Specificaties Dual core @ 3GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Athlon II X2 250 Boxed Review

cole77 11 oktober 2009, laatste update op 11 oktober 2009, 4.672 views

AMD Athlon II X2 250 Boxed

Pluspunten

• stil
  • goed overklokbaar

Minpunten

• geen

Na wat wikken en wegen deze processor besteld voor mijn nieuwe huispc, toen nog 69 eurie. Vanwege het geringe prijverschil gekozen voor de 250 ipv 245 of 240.

Het spulletje zit verpakt in een net AMD doosje natuurlijk. Processor in een blister. Heatsink en koeler apart in de verpakking. Na eenvoudige installatie op het mobo functioneert alles zoals verwacht; 3Ghz, temperatuur rond de 30C (idle) en behoorlijk stil.

Ik ben geen overklokker, maar wilde het toch even proberen. De multiplier is locked, dus ik heb de snelheid verhoogt mbv de bus speed. Zonder moeite loopt de proc met standaard voltages op 3,6Ghz (240x15). Geheugeninstellingen aangepast, zodat deze (toevallig) weer op 400MHz loopt, zoals normaal.
Temperatuur van de processor komt niet hoger dan 38C (idle) en 54C (load) in mijn behoorlijk geventileerde kast (Cooler Master Centurion 5 met 120mm case fan). Zie bijgevoegde plaatje.

Kortom; een mooie processor voor een schappelijke prijs, die ook behoorlijk overklokt.

add:
Inmiddels wat benchmarks gedraaid met PCMark05 cpu benchmarking:
- CPU @3.0Ghz, (AV & FW staan aan), geen Cool 'n Quiet
-> 7540 punten (gemiddelde van 3 metingen)
- CPU @3.6Ghz, (AV & FW staan aan), geen Cool 'n Quiet
-> 8650 punten (gemiddelde van 3 metingen)

en ter info ook nog eens met Cool 'n Quiet:
- CPU @3.6Ghz, (AV & FW staan aan), met Cool 'n Quiet
-> 7900 punten (gemiddelde van 3 metingen, variatie op metingen is hoog +/-100 punten)

Heb jij ook een AMD Athlon II X2 250 Boxed?

Korte review maar to the point, en voor zo'n processor kan je ook niet veel meer zeggen eigenlijk, het valt in de budget range dus ja je verwacht budget prestaties maar het tegendeel is waar. Ik heb een systeem voor 300 euri, maar dan met een 240, voor een kennis in elkaar gezet samen met 4GB en 1TB schijf en het loopt als een trein, verse Vista erop en gaan, alles verloopt soepel en instant klik, geen wachttijden, bufferen niks. Zeker een aanrader voor iemand die een betaalbare doch snelle processor zoekt!
Overklokbaarheid zegt niet per diefinitie iets over de prestaties natuurlijk.

Verder prima review, to the point en duidelijk.
kort maar krachtig! kan wel wat dieper in details, en wat extra foto's en mischien wat benchmarks runnen is ook niet verkeerd !

EDIT: en je behuizing vermelding ivm met je goede airflow

[Reactie gewijzigd door JeronimoGrey op 8 oktober 2009 01:30]

zie toevoeging aan review voor benchmarks. Resultaten lijken me duidelijk, een mooie prestatie winst. Wat vergelijkings materiaal is op deze site te vinden:

Je ziet ook dat Cool 'n Quiet toch wel behoorlijke impact heeft op de prestaties.
Heb je de cpu ook hard gestrest, want 38 graden met stockcooler op load lijkt mij een beetje sterk.
Je inderdaad hebt gelijk, na een half uurtje prime95 blijft de CPU temperatuur stabiel op 54C. Dat is nogal een verschil, maar niet al te hoog lijkt me.
Review is aangepast en ik heb een screenshot toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door cole77 op 11 oktober 2009 19:08]

Kun je nog zien welke batch/serie nummer hij heeft (staat volgens mij ook op het doosje).

Voor de rest wat de rest zegt :)
Behuizing heb ik toegevoegd en ja, het was gewoon de stock cooler. Doosje is al weg, dus ik heb geen batch/serienr.
Ik zal me binnenkort eens verdiepen in de benchmarks, ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.
Bedankt voor jullie reacties.
Duidelijk mooie review :)
Kort maar krachtig indeed!,

toch 3 sterren waard vind ik.
Een vraagje: heb je overgeklokt met de stock cooler of met een andere?
Ik denk dat als je die HT link (standaard op 2000mhz bij deze cpu?) in je bios omlaag gooit van 10x naar 8x, dat je nog wel hoger kan met die bus speed, tot 3,8 of misschien zelfs tegen de 4 ghz aan.
Timings van je geheugen gewoon los laten en door je mobo laten regelen.

Ik dacht ook altijd dat Black Editions meer zouden overclocken, maar denk nu dat ze makkelijker overclocken en misschien ook hoger als je dan met de bus, HT link en voltages gaat spelen, maar een locked cpu is opzich ook goed over te clocken, ik vermoed dat bijna alle AMD cpu's wel een soort standaard ruimte hebben van 600-700mhz, op stockvoltage.

Door deze ruimte er niet uit te halen, ben je eigenlijk een beetje een dief van je eigen portemonnee. ;)