Specificaties 12,5" (3840x2160), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP EliteBook Folio G1 X2F49EA Review

MeausesTestpanel 2 oktober 2016, laatste update op 11 oktober 2016, 1.362 views

HP EliteBook Folio G1 X2F49EA (Testpanel)

De afgelopen twee weken deze laptop tot mijn beschikking gehad vanuit het Tweakers.net testpanel. Ik heb de laptop als positief ervaren, het is zeker een laptop die het overwegen waard is, voornamelijk voor zakelijke doeleinden of mensen die veel reizen.

Pluspunten

• Quad HD scherm
  • Capaciteit cpu, geheugen en ssd
  • Gewicht / Formaat
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Scherm bezel
  • Beschikbare poorten
  • Warmteontwikkeling tijdens zware belasting

Introductie

Enige tijd geleden heb ik mij aangemeld voor het Tweakers.net testpanel om binnen de zakelijke lijn van HP een aantal apparaten te testen. Ik had mij aangemeld voor de HP EliteBook Folio G1.

Een tijdje later ontving ik de mail dat ik was geselecteerd om dit mooie apparaat te mogen uitproberen. Na het aanleveren van de gebruikersovereenkomst en mijn gegevens kreeg ik de laptop thuisgestuurd. En vooral als Tweaker is het natuurlijk genieten als je zo'n apparaat thuisgestuurd krijgt en mag uitpakken :9~

Pakket

Het pakket wat ik ontving bevatte de HP EliteBook Folio G1 en een dockingstation.
Vooral de laptop komt in een nette doos en is goed beschermd.
In de doos zit uiteraard de laptop en stroomadapter, en de nodige boekjes.
Ook een usb-c naar usb-a wordt meegeleverd zodat je altijd nog je 'oude' usb apparaten aan kunt sluiten.
Daarnaast wordt er nog een 'quick start' handleiding meegeleverd. Uiteraard is de uitgebreide op het internet vrij makkelijk te vinden.

Ik heb van het geheel ook een unboxing video gemaakt, overigens mijn eerste poging tot zoiets.

Bouwkwaliteit

Tijdens het uitpakken merkte ik al dat het een solide laptop is. Hij voelde wat zwaarder aan dan ik had verwacht, maar vooral stevig. Er zitten geen naden en kieren in voor ventilatie, en het doet mij het meeste denken aan mijn Macbook Air.
Aan de onderkant zitten er torx schroeven waarmee je de onderkant open kunt maken voor eventueel onderhoud.

Featureset

De laptop is voorzien van zeer goede features en dat maakt dat het voor het zakelijke segment een geschikte laptop is. De CPU, een m7 heeft een lage TDP maar kan zichzelf wel richting de 3 GHz klokken zodra dat nodig is.
Het geheugen en de SSD erin maken dat de laptop supersnel is, en blijft.

Ik zal hieronder een aantal specifieke features verder uitschrijven.
Scherm
Het Quad HD scherm is een echte pracht om te zien. Het is ontzettend scherp en wat dat betreft ook wel te verwachten van een laptop met deze prijsstelling. Foto's zijn ontzettend scherp.
De touchschreen feature heb ik zelf niet veel gebruikt. Het voelt toch wat anders dan dat je met een tablet op schoot zit.

Grote nadeel vind ik dat het scherm ontzettend spiegelt. Daardoor kun je heel moeilijk buiten werken of in een flink belichte omgeving. Daar zullen de vingerafdrukken die je erbij maakt met het touchscreen ook niet erg bij gaan helpen.

