Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Omnia Qwerty B7610 Zwart Review

Aeneas1966 8 oktober 2009, 3.460 views

Samsung Omnia Qwerty B7610 Zwart

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Goede (touch) interface
  • Gratis WM6.5. upgrade
  • Echt toetsenbord
  • Redelijk geprijst

Minpunten

• Minder goed beeld bij fel zonlicht
  • Toetsenbord is wennen

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van de Samsung Omnia Pro, oftewel de Qwerty, oftewel de B7610
Beetje verwarrend, al die namen, maar goed...
Ik heb het toestel gekozen omdat het naar mijn mening de beste prijs/prestatie verhouding in z'n klasse heeft. De iPhone en de N97 waren allebei kandidaten, maar bieden niet meer terwijl ze wel een stuk duurder zijn.

De touch interface is een verademing t.o.v. mijn HTC Touch Diamond. Dit komt mede doordat het scherm groter is, maar ik heb ook het gevoel dat het beter reageerd. Typen met het touchkeyboard lukt met weinig fouten (en ik heb behoorlijk grote handen/vingers).

De Work/Personal switch is handig, maar ik geef de voorkeur aan de work modus. Mooi strak start scherm. Helaas zijn hier alleen een standaard set "widgets" voor beschikbaar en zie ik geen mogelijkheid hier nieuwe voor te downloaden. Voor de personal modus kan dit wel, al zijn deze nog beperkt beschikbaar.

Camera kan ik nog moeilijk beoordelen, maar lijkt okay. Ik heb 2 echte fototoestellen dus is deze functie voor mij minder belangrijk. Leuk is wel de optie om o.a. visitekaartjes te scannen en via OCR toe te voegen aan je contactpersonen.

GPS werkt prima, maar ik wil graag Navigon gebruiken en deze crasht bijna altijd :( Hopelijk lost de WM6.5 upgrade dit t.z.t. op.

Het Qwerty toetsenbord is even wennen. Je voelt de toetsen niet zo goed als bij andere toestellen, waardoor je vooral in het begin nog wel eens de verkeerde intoetst. Ik betrap me er daarom nog steeds op vaak het touch keyboard te gebruiken. Irritant is dat vaak T9 aanstaat als ik het keyboard wil gebruiken. Ik kan hier niet goed mee overweg, maar misschien zijn andere mensen er wel blijk me...

Het scherm is schitterend! AMOLED is onovertroffen in normaal verlichte en donkere omgevingen. Bij fel zonlicht zijn andere schermen soms beter.

Tja, het is natuurlijk een telefoon, dus daar ook maar iets over. Ontvangst is prima, geluid is prima. Enige minpuntje vind ik dat de telefoon unlocked als iemand belt. Daardoor gebeurt het nog wel eens dat ik ongewild de verbinding verbreek. Hetzelfde geldt voor bellen met Bluetooth. In de auto, met de telefoon in de zak is het wel eens gebeurt dat ik na het bellen nog eens terugbelde of een bericht begon te type (zoiets als Jaksjhqwesdckhsdf). Daar zijn vast oplossingen voor zoals slide-2-unlock, maar die heb ik nog niet geprobeerd.

Tot slot nog een algemene opmerking over Windows Mobile. Er is altijd discussie over welke telefoon beter is, waarbij meer dan eens de iPhone wordt vergeleken. Vanuit technisch oogpunt valt niet te ontkennen dat de Omnia Pro beter is. Het probleem zit 'm echter in de applicaties. Applicaties voor de iPhone zijn gebouwd op de specs van de iPhone. Bij WM zijn ze te vaak gebouwd op de specs van de minst featurerijke WM devices. Al die mooie extras (zoals de WVGA resolutie en de snelle processor) worden dus door de meeste apps niet of nauwelijks gebruikt. Erg jammer...

Heb jij ook een Samsung Omnia Qwerty B7610 Zwart?

