Specificaties 15,6" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Pluspunten

• Degelijkheid
  • Door Windows vista home Premium recht op Windows 7 update
  • Gigabit LAN & 802.11 a/b/g/n Draadloos internet

Minpunten

• Geen hdmi
  • Veel programma's van te voren geinstalleerd, dit mag minder!

Even kort
Ik heb het notebook deze scores gegeven omdat het voor dit geld echt prima specificaties zijn. Natuurlijk kan het altijd beter, maar voor dit geld betwijfel ik dat.

Ik heb deze keer 2 exemplaren tot mijn beschikking gehad, en was daarbij ook erg benieuwd of er verschil was tussen deze 2 recht uit de doos. Uiteindelijk zijn ze niet voor mij, maar krijgen ze later een ander baasje. Helaas bedacht ik me pas later om een review te schrijven, logisch want ik kon van te voren niet weten of deze notebook goed is. Ik krijg binnenkort waarschijnlijk nog een exemplaar meer binnen, dan kan ik wat foto's schieten en wat testen uitvoeren :)

Hoe vaak horen we dat familie, kennis of vrienden graag een nieuwe notebook willen kopen maar niet teveel geld uit willen geven maar WEL een notebook willen hebben die voorlopig mee kan. Helaas hoor ik dan nog te vaak dat de koper zelf op stap is gegaan naar een notebook en thuis komt met een apparaat wat helemaal niet bij hem/hen past. Want daar gaat het tenslotte om… Wat voor eisen en wensen heb je???

Nou, ik wil deze notebook graag reviewen omdat ik denk dat deze notebook met deze prijs (gemiddeld 480,- euro) voor heel veel mensen van toepassing is. Ik heb het dan over de doelgroep die geen behoefte heeft aan zware grafische applicaties of games die men koopt in de winkel maar wel behoefte heeft aan pakketten zoals Adobe CS3 etc. De reden waarom het geen grafische krachtpatser is, ligt aan de videokaart die zich bevindt in de notebook. De notebook heeft geen moeite met het bekijken van films, maar is simpel weg niet gemaakt voor de gamers onder ons.

Eerste indruk
Zoals ik al eerder vertelde heb ik 2 exemplaren tot mijn beschikking, dus ik heb ook het geluk dat ik er 2 uit mag pakken! :+ Het is een vrij compacte platte doos, wanneer je doos open maakt stuit je op een langwerpige doos waar de adapter en accu zich in bevinden. Onder deze doos bevindt zich de notebook netjes ingepakt in folie geklemd tussen 2 kartonnen houders. Langs de openruimtes van de notebook hangt een plastic zakje vastgelijmd waarin de handleiding + accessoires te vinden zijn. Dit zijn mijn eerste Asus notebooks, en ik had geen idee wat ik moest verwachten aangezien ik ze gekocht heb in een webshop. Gelukkig was mijn eerste indruk goed, want eenmaal de laptop uitgepakt voelde het erg solide aan maar niet zwaar met z’n 15,6 formaat en 2,6 kilo schoon aan de haak :P

Wanneer de notebooks worden open geklapt ziet het er meteen erg fleurig uit met al de beschermingsfolie vol beplakt met reclame over de features van de notebook en de Windows 7 upgrade. Hier valt verder weinig over te zeggen, een ding is zeker beschadigd zal die niet zijn wanneer die uit de doos komt.

De pre-installatie
Ik was benieuwd of ik enig verschil in de prestaties van de notebooks kon vinden, nadat ik de adapters in het stopcontact gestopt had en de notebooks had aangeslingerd starten ze netjes op tot het installatie scherm van Windows Vista. De notebooks zijn geleverd met Windows Vista Premium hierdoor heb je recht op de Windows 7 Upgrade tegen ongeveer 20,- euro voor de administratie en transport kosten. Deze is dacht ik vanaf 22 Oktober beschikbaar.

Nu kon ik beginnen met de installatie, deze verliep vlekkeloos maar merkte ik op dat de ene notebook net wat sneller was dan de andere met de installatie. Maar dit is niet iets om wakker van te liggen. Na 20 min kon ik aan de slag met beide notebooks. Het opstarten van de notebooks verliep vlot, geen lange wachttijden alleen had ik wel het vermoeden dat dit wel sneller kon. Dit werd al snel bevestigd toen de notebooks opgestart waren in vista en ik de rijen van applicaties zag onder in de taakbalk, natuurlijk is dit de eerste keer opstarten en zijn er altijd programma’s bij die wat extra tijd nodig hebben om zich te configureren en jou te vragen wat je precies wilt doen.