Voor wat betreft het fysieke stuk van het scherm vind ik de bezel een groot minpunt. Vooral aan de onderkant van het scherm is hij erg hoog, en is niet volledig van hetzelfde materiaal als het scherm. Voor een laptop in deze prijsklasse hadden ze hier wel meer aandacht aan kunnen besteden.
SSD
Zoals we tegenwoordig wel gewend zijn zit er een SSD in deze laptop, en de prestaties daarvan zijn prima in orde.
Beelden zeggen meer dan woorden;

CPU
De laptop is voorzien van een Intel m7, en deze cpu heeft een TDP van maar 4,5W.
Dit draagt uiteraard eraan bij dat de accu langer mee kan, maar ook dat de koeling passief kan. Ik heb namelijk geen ventilatie gehoord of gaten gezien.
Tijdens het benchmarken van de laptop merkte ik wel dat de onderkant, vlak onder het scherm, aardig warm kan worden. Hierdoor is het niet prettig om hem op schoot te houden.
Zodra je de laptop weer normaal gebruikt zakt dit weg en kan dit prima.

Geluid
Aan de onderkant vind je twee Bang & Olufsen speakers, en het geluid wat hieruit komt is, als niet audiofiel, erg mooi. Dit is zeker een erg positief punt. Voornamelijk voor mensen die graag muziek luisteren, maar ook mensen die de laptop willen gebruiken voor Skype (for Business) en daarbij behorende conference calls.
Ook kun je via de B&O applicatie allerlei settings wijzigen om de kwaliteit van het geluid aan te passen aan de gebruikswensen.

Poorten
Het aantal poorten op de laptop is beperkt tot twee usb-c poorten en een headphone jack. Via de usb-c poort moet je de laptop koppelen met de adapter die van zichzelf sterk lijkt op de adapter die Apple meelevert met haar laptops. Wat overigens erg prettig is, omdat je dan niet zo'n grote adapter hoeft mee te slepen.

Met de laptop komt een usb-c naar usb-a converter mee zodat je in ieder geval niet alleen aan usb-c vast zit.
Ik had het zelf prettig gevonden als er of een mini-hdmi poort op de laptop had gezeten of als men een usb-c naar hdmi of iets dergelijks had meegeleverd. Vooral zakelijk moet je nog wel eens voor presentaties een scherm koppelen en dat wordt nu lastig.
Accuduur
Tijdens actief gebruik van de laptop kon ik het zo'n 3 / 3,5 uithouden op de accu. En dan was dat voornamelijk met browsing.
Ook heb ik de laptop aan laten staan met het scherm constant aan en hoge helderheid. Toen hield de laptop het zo'n 6 uur uit op een volle accu.
Gewicht en formaat
De laptop voelt zwaarder aan dan mijn Macbook Air (2013), maar daardoor wel solide en is prima te hanteren voor mobiel gebruik.
Het formaat van 12.5 inch is ook prima voor mobiel gebruik, en het Quad HD scherm helpt ook goed om alles scherp te zien.

Docking station

Het docking station wat met de laptop mee kwam voorziet in voldoende additionele poorten. Zo zijn er meerdere usb poorten, waaronder een usb-c poort, LAN, VGA en twee Displayports.
De docking station koppel je middels usb-c met de laptop.

En het docking station zul je ook wel nodig hebben in een kantooromgeving en zodra je wat meer apparaten wilt aansluiten. De laptop heeft namelijk alleen 2 usb-c poorten.

Het docking station heeft wel nog een old school stroom adapter, wat op zich geen probleem is omdat je hem in principe toch niet dagelijks rondsleept. Maar ik had het esthetischer gevonden als deze eenzelfde formaat had gehad als de laptop (zie eerste plaatje)

Als laatste uitgebreide onderdeel wil ik het over de prijs hebben, en daarbij ga ik dan van tweeduizend euro uit. De specs, het design en de bouwkwaliteit zijn zeker om over naar huis te schrijven.
Ik denk dat de prijs zeker binnen de klasse valt waar men zich op richt, maar daarbij denk ik dat er alternatieven zijn voor minder geld met een vergelijkbare kwaliteit. Hierbij denk ik dan bijvoorbeeld aan de Dell XPS.
Persoonlijk zou ik deze laptop niet zo snel kopen voor deze prijs.

Benchmarks

Ik heb een aantal benchmarks gedraaid, voornamelijk om te laten zien wat de capaciteit is van de laptop en ter referentie voor andere laptops.
Hieronder de resultaten daarvan.

Heb jij ook een HP EliteBook Folio G1 X2F49EA?