Acer Aspire 7735G-654G32MN Review

efari 14 mei 2010, laatste update op 17 oktober 2010, 1.287 views

Acer Aspire 7735G-654G32MN

Pluspunten

• goeie geluidskwaliteit
  • degelijke grafische kaart
  • volledig en breed toetsenbord

Minpunten

• groot & zwaar
  • geen Bluetooth
  • Acer

Ik heb deze laptop nu 8 maand en ik ben er tevreden over. De doorslag om deze kopen was de prijs (¤ 799), deze viel zeer goed mee, mede doordat ik er een kleurenlaserprinter (Samsung CLP315) bijkreeg.

Featureset
De processor en grafische kaart (met zijn 512MB videogeheugen) zijn wel van de betere voor een laptop, wat natuurlijk zeer mooi uitkomt om te gamen of films af te spelen op externe HD-schermen via de ingebouwde HDMI-poort. Verder is de harde schijf groot genoeg, en we kunnen zeker niet klagen om het werkgeheugen: 4GB DDR3
Een DVD+/-RW drive is mooi meegenomen, en andere standaardzaken zijn ook niet afwezig: cardreader, VGA poort, microfoon/line-in/headphone jack connector (wat gecombineerd gebruikt kan worden als 5.1 surround), modem en 4 USB poorten. 2 van die USB poorten aan de linkerkant zitten trouwens ver uit elkaar, wat handig kan zijn ivm brede connectoren.
Het enige wat ik wel mis is ingebouwde Bluetooth (wat dezer tijde wel standaard zou moeten zijn in een laptop) en een e-Sata poort om voor een snelle bestandsoverdracht te zorgen.

Prestaties
Nog even over die grafische kaart: ze maakt het mogelijk om probleemloos 720p content af te spelen, en zelfs (soms wel met enige moeite bij extreem veel beweging, zoals vogels) 1080p.
Waar ik meest blij mee ben zijn de geweldige speakers. Akkoord, je kan er wel degelijk geen 5.1 surroundsound mee bekomen, maar met zijn 'VirtualSurroundSound' komt dit bakje aardig in de buurt. De geluidskwaliteit is verbluffend en kan zeer luid gaan. En dankzij de 2 "woofers" achteraan komt ook de bass tot zijn recht. (Dit alles moet natuurlijk relatief worden benaderd, met de gedachte dat het nog steeds een laptop is.)

Beeldkwaliteit
De maximumresolutie is 1600*900, wat uiteraard resulteert op een verhouding van 16/9: ideaal om films te bekijken zonder zwarte randen. Het scherm is wel glossy, maar daar merk je niet veel van door de hoge helderheid, zelfs bij fel daglicht. 1 minuscuul probleem van ergernis is wanneer je het scherm niet volledig openklapt (bvb op 90°, het maximum is ongeveer 120°) dan zie je het licht van de powerknop gereflecteerd, wat nadelig is voor optimaal filmcomfort.
De backlight kan ingesteld woren van zeer donker naar zeer fel en kan ook volledig uitgezet worden.
Bij een kijkhoek van meer dan 45° tov het schermvlak veranderen de kleuren.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Jammer genoeg kan het scherm niet met 1 hand geopend worden zonder dat het uiteinde iets omhoog gaat. Als je het scherm (met 2 handen dus weliswaar) aan een hoekje of aan de zijkant opendoet, komt de andere kant ook mee. En de scharnierpunten lijken berekend op zwaar gebruik. Je kan het hele toestel ook aan 1 hoek opheffen, zonder het gevoel te krijgen dat het onderste plastiek doorbuigt en dat de cd/dvd dus niet gehinderd wordt in zijn drive (wat ik bij andere, lichtere laptops wel al meegemaakt heb).

Ergonomie
Het toetsenbord typt lekker en de knopjes geven een duidelijke klik wanneer aangeslagen, zoals wel vaker bij Acer. Alle knoppen zitten waar je verwacht (in vergelijking met een los desktop keyboard), zo ook het numerieke klavier. De F en J knop zijn in een ietsje donkerder zwart, zodat je die gemakkelijk terugvindt, maar dit heeft als nadeel dat ze er vettig en afgesleten uitzien.
De touchpad is mooi geïntegreerd in de behuizing, en heeft ook dezelfde textuur als de polssteun ernaast. Ook handig is de aan/uit knop voor het touchpad, vooral wanneer je gamet en je niet per ongeluk met je duimen er wil tegen zitten.

