Specificaties Tower, 7 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Three Hundred Review

catscanner 11 november 2009, laatste update op 16 april 2010, 5.063 views

Antec Three Hundred

Pluspunten

• prijs
  • koeling(smogelijkheden)
  • uiterlijk
  • ruimte

Minpunten

• veel werk om stoffilter schoon te maken.
  • dikte zijpanelen

Reden tot aankoop
Mijn oude m-ATX kast werd te naar mijn mening te klein en ik zocht nog een cadeau voor mijn verjaardag. Daardoor kwam ik uit op deze kast. meer informatie over waarom deze kast is verderop in deze review te vinden.

Bouwkwaliteit en afwerking
Met de bouwkwaliteit van de Antec 300 zit het goed. De kast voelt stevig aan en de rubber voetjes zorgen ervoor dat de kast ook nog eens stevig staat. De zijpanelen zijn redelijk dik maar voelen soms toch een beetje wiebelig aan. Daarnaast zijn sommige randen van de zijpanelen aan de scherpe kant. Alle andere randen zijn allemaal netjes afgewerkt. Een deel(bijvoorbeeld bij de drive-bays) is omgebogen en een deel is niet scherp meer.
Aan de voorkant van de kast zijn twee usb-poorten, twee audiopoorten, een reset-knop en een power-knop te vinden. De knoppen en poorten voelen allemaal zeer stevig.
Verder is ook aan nog gedacht aan stoffige omgevingen. Aan de frontpaneel bevat een grote uitwasbare stoffilter. Nadeel is wel dat het stof alsnog naar binnen komt via het fanhole in het zijpaneel.

Inbouw mogelijkheden
Ik zocht een kast met voldoende mogelijkheden. Dat heb ik gevonden in de Antec 300. De kast heeft namelijk ruimte voor zes harde schijven. Daarnaast zijn er ook nog drie 5.25 inch drive-bays. Tot slot biedt de kast ruimte aan een standaard ATX moederbord.
Achter de drive-bays zijn er twee riempjes geplaatst voor het wegwerken van de kabels. Dit is misschien een erg goedkope oplossing maar het werkt wel prima.

Koelingsmogelijkheden
Standaard is de kast uitgerust met een 14 en 12 cm outtake fan. Daarnaast kan het aantal fans al naar gelang dat nodig is uitgebreid worden. Aan de voor kant van de kast zijn en twee kooitjes geplaatst waarin elk een 12 cm fan geplaatst kan worden voor de inkomende lucht. Tevens kunnen deze fans ook de harde schijven koelen. In het zijpaneel van de kast is nog een derde mogelijkheid voor het plaatsen van een 12 cm fan voor het extra koelen van de cpu of grafische kaart.
Er zijn geen extra gaten voor waterkoeling geplaatst maar gezien de prijs van deze kast was dat niet te verwachten.

Vormgeving
Persoonlijk vind ik het een hele mooie kast, maar dat is en blijft een kwestie van smaak. En toch is daar bij deze kast een hoop over te zeggen. Want wat betreft de vormgeving is het een hele basic kast zonder tierelantijntjes. Aan de bovenkant zijn alleen twee usb poorten, twee audiopoorten, een reset-knop en een power-knop te vinden.

Installatiegemak
Het vullen van deze nieuwe kast leverde amper problemen op. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat bij het installeren van de kast echt een schroevendraaier nodig is. De meegeleverde duimschroeven pasten niet in mijn dvd-brander. Verder had ik al mijn apparatuur in ongeveer een half uur in de kast ingebouwd.

Het demonteren van de kast gaat ook erg gemakkelijk. Beide zijpanelen zitten vast met twee duimschroeven en kunnen daarna uit de kast gedraaid worden. Nadeel hierbij is wel dat de voorkant pas verwijdert kan worden als het linker zijpaneel is verwijderd. Beide standaard meegeleverde ventilatoren zijn vast gezet met vier kruiskopschroeven. Eventuele extra ventilatoren zijn in de meeste gevallen vast te zetten met de meegeleverde duimschroeven.

Modbaarheid
Ik heb deze kast niet gekozen om te kunnen modden, maar het minimalistische uiterlijk zal vast uitnodigen tot creatieve uitspattingen.

De prijs kwaliteitsverhouding van deze kast is prima in orde. Met een prijs rond de 55 euro biedt de Antec 300 voldoende mogelijkheden.

De Antec 300 is een zeer complete kast met ontzettend veel mogelijkheden. In het middensegment blinkt deze kast uit in cablemanagement en koeling. Daarnaast biedt de kast veel ruimte en een uitwasbare stoffilter. De prijs waarvoor dit product in de winkel ligt is zeer schappelijk.

Opmerkingen:
• Dit is mijn eerste pc-hardware review, dus tips en feedback zijn meer dan welkom
• Afbeeldingen zullen later nog toegevoegd worden

Heb jij ook een Antec Three Hundred?

Reviews door de redactie

Voor de fanhole aan de zijkant zijn mooie oplossingen te bedenken. Nexus heeft een mooi fan filtertje in haar assortiment. Het rooster van het zijpaneel heb ik dan ook uit geknipt.
Je hebt helemaal gelijk. Die oplossing had ik ook al bedacht. Had alleen nog geen passend model gevonden.
Zou ik er op een P55 bordje 2 grote videokaarten in kwijt kunnen a la ATi 58XX ?
Zo ja, dan koop ik hem, andes moet ik verder zoeken...
Negatieve eigenschappen:

- veel werk om stoffilter schoon te maken.
ik vond het eigenlijk simpel om die stoffilter schoon te maken, een stofzuiger of een compressor en alles was ineens weer als nieuw. je moet het frontpaneel er afhalen en dan met een paar pinnentjes komt het stoffiltertje mooi los, het enige wat me daar stoort is dat het nogal fragiel is
Reden tot aankoop

ik koop ook altijd cadeautjes voor mezelf:)

mooi cadeau hoor;)
Schijnbaar komt de HD5850 met 6-pins connectoren tot de 27cm en de Antec Three Hundred biedt plaats voor videokaarten tot en met de 29cm. Dus, JoohanDePoohan, als jij het hebt over een HD5870, dan zal je de HDD bay weg moeten halen.