Specificaties 55" Ultra HD OLED TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG OLED55B6V Zwart Review

rajackar 6 oktober 2016, laatste update op 16 februari 2017, 32.709 views

LG OLED55B6V Zwart

Eindelijk is OLED betaalbaar en het resultaat is verbluffend. Fantastische TV en ook zeer geschikt voor gaming. Zeker in combinatie met een PS4 PRO een absolute aanrader! Nu ook met verlaagde input lag van 28ms in HDR 4K gaming mode.

Pluspunten

• Fantastische beeld kwaliteit
  • Helderheid en oneindig contrast
  • WebOS
  • Magic remote (al is het even wennen)
  • Veel standaarden voor media sharing over het netwerk
  • HDR + 4k
  • Interne apps van hoge kwaliteit
  • HDMI CEC erg goed uitgewerkt

Minpunten

• TV guide is een aparte app
  • Smartphone app trekt teveel batterij

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Eindelijk is OLED enigszins betaalbaar geworden met de LG OLED 55B6V

Deze TV heeft mijn 8 jaar oude plasma (Panasonic 42PZ80) vervangen. Ik heb bewust gewacht totdat OLED betaalbaar was omdat ik niet naar LCD wil.
Het verschil is niets anders dan spectaculair. Ik kan iedereen die dezelfde overstap overweegt vertellen dat je niet teleurgesteld zult worden en het beeld ook ten opzichte van plasma enorm veel beter is.
Het diepe zwart was ik van plasma al gewend maar dat wordt nu gecombineerd met fantastische kleuren en een hoge helderheid.

Update 10-1-2017
In de US is een update gekomen die HDR game modus toevoegt en de input over alle inputs omlaag brengt. Gamen in 4k en HDR gaat nu met een input lag van 28ms.
De hele tabel staat beneden in dr review.

Volgens Rtings:
firmware for B6 is now out. LG rolled out another dedicated patch to fix lag issue and now input lag is down to ~28ms making it one of the best tv's out there for gaming.
Algemene beeldkwaliteit
Het eerste dat opvalt is het diepe zwart. OLED kent geen backlight zoals LCD en zwart is dus echt zwart.
Een zwart gedeelte op het scherm is dus hetzelfde als wanneer het TV uit staat. Dit is echt iets dat je moet zien om te ervaren.
Kleuren springen bijna van het scherm. Dit effect kan zelfs wat onnatuurlijk over komen. Het scherm in de exper of cinema modus zetten levert een natuurlijker beeld op dat nog steeds absoluut schitterend is.
De B6V onthoudt per input bron aparte instellingen. Dit is erg handig als je voor een console bijvoorbeeld andere instellingen wilt gebruiken als voor TV kijken.
Deze TV ondersteund geen 3D. Voor mij niet belangrijk maar goed om te weten.

De beeldkwaliteit en het contrast zijn ongekend.
Aansluiten
Afgezien van het TV signaal krijgt de B6V al het signaal via mijn Receiver (Onkyo TX-NR414), die doet dus ook dienst als HDMI switch. het leuke is dat via CEC de afstandsbediening van de B6V alle andere apparatuur kan aansturen. In de input lijst zie ik zelfs alle apparatuur die via de receiver beschikbaar is. Ik kan dus vanaf de TV bv mijn Wii-U of PS4 selecteren en dan schakelt de receiver naar dat kanaal. Dit werkt bijzonder handig. Ook onthoudt hij beeld instellingen per bron die door de receiver heen gebruikt worden. Dus als ik mijn PS4 selecteer krijg ik automatisch de beeld instellingen die ik daarvoor ingesteld had. Voor mijn KODI media player zijn die automatisch anders ondanks dat deze door de receiver heen via hdezelfde HDMI aansluiting binnen komen. Ook volume aanpassingen via CEC etc werkt prima.

Leuk detail is dat de TV ook 5Ghz en Bluetooth ondersteunt. Lekker makkelij kijken met een koptelefoon dus.

Apparaten die via de receiver (Onkyo) aangesloten zijn worden apart herkend.
Ook beeld instellingen worden apart bewaard.
TV kijken
Ik maak gebruik van een CI+ module met een ziggo abbonement. De kwaliteit is prima maar het blijft natuurlijk 1080i. Ook bij gewoon TV kijken zie ik meer detail omdat het een bijzonder goed paneel is.
Een klein nadeel is dat de TV guide als aparte app wordt gezien op de TV. Na het indrukken duurt het de eerste keer een tijdje tot de app gestart is. Nadien gaat het sneller maar het is een klein stapje terug van mijn Samsung ontvanger.
Gamen
Een veel besproken punt van de OLED's is vaak de input lag.
De B6V heeft een game modus waarin automatisch alle functies die extra lag kunnen veroorzaken worden uitgezet.
Ik heb geen tester staan maar ik heb geen enkel probleem ervaren. Er is in ieder geval geen enkel verschil merkbaar ten opzichte van mijn vorige TV (Panasonic plasma). Ik speel veel Bloodborne en Dark Souls en dat zijn juist actie games waarbij reactie enorm belangrijk is.
Ook Mario Kart 8 speelt heerlijk en ik merk geen enkele lag.

