Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 32GB (flash) - Bekijk alle specificaties

Acer Chromebook 14 CB3-431-C5K7 Review

Juzzby 3 oktober 2016, laatste update op 3 oktober 2016, 1.024 views

Acer Chromebook 14 CB3-431-C5K7

Voor ¤ 369,- is deze laptop een geweldige browse ervaring en voelt de laptop zeer premium aan. De veiligheid van ChromeOS spreekt mij aan, maar tegelijkertijd mis ik ondersteuning voor software ontwikkeling.

Pluspunten

• Full HD Scherm
  • Toetsenbord
  • Groot trackpad
  • Batterijduur
  • Veiligheid Chrome OS

Minpunten

• Productiviteit Chrome OS
  • Snelheid processor

Acer Chromebook 14

Korte tijd geleden is het moederbord van mijn 8 jaar oude desktop computer overleden. Altijd vervelend als dit ongepland gebeurt, maar het is nu eenmaal niet anders. Ik zat al enige tijd te denken aan het gebruiken van een laptop maar omdat ik over een jaar mee kan doen aan het laptop project van de universiteit was het niet per se een gunstig tijdstip. Daarom heb ik uiteindelijk niet gekozen voor een desktop vervanger maar voor een goedkope laptop waar ik mijn examenjaar VWO mee kan uitzingen.
De laptop
Na aankoop van mijn Chinaphone (Jiayu S3+) ben ik erachter gekomen dat de gebruikerservaring van een apparaat voor mij belangrijker zijn dan de specificaties. Met die instelling ben ik gaan zoeken naar een laptop.
Het scherm
Het beeldscherm van een laptop is waar je het meest naar kijkt, en dat moet er dus goed uitzien. De ervaring van het beeld zit in ieder geval wel goed. Het beeld ziet er erg scherp uit en dat valt meteen op als je de laptop aanzet. In het zonlicht is de schermhelderheid wel aan de lage kant. Over kleurechtheid kan ik weinig zeggen, er zijn geen opvallende afwijkingen aanwezig alhoewel dat weinig zegt zonder goede vergelijking. Backlight bleeding is wel aanwezig, maar slechts minimaal.
Toetsenbord en trackpad
Het toetsenbord is uitgevoerd in chiclet stijl en ik kan daar erg kort over zijn. Er mist backlight, de toetsen zijn groot genoeg voor mijn handen en de toetsaanslag is kort maar niet vervelend. Het is zeker geen vervelend toetsenbord om een groot verslag op te typen.

Het trackpad is van voldoende grootte en de mutitouch bewegingen zijn erg goed uitgevoerd. Er ligt helaas geen glaslaag op, en de gebruikerservaring voelt soms een beetje springerig aan. De snelheid van de muisaanwijzer verlagen in het OS heeft voor mij wel geholpen om daar minder last van te hebben. Het geheel is niet onaardig uit de verf gekomen, maar verbeteringen kunnen hier nog doorgevoerd worden.
Batterijduur en performance
De batterijduur van deze laptop is voor mij een ware eye opener. De laatste laptop die ik langdurig heb gebruikt kon het niet meer dan 1,5 uur uitzingen. Deze jongen houdt het op een productieve zondag makkelijk 6 tot 8 uur uit. Als je wat concessies doet richting schermhelderheid en hoeveelheid tabbladen 10 uur.
De performance ligt iets genuanceerder. De processor heeft een lage TDP wat ervoor zorgt dat er weinig warmte ontwikkeling is. Zo weinig zelfs dat de laptop geen ventilator heeft. Hierdoor blijft deze heerlijk stil. Toch merk je bij erg grote websites die veel content laden zoals bijvoorbeeld Google Inbox dat het niet zo snel reageert als je zou willen. Scrollen gaat vrijwel altijd helemaal soepel en ook 1080p op YouTube is geen enkel probleem.
Chrome OS
Ik ben scholier en heb voornamelijk een laptop nodig voor mijn schoolverslagen. Een chromebook voldoet dus prima aan de eisen. Voor de hobby ben ik veel bezig met het ontwikkelen voor NodeJS en met videobewerking. Dat zijn twee dingen die moeizaam of niet op een chromebook gaan.

Wat ik hiervoor nog wil proberen is om een Raspberry Pi met ssh erop te gebruiken als devserver. Die kan dan ook mooi meteen als mediaserver fungeren, immers is 32gb opslag geheugen ook niet veel.

