Specificaties 1-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS116 Review

maratropa 7 oktober 2016, laatste update op 7 oktober 2016, 2.295 views

Synology DiskStation DS116

Dualcore cpu & 1 GB ram bieden genoeg voor een soepele ervaring en maximale netwerkoverdracht, itt mijn goedkopere synology.

Pluspunten

• Cpu bottlenecked disk en netwerk niet
  • Soepele installatie & configuratie
  • DSM

Minpunten

• Het blijft een wat goedkoop voelend plastic broodtrommeltje

Wie een niet al te dure Synology NAS zoekt zal zich misschien afvragen of de wat duurdere versies met meer cpu power de moeite zijn; is de 70 euro meerprijs van een DS116 t.o.v. (bijvoorbeeld) een DS115j het waard?

Ik heb nu een jaar een DS115j. Een zeer prima NAS-je met veel functionaliteit. Ik wilde er nu een 2de bij voor het maken van offsite backups. Maar ik ben nu toch voor een DS116 gegaan; de cpu in de DS115j houdt deze toch te veel tegen. De interface en toegang is vaak wat traag en met bestandsoverdracht haal je niet het maximale uit een GBit netwerk, vaak max 40-50MB per sec (het varieert). Dat gaat toch irriteren.

Met de DS116 voelt alles veel soepeler, en de 1 GBit verbinding dichtrekken kan nu ook (100+ MB per sec) wat erg fijn is als je veel data vaak backupped. Het is ook bijv. goed te merken met mappen browsen en muziek starten in DSaudio app op de ipad, soepeler dan de ds115j.

Dus achteraf de meerprijs waard.

DSM (6.0) werkt natuurlijk heel fijn verder maar daar zijn al reviews genoeg over.. :)

Heb jij ook een Synology DiskStation DS116?

Zat te twijfelen tussen de DS115j en de DS116. Met deze review ben ik er wel uit. Nadeel vindt ik ook dat de DS115j ruim anderhalf jaar ouder is.