Ik vind dit vaak het nadeel bij voorge´nstalleerde Windows versies, er staat ontzettend veel trial software op de machine en andere software die je eigenlijk nooit gebruikt, ik zou liever zien dat Windows vroeg welke applicaties je graag ge´nstalleerd zou hebben bij de eerste keer opstarten. Gelukkig gaat hier elke fabrikant anders mee om, maar vond dat Asus deze notebooks behoorlijk gebombardeerd had.

Toch ben ik begonnen met het configuratie scherm te openen en eens flink huis te houden in de applicatie lijst, nadat ik de applicatie lijst had gehalveerd en de trial versie van Office en de virusscanner had verwijderd zag je wel zeker dat de notebooks een stuk sneller opstarten. (Zoals al eerder vermeldt, dit wil niet zeggen dat de prestaties eerst tegenvielen)

Hardware
Deze notebook word geleverd met een helder LED 15,6” beeldscherm en een numeriek toetsenbord. Verder heb je de beschikking over een Gigabit aansluiting wat tegenwoordig erg makkelijk is bij de grote bestandsformaten. (mits je natuurlijk een Gigabit verbinding hebt). Verder is de notebook uitgerust met een 802.11n draadloze radio, dit allemaal word aangestuurd door de Core2Duo T5870 processor die draait op 2.0ghz met 2mb Cache en 3gb aan geheugen wat uit is te breiden naar 4gb. De notebook beschikt verder over een Intel GMA X4500M grafische kaart, dit is geen krachtpatser. Maar volgens de fabrikant zou het geen moeite hebben om HD films af te spelen. De notebook heeft een VGA poort, ik had hier graag een HDMI aansluiting bij gehad om de connectiviteit met huidige LCD en Plasma beeldschermen te vergroten. Film kijken met de laptop is laatste tijd toch wel een trend, en niet elke LCD scherm heeft een VGA poort, laat staan dat niet elk LCD scherm met behulp van VGA 1920 x 1080 kan weergeven. Dit is voor film kijken geen probleem, maar als je wilt computeren op een scherm van 42” kom je toch wat pixels te kort.

Verder heeft te notebook een batterij duur van 3 uur
Wat ik wel typisch vond was dit, geen paniek voor de lage score. Dit komt door de grafische kaart!
[http://i243.photobucket.c.../peerke1987a/IMAG0173.jpg

Prestaties
Ik heb geen testen kunnen runnen van de notebook, waarschijnlijk heb ik er binnenkort nog eentje in huis en dan zou wat testen uit kunnen voeren als er vraag naar is. Ik ga daarom dit kopje NU op mijn gevoel doen omdat ik de notebooks maar een paar dagen in mijn bezit heb gehad. Zoals ik al zei, de notebook start snel op en heeft geen last van irritante dode punten, waar lijkt dat Windows wat langer te werken heeft dan normaal. Applicaties zoals Adobe Photoshop en illustrator van CS3 zijn geen enkel probleem, de applicaties zijn binnen een 5 seconde opgestart en werken daarna prima. Ik heb behoorlijk wat programma’s tegelijk gedraaid en heb daarbij geen problemen ondervonden met het multitasken.

Als je een notebook zoekt op scherpe prijs/kwaliteit verhouding ben je aan het goede adres bij dit notebook. Dit is een prima notebook voor een student en thuisgebruiker die geen behoefte heeft aan hoge grafische effecten maar wel aan wat zwaardere software zoals het Adobe CS3 pakket.

Door de Core 2 duo en 3gb aan geheugen heb je een leuke basis, en de 320GB SATA schijf is meer als voldoende voor de hedendaagse gebruiker. Het 15,6” formaat zorgt ervoor dat je ook een numeriek toetsenbord tot je beschikking hebt. Dit is natuurlijk makkelijk voor diegenen die veel met getallen bezig zijn en toch ook mobiel willen zijn, en geen zin hebben in een 17” model.

Het enigste wat ik jammer vindt is de onbrekende HDMI aansluiting, de applicaties vanuit ASUS zou minder mogen, maar dit is snel opgelost als we een keer door de applicatie lijst heen scrollen.

Heb jij ook een Asus K50IJ-SX076C?

