Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Logitech MX620 Laser Cordless Mouse Review

-W0kk3L- 10 oktober 2009, laatste update op 10 oktober 2009, 1.157 views

Logitech MX620 Laser Cordless Mouse

Pluspunten

• Prettige vormgeving en hierdoor prettige ergonomie
  • Goede prijs
  • Hoge precisie
  • Batterijen bijgesloten

Minpunten

• Niet 100% stabiel
  • Geen drivers bijgesloten
  • Verwachte stofophoping bij laser

Vandaag heb ik de Logitech MX620 aangeschaft. Dit als vervanger van mijn Logitech MX700, welke (pas) na 7 jaar trouwe dienst en brute arbeid de geest heeft gegeven. Mijn keuze voor een Logitech stond vooraf vast. De MX700 heeft mij altijd bevallen. Bovendien is de service van Logitech uitstekend. Twee maal nieuwe glide pads besteld en tweemaal volledig gratis gekregen.

De muis zit ingepakt in een stevige doos. In tegenstelling tot andere reviews is deze doos redelijk eenvoudig en zonder gereedschap open te maken. Gewoon de klep open en de hele inhoud eruit schuiven. De plastic kap kan er afgetild worden (zit enkel vastgeklikt) en de muis komt mee.

Bijgeleverd zijn "de muis" (duh), "de USB reciever, "twee Duracel AA-batterijen" (netjes Logitech, geen goedkope rommel!) en een "installatiehandleiding". Wat opvalt is dat er geen drivers bijgesloten zitten. Achja, geen gemis, aangezien ik toch altijd de nieuwste drivers wil hebben en wel even naar de Logitech site surf.

Requirements
Mijn vooraf gestelde eisen aan de nieuwe muis. Eisen die meewegen in de keuze van muis:
- Merk: Logitech. Waarom? Goede ervaring mee. Zie verderop in de review.
- Draadloos of bedraad?: Draadloos. Ik heb een hekel aan een draad die in de weg ligt.
- Ergonomie? Vormgeving naar hand. Dus geen "onzijdige" muis, maar een muis gevormd naar rechtshandig.
- OS Ondersteuning: minimaal ondersteuning voor Windows XP en Windows 7.
- Prijs: max 80 euro.

Ergonomie
Een voorwaarde voor mij was dat de muis dezelfde vormgeving heeft als mijn oude muis. De MX620 heeft nagenoeg dezelfde vormgeving als de MX700. De keuze was dus makkelijk. Wel zijn de knoppen bij de duim wat dikker dan bij de MX700, waardoor mensen met een brede duim sneller tegen deze knoppen zitten. Per ongeluk indrukken zal niet gebeuren. Maar toch, het kan als hinderlijk ervaren worden. Verder past de muis goed in de hand.

Functionaliteit
De muis heeft bijna dezelfde knoppen als op mijn oude MX700. Twee duimknoppen, twee normale knoppen en een scrollwheel. Daarnaast heeft deze muis ook nog een knop met een vergrootglas. Volgens de specs zou deze te gebruiken zijn als "zoek-knop". Deze moet ik nog proberen. Nog een extraatje is het naar links en rechts zwenken van het scrollwheel. Hiermee kun je ook horizontaal scrollen. In hoeverre ik dit ga gebruiken... ik denk het niet. Maar het kan handig zijn.

Op de onderkant zit een knopje met de benaming "MicroGear precissiescrollwheel". Met deze optie kun je je scrollwheel instellen om "vloeiend" of klikgewijs scrollen. Handig! Ik ben zelf klikgewijs gewend van mijn oude muis, dus deze stand heeft mijn voorkeur.

Precisie
Ik ben zelf een gamer geweest en heb bij de aanschaf van mijn MX700 hoge eisen gesteld aan deze muis. Deze eisen heb ik ook weer mee laten wegen bij de keuze van deze MX620. En wederom lijkt dit weer een goede keuze te zijn. De MX620 reageert vlot en nauwkeurig. Zelfs zonder verdere instellingen van de software.

Vormgeving
Vormgeving is prima. Een kleurencombi van mat zwart, glanzend zwart en antraciet, op een naar de hand gevormd design. Prima keuze. De muis is overigens te koop in zowel rechtshandige als linkshandige muis. Ik heb zelf een rechtshandige muis.

Bouwkwaliteit
De muis voelt degelijk aan. Geen scherpe randen. De onderzijde is spiegelglad, op een paar schakelaars, een laser en glidepads na. Een drietal zaken die mij opvielen:
- De muis ligt niet 100% stabiel. Er zit een mm speling tussen de hoogt van de glidepads. Hierdoor wiebelt de muis een beetje. Mijn vorige muis miste een glidepad, dus die wiebelde altijd. Maar van deze had ik dit niet verwacht.
- De laser zit in een kleine open ruimte. Het is wachten tot zich hier vuil in ophoopt.
- Typegegevens zijn niet meer terug te vinden op de muis. Wel zit er een kaartje in de muis (waarmee je ook de batterijen lostrekt als ze in de houder zitten) waar de serienummers op staan. Waarom noem ik dit? Mocht je ooit bij Logitech iets moeten bestellen (zoals ik met mijn glidepads), dan moet je het type muis en het serienummer weten. Een klein puntje. Mocht je deze muis dus kopen, onthoudt dan de specs (of noteer ze ergens). Daar heb je later evt. groot plezier van.

Drivers & Ondersteuning
Er zitten geen drivers bij de verpakking bijgesloten. Op mijn PC stond reeds Logitech Mouseware geinstalleerd (voor Windows XP). De muis werd direct herkend en deed het meteen (m.u.v. de speciale knop, zoals de zoekknop). Het vinden van drivers voor deze muis is echter zo gebeurd. Op de Logitech site zijn ze zo te vinden. (misschien wel een aandachtspunt voor die site: niet bepaald browservriendelijk als je geen muis hebt ;)). Of de muis onder Windows 7 functioneert, weet ik nog niet. De ondersteuning voor Windows Vista is er al wel. Mijn verwachting is dat Windows 7 ook wel zal werken.

Ik heb 49 euro betaald voor deze muis. (niet online besteld, maar gewoon in een lokale computerzaak gehaald) Prima prijs voor een prima muis.

Heb jij ook een Logitech MX620 Laser Cordless Mouse?

een prachtige review en ookeen prachtige muis!
ik heb zelf gewoon een heel simpel setje (wel draadloos, want ik heb net als jij ook een hekel aan een draad die in de weg ligt, en ook de afstand van de computer naar de plek waar hij moet komen was (te) groot).
wel wilde ik ook Logitech, en niet iets als Trust o.i.d, want die zijn in een mum van tijd kapot.....
Dit lijkt mij ook een topmuis! _/-\o_

edit: typfout :X

[Reactie gewijzigd door yannickie111 op 10 oktober 2009 20:21]

Hele nette review! Wat real-life foto's zijn altijd leuk ;) Helpen een beetje de ervaring weer te geven, een verschil tussen de duimknoppen van de verschillende muizen bijv.