HTC Touch Diamond2 NL Zwart Review

i7x 8 oktober 2009, laatste update op 8 oktober 2009, 3.507 views

HTC Touch Diamond2 NL Zwart

Pluspunten

• Screenprotector meegeleverd
  • Toestel ziet er goed uit
  • Lichtsensor zorgt voor langere batterijduur
  • TouchFLO3D interface werkt erg handig
  • YouTube applicatie
  • Mail account instellen kan automatisch
  • Lage prijs

Minpunten

• Geen hoesje bij toestel
  • Interface werkt niet altijd even soepel
  • Maximaal twee tabbladen te openen in Opera
  • Weer applicatie werkt niet met alle steden
  • MP3 bestanden zijn standaard niet als ringtone te gebruiken
  • Headset kan onhandig werken

Dit is mijn eerste review hier op T.net. Na veel gebruik te hebben gemaakt van reviews van andere gebruikers hoop ik ook te kunnen bijdragen aan de keuze van andere personen. Ik wil ook usgaap1976 en sergev bedanken omdat ik wat ideeën heb opgedaan uit hun reviews. ;)

HTC Touch Diamond2

Na het definitief falen van mijn oude NEC ben ik gaan zoeken naar een nieuwe telefoon. Natuurlijk moest deze wel aan een aantal eisen voldoen.

Het design vind ik redelijk belangrijk en een NEC zou ik dus nooit meer opnieuw kopen. Verder moet de telefoon snel werken, beschikken over 3G internet en mp3tjes kunnen afspelen. Ook moet er een duidelijke agenda functie zijn ingebouwd en een camera is ook wel handig.

Tegenwoordig beschikken bijna alle nieuwe smartphones over deze functies maar de meest aantrekkelijke telefoons leken mij de Nokia N97, Samsung Omnia, BlackBerry 9000, HTC Touch Pro2 en de HTC Touch Diamond2.

Aangezien een aantal vrienden van mij al een Omnia hadden wilde ik eigenlijk liever iets anders. De BlackBerry was aantrekkelijk maar redelijk aan de prijs en het leek mij leuk nu eens voor een touchscreen te gaan. Toen de HTC’s en de N97 over bleven ben ik specificaties gaan vergelijken.

De HTC’s bleken niet alleen een hogere kloksnelheid te hebben maar ook nog eens meer dan twee keer zo veel intern RAM geheugen aan boord te hebben. Daarbij was de schermresolutie van de HTC’s superieur aan die van Nokia. En hoewel de prijzen van de Touch Pro2 en de N97 niet heel erg ver van elkaar lagen was de Diamond2 een koopje in vergelijking met de andere twee toestellen. Ik zou er dan wel een toetsenbord voor in moeten leveren maar de camera van de Diamond2 is beter en het toestel is een stuk dunner en dus ook lichter.

Na ook de interfaces te hebben vergeleken stond mijn keuze vast en ik besloot de Touch Diamond2 te bestellen. :)

Nokia N97 HTC Touch Pro2 HTC Touch Diamond2
CPU snelheid 434MHz 528MHz 528MHz
Scherm 3,5” (360x640) 3,6” (800x480) 3,2” (800x480)
Toetsenbord Hardwarematig Hardwarematig Softwarematig
Camera 5MP 3,2MP 5MP
Gewicht 150g (117x55x15mm) 188g (116x59x17mm) 118g (107x53x13mm)
Prijs ¤ 460,- ¤ 525,- ¤ 360,-

Het kopen van het toestel

Voor ik het toestel kocht heb ik eerst gekeken wat de goedkoopste opties waren. Een abonnement bleek al snel de beste optie en omdat ik het geluk had dat Tweakers net de pricewatch voor abonnementen had geïntroduceerd was het vergelijken erg eenvoudig.

Ik besloot voor een Vodafone abonnement met onbeperkt internet te gaan. Vervolgens bleek dat the Phonehouse een actie had waarbij het internet mij nog maar 2,50 per maand zou kosten. Ik heb daar toen mijn abonnement afgesloten en direct het toestel meegekregen.

What’s in the box?