Met de gamepad van de Wii-U is het mogelijk om te laten zien of er sprake is van input lag.
In mijn beleving is het heel minimal en in het gebruik dus niet te merken:

Ook voor games is de 55B6V prima geschikt

De beeldkwaliteit bij het gamen is verbluffend. Ik zie allerlei prachtige details en het beeld is prachtig vloeiend, mits de game dat ook is natuurlijk. Er komen allerlei kleine details naar voren die ik vroeger wat minder zag dankzij het OLED paneel. Ook dit is een fantastische ervaring.
Kleurrijke games spatten helemaal van je scherm af. Bijna niet te geloven hoe mooi de kleuren tot leven komen.
4K gamen met de PS4 PRO
De eerste ervaring na het aansluiten van de PS4 pro was helaas een zwart scherm.
Dit blijkt te komen door een bugin de firmware. Dit is te omzeilen door de powerknop van de PS4 7 seconden ingedrukt te houden. Daarna kun je in het boot menu de HDCP op 1.4 zetten. Na een reboot werkt alles naar behoren. In tegenstelling tot sommige berichten kun je nu daadwerkelijk gamen in 4K met HDR aan.
De fix voor dit probleem is in Azië al uit en die kan dus ieder moment ook hier arriveren.

PS4 games met pro ondersteuning zien er meteen verbluffend mooi uit. Games als InFamous en Deus Ex maken ook nog eens gebruik van HDR en zeker bij InFamous is dat een fantastische toevoeging.
Andere games moeten het voornamelijk van de resolutie upgrade hebben. Hoewel maar enkele titels native 4K renderen is de upgrade bij titels als Dishonored 2, Skyrim, Rise of the Tomb Raider etc echt enorm. Zaken als aliasing en shimmering verdwijnen bijna helemaal en het resultaat is bijzonder indrukwekkend. De input lag op 4K is niet hoger dan op 1080p. Het enige nadeel nu nog is dat de input lag in HDR mode niet stabiel is maar een klein beetje varieert. LG heeft aangegeven dit op te lossen maar er de fix is nog niet beschikbaar.

Met de laatste update, op het moment can schrijven alleen nog uit in de US, gaat de input lag drastisch omlaag.
Resultaten zijn als volgt:

1080p @ 60Hz : 27.6 ms
1080p With Interpolation : 53.3 ms
1080p @ 60Hz Outside Game Mode: 54.3 ms
1080p @ 60Hz @ 4:4:4 : 62.9 ms
4k @ 60Hz : 27.8 ms
4k @ 60Hz @ 4:4:4 : 70.9 ms
4k @ 60Hz + HDR : 28.5 ms

Games op 1080p zien er geweldig uit. De prachtige kleuren en het mooie zwart zorgen ook zonder 4k of HDR voor een prachtig beeld.
Films en series
Ook hier blinkt het OLED paneel uit maar alles staat of valt met de kwaliteit van het materiaal.
4K materiaal op Netflix ziet er al goed uit en HDR maakt het helemaal prachtig. Helaas is er nog maar weinig HDR material beschikbaar.
De B6V ondersteunt zowel HDR10 als Dolby Vision dus het toestel is klaar voor de toekomst. LG heeft ook aangegeven dat de 2016 modellen firmware updates krijgen om ondersteuning te bieden voor updates van deze standaarden. Zo is HLG ondersteuning reeds toegezegd.
1080p materiaal ziet er overigens ook prachtig uit op deze TV en door het fantastische contrast zie je ook in 1080p materiaal veel meer detail.
Materiaal met een lage bitrate valt overigens enorm door de mand omdat ook details als compressie vlekken soms wat duidelijker zichtbaar zijn.
Vanzelfsprekend ziet het LG demo materiaal er onwerkelijk mooi uit aangezien dit precies de sterke kanten van OLED laat zien.
Ik kan zelf niet wachten tot er wat meer materiaal met HDR ondersteuning komt en zal eventueel de review ook hier een update geven.
WebOS 3.0 en apps
Het WebOS systeem werkt snel en intuďtief. Je bent snel gewend aan het systeem en vanuit WebOS kun je ook andere zaken zoals de receiver bedienen. Ook mijn vriendin die weinig met techniek heeft was zo gewend aan het nieuwe systeem.

