Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

ZyXEL NAS520 Review

Hoogheemraad 6 november 2016, laatste update op 6 november 2016, 645 views

ZyXEL NAS520

Een goed instelbaar apparaat voor mensen die een beetje verstand hebben van computers. Werkt goed als NAS, maar 'uit de doos' is er nog veel werk te verrichten.

Pluspunten

• Goedkoop voor een Dualcore met 1GB
  • Grote hoeveelheid aan services

Minpunten

• Veel instelwerk
  • Twijfels over updates

Het werd toch echt een keer tijd om mijn data goed te back-uppen en ik ben op zoek gegaan naar mijn eerste NAS. Voorheen gebruikte ik een externe harde schijf waar Windows een back-up naar toe maakte, maar na de upgrade naar Windows 10 is dat er weinig meer van gekomen.

In de C't las ik een artikel over een zelfbouw NAS en daarin haalden ze ook de NAS-lijn van ZyXEL aan. Na het bekijken van de online handleiding, de geadverteerde mogelijkheden en het vergelijken van andere items in de Pricewatch ben ik tot aankoop overgegaan. De Dualcore processor en 1GB geheugen leken mij voldoende voor mijn wensen.
Installeren
In de doos zitten de standaard dingen die je verwacht: een adapter voor de stroomvoorziening, twee grijze netwerkkabels van ongeveer 150cm en uiteraard de NAS zelf. Tevens zit er een "Quick Start Guide" in waar je niet zoveel aan hebt. Deze beschrijft het aansluiten van de kabels en hoe je mogelijk het IP-adres van de NAS kan vinden. Windows vindt de NAS vanzelf via Verkenner en anders zoek je welk IP-adres de DNS server op je router heeft uitgedeeld.

