Specificaties GF GTX 1060 (1280c) (1,607GHz), 6GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

EVGA GeForce GTX 1060 SC GAMING 6GB Review

ccc456 5 oktober 2016, laatste update op 26 oktober 2016, 682 views

EVGA GeForce GTX 1060 SC GAMING 6GB

Uitstekende stille compacte kaart

Pluspunten

• Standaard OC
  • Stil:ook onder Load
  • Voelt degelijk aan
  • Mooi
  • Prima OC-baar
  • Goede temps
  • Custom fan curve mogelijk

Minpunten

• de poorten zitten erg dicht aan de buiten/bovenkant van het bracket

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Het was zover, na verscheidene componenten te hebben ge-upgrade was het ook tijd voor de GPU.

Allereerst moet ik zeggen dat ik geen gamer ben maar me wel graag bezig houd met video-editing. Natuurlijk game ik wel eens maar dat was niet de belangrijkste reden om te upgraden.
Aangezien Premiere Pro vraagt om zoveel mogelijk CUDA cores, VRAM en geheugen busbreedte en ik een budget had van 300,- was ik er al snel uit. De GTX1060 was een mooie upgrade voor mijn 750Ti.

WENSEN
Maar dan komt de vraag welke 1060? Want er zijn er zoveel dat je haast door de bomen het bos niet meer ziet. Allereerst wat testen gelezen en mijn wensen op een rij gezet.
1. De kaart moest niet te groot zijn ivm de ruimte en lucht circulatie in mijn kast
2. Stil in Idle en wellicht hoorbaar onder Load
3. Temps acceptabel om throttle te voorkomen en om de mogelijkheid open te houden om te OC'en
4. Minimaal 1 Display poort
5. Uiteraard met zoveel mogelijk VRAM, dus de 6GB variant.

MOGELIJKE KANDIDATEN
Dus tijd voor een vergelijking.
Het voordeel van de Tweakers vergelijker is dat je eenvoudig kan filteren op de maximale lengte van de videokaart en als je deze instelt op GTX1060 6GB en max. 20cm lengte dan krijg je de volgende lijst:

DE KEUZE
Alle bovengoemde kaarten voldeden uiteraard aan de wens van zoveel mogelijk VRAM (6GB), hadden allemaal minimaal 1 DP-poort en waren relatief klein.
De verschillen moesten worden gezocht in de temps, het geluid en OC'baarheid (dus eigenlijk de kwaliteit van de koeler).

Aangezien ik minder goede ervaringen had gelezen over de Gigabyte's met betrekking tot coilwine vielen deze af.

De Zotac was volgens de testen voorzien van een "simpele" koeler evenals de EVGA Gaming (dus NIET de SC) en werden dan ook vaak erg warm (90C +) hetgeen leidde tot throttling en geen ruimte bood voor OC'en. Dus ook deze vielen af.
Overigens heeft de EVGA SC heeft een andere koeler dan de EVGA Gaming. De SC heeft 2 grote heatpipes en dat die geen marketing truc zijn blijkt wel uit de reviews!
De SC is slechts een tientje of wat duurder dan de gewone Gaming versie maar biedt standaard al een hogere clock en daarbij die veel betere koeler.

Aangezien het toch een beetje is "wat de boer niet kent dat vreet tie niet" viel de Inno3D ook al snel af, mede ook door het feit dat ik er niet (veel) reviews over kon vinden.

Bleven de MSI en de EVGA SC over.
Dat was een moeilijke belissing maar het goede forum en de vele positieve reviews (zie ook Amazon.com of Newegg) hebben me doen besluiten om voor de EVGA SC te kiezen.
Daarnaast vond ik dit kleine powerhouse er wel erg "sexy" uitzien.

Nu nog even bestellen, maar dat was lastiger dan ik dacht want de voorraden veranderde per uur leek het wel. Van 10 op voorraad bij verschillende aanbieders naar "levertijd 2-5 dagen" of "in bestelling".
Maar gisteren was het eindelijk zover! Hij was onderweg en om 13 uur kon ik los _/-\o_
Althans dat dacht ik. Kaart ingebouwd en aansluiten maar. En........geen beeld!!!
Al gauw had ik door dat de Displaypoorten en de HDMI poorten erg bovenin zaten op het bracket en mijn Displaypoort plug er niet ver genoeg in kon doordat hij tegen de slot divider aankwam. Misschien alleen voor mij een issue maar het kan blijkbaar. Overigens werkte het met de DVI wel. Dit had ik even getest om te weten of de kaart uberhaupt niet DOA was.