Er worden apps meegeleverd voor Netflix, Youtube, Uitzending gemist en wat nederlandse content diensten. Die laatste heb ik weinig mee en als je ze aan het einde van de lijst zet zie je ze eigenlijk nooit. Nog niet echt gekeken of ik ze ook kan verwijderen maar misschien kan dat nog wel.
Youtube en Netflix laten zich ook heel gemakkelijk vanaf de telefoon apps bedienen. Dit werkt redelijk hetzelfde als bij een chromecast.

De ingebouwde apps zijn van prima kwaliteit.

De TV heeft ook een interne media speler. Deze vond op het netwerk automatisch mijn KODI media server en alle content kon ik gemakkelijk afspelen. Ook 4k content en content met HEVC en h265 codecs zijn geen probleem. 5.1 audio streams worden netjes via het ARC over HDMI bij mijn receiver afgeleverd in het formaat dat bij het materiaal hoort.
De media player ondersteund ook ondertitels en meerdere audio streams binnen één bestand.
Ik twijfel nog of ik een externe 4K media player ga aanschaffen aangezien dit eigenlijk al erg goed werkt.

Op de smartphone is er ook de TV plus app van LG. Dit werkt erg prettig. Je kunt dan je telefoon als volledige remote gebruiken en zelfs het scherm van de telefoon op de TV laten zien. Handig voor foto's kijken etc. Het enige nadeel is dat de app op mijn smartphone (Galaxy S6) enorm veel batterij weg trok. Deze is er dus weer af.
De TV ondersteunt overigens veel open systemen voor het delen van content dus het is enorm eenvoudig om ook zonder de LG apps even een foto of filmpje naar de TV te sturen.

De vertaling van WebOS laat in de diepere instelling nog wel eens te wensen over dus die heb ik op Engels gezet.
Old-School SD materiaal
Wellicht zul je soms ook nog eens wat ouder materiaal willen kijken.
Hierbij ga je wel zien dat het niet gemaakt is voor groot scherm. De kleuren zijn nog steeds erg mooi maar het wordt allemaal wat waziger.
De upscaler doet zijn werk vrij aardig maar er is een grens aan wat je van dit materiaal kunt maken ;)
Bij de foto's staan nog twee foto's van SD materiaal.

Ouder materiaal ziet er aardig uit maar het blijft opgeblazen tot een formaat waar het niet voor bedoeld was.
Al met al is dit een fantastische TV en voor deze prijs was OLED nog nooit zo betaalbaar.
Het beeld is ongekend mooi en kan zich meten met de duurdere modellen die meer dan dubbel zoveel kosten.
Ook voor gamen is hij prima geschikt, ik merk helemaal niets van input lag.
Absolute aanrader dus!
_/-\o_

Heb jij ook een LG OLED55B6V Zwart?

Ik dacht toen ik sommige foto's zag, waarbij HDR actief is (of hoort te zijn), bij de chess demo bijvoorbeeld, dat het er niet zo uitziet zoals de TV het laat zien. Dat spat veel meer van het scherm af en sommige beeldgedeeltes zijn ook veel donkerder en ook weer veel feller, zoals HDR eigenlijk hoort te zijn, maar dat zal mogelijk door de foto-camera komen? Ik dacht, dat kan beter, maar mijn gebruikte camera kan het plaatje van de dame in het spotlicht ook niet zo laten zien zoals de tv dat doet. Ik neem aan dat je TV ook is overgeschakeld naar HDR bij het starten van die chess demo?
Daar ga ik wel vanuit ja. Alleen bij dolby digitale krijg je een melding, verder niet.
En inderdaad het is bij aan onmogelijk om het goed vast te leggen maar ik hoop dat het zo wel een indruk geeft.
Ik krijg bij een HDR video een bericht in beeld dat HDR actief is, dat zie jij ook?
Alleen bij dolby vision. Welk hdr materiaal gebruik jij?
Enkel diverse demo's, het Netflix HDR aanbod, en enkele HDR films die ik uit een ander aanbod heb "geregeld".

