Specificaties 7,8" E-Paper touchscreen met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Aura ONE Zwart Review

Stpan 28 september 2016, laatste update op 3 april 2017, 8.442 views

Kobo Aura ONE Zwart

Prima state of the art e-reader, ligt fijne in de hand en leest prettig op een zeer scherp scherm.

Pluspunten

• Scherm grootte
  • Scherm resolutie
  • Gewicht
  • Waterdicht
  • Backlight.

Minpunten

• Geen fysieke blader knop

Veelzijdigheid Score: 5
Mijn Kobo Aura H2O ging stuk binnen de garantie. Ik heb daarvoor in de plaats een Kobo Aura One gekocht, en wil mijn ervaringen graag delen.

Meegeleverde materialen en installatie
De Kobo One komt met een USB kabel van Kobo zonder adapter, en met minimale documetnatie. Extra documentatie is ook nergens voor nodig, want de installatie wijst zich vanzelf op het scherm. Later blijkt de adapter geen overbodige luxe.
Installatie
Dat de installatie duidelijk verloopt via het scherm wil nog niet zeggen dat die goed verloopt. De installatie stopte onverwacht snel. Ik had mijn Kobo aangesloten aan mijn laptop, en op het keuze menu aangegeven dat ik de Kobo via Wifi (aan een stroombron) wilde installeren.
Nadat ik mijn Wifi netwerk had gekozen en mijn wachtwoord had opgegeven werd er gechecked op een update en werd die via de Wifi binnengehaald. Vervolgens kreeg ik een melding dat de installatie werd afgebroken omdat de batterij 30% vol moest zijn.
Hier kwam ik er dus achter dat ik een wel erg lege accu kreeg bij mijn aangeschafe Kobo, en moest ik eerst geduldig wachten tot mijn ereader was opgeladen tot minimaal 30% voordat ik verder kon.
Voor een apparaat in deze prijscategorie vind ik dat eerlijk gezegd slordig. Zeker geen showstopper maar wel vreemd, en zeker als je bedenkt dat de Kobo One zonder adapter komt. Nu neem ik aan de iedere Tweaker net als ik 100 adapters heeft liggen van allerlei gadgets (ik had mijne nog van mijn Aura H2O bijv), maar je koopt dus geen kant en klare oplossing. Je hebt een extra accesoire nodig.
Een andere kwaaltje is dat je niet kunt zien hoeveel procent je ereader is opgeladen totdat je installatie volledig is. Een kip en het ei, ook niet onoverkomelijk, maar wederom slordig. Bij de Aura H2O had ik dit gezever niet, wellicht had ik een leeggelopen exemplaar?

Leeservaring tov een boek
Toen ik van een papieren boek overging naar mijn oude ereader moest ik even wennen. Je ziet in eerste instantie gewoon minder regels (want het scherm is kleiner dan een gemiddelde pagina) en dat voelt wat beklemmend. Stap je over naar deze e-reader dan zal de overging zo minimaal mogelijk zijn. De One heeft de grootte van een flink pocket-book, en de hoeveel getoonde tekst komt dan ook goed in de buurt van een echt boek.
Nadat je naar e-reader bent overgestapt je niet meer terug wilt naar die zware lompe boeken (zo ervaar ik het). Pak een boek, en je irriteert je in bed dat je je om moet draaien als je van pagina-kant wisselt bij een dik boek. Je mist je backlight. En met je One stap je in bad zonder gevaar voor schade. Iets wat met papier als dat eenmaal onderwater is geweest geen fraai effect heeft.
Het enige wat ik mis op een e-reader is een gevoel van hoe dik je boek is. Je kunt instellen of je wilt kijken naar de pagina per hoofdstuk (standaard, bijv 8 uit 12 hoofdstuk 4) of je je zien op welke pagina je bent tov van het totale boek (bijv 241 uit 620). Dat laatste geeft een iets beter gevoel van vordering.
Het andere (niet vaak voorkomende) nadeel is wanneer je een boek leest met een register, verklarende woordenlijst (oud-Engelse Shakespeare uitgaven) of een kaartje (Lord of the Rings) het heen en weer bladeren niet al te soepel gaat. Je kunt wel bookmarks aangeven of een ‘tweede scherm’ openen op je telefoon. Maar voor een reisgids zou ik nooit een ereader gebruiken.
En laatste nadeel is dat mijn H2O stuk ging. Dan ben je in 1x klaar met lezen. Ooit weleens een vastloper op je boek gehad? Gelukkig gebeurd het met je ereader niet vaak, maar het gebeurt. Op mijn Aura One heb ik nog geen vastloper gehad in de eerste dagen.
Overall vind ik de leeservaring op een ereader toch prettiger, en ik lees gewoon meer. ’s Avonds is de backlight fijner dan met een nachtlampje lezen. Je koopt meer boeken, want impulsaankopen zijn binnen no-time gedaan via je online account. En ben je je e-reader vergeten, dan houdt Kobo voor je bij waar je was, en kun je op je telefoon of tablet verder lezen.

