Specificaties 6-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-639 Pro Turbo NAS Review

connos 22 september 2010, 664 views

QNAP TS-639 Pro Turbo NAS

Pluspunten

• Betrouwbaar en snel

Minpunten

Kwaliteit voeding Score: 4
Gebruik de QNAP nu ruim anderhalf jaar in een omgeving met ongeveer 17 computers zowel Mac als PC. Ik was op zoek naar een redundant storage die met zowel Mac als PC te benaderen is. In de QNAP zit 6x een WD Caviar Green 1TB, 5400~7200rpm, 16MB, SATA2. Deze schijven zijn niet de allersnelste, maar wel zuinig en betaalbaar. Ook omdat ik gekozen had voor een RAID5 setup is de snelheid van de schijven minder belangrijk.

Ik haal een leessnelheid van ongeveer 50 tot 70MB per seconde en een schrijfsnelheid van 35 tot 45MB per seconde. Wat opvalt is dat de lees en schrijfsnelheid niet noemenswaardig veranderd naarmate je met meer computers op de NAS zit te werken.

Ik heb tot op heden geen noemenswaardige problemen met de NAS ondervonden. Alles voelt betrouwbaar aan en er komen regelmatig software updates uit die extra functionaliteit bieden zoals iTunes server en TimeMachine Backup. een paar firmware upgrades geleden had ik problemen met de performance voor Macs, maar sinds de laatste update zijn die problemen verdwenen.

Ik gebruik de NAS puur als een netwerk share en maak daarom ook geen gebruik van de functionaliteiten zoals de FTP server en dat soort zaken.

Heb jij ook een QNAP TS-639 Pro Turbo NAS?