Warmte- en geluidsproductie
De fan gaat zelden aan het draaien, en zelfs wanneer die dat wel doet, is dit nog relatief stil. Ik zeg relatief omdat het er natuurlijk van afhangt of je in een bevolkte kamer zit, of alleen. Maar ook wanneer je alleen zit heb je geen last van de fan door de luide speakers. (op voorwaarde dat je naar muziek/film luistert natuurlijk)
Het toestel heeft meestal koud genoeg, wel zijn er zo van die momenten wanneer de airflow geblokkeerd wordt (bvb op een laken). En wanneer hij dan te warm wordt, is het een kwestie van hem even een minuutje of twee op te heffen, of een beetje te verschuiven op je billen. Zodra de fan weer de nodige warmte heeft weggeblazen, is hij binnen de kortste keren weer even fris als voorheen.

Mobiliteit en accuduur
Hier komt de kat uit de mouw. Door bovenstaande argumenten kan je wel gaan denken dat dit de 'droombak' is voor bijna geen geld, maar er zijn wel degelijk enkele nadelen.
Met z'n 17,3 inch is hij goed voor zo'n 3.36kg. Niet bepaald een lichtgewicht dus.
Vertransporteren gaat dus iets lastiger, maar ikzelf draag hem in mijn rugzak en ik ben niet uit het lichtste hout gesneden, dus voor mij valt dit wel nog mee. Toch ben ik telkens blij als ik hem mag neerzetten. Ik zette geen "slecht" omdat er wel degelijk nog grotere en zwaardere toestellen bestaan en omdat de accu (ondanks de goeie prestaties) toch zo'n 2,5 uur meegaat, en in powersave modus zelfs tot 4 uur.

Issues:
  • Heel soms werkt het toetsenbord niet meer. Dit heeft volgens mij te maken met het aan/uit zetten van het touchpad, aangezien het dan alleen voorkomt.Dit had met verkeerde drivers te maken
  • Ik heb al eens voorgehad dat het paneeltje rechts van het numerieke gedeelte loskwam, en er zat een klein stukje 'iets' onder (steentje ofzo).
  • Doordat ik de laptop eens samen met de adapter in een sporttas gestoken heb (ipv altijd in een aparte tas), is van een gedeelte de lak volledig afgeschaafd. Over het grootste deel heb ik een sticker kunnen plakken, maar er zijn nog kleinere/gedeeltelijke 'schaafwonden'
  • Wanneer het scherm volledig open staat, komt dit deels voor de air outlet.(zie afbeelding) Dit veroorzaakt een warme luchtstroom voor het scherm (ter hoogte van het "Dolby Home Theater" logo), en dat maakt het beeldscherm op die plaats erg warm. Daar maak ik me wat zorgen over of dit gezond kan zijn..
  • De eerste weken was er wel een onaardig probleem: het toestel viel om de 20 tot 90 minuten eens uit. Acer heeft inmiddels een BIOS upgrade online gezet waarmee dit probleem wordt opgelost. (en heeft beloofd voortaan de laptop te verkopen met reeds die BIOS versie 2 geflasht)
  • Na het toestel eens open gevezen te hebben, om eens naar de HDD te kijken, en tot mijn grote verbazing zit er in het HDD-compartiment niets. De meegeleverde HDD zit onder het grote luik. Er is dus wel nog plaats voor een extra HDD, maar het belachelijke is, er is simpelweg geen aansluiting daarvoor op het moederbord :? Hierdoor voel ik me deels bedrogen..
Algemeen
Ik ben zeer tevreden over dit toestel. Als multimedia -en gamelaptop was dit exact wat ik wou, en voor de prijs kon ik het niet laten. Het probleem van het uitvallen (zie hierboven) vond ik totaal een afknapper, maar nu dit opgelost is kan ik zonder problemen verder cruisen.
1 ding hou ik wel steeds in mijn achterhoofd: Hopelijk wordt al die ellende die iedereen mij voorspelt geen werkelijkheid (Acer en hun reputatie kennende)

14/05 edit: issue over HDD toegevoegd

Heb jij ook een Acer Aspire 7735G-654G32MN?

