Specificaties Laptop barebone - Bekijk alle specificaties

Clevo N550RC Review

mhkool 3 oktober 2016, laatste update op 7 oktober 2016, 647 views

Clevo N550RC

Uitstekende 15,6" laptop die aan alle wensen voldoet omdat hij makkelijk uit te breiden is (of je koopt hem kant en klaar in de gewenste configuratie). Tip: lees de lange review.

Pluspunten

• hoge kwaliteit
  • configuratieopties
  • snel

Minpunten

• accuduur

Ik was op zoek voor een waardige vervanger voor de Lenovo Yoga 2 met 13-inch scherm, i7-4500U @ 1.8 GHz. De basiseisen waren 15-inch scherm, 16 GB geheugen en 512 GB SSD voor dual-boot Windows 10 en Ubuntu 16.04 voor maximaal EUR 1100. Na wat rondzoeken stond er een HP en een Lenovo model op het boodschappenlijstje maar die moesten allebei uitgebreid worden (ze hadden beiden maar een 256 GB M.2 SSD en daar wilde ik dan een tweede 2,5" SSD aan toevoegen).
Afijn, de benodigde brackets en kabeltjes waren voor de HP en de Lenovo niet meer beschikbaar en toen ging ik opnieuw op zoek.

De Clevo N5500RC is prijstechnisch zeer interessant

Na opnieuw zoeken kwam ik uit op de Clevo N550RC.
Een laptop met een Intel i5 6300HQ 4-core CPU op 2.3 GHz, NVIDIA GeForce GTX 950M video, Intel AC-8260 Wifi, geen geheugen en geen SSD voor slechts EUR 654! 16 GB geheugen en een supersnelle SSD met 512GB kosten respectievelijk EUR 85 en EUR 189 dus het totaal kwam op EUR 928 incl. BTW.
Als je Windows 10 wilt gebruiken ben je nog EUR 45 extra kwijt bij GameKeySync.nl

Ik kocht de laptop bij www.laptopplus.nl en de levering duurde ruim een week.

De eerste indruk

Mooie zwarte laptop grotendeels van een goede kwaliteit plastic en een aluminium afwerking van de klep (achter het scherm).
De laptop is wat groter dan anderen in deze klasse omdat de randen rondom het 15,6" scherm breed zijn. Het ontwerp is mooi met een power-knop in het midden boven het toetsenbord en de speakers boven de de power-knop in een verhoogde balk (zie fotos).

Met de nieuwe generatie CPU op 2.3 GHz en een zeer snelle SSD is de Clevo een enorm snel apparaat.
Het duurt een paar seconden om bij het aanzetten door de BIOS startup te komen en bij het dual-boot keuzescherm te komen. Als je dan voor Windows 10 kiest, ben je in 2 seconden bij het aanlogscherm!

Het geluid van de ventilator is minder dan bij de Lenovo Yoga 2 maar is wel hoorbaar als je een installatie of andere zware taak uitvoert. Echter, door de maximale processor state bij de geavanceerde energie instellingen op 90% te zetten, wordt de turbo mode van de CPU uitgeschakeld en blijft de ventilator geruisloos langzaam draaien,. Alleen bij zware taken zijn de twee fans hoorbaar.

Alle onderdelen op een rijtje

De CPU
De Intel i5 op 2.3 GHz met 4 cores is een snelle processor. Er zijn snellere maar dat is niet nodig tenzij je extreme wensen hebt. De laptop reageert extreem snel en dat komt door de processor, de hoeveelheid geheugen (16 GB) en de SDD (zie verderop).
Het scherm
Het scherm is een full HD scherm met een matte antireflectie-laag. Het beeld is scherp en de helderheid kan ingesteld worden in 10 nivos. De helderheidsinstelling is in kleine stapjes waarmee de gewenste instelling altijd bereikt kan worden (i.t.t. tot de Lenovo Yoga 2 die van heel helder naar een stuk minder springt). De kijkhoeken zijn goed, alhoewel niet geweldig om met zijn tween achter het scherm te zitten.
De videokaart
De NVIDIA GTX 950M is een zeer snelle kaart en ik heb niet veel toe te voegen aan de reviews over deze kaart. Voor de zaken die ik met de laptop doe is hij zeer snel.
De webcam
De webcam geeft een mooi beeld en is full HD. Als je hem aanzet met Fn+F10 (er zit een blauw symbool van een camera op de toets) brandt er een gedimd rood ledje naast de webcam zodat je altijd weet of ie aanstaat of niet.
Het toetsenbord
Het toetsenbord is van zeer hoge kwaliteit en typt erg lekker. Het toetsenbord is verlicht en de verlichtingssterkte kan gelukkig ingesteld worden met 5 nivos.
Het toetsenbord heeft een numeriek eiland en dat is standaard bij laptops van deze maat, maar van mij mag dat numeriek eiland eraf om de twee handen in het midden van de laptop te hebben i.p.v. meer naar links.
De touchpad
De touchpad is van goede kwaliteit en reageert zonder problemen. Onderaan het touchpad zijn twee afzonderlijke muisknoppen die goed werken. Aangezien ik zelf Windows 10 heb geinstalleerd moest ik ook de driver van de touchpad installeren.
De speakers
De standaard speakers van een laptop zijn niet geweldig en dat kan ook niet vanwege de afmetingen. Echter, de Onkyo speakers van de Clevo zijn de beste die ik tot nu toe heb gehoord. Waarschijnlijk komt dat meer vanwege de positie (in de verhoogde balk onder het scherm) dan vanwege het merk (zie foto). Door de positie is het geluid direct en helder en heb ik geen behoefte aan externe speakers zoals ik gewend was bij de Lenovo die speakers aan de onderzijde heeft.
De batterij
De batterij kon in mijn gebruikstest met Linux 2,5 uur mee en dat viel tegen. Dat komt voornamenlijk door de zware CPU die max 45W nodig heeft. Ik zal een tweede test doen met Windows 10 en die aan deze review toevoegen.
De SSD
De Intel 600p SSD is ongetwijfeld de belangrijkste factor waardoor de laptop zo snel opstart. Windows herstarten duurt 10 seconden en vanuit de slaapstand wakker worden is onmiddelijk. De 600p is wat duurder maar de prijs-kwaliteit verhouding is uitstekend. De leessnelheid van 1.775 MB/sec, 128.000 IOPS en PCIe x4 interface maakt de laptop merkbaar sneller dan anderen. De SSD met 512 GB was gekocht bij Megekko voor EUR 189.
Overige onderdelen
De laptop heeft een ingebouwde camera en dual-microfoon.