Reviews door de redactie

Goeie review maar, Ik mis de koppen van de text nog een paar screenshots :'(
Bedankt voor de review,

Ik vond deze goede hardware review http://www.youtube.com/watch?v=IOZYqE5tUxw

Dezelfde persoon heeft ook een software en video kwaliteit review gemaakt.
net een Samsung Omnia QWERTY B7610 binnen, maar krijg de GPS niet aan de praat, zelfs niet met de voorgeinstalleerde googlemaps.
Hulp op de Samsung website werkt niet.
Kan iemand mij de werkende instellingen geven?
jaa paar screenshot bijvoorbeeld van het menu, de inhoud van het doosje wat er allemaal bij zat, eventueel een foto die met de camera van het toestel gemaakt is ofzo =]? voor de rest goede review
Screenshots e.d. zijn te vinden op de zeer uitgebreide review van Tweakers zelf. Ze hebben zelfs het hele apparaat uit elkaar gesloopt, iets waar ik toch even voor paste ;)
Inhoud van het doosje was niet spannend. 1 x micro USB kabel, 1 x voedingsadapter, 1 x headset (overigens eentje goed afsluitende oordopjes, wat ik persoonlijk een beetje een raar gevoel vind), een handleiding en een CD.

Kleine annekdote en misschien leuk om te weten:

Toen ik het toestel kocht, probeerde ik het in de auto meteen uit. Bleek een Portugees toestel te zijn! Na wat pogingen de taal te wijzigen ging ik terug naar de webshop. Zij probeerden het en kwamen na een half uur met de mededeling dat het niet mogelijk was en dat ik mijn geld terug kon krijgen of kom wachten op de nieuwe zending.
Weer in de auto op m'n oude telefoon gegoogled en een link gevonden dat het wel mogelijk was. Terug naar de winkel en dit laten zien. Weer een half uur en een telefoontje met Samsung later weer de mededeling dat het niet kon. Toen zelf in de zaak nog wat geprobeerd en uiteindelijk in een menu gekomen waar de taal kon worden aangepast. De waarschuwing was gelukkig al in het Nederlands en stelde dat het apparaat vol moest zijn of aan de voeding moest hangen en dat de wijziging +/- 15 minuten zou duren. Dit laten doen en toch naar huis kunnen gaan met een Nederlands toestel (zei het met een handleiding in het Portugees en Engels). Het menu is trouwens: Start/Instellingen/Algemeen/Taal Wijzigen, maar vraag me niet meer hoe dit in het Portugees heet :P
ik heb ook een samsung pro b7610 gaaf toestel met veel funcies enige probleem waar ik steeds mee zit en echt heeeel erg irritand vind is dat als ik gebeld word en ik haal me telefoon uit me broek dat het vaak gebeurd dat die automatisch verbinding verbreekt of een sms naar de beller stuurt met ik ben bezig ofzo weet iemand daar een goede oplossing voor dat ik bijv eerst een toets ofzo moet indrukken voor ik kan opnemen?? het menu is wel goed maar instellingen van de telefoon vind ik persoonlijk echt slecht.
Hoe heb jij je GPS settings in je omnia qwerty b7610? Ik heb van boven naar beneden com 7, dan com 9 en wel en geen auto-gps voor programmas (zoiets) aan en afgevinkt gehad.
Navigon start onder winmo 6.5 prima op, best snel, maar bij gps status in navigon staat enkel -1 sattelieten en dpof (zoiets) -10
hallo !

Ik heb sinds februari dit jaar de qwerty en ben er zeer te vreden over alleen 1 minpunt voor mij..

Mijn taalinstellingn zijn braaf in het nederlands maar de agenda en tijd instellingen in het portugees! en ik krijg dit ook niet veranderd, zelfs in de winkel weten ze dit niet!!

Nu lees ik hierboven de annecdote van jou en vroeg me af of jij wel de instellingen totaal hebt kunnen aanpassen want mij lukt het niet... Ook al meerdere malen tussen talen gewisseld maar niets veranderd mijn agenda taal naar de taal die ik voor de rest van de telefoon heb geselecteerd.
Hallo,

Had hetzelfde probleem maar dan in Baskisch!!

Heb uiteindelijk gevonden (bij Samsung wisten ze het niet...).

Het is"poepsimpel" eens je het weet:
START>INSTELLINGEN>niet naar basisinstellingen maar er vlak naast GEAVANCEERD>SYSTEEM >REGIONALE INSTELLINEN>kies NEDERLANDS STANDAARD>GEREED>OK> en KLAAR IS KEES

Succes en groeten
Rudy