Voor mij was dit niet echt een verassing meer omdat ik al een unboxing filmpje op YouTube had bekenen. De doos is lekker simpel zwart met op de voorkant plaatjes van de voor en achterkant van het toestel. Op de achterkant van de doos vinden we de specificaties en belangrijkste functies.

Eenmaal opengemaakt vinden we de telefoon in een houder van gerecycled karton. Ook zitten er twee pennetjes bij om het scherm nauwkeurig te kunnen bedienen. Natuurlijk bevat de doos ook een handleiding die trouwens helemaal in het Nederlands is. Verder zijn er CD-rom’s om je mobiel te kunnen syncen met je PC en zit er een trial van 15 dagen bij voor een navigatieprogramma (CoPilot Live).

Ook niet onbelangrijk is de screenprotector1+. Persoonlijk heb ik het niet zo op hoesjes en een kras is dus snel gemaakt. De screenprotector is een dun laagje plastic wat je met enige precisie op je scherm plakt zodat je scherm niet lelijk wordt.

Een minpuntje vind ik het feit dat er geen hoesje aanwezig is1-. Zoals ik al eerder zei, gebruik ik ze persoonlijk toch niet maar als je zo’n, toch wel redelijk high end, toestel koopt kan ik begrijpen dat mensen dan niet weer apart een hoesje willen hoeven bestellen.

Eerste indruk

Ik had het toestel ook in de winkel al goed bekeken maar ook toen ik thuis de doos open deed wist ik dat ik een goed koop had gedaan. Het toestel ziet er echt fantastisch uit2+. Erg klein en licht met een stevige aluminium rand rond en onder het scherm. Verder is de achterkant gemaakt van glimmend plastic en is daar een hoek uitgesneden doe gevuld is met een stukje geborsteld aluminium en de camera. Het hele toestel kent vijf knoppen…

De functies (hardware)

…Ten eerste natuurlijk de aan/uit knop die zich aan de bovenkant bevind. Deze gebruik je ook om de telefoon te ‘ontwaken’ wanneer je hem gaat gebruiken.

De andere vier knoppen zitten onder het scherm en kunnen worden gebruikt om terug te keren naar het hoofdscherm of Windows Mobile. Ook gebruik je ze om een gesprek te starten (hoewel je daar ook gewoon het scherm voor kunt gebruiken) en als ‘vorige’ functie in Opera. De laatste twee knoppen heb ik nooit gebruikt.

Vlak boven de knoppen bevind zich ook nog een zoombar. Deze is alleen te gebruiken in Opera of Google Maps. Echt vaak heb ik dat echter niet hoeven doen omdat ik liever dubbelklik waardoor tekst zich ook aanpast aan je scherm en je niet heen en weer hoeft te scrollen. In Google Maps werkt het zoomen wel lekker hoewel het soms erg snel gaat.

Boven het scherm zit een klein balkje. Aan de linkerkant van deze balk zit een lampje dat je verteld of je nieuwe berichten of gemiste oproepen hebt. Wanneer dat zo is knippert het lampje groen. Tijden het opladen brand het ook en betekend een oranje lampje dat je batterij nog niet vol is en groen dat je je toestel weer van de oplader kunt halen.

Aan de rechterkant van de balk lijkt ook een lampje te zitten. Dit is echter de lichtsensor waardoor je schermverlichting zich automatisch aanpast op de hoeveelheid omgevingslicht. Dit is natuurlijk handig omdat je batterij zo langer mee gaat3+. Je kunt deze optie eventueel ook uitzetten.

Een andere feature in de Diamond2 is de zwaartekrachtmeter. Eigenlijk word deze alleen maar gebruikt bij het spelen van het spelletje Teeter en in de waterpas applicatie.

Over de camera van het toestel ben ik best te spreken. Hoewel de afwezigheid van een flitser misschien wat vervelend kan zijn in sommige situaties gaat het maken fan foto’s met een redelijke belichting wel erg goed. De camera stelt goed scherp en de kleuren blijven erg helder.

http://i33.tinypic.com/2md40vm.jpg http://i33.tinypic.com/2cs6iz7.png
(klikbaar)

De functies (software)

Als OS voor de HTC Touch Diamond2 is Windows Mobile 6.1 uitgekozen. Toen ik dit las leek mij dit een groot minpunt maar ik kwam er al snel achter dat het hier niet de standaard versie betreft. HTC heeft werkelijk alles uit de kast gehaald het ware besturingssysteem zo veel mogelijk te verhullen in hun eigen jasje, TouchFLO3D4+.