Dus de Dremel erbij en na een half uurtje ijzerslijpsel happen was het dan toch zover. Nee, niet de kaart uiteraard maar de slot divider heb ik smaller gemaakt.

GELUID EN TEMPS
Ik was het meest bezorgd over het geluid. Zou hij, zoals veel consumenten schreven, stil zijn of zou hij duidelijk hoorbaar zijn onder Load zoals uit sommige professionele reviews kwam?
Dus meteen maar even EVGA Precision XOC software geinstalleerd waar je eenvoudig allerlei zaken van de kaart kunt monitoren en regelen waaronder de fanspeed. De laatste firmware zorgt ervoor dat de fan semi-passief is en dus tot iets van 61C niet draait. Dus in idle is hij muisstil (rare uitdrukking want als je muizen in je huis hebt dan hoor ik ze echt wel).
Nu maar eens de fanspeed verhogen.
In mijn gesloten kast op 1 meter afstand vond ik dat:
  • Tot 40% hij nauwelijks hoorbaar is (dus voor mij stil)
  • Van 41 tot 60% hij hoorbaar is maar niet storend.
  • Boven de 60% wordt hij duidelijk hoorbaar maar pas bij 80% of meer echt storend. Maar zoals je straks zult zien komt hij daar nooit aan!
Nu was het tijd voor een test en dus Furmark opgestart.
Eerst alles DEFAULT gelaten en zoals je kunt zien hieronder bleven werd de max temp 77C en draaide fan rond de 45%. De clock zat rond de 1685 Mhz.
De temps in deze grafiek beginnen wat hoog omdat dit de derde run al was. Andere runs die lik langer liet lopen gaven hetzelfde beeld alleen ging het 2x mis met de screenshots hiervan. Maar al met al hele goede waarden zeker gezien het formaat van de kaart en de enkele fan!

De max clock was 1974 Mhz.

Nu het echte werk, ik heb de max.TDP op 116% gezet en de GPU clock met +100 en de Mem Clock met +335 verhoogd.

Opnieuw Furmark aangezet nu met anti-aliasing ingeshakeld en wederom verbaasde deze kleine rakker (leuk woord) mij met een max.Temp van 79C, een fanspeed van 55% en een stabiele (boost)clock van 2037 Mhz. Dus t.o.v. de default standaard boost clock van de 1060 is dat een OC van 19% (2037 Mhz vs 1708 Mhz)

PREMIERE PRO
Premiere Pro 2015 (vanaf nu PP) was een reden tot upgrade. Bij complexere high-resolution projecten speelt de GPU een belangrijk rol. Met name bij het gebruik van verschillende effecten. Daarbij als je werkt met veel lagen (U)HD materiaal wordt het geheugen van de kaart griftig gebruikt.
Allereerst een "eenvoudig" project met HD materiaal en relaitef weinig effecten. Zoals hieronder kunt zien wordt bij het simpelweg afspelen de GPU al vol benut. Nu wordt al zelfs bijna 2GB aan VRAM gebruikt! Het zal dus nu beter mogelijk zijn om meer projecten, zonder allereerst volledig te renderen, af te spelen en te beoordelen.
Ik zal later nog tests doen met complexere projecten maar dit laat al zien dat mijn 750Ti aan vervanging toe was.

CONCLUSIE
Erg fijne kaart, klein, stil, uitstekende koeler voor het formaat en leuk OC-baar.
Precies wat ik zocht. Dus in mijn opinie zeker een 1060 die je kunt overwegen!
Bedankt voor het lezen van de review, heb je nog vragen laat het me weten per DM.

=========================================================
TOEVOEGING

Nog een plus van de huidige nieuwe GPU's is dat je bij het encoderen van video naar h265 de hardware acceleratie NVENC kunt gebruiken.
Eerder met mijn Dual Xeon E2670 haalde ik in h265 Ulltrafast serttings met Vidcoder ongeveer 100-150 fps. Dus deed ik over een gemiddelde film (90 min) ongeveer 18 minuten.