Imho een beetje vreemde beoordeling nav je verhaal.

lage beeldkwaliteit vs je verhaal dat dit juist wel snor zit
Hoge bouwkwaliteit vs je verhaal met een los plaatje en gekke warmte afvoer
Hoge warmte en geluid vs je verhaal dat de warmte delen van het scherm (te) warm maken
Lage beoordeling bij mobiliteit en accuduur vs je varhaal dat je tot 4 uur op een 17"er kan werken wat ik dan weer heel netjes vind, en gewicht ik blijf het een non argument vinden, maar das persoonlijk 1 kg verschil echt merkbaar? wees er dan blij mee is het gelijk een workout voor je ;)

Wel netjes dat ze nu nieuwe bios doen (ook erg logisch maar toch)

[Reactie gewijzigd door Silent7 op 14 mei 2010 15:45]

- beeldkwaliteit: met een leeshoek van 90° is dit toch niet ten top?
- bij bouwkwaliteit denk ik aan robuustheid en hardheid. door het los plaatje geef ik hem geen "zeer goed"
- warmte in het gemiddelde is erg OK, enkel bij spellen geeft hij veel warmte af, en dan nog komt het scherm enkel warm als je dit volledig open zet (wat ik in feite nooit doe, want het scherm is beter leesbaar als je van bovenaf bekijkt, nog een puntje om de beeldkwaliteitscore naar beneden te halen)
- ik ben wel kleinere en lichtere notebooks gewend, en dit is wel degelijk een zwaar en groot geval, en zal voor de meeste mensen wel tegenvallen, vandaar een gematigde score
Harddisk benchmark-tool die ik zelf wel handig vindt: http://crystalmark.info/s...stalDiskMark/index-e.html

Wel handig om een groot bestand te selecteren (bv. 500mb) voor een iets meer betrouwbare test.
ik ben dan niet altijd zeker wat de meest beduidende cijfers zijn:
maar je kan altijd je eigen HDD er in pompen

(oja, kijk ff naar de issues: die is nu geupdatet, omdat me nu iets te binnen viel)
Nette review, geeft een goede indruk. Geen benches, maar dat is niet altijd nodig toch? :)
ik ben de tweakers.net reviewcrew niet hé ;)
welke benches wil je wel?
3dMark06: 3151
ik zoek nog een goed programma voor HDD bench
Win7 performance index: 4,2 :+
edit:bericht weg, het was bedoelt als een reactie

[Reactie gewijzigd door efari op 14 mei 2010 00:10]

Nette review !
Nog wel een opmerking betreft je volgende zin:
•Wanneer het scherm volledig open staat, komt dit deels voor de air outlet.

Ik heb het bij (veel) meer laptops gezien, mijn HP laptop die ik nu zelf in gebruik heeft. heeft het ook. De lucht wordt niet omhoog geblazen waardoor het je beeldscherm niet benadeelt.
o jawel hoor, als ik er voel, is het scherm erg warm (dan wel wanneer er veel geblazen wordt, bvb tijdens het gamen)
kan dit eigenlijk erg zijn als het té warm zou worden?

[Reactie gewijzigd door efari op 13 mei 2010 23:43]

Vreemd, mijn beeldscherm van me laptop is namelijk gewoon koud terwijl die al 2 dagen non-stop aanstaat.
Geen idee, denk wel dat het op den duur een probleem zou kunnen worden voor je scherm.
Acer al gebeld/gemaild erover?
nee, zou ik dat moeten doen?
wss zullen ze toch gewoon zeggen dat ik het zover niet moet laten komen ofzo..
maar ik zal er morgen eentje sturen

[Reactie gewijzigd door efari op 14 mei 2010 00:07]

Ik weet dat ook acer laptops heeft uitgebracht die vaker de air-out op die plek hebben zitten. Maar ik doelde er meer op dat je ze wellicht kan mailen met de vraag of het geen kwaad kan?
En of het klopt dat je beeldscherm warm/heet wordt, want volgens mijn klopt dat niet namelijk.
je ziet op de foto duidelijk dat het voor de outlet zit.
als ik na een potje gamen (met het scherm volledig open, doe ik niet vaak, maar dan wel eens om dit te testen) eens voel op die plaats, linksonder op het scherm, heeft het wel degelijk warm.
en ja ik had wel door dat je dat bedoelde, en ik ga er morgen een mailtje/hulpfiche-thingy insturen.
Je had de review beter 8 maanden terug kunnen schrijven. De laptop is een beetje achterhaald met de i* serie van Intel en de hd5000 serie van ati. Niet achterhaald qua snelheid maar nieuw koop je zo'n ding niet meer voor die prijs... Aardige review though...

[Reactie gewijzigd door Nikeo op 14 mei 2010 16:36]