Ik kan me herinneren dat Chrome OS in den beginne werd afgescheept als onbruikbaar voor offline gebruik. Mijn ervaringen zijn anders, vandaag waren op mijn middelbare school de diensten van Google niet bereikbaar via het wifi netwerk, maar mijn verslagen waren allemaal offline beschikbaar en ik kon gewoon verder werken. Wat me ook erg aanspreekt is de veiligheid van het systeem. De onderliggende linux basis is volledig weggestopt.
Wat de hardware betreft zit de Acer Chromebook 14 wat mij betreft in de goede hoek. De wat langzamere processor hindert de gebruikerservaring niet en het scherm, toetsenbord, touchpad en de batterijduur zijn allemaal heel dik in orde.
Qua software komt er nog een stukje productiviteit tekort, dat is misschien ook wel te wijten aan een goede editor met ssh ondersteuning. Waarom fabrikanten geen laptops met een goede linux distro uitbrengen (immers is chrome os een verkapte linux distro) is mij een vraagteken.

Heb jij ook een Acer Chromebook 14 CB3-431-C5K7?

Inmiddels heb je deze Chromebook al een half jaar in gebruik en gezien je review gebruik je 'm best wel intensief.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of het nu na een half jaar nog steeds goed bevalt, het Chrome-OS, maar ook of bijvoorbeeld de hoeveelheid geheugen en de CPU nog toereikend zijn in het dagelijks gebruik.

Zo zit ik nu bijvoorbeeld te typen op een laptopje met een eigenlijk veel te trage AMD E2-1800 APU (wel met veel RAM), maar het browsen valt hierop erg tegen en zit ik dus met een scheef oog te kijken naar zo'n ChromeBook. Zeker ook omdat Full-HD IPS ook wel prettiger is dan 1366x768 TN paneel.
Is er bijv. wel een SSH-client te gebruiken?
En mis je inmiddels nog andere zaken die op een Windows OS wel standaard zijn?
Hoi TD-er,

Ik heb Chrome OS tot halverwege januari als enige besturingssysteem gebruikt, daarna ben ik overgestapt naar een dual boot met GalliumOS, en eerlijk gezegd heb ik Chrome OS daarna niet meer aangeraakt. Eigenlijk zou ik de review moeten updaten, maar ik heb het de afgelopen tijd erg druk gehad met school.

Er zit een enorm verschil in productiviteit tussen Chrome OS en een volwaardige linux distro. Op ChromeOS mistte ik voornamelijk een lightroom alternatief voor foto's, en een volwaardige development omgeving.
Er is een SSH-client te installeren. Voor office benodigdheden voldoet Google Drive redelijk, al is het soms wel behelpen (kleine details als een automatische bibliografie, onderschriften bij afbeeldingen).

Qua performance: 1080p YouTube is dagelijkse kost en geen probleem. 20+ tabbladen gebeurt iets minder vaak, maar gaat ook goed af. Een Google Docs document met 40 pagina's wordt wel wat zwaarder. Foto's bewerken (18MP RAW) gaat net. Video's bewerken gaat niet (technisch gezien wel, het is immers een computer die linux kan draaien, maar je maakt ook geen boswandeling op hoge hakken en op Chrome OS is überhaupt geen offline editor beschikbaar)
En werkt GalliumOS dan wel naar behoren op deze Acer?
Bijv. ondersteuning voor alle hardware naar behoren?
de interne microfoon werkt (nog) niet en af en toe gaat de laptop niet goed in de slaapstand en dan stopt het geluid ermee. (opnieuw inloggen verhelpt dit)

Let wel: er zijn mensen geweest waar de interne speakers zijn gesmolten. dit lijkt beperkt te zijn tot incidenten. als je het binnen twee weken uitprobeert kun je de laptop natuurlijk terugsturen.
Hmm, speakers die smelten, dat klinkt als iets waar een fabrikant normaal gesproken een condensator van een paar cent gebruikt om te voorkomen dat je een DC-spanning op de speakers krijgt om precies dat te voorkomen.

Maar goed om te horen dat Skype zonder externe headset er dus nog niet in zit wanneer je van ChromeOS af stapt. (Kan Skype überhaupt wel onder ChromeOS?)
De webversie van Skype ondersteunt op het moment enkel spraakbellen. Hangouts heeft wel volledige support.
Heeft deze chromebook ook al de mogelijkheid tot t draaien van android apps ?
Op het moment is dit nog niet mogelijk, op de desbetreffende pagina op chromium.org staat: "will work with Android apps at a time to be announced in the future"