Dat is een hele verbetering, goed onderbouwd met argumenten, nette kopjes, prima leesbaar zo, complimenten! Nog even wat foto's erbij knallen (van jezelf natuurlijk en later je stukje over de prestaties updaten) en het is weer een pareltje voor de review-sectie!

[Reactie gewijzigd door renskoenraadt op 13 oktober 2009 14:25]

Ik zal de review binnenkort uitbreiden, zit op dit moment even op het werk, en dacht zal eens beginnen met het aan het licht brengen van de laptop.

Uitbreiding komt later.

Edit: Heb de review uitgebreid, foto's komen later.

@Rens,

Dankjewel, en inderdaad de fotos komen later! Die van mezelf kan ik je niet beloven ;)

[Reactie gewijzigd door peerke1987 op 13 oktober 2009 14:45]

Wat een goede review, ik was op zoek naar reviews van deze laptop, hier heb ik wat aan. Ik denk ook zeker dat ik deze laptop zal aanschaffen. Wat ik alleen graag nog zou willen weten is wat de accuduur is van deze laptop. Dat kan ik namelijk nergens vinden.
Dag Lucas,

Wellicht kan ik dat voor je controleren, heb op dit moment weer 2 exemplaren thuis staan, dus er valt wel iets te testen denk ik. De vraag is wanneer, dit zal morgen avond worden aangezien ik eerder geen tijd heb.

Heb er dus nu 4 gehad, en ik heb er eigenlijk niks negatiefs op aan te melden behalve die punten die daarboven staan.. en die wegen niet eens zwaar mee. Dat is meer subjectief dus.

Kijk eens bij 4launch of ze hem nog hebben. Ik zie dat de aantal winkels in pricewatch behoorlijk laag is. Terwijl ik deze echt bij 4launch gehaald heb.
Een hele fijne laptop die ook erg degelijk aanvoelt maar van asus had ik niet anders verwacht.
Ik heb de laptop eind september gekocht voor 499 euro en hij bevalt erg goed.
De upgrade van Vista naar Win7 is besteld. De upgrade is gratis maar helaas wordt er 22 euro gerekend voor het verzenden van de dvd wat enkel met creditcard te betalen is.

De laptop biedt op dit moment erg goede specs voor een relatief lage prijs. Een Acer bied vaak betere specs tegen een lagere prijs. Helaas lever je dan wel in op degelijkheid en garantie. Asus biedt 2 jaar garantie en dat heeft voor mij de keuze wel makkelijker gemaakt.

Misschien binnenkort nog een review van mij, maar dan over het afspelen van HD materiaal en wat benchmarks.
Goed om te horen! :)

Heb je windows 7 al geinstalleerd op deze laptop? ik vermoed dat de laptop dan nog beter gaat draaien want dat vista is ECHT een pain in the ass.

Laat het aub horen ben erg benieuwd.
Windows 7 heb ik ge´nstalleerd zonder problemen. De win7 dvd erin en gaan met de banaan.
Ik heb hiervoor de bios niet hoeven updaten.

De laptop bevalt nog steeds erg goed. Helaas erg weinig tijd om diverse benchmarks te draaien ivm geboorte van onze zoon.
Hallo Peerke,

bedankt voor je reactie, ik heb bij 4launch gekeken maar volgens mij hebben ze hem daar niet meer. Wel het broertje ervan met een intel celeron t3000 processor. Bij andere prijsvergelijkers worden er meer winkels getoond waar hij wordt verkocht, maar bij de meeste is hij niet vooradig op dit moment. Dus ik wacht het nog even af.

De accu duur is voor mij niet super belangrijk, ik vindt het wel fijn als hij niet binnen 2 uur leeg is. De negatieve punten die je noemde vindt ik ook niet erg aangezien ik toch geen flatscreen oid dergelijks heb.
Beste Lucas,

Wanneer de notebook volledig opgeladen is, en dan bij de energie instellingen kijkt. Geeft de laptop aan dat je nog 3 uur en 5 min kunt werken. :Y)

Naar mijn idee klopt dit ook aardig, want na 1 uur werken gaf de notebook nog netjes 2 uur aan. Ik heb toen niet stil gezeten, heb dan gewerkt in de office pakketten.
Ik heb een bios upgrade moeten uitvoeren om windows 7 fatsoenlijk te kunnen draaien. Ik verwacht dat de nieuwe types deze al hebben gehad vanuit de fabriek. Dus diegene die hem heeft gekocht met VISTA zal eerst even een bios upgrade moeten uitvoeren.

Ik dacht meld het eventjes :)