Het installeren van de schijven zelf gaat zonder problemen. De harde schijven klik je in de brackets om ze te bevestigen. Daarna kan je ze in de bays schuiven en zitten ze vast. Na het aansluiten van de adapter en een netwerkkabel start de NAS vanzelf op en begint het grote instelfeest.
Instellen van NAS
Na het booten kan je bijna direct inloggen in de webinterface en de schijven tot een logisch volume brengen in raid 1 (mirroring). De NAS zal dan beginnen met het synchroniseren van de schijven. Dit kan kan enkele uren duren en dat geeft je tijd voor de overige instellingen.
Dat zijn er nogal wat. Zo zal je de firmware willen updaten, een SSL-certificaat willen aanmaken voor HTTPS verbindingen, het certificaat willen importeren in je browser en groepen en gebruikers willen aanmaken. Vooral het goed nadenken over je shares en gebruikers is nodig. Je wilt gebruikersgemak aan de ene kant, maar ook bescherming tegen fouten, virussen en ransomware. Dan kan je kijken naar overige pakketten en services die aan en uit te zetten zijn.
Pakketten
Op moment van schrijven zijn er een aantal pakketten via de webinterface te installeren. Deze beschreven in onderstaande lijst. De meeste heb ik niet getest tenzij het er expliciet bij staat:
  • Gallery, voor het hosten van plaatjes
  • Google Drive client, voor het synchroniseren van de inhoud van je Google Drive
  • Logitech Media Server
  • Memopal, archiveert je bestanden realtime op een andere server
  • NFS, activeert het NFS-protocol op je NAS. Handig voor UNIX/Linux-achtige distro's maar onbruikbaar op een simpele Windows 10 installatie. (getest)
  • NZBGet, Usenet downloader.
  • PHP-MySQL-phpMyAdmin, de bekende tandem voor de backend. Nodig voor een aantal packages voor het opslaan van instellingen. (getest)
  • TFTP, Trivial FTP server
  • Transmission, Bittorrent client
  • Wordpress, Blog platform
  • myZyXELcloud-Agent, client om buitenaf bestanden te uploaden of bekijken via de myZyXEL-agent op je mobiele telefoon. (getest)
  • ownCloud, verander je NAS in een cloud. (niet volledig getest)
  • pyLoad, laat je NAS grote bestanden downloaden i.p.v. dat je dat op je eigen computer doet.
Applicaties
De NAS heeft een aantal standaardapplicaties ge´nstalleerd waar je slechts enkele instellingen aan kunt veranderen.
  • FTP server en FTPS server. Op de NAS draait pureFTPd waar alle gebruikers shares kunnen benaderen waarvoor ze minimaal leesrechten hebben. De uitzondering is de gebruiker "admin".
  • Media Server. Twonky (7.2.11) is aanwezig en heeft de mogelijkheid om te steamen naar een TV met Twonky BEAM
  • iTunes server. (niet getest).
  • Downloadservice. Iets vergelijkbaars met pyLoad
  • Web publishing. Niet getest maar je kunt er shares mee toegankelijk te maken via internet.
  • Print server. Op de achtergrond draait CUPS en als je printer ondersteund wordt kun je er een netwerkprinter van maken. Mijn HP Deskjet 1050 wordt wel herkend, maar testpagina's printen werkte helaas niet. Waarschijnlijk is er onder water meer in te stellen maar dat heeft meer onderzoek nodig.
  • Dropbox. Een Dropbox client om je files te synchroniseren.
  • Time Machine. De back-upoplossing voor Apple apparaten. Er zijn bijna geen instelmogelijkheden maar het werkt goed.
Bestanden naar de NAS kopiŰren
Er is geen kant-en-klare applicatie meegeleverd voor het maken van back-ups. Je kunt wel een share als 'Netwerk locatie' toevoegen via het WebDAV-protocol (over HTTP en HTTPS) of via FTPS. Om je te beschermen tegen ransomware zal je alleen bij back-ups de schrijfrechten moeten toevoegen voor de share of de data op meerdere plekken back-uppen. Dit vereist dus een extra handeling, een speciale back-upapplicatie of een FTP-client.
Snelheid
De NAS beschikt over Gigabit en kan daarmee op hoge snelheid bestanden overzetten. Het hangt natuurlijk ook af van de harde schijven in de NAS en de harde schijf in de computer die het bestand verstuurt. Tijdens een maken van een back-up werden de volgende snelheden gehaald volgens Windows:
  • Kleine bestanden tussen de 50 en 100 Mbit/s (6 tot 12,5 MB/s)
  • Mp3's tussen rond de 300 Mbit/s (37,5 MB/s)
  • Grote bestanden rond de 600 Mbit/s (75 MB/s)
Binnenkant
De NAS draait een Linux variant op kernel 3.2.54 gecompileerd voor een ARMv7 chip. Als je de SSH toegang inschakelt en inlogt krijg je toegang tot BusyBox. Het is mogelijk om root te worden en eigen scripts te draaien met Python 2.7. De hoeveelheid overige tools is erg beperkt en een packagemanager hoef je ook niet te verwachten. Waarschijnlijk kan je wel applicaties gecompileerd voor de ARMv7 naar de NAS FTP-en en gebruiken. Houd er wel rekening mee dat de processor niet ontzettend snel is. Het is lastig processoren met elkaar te vergelijken, maar denk aan een overgeklokte Raspberry Pi 2.
Updates en de NAS aan het internet hangen
De MyZyXEL-client maakt het mogelijk om bestanden te benaderen via je telefoon. In principe werkt dit, maar het heeft zijn beperkingen. Zo beperkt de client zich tot foto's en filmpjes voor upload (en geen telefoonback-up bijvoorbeeld) en is de interface wat onhandig. Ook wordt er een constante verbinding vanuit de NAS met de Amazon S3 cloud onderhouden. Het is onduidelijk wat voor data daar overheen gaat en of dat versleuteld is of niet.

Bovendien heb ik mijn twijfels over de updates van de pakketten en services. De firmware wordt volgens de changelogs wel geŘpdatet, maar de overige pakketten verouderen sneller. PhpMyAdmin loopt enkele minor releases achter op de meest recente versie, maar Owncloud loopt nu al een grote release achter. Dit nog los van de overweging of je eigenlijk over zou willen gaan naar de fork Nextcloud. Als je dan bedenkt dat de NAS bedoeld is om direct benaderbaar te zijn vanaf het internet, lijkt me dit geen goede combinatie. Indien de NAS alleen benaderbaar is in je thuisnetwerk is er waarschijnlijk niets aan de hand.
De ZyXEL NAS520 goed genoeg voor mijn eisen en wensen. Helaas zal niet iedereen het volledige potentieel van deze NAS kunnen benutten. Door de vele instellingen en het gebrek aan een desktopapplicatie voor de NAS zullen veel mensen blijven steken op de FTP of WebDAV mogelijkheden.
De hardware ziet er goed uit en het geluidsniveau van de ventilator komt niet boven de harde schijven uit. Het stroomverbruik heb ik niet getest, maar zal met de bijgeleverde adapter ruim onder de 60 Watt liggen. Tevens is er een slaapmodus met 'Wake-on-LAN'. De software is niet heel erg opgepoetst, maar is bruikbaar. Er is onderwater mogelijk veel in te stellen en bij nas-central.org zijn er ook extra plugins te verkrijgen. Dit in combinatie met de prijs is voor mij het eindoordeel 'Goed' waard.

Henk for scale.

Heb jij ook een ZyXEL NAS520?

Nette flink uitgebreide review, klasse!