TouchFLO3D is de opvolger van het op de Touch Diamond gebruikte TouchFLO. Eigenlijk is het een skin voor Windows Mobile maar wel een drastische. Het gehele OS word opnieuw ingedeeld. Zo word je, wanneer je het apparaat hebt opgestart, verwelkomt in het beginscherm waar je uiteraard de tijd op kunt aflezen. Ook zie je hier eventueel gemiste oproepen en afspraken van je kalender. Een functie die ik zeer kan waarderen omdat je er op deze manier erg vaak aan herinnert wordt wat je nog allemaal moet doen. In het beginscherm is het ook mogelijk een alarm in te stellen, direct een telefoon nummer te bellen of de camera te gebruiken.

Onderaan het scherm bevind zich een balk met tabs. Hiermee kun je eenvoudig door de verschillende functies bladeren.

De tweede tab is het contactenscherm. Hier kun je 15 contacten aan toevoegen zodat je die vrijwel direct kunt bellen. Je kunt ook op meer klikken om zo al je contactpersonen te zien of mensen toe te voegen.

Hiernaast zijn het SMS en e-mail scherm te vinden. Deze werken bijna hetzelfde. Je kunt met je vinger eenvoudig bladeren door je laatste e-mails en SMS’jes. Ik heb ondervonden dat die niet altijd even soepel gaat en dat lijkt te komen door de 3D effecten2-. Dat is jammer maar het is gelukkig niet al te erg.

Een andere belangrijke functie van de telefoon is natuurlijk de internet browser. HTC heeft hiervoor zijn keus laten vallen op Opera Mobile. De browser ziet er mooi uit en ook deze skin heeft een TouchFLO3D uiterlijk. Een minpunt vind ik dat je maximaal twee tabbladen kunt openen3-. Dit zal ongetwijfeld met hardwarebeperkingen te maken hebben maar vaak zou ik er liever nog één of twee bij openen. Wat ik ook wel jammer vind is dat Opera Mini niet is geïnstalleerd en er dus ook geen gebruik kan worden gemaakt van gecomprimeerde pagina’s door middel van Opera’s proxies. Gelukkig was het niet erg moeilijk ook Opera Mini even te installeren.

Het browsen gaat gelukkig wel erg snel hoewel ik er wel even aan heb moeten wennen. Om op een link te klikken moet eerst worden ingezoomd. Iets wat nog wel eens verwarrend kan zijn.

De Diamond2 kent ook een YouTube applicatie. Erg handig als je weet dat de standaard YouTube website niet zal werken op mobiele telefoons5+. Via je speciale applicatie gaat het bekijken van video’s echter lekker soepel en ook het zoeken gaat makkelijk. Het is ook mogelijk je geschiedenis te bekijken. Iets wat ik vaak doe omdat ik er vooral muziek mee luister en er dan een hoop nummers in die lijst verschijnen.

Wat ik wel moet vermelden is dat de applicatie meer dan eens is vastgelopen waardoor de YouTube videobalk altijd op het scherm blijft staan. Resetten is dan de enige optie.

De agenda is ook een functie waar ik niet meer zonder zou kunnen. Via een strakke interface blader je door de maanden en kun je voor elke dag taken toevoegen. Zoals al eerder vermeld word je hier aan herinnerd via het beginscherm.

Het aandelenscherm is iets waar ik dan weer geen gebruik van maak maar dat komt omdat ik die niet bezit. Ik heb de functie uiteraard wel even uitgeprobeerd en het lijkt allemaal lekker simpel je werken. Op het scherm kun je je aandelen toevoegen waarna hiervan de koersen verschijnen. Je kunt deze automatisch laten updaten.