Met hardware acceleratie NVENC haal ik tussen de 400 en 650 fps en dus converteer ik dezelfde film van 90 minuten in ongeveer 5 minuten!!
Overigens gebruik ik hiervoor Staxrip, niet alle encoders ondersteunen namelijk NVENC.Een andere freeware encoder die NVENC ondersteunt is XMediaRecode.

En de kwaliteit? Op een 55inch FHD TV zie ik geen verschil.
Grootte bestand? Nagenoeg hetzelfde als in de Ultrafast settings van h265.

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 1060 SC GAMING 6GB?

Beste Brent932,

Inderdaad de SC heeft een koeler met heatpipes.
Mijn temps (zie ook review) liggen max op 75C bij een fanspeed van max. 50%!
In tegenstelling tot de "gewone", die heeft temps van 80-90C bij 80% fanspeed of meer.

mvgr.
Coen
Geweldig!

Thanks voor het helpen bij het zoeken van de goeie versie. Besteld en wel, morgen binnen. Ik ga d'r veel plezier van hebben =)

Groetjes Brent
Hoi, dank voor de review! Zit te denken om deze te kopen. Speel 1080p (120hz) en met name COH en BF4. Heeft de kaart nu coilwhine?
Hoi
deze kaart heeft geen coilwine.
Ik vind het niet erg als je de fan(s) hoort maar coilwine is vreselijk.
Ik heb ook mede voor deze kaart gekozen omdat ik van alle reviews maar 1 consumenten review gevonden heb met melding van coilwine. Bij Gigabyte waren er meerdere reviews die hierover melden, dus vandaar dat de Gigabytes ook afvielen.
Nou is er altijd een kans dat je toch een maandag/coilwine exemplaar treft, hoewel die kans bij EVGA wel kleiner lijkt..
Suc6
Hey ccc456 (of hoe ik je kan noemen =)

Allereerst, echt een goede review! Ik zat nog te twijfelen tussen de MSI gaming x (GTX 1060 en RX 480), de EVGA GTX 1060 (compact) normaal en SC én de palit jetstream GTX 1060.

De RX480 was voor mij was al afgevallen omdat ik niets nog voor DX12 heb. De palit kon ik weinig reviews over vinden. Ik heb een dichte kast en de MSI ziet er alleen veel mooier uit. Hij is daarentegen wel bijna ¤50 duurder. Die valt dus ook af.

De twee EVGA modellen blijven over. Ik kan op het internet alleen vinden dat de niet SC-versie een mindere koeler heeft vinden, maar geen tests ofzoiets. Zou jij de link van de website kunnen geven waar je dat gevonden hebt. Ik vindt het namelijk leuk om te overclocken. Een betere koeling helpt daar heel goed bij.

Hoop op een reactie.

Groetjes
Hoi Brent932,

er zijn inderdaad niet zoveel professionele reviews te vinden over de "normale" EVGA Gaming. Dat heeft wellicht ook te maken met het fiet dat de SC in alle opzichten interessanter is voor ongeveer een tientje meer krijg je een betere koeler en standaard een hogere clock.
Maar er zijn wel een hoop individuele reviews/discussies te vinden. Ik kon ze niet allemaal meer traceren maar nog wel een paar waaruit te lezen valt dat de temps van de "gewone" vaak veel hoger liggen en de fan draait op meer dan 90%! Ook throttling wordt gesignaleerd, terwijl ik bij de SC geen throttling heb gezien.
Hier zijn een paar reviews/discussies te vinden:

mvgr.
Coen
Thanks voor je (ultra)snelle reactie.

In een van de reviews van de tweede link las ik een reactie van EVGA Support. Daarin staat dat de normale GTX1060 (niet-SC) een heatsink meer als bij een cpu, en de SC een zo-genoemde twin heatpipe cooler. Ik vraag me af of de normale dan geen of maar een heatpipe heeft.

Wat ik ook heb gevonden is dat de temperaturen en fanspeed op 2000 mhz + erg verschilt. De niet-SC heeft gemiddeld zoals jij zelf al in je review aangaf soms een temperatuur van 85-90 graden C op max fanspeed. Hoe zit dat bij jouw wel SC kaart op rond de 2000 mhz. Ik vindt het zelf niet erg om de kaart te horen, want ik gebruik altijd een koptelefoon. Maar als ik dan moet denken en iets van 70-80 graden C en 80% fanspeed, dan weet ik zeker dat ik voor de SC versie ga. Zoveel prijsverschil is er namelijk niet.