geoptimaliseerd moet worden (terwijl android 6.0 al meer dan een jaar uit is, en ze de software al sinds mei of juni leveren) dan is Oneplus de titel van 'OEM' onwaardig naar mijn mening. In ieder geval heb ik op dit moment een telefoon waar ik meer tevreden over ben en gaat de OP2 mogelijk een nieuw baasje vinden binnenkort ;)
Ik geef je overal gelijk in, behalve dat stukje van de software. Met "geoptimaliseerd" bedoel ik het batterijverbruik van het proces "Android Systeem". Dit is bij OnePlus niet echt soepel nee, en zelfs met het nieuwe software team komt dit nog af en toe voor bij de OnePlus 3 (dat het batterijverbruik toegenomen is).

Dat de software slecht was geoptimaliseerd voor de OnePlus 2, kwam door het oude softwareteam van OnePlus. Ze waren trager en niet zo gevorderd, zo bleek.

Zie ook deze reactie voor meer info:

Anyway. Ik ga hier niet jouw toestel afkraken, en de OnePlus toestellen omhoog prijzen. Want feiten zijn feiten. Jouw huidige toestel is gewoonweg beter qua accu/batterijverbruik dan de OnePlus 2 :).

Prima review trouwens ;). +2
Haha, thanks.

Laten we het vooral over de Moto Z Play hebben inderdaad ;)

Een beetje discussie kan nooit kwaad, kritiek is noodzakelijk om alles nuchter te blijven bekijken.
In mijn ogen perfecte review qua indeling en formaat. Wel alles besproken, geen ellenlange stukken of herhaling. Prima gedaan!

Enige puntje is dat je heel erg merkt dat je het een goede telefoon vindt, waardoor een kritische noot soms ontbreekt. Over de meegeleverde case bijvoorbeeld. Ik vind dat een bullshit ding het lost het 'probleem' van de camerabump op, dat ze eigenlijk standaard beter hadden moeten doen. Maar her kan niet in plaats van het hoesje, omdat het aan de voorkant het scherm niet beschermt.

Ben je van plan een module aan te schaffen, of was dit gewoon de beste keuze voor jou?

Verder goed gedaan. Echt een toevoeging op reviews, omdat hier ook echt praktijksituaties besproken worden. Keep up the good work
Het feit is dat de bump nodig is om de Mods in positie te houden. Dus ja, het begint een kip-ei verhaal te worden. Verder zijn er op dit moment wel hoesjes te koop om de 'bump' weg te halen (zelfs met een flap voor aan de voorkant). Liever had ik ook geen bump gezien, maar gewoon een telefoon ter dikte van de bump, iets meer afgerond aan de achterkant en opgevuld met batterij.

Ik ben wel van plan om de accu-mod aan te schaffen. Zelfs als ik dat niet zou doen is de telefoon op dit moment de beste keuze voor mij.

En bedankt, ik hoop dat men er wat aan heeft ;)
Goede review! Echter ik snap niet helemaal hoe die double tap to wake iets is wat je zou willen aangezien je het scherm met je vingerafdrukscanner heel makkelijk kan gebruiken om je scherm uit enaan te zetten. Echter vraag ik me af of de achterkant wel van glas is omdat deze zo snel beschadigd. Weet je zeker dat het glas is?
Het is vaak heel handig om even meldingen te bekijken. Nu is het 'peeken' van notificaties (Moto Display) ook handig, maar daarbij gaat het scherm heel snel uit (nog voordat je de 'knop' op het scherm te pakken hebt om er iets dieper in te duiken). Handiger is dan double tap to wake, daarmee kun je notificaties op je vergrendelscherm bekijken zonder te unlocken.

En volgens mij is de achterkant wel van glas. Het voelt niet aan als plastic in ieder geval.
Hallo hwkinderman.

Waar heb je deze dual-sim uitvoering besteld bij de BOL's en Coolblue's van deze wereld is de uitvoering van de Play alleen als single-sim leverbaar als ik er naar vraag bij de support afdeling.
Volgens mij wordt overal in NL de dual sim uitvoering verkocht. Ik heb hem gehaald bij coolblue.
Hallo hwkinderman.

Bedankt voor je bericht.
Vandaag de Moto opgehaald bij Coolblue.
De dual-sim is bevestigd.
Over de fingerprintscanner:

Die werkt als aan en uitknop toch? Maar wat nu als je in bijv de ING app inlogt met de vingerafdruk? Herkend ie dan dat je de knop daarvoor gebruikt, of log je tegelijkertijd in, en gaat het scherm uit?
Ik kon laatst in de Play Store een aankoop bevestigen met mijn fingerprint. Ik durf alleen niet te zeggen hoe dit bij andere applicaties is.
Je moet de scanner wat langer vasthouden voordat het scherm uit gaat, ik dacht een seconde.

Een snelle "tap" zorgt ervoor dat het scherm niet uit gaat.

Heb zelf de telefoon (nog) niet, dus kan het niet testen.
Mooie review! +2. Mag ik vragen waarom je voor deze bent gegaan ipv de Oneplus 3? Sta op het punt een nieuw toestel aan te schaffen...
Waarom de Play Z t.o.v. de OP3:

- Langere batterijduur
- Een OEM die beter is qua garanties etc. (gekocht bij een webshop in NL en dus zullen garantie etc. waarschijnlijk ook minder gedoe zijn)
- In de afgelopen jaren snellere updates van Motorola t.o.v. Oneplus, al maakt Oneplus wel vrijwel alles beschikbaar voor Dev's (en volgens mij doet Motorola ongeveer hetzelfde, ik gok dan ook dat CM13 of CM14 binnenkort wel beschikbaar is).
- Ik heb zelf geen superzware processor nodig voor alles dat ik doe (ik speel geen games), dan kun je ook met mindere specificaties toe (SD625 vs. SD820) en een langere batterijduur krijgen
- Ondersteunt quickcharge, geen eigen protocol voor laden zoals de OP3 (elke lader die QC ondersteunt kun je hem sneller mee opladen bij de Moto Z Play)

Pluspunten van de OP3:
- OIS/Camera is even iets beter
- Volumeknoppen aan de linkerkant ipv. de rechterkant (dan hoef je niet te zoeken om de volumeknoppen zoals bij de Moto Z Play), dit puntje voeg ik nog even toe aan de minpunten van de Z Play
- Grote Dev community
Ik heb zelf de moto x play maar die aan en uit knoppen zijn vrij fragiel en klikken niet, hoe zit het bij de moto z play?
De knoppen klikken prima en voelen stevig aan. Textuur op de aan/uit knop is ook goed, dat maakt hem iets makkelijker vindbaar.
Beste hwkinderman,

Goede review!
Nog bugs tegen gekomen tijdens het gebruik van het toestel :)?
En zit er nou een FM-radio in?
Ik kan hem niet vinden in de vorm van een of andere app.