Seagate Backup Plus Slim 2TB Blauw Review

menno.pieters 29 september 2016, 447 views

Seagate Backup Plus Slim 2TB Blauw

Traag en rare geluiden

Pluspunten

• opslagruimte
  • compact

Minpunten

• traag
  • rare geluiden

Mobiliteit Score: 5
De schijf die ik heb gekocht is bedoeld om aan mijn wifi-router gehangen te worden voor netwerkopslag en backups. Ik heb 'm gekocht als vervanging van een 1TB schijf van Western Digital, die zijn beste tijd gehad heeft.

De schijf is aangesloten op een USB 2-poort en is erg traag. Een backup van 2 GB over wifi was na een hele avond en nacht werken nog steeds niet klaar, terwijl dat bij de oude WD-schijf in nog geen uurtje klaar zou zijn.

De schijf geeft soms ook foutmeldingen (I/O errors), die niet direct fataal lijken te zijn en geeft rare geluiden (lijken alarm-piepjes).

Heb jij ook een Seagate Backup Plus Slim 2TB Blauw?

Inderdaad klinkt het niet erg goed, die piepjes. Alsof de boel vastloopt. Ik dacht eerst dat ik 'm teveel belastte, maar hij doet het ook in rust.

Ik heb wel een volledige bad-sector-test gedaan. Daar kwam niets uit. So far so good.

Het ding is tergend langzaam, dus moet misschien iets anders verzinnen.
Tergend langzaam???? Op een USB-2 poort is dat vanzelfsprekend 10x zo langzaam als op een USB-3 poort waar deze schijf voor is bestemd.
Tuurlijk, maar hij is ook veel trager dan mijn vorige USB 2-schijf. Dat was geen factor 10, maar dichter bij 1000. Ik had geen USB 3-snelheid verwacht Ik heb inmiddels weer een WD gekocht met externe storage en die performt uitstekend.

Mijn vermoeden is dat de schijf gewoon te weinig stroom kreeg op de USB 2-poort van de router. Vandaar de piepjes, op USB 3 op mijn Macbook geen probleem. Alleen is de kabel er inmiddels mee opgehouden.
Die piepjes heb ik ook al een tijd maar geen errors. Het klinkt een beetje of de schijf defect raakt, maar ik heb al diverse testen gedaan (ik heb de schijf uit de behuizing gehaald en in een Mac mini gezet) en deze geven geen fouten. Ik heb hem in een Fusion drive zitten samen met een Samsung SSD 850 van 250 GB.
Oei piepjes zijn inderdaad geen goed teken. Even de SMART-waarden uitlezen lijkt me een goede zet. Wat betreft de snelheid van de schijf denk ik ook dat dit meer ligt aan de manier waarop je data naar de schijf toe knalt. WiFi en ook nog eens de USB-poort van je router.

In de regel zijn routers niet bepaald snel als het aankomt op schrijven/lezen van USB-apparatuur. Het is een leuke extra feature voor wat klein prul, maar in deze opzet niet echt bruikbaar.
Mijn oude WD deed het op dezelfde router, zelfde OS, zelfde USB-poort uitstekend,... tot een tijdje terug dan, toen die begon te haperen. Mogelijk als gevolg van een defecte voeding.

- Menno