De Clevo N550RC heeft de volgende aansluitingen:
  • 3 USB 3.0,
  • card reader,
  • power

Uitbreidingmogelijkheden

De Clevo laptop is in hoge mate configuurbaar (zie de site van Laptop Plus).
Merk op dat de laptop 3 PCIe interfaces heeft: n voor een M.2 SSD met PCIe x4 interface, n voor de Wifi-kaart en n vrije voor een LTE or UMTS/HSPA+-kaart of een extra (klein formaat) SSD.
Er is ook nog een vrij 2.5" slot voor een harddisk of extra SSD waarvoor de bracket al is bijgeleverd. En een extra kabel zoals bij sommige andere merken, is ook niet nodig.

M.b.v. een kruiskopschroevedraaier kan de onderkant van de Clevo losgeschroefd worden en je haalt hem er makkelijk af. Alle onderdelen die je zou willen vervangen kun je heel makkelijk bij: het geheugen, SSD, harddisk, wifi-kaart en knoopcelbatterij zijn allemaal makkelijk te verwijderen en te plaatsen.

Heb jij ook een Clevo N550RC?

Ik heb deze laptop ook gehad en had juist dat de fan eigenlijk altijd aan stond, ook flink hard. Jammer, want de laptop zelf was verder eigenlijk dikke prima. Uiteindelijk toch overgestapt naar een groter model voor betere koeling en vooral een betere videokaart (GTX 980M), maar toen ik deze laptop een paar maanden gebruikte had ik er wel flink plezier van.

Veel plezier er ook mee! Fijn dat er toch iemand is die een review schrijft hierover, had het mezelf voorgenomen maar.... Tja. :P
Ik heb deze laptop nu een week. Heb er zelf gekozen voor 8gb 1600MHz ram, 120gb kingston ssd, 500gb wd black hdd 7200 rpm. Werkt erg prettig, ben er zeer blij mee. Wel is de klep erg vet-vlekkengevoelig hoewel ik daar zelf weinig waarde aan hecht.

Toch merk ik ook zelf ook dat de fan vaak aan staat, zelf nadat ik processorstand op maximaal 90% hebt gezet wat je aanraadde in je review. Enig idee wat het kan zijn? :)
De processor en de NVIDIA kaart zorgen voor de meeste warmte. Dus als je n of twee van deze intensief gebruikt zal de fan hoorbaar zijn. Met de geavanceerde energie instellingen en met het NVIDIA control panel heb je nog een beetje invloed. Bij de NVIDIA instellingen heb ik gekozen voor automatische keuze van de preferred graphics processor om zo de NVIDIA kaart niet te gebruiken als ie niet nodig is.

De twee fans van de Clevo N550RC maken bij mij minder lawaai dan de enkele fan in de Lenovo Yoga 2.

[Reactie gewijzigd door mhkool op 7 oktober 2016 09:45]

Bedankt voor de reactie, zal even gaan kijken.

Wat mij zelf ook opvalt is dat er aan de onderkant van de laptop, 2 kleine 'roostertjes' zitten die bedoeld zijn voor de aanzuiging van lucht. Bij mij zit er eentje dicht? Heb jij dat ook?
ja, er is een klein rooster dicht. En op de plen waar de M.2 SSD kaart zit is een groter (open) rooster.