ASRock A330GC Review

ASRock A330GC

Pluspunten

• 2 geheugensloten
  • overklockopties

Minpunten

• processor is niet te upgraden
  • Maar 1 pci uitbreidingsslot
  • Luidruchtige fan

Layout Score: 4
Omdat ik alleen in het weekend thuis ben was ik op zoek naar een goedkoop pc`tje voor thuis.
Ik moet er mijn mails op na kunnen kijken, kunnen internetten en een beetje kunnen hobby-en met photoshop.

Ik had een geschikte pc gekocht, een celeron 1700 mhz, maar deze was echt niet wat ik zocht.
Youtube filmpjes draaien met schokken, en bij het inladen voor foto`s bij photoshop kon ik ondertussen een kop koffie zetten, kortom: te sloom.
Tevens begon ondertussen mijn hardeschijf vol te raken, en een nieuwe moederbord met sata was ook weer teveel werk om in een packerd bell systeem (volledig) werkend te krijgen.

Veel mensen uit mijn omgeving hadden opeens nieuwe pc`s, voor maar 399 euro, inclusief scherm (19 inch) gekocht bij onze plaatselijke computerwinkel. (een E-machine)
Dus ik werkte om uit te proberen bij iemand aan een atom 330 en alles leek soepel en lekker snel te gaan.
Precies wat ik zocht dus.
Diezelfde dag helemaal onder de indruk een atom bordje besteld bij Azerty.

Waarom nou juist dit bordje

Eenmaal op de site van azerty kwam ik uit bij de atom.
Een groot min-punt van de meeste bordjes was toch wel dat ze maar 1 geheugenslot hadden.
Het Asrock bordje had dit niet.
Ondanks het Asrock imago van goedkope budgetbordjes heb ik er zelf nooit negatieve ervaringen mee gehad, zelfs nog op de goedkoopste bordjes zitten namelijk lekker veel opties voor tweakers en helemaal tegen mijn verwachtingen in was dit bij deze atom ook weer zo.
Een tal van overklockopties zitten in de bios, voor leken en geavanceerde tweakers.

uitpakken & Installatie

Eenmaal de doos uitgepakt zat er het gebruikelijke in, namelijk: satakabels, handleiding en cd-rom
Het installeren is een bekende procedure inmiddels, geen speciale toevoegingen heb ik hieraan, gewoon simpel en snel.

BIOS opties

Zoals ik net al heb gezegd is de bios toch heel erg uniek voor een atom bordje.
Er zijn opties aanwezig zoals smart overklocking (alleen op enter drukken en een gewenste snelheid tussen de 1700 en 2100 mhz kiezen)
Geavanceerde geheugenfuncties en zelfs overklocking van de onboard videokaart zijn ook mogelijk.
Kortom, een prima bios.

HD-films

HD kan de atom prima aan op 2 ghz (WMV HD)
Youtube HD gaat ook prima trouwens, stottert alleen maar als je bijvoorbeeld even naar bijvoorbeeld msn switcht, maar eenmaal bezig werkt het prima.

Prestaties & overklocking

Ik werk met vista sp2 op deze atom en alles gaat lekker vlug
alles opent lekker snel en internet start lekker snel op.

Overklocken gaat helaas alleen stabiel bij de smart overklock functie, ik heb hem gewoon op 2 ghz gezet, want bij 2100 mhz loopt ie vast :'(

Omdat nu de scores echt wel bekend zijn hoe snel de atom is heb ik alleen benchmarks van de overklockte atom hierop gezet.
3dmark 06 haalde 992 punten voor de cpu (afbeelding was te groot helaas)
(zie de afbeeldingen voor andere benchmarks)

Geluidsproductie en aansluitingen

Het bordje heeft gewoon de standaard aansluitingen die je kunt verwachten van dit soort budgetbordjes.
VGA, audio, 4 usb aan achterzijde internet aansluiting en ps/2
Wel moet ik zeggen dat de fan van de chipset toch wel een beetje herrie maakt.
Maarja, voor deze prijs kan ik me wel voorstellen dat ze ergens op bezuinigen

Eind oordeel

Ik kan alleen maar zeggen dat de atom goed is in waar hij voor is bedoeld.
Gewoon een beetje internetten, je bankzaken regelen en misschien een filmpje downloaden of kijken
Prima mobo voor weinig geld.

Photoshop CS4 gaat ook prima, dus nu kan ik onder de foto`s inladen geen koffie meer halen
(of ik moet een sneller koffiezetapparaat kopen :P )

Heb jij ook een ASRock A330GC?

Duidelijk en nette review! :)
Misschien nog een foto erbij?
Foto`s komen er nog zeker
Ik heb helaas mijn fototoestel ergens anders liggen helaas, dus ze komen later ;)