Specificaties Rad. RX 480 (1,208GHz), 8GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC Review

sicinc 29 september 2016, laatste update op 29 september 2016, 1.169 views

Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC

Mooiste kaart met prima prestaties

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Uiterlijk, vooral alu backplate is super
  • Freesync
  • Fans removable
  • 8 pin connector aan zijkant

Minpunten

• MSI heeft effectievere koeler

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Was erg nieuwsgierig naar de nieuwe generatie van AMD dus besloten de 390 in te ruilen voor de nitro 480.

Vind zelf de MSI er niet mooier op geworden, dus ondanks de reviews besloten deze te kopen.
Heb al heel wat kaarten gehad maar dit is toch wel het mooiste exemplaar. Erg mooi gebouwd, zwart met aluminium back-plate (wat erg goed staat) en een mooi minimalistisch design. Erg slim is dat de 8 pin connector aan de zijkant van de kaart zit waardoor de kabel veel minder prominent is.
Het saphire logo is rgb verlicht en instelbaar met een switch op de kaart of met software (TRIXX). Gelukkig hoef je dit eenmalig te runnen en blijft de instelling behouden want TRIXX haalt het niet bij Afterburner. Dus die wil je eigenlijk niet gebruiken.

Qua overclock kom ik met deze kaart net onder de 1400 Mhz. Aangezien ik deze kaart gebruik in combinatie met een Freesync monitor hoef ik niet alle frames eruit te persen voor een goede game ervaring. Dus de kaart draait nu op 1300Mhz met een undervolt van -60mV. Het fanprofiel zo ingesteld dat de kaart onder maximale belasting net onder de 80 graden blijft. Hij trekt dan een dikke 200 watt. In game liggen de waarden lager.

Ik heb nu net een paar frames meer dan de 390, en de kaart blijft in game lekker stil. De fans zijn trouwens niet irritant, ze hebben een typisch ball bearing geluid.

Vind zelf de combinatie met freesync echt geniaal en echt de beste uitvinding sinds tijden. Als ik moet kiezen tussen 144Hz of freesync op 50 - 60Hz, dan kies ik voor het laatste. Heb beide geprobeerd maar de freesync ervaring is smoother dan de 144Hz.

Mooiste kaart voor 1440p.

Heb jij ook een Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 8G OC?

Korte vraag, lees dat de kaart door je overclock ingame een dikke 200 watt verbruikt. Ik heb deze videokaart in mijn bestelling zitten, echter beschik ik nu over een Corsair CX450 PSU. Zou dit voldoende zijn denk je, in combinatie met een i7-4470K en 16GB DDR3 geheugen? Alles draait stock (geen OC).
Denk dat je geen problemen gaat krijgen. Ik draai mijn systeem met een Be Quiet 400 watt voeding.

In-game 200 watt is inclusief een I5 3750K met een overclock tot 4,2 MHz.
Dus je voeding is overkill :)
Dank voor je reactie! Dan kan ik mijn i7 dus ook nog een beetje opschroeven met deze voeding :)