De foto en video browser is ook een aparte tab en de interface hiervan werkt hetzelfe als die van de SMS en e-mail tab. Ook hier liep het niet altijd even soepel. Het laden van de volgende foto duurt even en wanneer je dubbelklikt om de foto op volledig scherm te bekijken moet je soms wel enkele seconden wachten. Hiervoor raad ik aan altijd de schermvullende mode te gebruiken. Deze werkt wel soepel en maakt ook gebruik van gecomprimeerde versies van je foto’s zodat je biet al te lang hoeft te wachten tot de foto is geladen. Ze worden gewoon langzaam aan gedetailleerder.

De muziekspeler van de telefoon werkt erg goed. Je kunt door je muziek bladeren door te sorteren op artiest, album, titel van het nummer, genre, afspeellijst en zelfs componist. De albumarts worden net als op veel mediaspelers van tegenwoordig mooi weergeven en je door met je vinger te ‘sliden’ je volgende of vorige nummer afspelen.

Ook is er een tabblad voor het weer gereserveerd. Handig maar het werkt nog niet optimaal. Zo was het niet mogelijk mijn woonplaats Gouda in te stellen4-. Mooi is het wel. Een grote animatie laat je zien wat voor weer het op het moment is en ook de voorspelling voor de komende vier dagen is te zien. Voor meer details kun je doorklikken naar een weer website (AccuWeather).

Met het laatste tabblad zijn je instellingen van je telefoon te bekijken en te wijzigen. Zo ook je ringtone. Helaas is het standaard niet mogelijk één van je muziek mp3’s als ringtone in te stellen5-. Je zult deze hiervoor moeten kopiëren naar je ringtonemap door middel van Microsoft ActiveSync.

Naast alle tabs zitten er ook nog een aantal andere applicaties op de telefoon. Hier is Windows Live er één van en dat is handig om via je mobiel van Live Messenger gebruik te kunnen maken. Eenmaal ingelogd kun je je telefoon ook direct al je e-mails laten syncen met je mobiel zodat het invoeren van POP3 gegevens en dergelijke overbodig wordt6+. Ook werkt het programma goed en je kunt eenvoudig meerdere gesprekken tegelijk voeren.

Naast Windows Live heb ik ook enkele keren gebruik gemaakt van de rekenmachine die zowel over een eenvoudige als een grafische weergave beschikt. Handig voor een snel rekensommetje. Word Mobile is ook geïnstalleerd. Een programma waar ik eerlijk gezegd nog geen gebruik van heb gemaakt maar ik kan mij voorstellen dat deze applicatie erg handig kan zijn.

Een FM-radio is ook aanwezig en deze werkt alleen in combinatie met de headset die dan tevens dienst doet als antenne. Een nadeel hiervan is dat de knoppen op de headset je wel eens een nummer laten bellen terwijl dit niet de bedoeling is6-. Ik heb nog niet uitgevonden hoe dit uit is te zetten en misschien is dit dan ook wel niet mogelijk. Andere oortjes zouden wellicht gebruikt kunnen worden maar omdat het toestel met een Mini-USB aansluiting werkt zijn die natuurlijk lastig te vinden.

Speakers

Van de speakers verwachtte ik niet al te veel en dat was mooi ook want, net als met de meeste mobiele apparaten, is de kwaliteit van het geluid niet echt top te noemen. Toch is er op laag volume nog best een YouTube filmpje mee te beluisteren.

Batterijduur

Sinds de aanschaf van mijn toestel heb ik slechts twee keer een lege accu gehad. Dit komt omdat ik de telefoon elke nacht aan de oplader hang en dus bijna altijd over minimaal 50% batterij beschik. De keren dat mijn batterij er wel mee ophield was ik dit vergeten en had ik ook een groot aantal filmpjes bekeken. Officieel zou het toestel het 500 uur in stand-by moeten uithouden. Dit lijkt mij erg veel en ik betwijfel dan ook of HTC deze claim kan waarmaken Zeker is wel dat als je je toestel geregeld oplaad, je geen problemen zult ondervinden met een lage of lege accu.