Maar je zou denken dat jouw TV zowel bij DV als HDR een bericht moet laten zien. Aangezien mijn Oled enkel HDR ondersteund kan ik over DV geen uitspraak doen, maar als ik de Chess demo, of ander HDR media opstart, dan komt de melding in beeld en schakelt de TV over naar HDR mode.
Hmm, misschien toch even naar kijken dan. Op netflix vind ik btw alleen maar dv materiaal. Wellicht dat dat bij jou als hdr aangegeven staat.
De demo's heb ik als lge file waarmee de tv in store demo modus gaat. Verder heb ik geloof ik nog geen hdr content dus wellicht zie ik het niet omdat ik buiten dv niets heb en de demo files het niet aangeven omdat de tv in demo modus gaat.
Via welke weg (aansluiting) speel jij de HDR demo's af dat de TV vanzelf in een demo mode gaat? Op Netflix zoek ik op "HDR" en dan komt er een bescheiden aanbod beschikbaar.

Ook al demo materiaal vanuit onderstaande bron getest?

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 7 oktober 2016 00:27]

Ik gebruik LGE files via een USB stick. Misschien ook maar even de mp4 varianten opzoeken dan.
ik denk dat we op netflix hetzelfde zien. Ik zie nergens hdr staan alleen dv bij daredevil, Marco Polo etc.
Oké, Netflix herkent blijkbaar welk toestel er aan de andere kant van de lijn hangt. Zie mijn edit met de link...
Thanks! daar ga ik morgen even naar kijken.
Ik gebruik btw de ingebouwde appartement, waarschijnlijk 'weet' deze wat de tv kan.
Net de gelinkte files even geprobeerd en dan krijg ik inderdaad netjes de HDR melding :)
Thanks!
Prachtige en duidelijke review die me alleen maar meer overtuigd hebben van de kracht van oled schermen. bedankt _/-\o_
Beeldkwaliteit is trouwens lastig vast te leggen op foto's.
Misschien geeft het onderstaande filmpje al voldoende eerste indrukken van deze TV voor de geďnteresseerde? Weliswaar is dat model 65" maar dat zal weinig uitmaken verder?

ahum, is gewoon de 55" versie. ;)
En dan de hamvraag:
Hoe ziet Standard Definition materiaal er uit? Bijvoorbeeld een DVD?
Mooi prachtige review! OLED is prachtig. Het is gewoon de prijs waar je nog tot voorkort de LG 920V 4K 55 inch OLED model 2015 kocht voor ¤2699. Hopelijk gaan de prijzen echt naar beneden.
Dankjewel! Hopelijk helpt het anderen met een keuze. Ik heb die van mij afgelopen weekend bij de expert met de 20% kortingsactie gekocht. 2159 euro. Dat is also fix minder.
Sjonge dit begint wel interessant te worden om foto's op te kijken zeg. Goede spiegelreflexfoto's bedoel ik dan.

Ook maar weer 's voor sparen ;-)
Absoluut. Heb wat vakantie foto's gekeken en dat ziet er prachtig uit.
Wauw wat een tv. Veel plezier ermee en bedankt voor de review! Je hebt er iig een vriendelijk jaloerse tweaker erbij :D.
Nette review. alleen betaalbaar past er in mijn ogen niet in.
Vind 2500 nog steeds veel geld
Maar nogmaals goede review!
Thanks! En ja, betaalbaar is relatief. In dit geval voornamelijk bedoeld omdat tot kort geleden OLED minumaal het dubbele kostte.
Betaalbaar(der). Maar ik wacht toch liever nog even en koop denk ik eerst de Full HD variant, die zijn al te koop voor rond de duizend. De content laat toch nog op zich wachten en in de tussentijd gaat de prijs naar beneden en wordt HDR nog verder uitontwikkeld. Als ik geld zou hebben voor deze luxe overigens dan had ik deze ook wel gehaald, liefst nog de 65 inch.
Fijn toestelletje, zo te lezen. Hopelijk komt er binnenkort ook een 49"-versie uit, de grootste maat die in mijn woonkamer past...
Bedankt voor je review! weet jij hoe lang de powerkabel en is ie te vervangen? Want Mn tv hangt aan de wand en power komt vanonder een vaste inbouwkast... :?

Ik zag je hierboven ook refereren aan een oled draadje waarbij de Vesa mount ter sprake kwam.. ook dit is voor mij erg belangrijk omdat ik gebonden ben aan mijn huidige mount... woonkamer is een half jaar geleden verbouwd en ik heb weinig trek het tv gedeelte opnieuw te gaan doen :'( . Heb jij een linkje naar dit draadje?
Top review! Heb je al kunnen testen met een PS4 Pro. Ik ben namelijk zeer benieuwd naar de 4k inputlag, ook in combinatie met HDR.
Heb een stukje over de PS4 pro toegevoegd.