Sitecom DC-230 Network Storage Router Review

Cafe Del Mar 10 oktober 2009, laatste update op 10 oktober 2009, 1.090 views

Sitecom DC-230 Network Storage Router

Pluspunten

• Features: USB storage, printserver, ...
  • Laag verbruik
  • Drivers, manual, ... beschikbaar op de site
  • FTP-access (niet zelf getest)

Minpunten

• Netwerk throughput is toch wat laag

Beheerbaarheid Score: 5
Ik zocht een tool om bepaalde bestanden op meerdere pc's toch gesynchroniseerd te houden. Een "NAS" is hier bij uitstek voor geschikt. Helaas zijn NAS-oplossingen nogal duur (100+ euro) en is het nogal overkill ten opzicht waar ik het voor nodig had. Een NAS met 250Gb was gewoon niet van doen. Een bijkomend nadeel van een NAS is de doorvoersnelheid, ondanks dat je tig euros betaalt, geraak je met heel moeite aan 8MB/s.

Ik zocht dus een goedkopere oplossing. En toen kwam ik via de PW uit op deze router.
Ik heb de router ondertussen 2 weken in gebruik in combinatie met een USB-key vna 8Gb.

Featureset
Nou, voor mij is de featureset prima in orde. Het router/NAT gedeelte gebruik ik niet, daar heb ik andere toestellen voor. Maar ik gebruik wel de storage mogelijkheden. Er is ook de mogelijkheid om een printer aan de USB-poorten te hangen. Ik heb dat even getest om de review completer te maken, maar ik heb een aparte printserver. Het storage en het printservergedeelte werken beide naar behoren.
Je zou de storage ook van buitenaf met FTP kunnen benaderen, daar is ook een compleet instelmenu voor. Ik heb dat zelf niet nodig en dus ook niet getest.

Prestaties + Betrouwbaarheid en stabiliteit
Prestaties zijn niet "top", maar goed voor mijn gebruik. Ik haal een throughput van 1,5MB/s. Dat is een stuk minder dan de gemiddelde NAS, maar de prijs is er dan ook naar...
Een voordeel is ook het bijzonder lage verbruik. Het toestel staat 24/7 op, en haalt in idle met USB-key van 8gb aangesloten, een verbruik van net geen 4W. Ook dat vind ik mooi!
Buiten de throughput die niet schitterend is - maar wat zou je verwachten - is er verder niets op aan te merken. Stabiel, uptime sinds ik het toestel op het lichtnet hing, ...

Beheerbaarheid
Ondanks het feit dat het maar een el cheapo routertje is, kan je toch behoorlijk veel instellen. Niet alle settings zitten op een - voor mij - logische plaats. Maar tegen dat ik alles gevonden had (timezone, grr...), miste ik geen enkele feature meer. Dat vind ik een mooie prestatie.

Ondersteuning
Nog geen specifieke support nodig gehad, maar de site van Sitecom vind ik wel overzichtelijk. Op voorhand de manual enzo gedownload om iet of wat te weten wat ik ermee kon doen. Eigenlijk niets speciaals, maar wel proper in orde, zoals het hoort.

Ik heb het al meermaals aangehaald, voor die prijs vind ik dit een fantastisch toestel.

Heb jij ook een Sitecom DC-230 Network Storage Router?

Het gaat in dit geval om een router hoe zijn de prestaties van het router deel zelf? Ik lees eigenlijk enorm veel over de support van een opslagmedium.

Als je een simpele NAS wilt zonder veel toeters en bellen waarom kies je dan niet voor een USB server? Dat zijn kleine apparaten waar een netwerkkabel ingaat en aan de andere kant gewoon 4 USB poorten inzitten. Je kan het geheel bedienen via een webinterface. Die dingen zijn niet de meest snelle (maar wel vele malen sneller dan jou 1,5MB/s). Ikzelf heb er 2 HDD's aan en haal ongeveer 7 a 7,5MB/s en als ik ze alletwee benader daalt dit tot pakweg 6,5 a 7MB/s.

Energieverbruik van zo'n apparaat is ook laag.
Je leest inderdaad veel over de opslagfunctionaliteit, omdat dat de reden is dat ik dit ding gekocht heb. Ik wist niet van het bestaan van USB > netwerk toestellen.
Een vraagje:
De network throughput, heb je die enkel gemeten over WLAN of heb je dit ook via een bedrade oplossing geprobeerd?
WLAN haalt 27Mbps (WDS), zoals je ziet blijft ie daaronder. De WLAN is dus niet de bottleneck. Via draad is de snelheid hetzelfde.