Bereik

Ik heb nooit last gehad van vervallende gesprekken en ben voor anderen ook duidelijk verstaanbaar. Aan mijn stem kunnen mensen duidelijk horen dat ik het ben. Ook mensen die mij bellen zijn goed hoorbaar. Ik heb deze telefoon niet op echt veel plaatsen gebruikt maar in een soort van bos bij Haarlem had ik vaak ook nog gewoon 3G internet. Dat lijkt dus wel goed te zitten. Dit ligt voor een deel natuurlijk ook aan de provider. Ik gebruik Vodafone.

Voor de prijs van ongeveer 360 Euro (nu nog maar +/- 270 Euro)7+ vind ik dat je zeer veel terug krijgt. De HTC Touch Diamond2 weet ongeveer hetzelfde te bieden als veel concurrerende maar duurdere toestellen. Daarbij heeft de telefoon een mooi strak uiterlijk. Nu meer en meer smartphones op de markt verschijnen is de Diamond2 een goede keus voor iedereen die functionaliteit verwacht maar daarvoor geen al te hoge prijs wil betalen.

PS. Ik heb helaas geen foto's van het toestel kunnen maken. Ik weet dat veel mensen dit leuk vinden maar mijn camera is helaas kapot. Excuses hiervoor. :X

PPS. Voor de specificaties wilde ik een tabel maken. Nu typte ik deze review eerst in Word waar ik dat door middel van simpele tabs voor elkaar kreeg. Hier werkt dat blijkbaar niet dus als iemand mij dat kan uitleggen, bedankt! :)

Opmerking achteraf

Enkele dagen nadat ik deze review schreef is mijn toetsenbord lay-out plotseling veranderd. Een vriend met een Touch Pro2 vertelde mij dat hij dit toetsenbord ook had maar op de Diamond2 hoort dit dus niet. De toetsen zijn kleiner, hebben geen TouchFLO3D skin (ze zijn blauw/wit) en de lay-out werkt erg onhandig. Sinds ik al plannen had te gaan upgraden naar Windows Mobile 6.5 ga ik hier geen werk meer van maken (ik hoop dat het met de update zal worden opgelost gezien er meerdere dingen opnieuw geskinned zullen worden). Als het probleem zich ook na de update blijft voordoen zal ik wel op zoek moeten gaan naar een oplossing. Erg jammer en een raar probleem ook. Ik heb nergens in de software een optie kunnen vinden om het toetsenbord aan te passen. Ik heb vlak voor dit probleem ook geen instellingen veranderd.

Opgelost door een tip van Zanthr. Bedankt daarvoor!

Heb jij ook een HTC Touch Diamond2 NL Zwart?

dat gekke toetsenbord, kun je dat niet aanpassen met het kleine pijltje naast het toetsenbord icoon (als het toetsenbord zichtbaar is, in het midden van de onderste balk)?
Met MP3 trimmer kun je een heel mp3tje of juist een leuk stukje uitknippen om als ringtone te gebruiken, erg handig programmaatje.

Met de nodige software (g-config e.a.) kun je de 'zwaartekrachtmeter' nuttiger gebruiken: Meedraaien van de UI, van TomTom (lekker, breedbeeld), calculator, en veel andere programma's waarbij dat nuttig is.

De lichtsensor doet volgens mij HELEMAAL niets, niet voor zover ik heb mogen merken.
De tabs kun je eventueel aanpassen, zo kun je de Stocks/aandelen tab weghalen (ik gebruik hem ook nooit).

Ps, goede review.

[Reactie gewijzigd door Zanthr op 8 oktober 2009 20:42]

Ik heb de aandelen tab al verwijderd ik heb hem alleen wel besproken. ;)

Bedankt voor de tip over het toetsenbord. Ik zal de review direct aanpassen. Het gekke is dat ik al wel had geprobeerd op het pijltje te klikken maar dat het niet lukte en het toetsenbord dan verdween. Ik dacht dus dat het was om het toetsenbord te tonen/weg te halen. Na een paar keer proberen reageerde het pijltje nu wel en heb ik mn oude toetsenbord terug. Bedankt! :D