Leeservaring tov mijn oudere Kobo Aura H2O

Scherm
De One is heeft met 7,8 inch 1 inch meer dan de H2O en biedt dus meer real estate: ruimte op de pagina. En dat is gewoon prettiger, de grootte van de pagina komt zo dicht in de buurt van een echt boek.
Het grotere scherm (7,8 inch) komt ook met een hogere resolutie (1872x1404). Het aantal DPI neemt toe van 265 DPI op de H2O naar 300 DPI op de One. En hoewel de toename in scherpte minder opvalt dan de toename in grootte, ziet het er gewoon net weer iets strakker uit.
Het enige nadeel is dat de boeken in de Kobo boekstore een book-cover hebben die niet de volle resolutie uitbuit. Op de kaft van het boek “Augustus” viel het me op dat sommige lettertjes op de kaft veel vager oogden dan de letter in het boek. Wellicht dat de book-art ook met zijn tijd meegaat, want het is toch lekker om een messcherpe kaft te zien als je e-reader op stand-bye staat.

Backlight
De One heeft meer LED-lampjes, en verspreid dus het licht beter. Om heel eerlijk te zijn viel het me niet op bij het eerste avond gebruik. Wat natuurlijk wel opvalt is dat je een nachtmodus hebt, dat het blauwe licht uit de backlight filtert. Het blauwe licht zou er schuldig aan zijn dat je hersenen je slaap blijven onderdrukken (want het is licht), en met deze stand val je eerder in slaap. Voor mij persoonlijk geldt: ik val prima in slaap met elk soort backlight.
Net als bij de H2O lees ik met de backlight op ongeveer 2 a 3 procent van het maximale, dat vind ik al fel genoeg. De Aura One kan zich ook automatisch aanpassen aan de licht hoeveelheid (dat vind ik te fel) en je kunt ook instellen hoelaat je normaal naar bed gaat, zodat de nachtstand automatisch mee filtert naar je verwachtte bedtijd toe. Dat laatste vind ik een zeer gebruiksvriendelijke optie die me goed bevalt.

Geheugen
De Aura One gaat mijns inziens beter om met de waterdichtheid. Zo heeft de One geen ‘klepje’ meer (die van de H2O ging snel kapot bij mij) zodat je ook niet per ongeluk toch water naar binnen kunt krijgen. De nieuwe usb aansluiting kan tegen water, en hoeft dus niet meer afgeschermd te worden. Het nadeel is wel dat het SD-slot verdwenen is. Persoonlijk heb ik nooit een SD-kaart op de H2O gebruikt, dus ik mis hem nu ook niet. Zeker niet nu de opslag is gestegen van 4GB naar 8GB op de One.

Batterij
De One heeft een mindere batterij-duur, volgens de fabrikant ‘1 maand’ op de One versus ‘2 maanden’ op de H2O. In mijn beleving is dat lang tegenover lang voordat je weer moet opladen, en ik kan me hier niet aan storen.
Algemeen - fysiek
De One ligt ook nog eens prettiger in de hand, met name door de geribbelde achterkant. Ik heb de sleepcover dit keer achterwege gelaten, en merk dat ik de One regelmatig in mijn handpalm houd overdag.

Algemeen – Software
Ik vind de software van Kobo persoonlijk nog wat te druk, met allerlei leessuggestes in het hoofdmenu. Wat me wel opvalt is dat de One sinds mijn aanschaf en 2 boeken verder nog niet is vastgelopen. Dat was op de H2O helaas wel anders.
Een groot minpunt is dat je maar 1 account tegelijk kunt beheren. Graag zou ik mijn Google account en mijn Bol.com account willen combineren om synchroniseren, omdat ik uit allebei de stores boeken heb. Maak je een ‘switch’, dan reset je als he tware je hele apparaat.
Update naar aanleiding van de reactie van humanoid303:
Je kunt op de Kobo.com website inloggen op je account, en daar andere Kobo compatible accounts linken. Zo kan ik nu toch de libraries van Google, Bol.com en Kobo zelf koppelen. En gebruiksvriendelijk rondshoppen en de goedkoopste aanbieder van het moment kiezen.
Synchroniseer je accounts direct na je aanschaf, dat scheelt je wat resets en het opnieuw downloaden van je boeken! Dank voor de tip.

Over het algemeen werkt de e-reader wel gewoon intuitief, ik kan me niet voorstellen dat iemand ooit moeite met de bediening zal hebben.

Ik vind de One een fijne e-reader, en vooral op het gebied van grootte, scherpte en backlight een verbetering ten opzichte van de H2O. Ook de waterdichte usb-aansluiting en daarmee het einde van het klepje ervaar ik als zeer prettig. Ik vind de meerprijs van de One tov de H2O prima te verteren, en zou bij het kiezen van een nieuwe e-reader daarom altijd voor de One kiezen.
Mocht je willen upgraden van de H2O naar de One, dan vind ik de nieuwprijs toch echt even te fors voor een extra inch en de nachtmodus op de backlight.

Heb jij ook een Kobo Aura ONE Zwart?

