Delock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port Review

Beesje 3 oktober 2016, 1.723 views

Delock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port

Ideaal als je SATA poorten tekort komt.

Pluspunten

• extra poorten
  • low profile kaartje
  • goedkoop maar werkt goed

Minpunten

• low profile, maar geen LP bracket?

Drivers en ondersteuning Score: 4
2 jaar lang in mijn servertje gebruikt om 2 extra SATA poorten te krijgen. Gezien mijn AM1M-A bord maar 2 SATA poorten heeft is dit een verdubbeling van de poorten.

De hardware installatie is een fluitje van een cent: gewoon in een open PCIe poort prikken. Bij mijn server was dit een x16 poort en de 2 schijven (Seagate 3TB + WD Blue 1TB) werden door de EUFI meteen herkend om te kunnen instellen als boot-schijven.

De software om te installeren wordt niet meteen goed uit de Windows 7 update gehaald. Deze moest ik van de website af halen. Een DVD (of CD) is meegeleverd, maar die krijg ik met geen mogelijkheid in mijn server, vroeger hadden mensen daar iets voor dat ze "Optisch Station" noemden. De download gaf geen problemen en alles was zo ge´nstalleerd. Makkelijker was een driver uit de W7 update, daarom 4 sterren voor drivers en ondersteuning.

Prestaties zijn dik in orde met mijn roterende exemplaren. Van de ene naar de andere schijf welke op deze controller aangesloten zat kopiŰren meldde Windows 106 MB/s. Van de 250GB HDD op het moederbord naar de 3TB schijf op deze controller was dit 'slechts' 84 MB/s. Dit met grote bestanden: een ZIP van dik 3GB. Of een hogere snelheid met SSD's wordt gehaald heb ik niet getest, daarvoor zou het handig geweest zijn deze ook te hebben. Omdat de schijven naar verluid 150MB/s schrijven wel moeten trekken, geef ik 4 sterren. (of zou dit aan mijn Sempron liggen?)

De stabiliteit vind ik goed: de kaart heeft me niet in de steek gelaten. Geen gekke dingen, zelfs niet als ik een SATA kabel zomaar los haal of juist inplug. Hot plug is trouwens leuk voor wie schijven gebruikt als soort dikke USB-stick. Niet iedere moederbord-chipset ondersteunt dit.

Features zijn niet bijzonder of zeer uitgebreid... maar wat wil je voor dit geld? De RAID functie heb ik niet getest, deze heb ik niet nodig en zou met een minder betrouwbare Seagate 3TB (slechte sectoren) + WD Blue 1TB niet echt zinvol zijn. In RAID zou ik het hotpluggen trouwens niet aanraden. Een eSATA aansluiting zou wel leuk zijn geweest, maar is er niet.
Met een SATA-naar-PATA(IDE) convertor en IDE naae mini IDE convertor heb ik ook nog even een oude 80GB laptop schijf aangesloten. Werkt ook prima.

Tot slot: deze kaart werkt gewoon zoals je van een SATA controller mag verwachten. Geen gekke dingen, gewoon een prima product. Ik zou deze aanraden op basis van mijn ervaring.

En nu ligt deze in de kast omdat ik een 4 poorts SAS controler heb verkregen door met een mede tweaker wat andere HW te ruilen. En nu dus 2x 3TB + 1TB + 500GB heb aangesloten.

Heb jij ook een Delock SATA-300 PCI Express Card, 2 Port?

Kijk daar hebben we wat aan, een review na 2 jaar gebruik. Immers bij dit soort goedkope kaartjes is stabiliteit en compatibiliteit wel eens een probleem.
Misschien ook het vermelden waard dat het systeem meer aan staat dan uit... Wellicht dat regelmatig in en uitschakelen invloed zal hebben, maar dat weet ik uiteraard niet.
Waarom, waarom :D. Maar welke controller steekt daar eigenlijk op (Sil, JMicron, Marvell, VIA) ?
edit: blijkbaar Sil volgens de foto

[Reactie gewijzigd door goarilla op 5 oktober 2016 12:54]

Ik heb er ook 1 gehad maar was totaal niet gelukkig met deze kaart. Drivers die crashen en naast mijn usb 3.0 kaart werkte hij totaal niet. :(
goede krachtige review van zoiets simpels :)
Wat voor chip zit er op het kaartje? Dat zou de review een stuk bruikbaarder maken ;)