Over de lichtsensor had ik eerst ook mijn twijfels dus heb ik deze ook eens uitgezet om te vergelijken. Het beeld stond dan altijd op 100% brightness. Met de sensor aan was dit niet het geval. Daarna heb ik ook nog geprobeerd uit te vinden hoe dat ding werkt want als je er gewoon je vinger op schuift zie je geen verandering. Ik heb het toestel toen op stand-by gezet, mijn vinger er op gelegd en het toestel weer aangezet. Het beeld was erg fel. Hierna zette ik hem weer op stand-by en deed hem opnieuw aan zonder mijn vinger op de sensor te leggen. Het beeld was nu merkbaar minder fel. De sensor werkt dus wel degelijk alleen is het verschil niet enorm groot.
Het is natuurlijk ook van de gekke dat het zo lastig is om een eenvoudig klikbaar pijltje te maken, je hebt er echt óf geluk óf een stylus voor nodig (en zelfs dan is het nog lastig!).
Hele leuke review, erg uitgebreid en erg leuk voor een 'nieuwe reviewer'
- Review gaat over het toestel, dus 'geen hoesje' als nadeel zien.. tsjaa
- 'MP3 bestanden als ringtone' die niet werken is Windows Mobile based...

Het mag dan wel over het toestel gaan maar wat je erbij krijgt is toch ook wel interessant.

Dat MP3 bestanden als ringtones niet WM based is wist ik niet maar dan kan het natuurlijk alsnog een minpunt zijn. HTC heeft trouwens zo veel aangepast dat mij dit een kleine moeite had geleken. Simpelweg een knop om het muziekje te verplaatsen naar de ringtones map had voldoende geweest. Nu moet dat handmatig om het alsnog te laten werken.

Maar bedankt voor je commentaar. :)
maar mp3 bestamden als ringtone werkt volgens mij goed zolang je ze in \Windows\Rings en / of \Windows zet. En zo niet zijn daar gratis tooltjes voor die het voor je regelen.
Aangezien we hier als tweakers onder elkaar spreken verwijs ik graag door naar xda-developers & htcpedia.
Op beide sites worden inmiddels tweaks vermeld voor de helderheidsensor & toetsenbord opties.

De review vindt ik zeer geslaagd, aangezien hij aansluit bij mijn persoonlijke mening. Persoonlijk ben ik inmiddels een 3 maanden zeer tevreden gebruiker, waarbij ik kan aangeven dat windows mobile 6.5 een hoge toegevoegde waarde heeft bij dit toestel.
De TouchFlo3D functie is bijvoorbeeld zo mogelijk nòg beter verwerkt, met de wijsvinger tikken en navigeren is dan helemaal een "logische" zaak.
Ik zal eens naar die tweaks kijken. ;)

WM 6.5 zal trouwens ook zeker gaan gebruiken maar ik wacht liever nog even op de offici"ele release. Dat het goed werkt geloof ik zeker want de filmpjes die ik er van heb gezien zagen er goed uit! Een van de redenen dit toestel te kopen was trouwens ook de update naar 6.5. Die is er niet voor de oudere modellen.

Bedankt voor je reactie trouwens :P
Zou je de link naar de tweak voor de helderheidsensor kunnen geven? Daar ben ik al heel lang naar op zoek!
Ik vind dat je het voor de eerste keer écht niet slecht doet hoor, integendeel. Duidelijk omschreven review. Dit bevestigt nog maar eens mijn gevoel over de HTC Touch Diamond 2.

érg bedankt!
Ik moet eerlijk zeggen dat vandaag mijn geluid het niet meer doet bij telefoongesprekken. De speaker van de telefoon zelf bij bv muziek en luidsprekerfunctie doen het, de oordopjes doen het, maar de gewone bij het oor niet... Jammer :S Zo top is hij dus niet.
Opera kan op dit toestel wel degelijk meer dan 2 tabbladen aan, maar dat is niet standaard ingesteld:

Je kunt dit aanpassen door te surfen naar opera:config. Onder User Prefs vindt je een instelling voor het maximale aantal tabs. Hier kun je overigens nog veel meer aanpassen, waaronder bijvoorbeeld de gebruikte lettertypes of linkshandig gebruik.
"Momenteel is die nog slechts 270,- simlockvrij en gloedjenieuwe... Keep up the good work!"

Weet iemand waar hij voor € 270,00 te koop is? Het goedkoopste adres wat ik kan vinden is € 328,00.