Goede review, ik heb nog twee vragen die je wellicht kunt beantwoorden:

Hoe ervaar jehet gewicht in depraktijk, hij lijkt me namelijk aan de zeare kant voor langduring lezen.
Welke opties zijn aanwezig voor woordenboeken, is er een Oxford dictionary aanwezig voor Engelse woorden of alleen vertaalwoordenboek?
Ik ervaar het gewicht als prima. Ik houd hem makkelijk met 1 hand vast.
Maar eerlijk gezegd lees ik meestal in bed en leunt de ereader tegen de bedrand.

Er zit (naar mijn weten) geen vertaalwoordenboek op de ereader van Nederlands naar of van een andere taal. Wel een verklarend woordenboek voor Nederlands (Van Dale, pocket) en andere talen waaronder Engels. Welk "merk" het Engels woordenboek is heb ik niet kunnen vinden.

Toen ik "De Officier" last, waarin veel 19e eeuwse meubelen, voorwerpen en staatsinrichting voorbij kwam had ik overigens helemaal niets aan het Van Dale pocketwoordenboek. Alles wat ik niet wist, stond ook niet in het woordenboek.
Toch nog een vragje bij deze complete review: kan ie bij wijze van nacht-modus ook van contrast wisselen , dus lichte tekst op een donkere achtergrond?
Nee die optie is geen onderdeel van de nachtmode. Dat zou ook betekenen dat je een heleboel "inkt" om de "witte" letters moet laden bij iedere pagina. En dat je nog steeds backlight nodig hebt om die witte letters te kunnen lezen.
Dus als die functie er zou zijn, zou ik die niet gebruiken.

In de Kobo app op je telefoon of tablet zit deze optie wel, om zoveel mogelijk pixels uit te zetten.
Ik lees niets over het touchscreen. Bij de meeste ereaders vind ik dit bagger hoe ze reageren op je vinger. Hoe is dat bij deze Kobo one?
Helaas ervaar ik dit ook niet als top op de One. Je moet echt goed "drukken" (het scherm aanraken en 1 sec vasthouden) om de pagina om te slaan. Aantikken werkt helaas niet altijd. Zie ook mijn minpunt dat ik een fysieke bladerknop mis.

Ik zal het nog opnemen onder de paragraaf waarmee ik de One vergelijk tov een boek, zoals ik vooraf van plan was.

[Reactie gewijzigd door Stpan op 30 september 2016 18:36]

Is dit dan een resistive touchscreen?
Nee niet resistief.
Vertaalwoordenboek zit er wel in, als je je vinger bij bijv een Engels woord even een seconde of twee op dat woord houdt, komt het woordenboek vanzelf omhoog met een vertaling
Hum... Een of twee maanden doen met een batterij? Mijn Aura One kwam donderdag ochtend binnen, heb 'm opgeladen en vol gezet... En zaterdag morgen was-ie leeg. Kobo stats zegt dat ik zes uur gelezen heb, en nu begin ik me toch af te vragen of de mijne stuk is.
Dat klinkt niet goed. Vaak ben je na een eerste load wat meer batterij aan het verbruiken met installeren, updaten, rondbrowsen etc.

Hoe vergaat het je 2e volgeladen batterij?
Die was binnen negen, tien uur leeg. Iets beter, maar nog niet goed genoeg.
Nette review!

Je geeft aan dat je een Google account kunt koppelen, i.p.v. een Kobo/Bol account? Of begrijp ik het niet goed? Kun je dan boeken syncen uit de Play Store? En kan dat ook op de H2O?
Je kunt je Google account zeker gebruiken om met de Google Play store te synchen. Maar wat mij irriteert is dat je niet Ún Ún kunt doen, dus niet bijv. Bol.com en je Google account. Je hebt dus of je ene of je andere library erop staan via de cloud.

Blijkbaar zit ik er ook niet al teveel mee. Want ik heb het niet als minpunt benoemd en na het schrijven van deze review ook geen work-around gezocht.
Nou, dan moet ik eens beter door de opties kijken, want voor mijn gevoel was dat helemaal niet mogelijk :)
Hij laat bij de eerste keer aanmelden niet alle inlogopties zien, dus je moet even op 'meer' clicken.

Pas op: als je uitlogt, is dat zo ongeveer een system reset. Wellicht kun je op een Kobo app op je desktop of smartphone eerst proberen met een andere account in te loggen om te testen of je nu alles hebt wat je verwachtte.
Lithium batterijen bewaren het beste als ze maar voor een derde zijn opgeladen.
Het is dus niet geheel abnormaal dat de batterij van je toestel dus slechts 30% is opgeladen bij aankoop.
Ik kwam er laatst achter dat ik mijn bol.com en kobo.com account kan koppelen. Dan worden boeken uit beide stores gesynced. Ik heb even ingelogd in mijn kobo.com account en het ziet er naar uit dat je via kobo.com zowel bol.com, google als rakuten, fnac en nog een handvol andere stores kan "linken" (zoals zij het noemen). Nadeel is dus dat je nog een account op moet zetten.
Top! Ga het binnenkort even uitproberen.
Kwam er nu pas aan toe, en dit werkt perfect. Dank voor de tip! _/-\o_
Ik heb de review inmiddels ook aangepast.
Goed om te horen dat je er wat aan hebt gehad!