GeIL Value Dual Channel GV34GB1600C8DC Review

Ultraman 7 oktober 2009, laatste update op 8 december 2009, 1.774 views

GeIL Value Dual Channel GV34GB1600C8DC

Pluspunten

• DDR3 1600
  • Vriendelijk geprijsd
  • Auto Detectie is uitstekend

Minpunten

• DDR3 prijzen zijn nog aardig

Stabiliteit Score: 4
De keuze
Dit geheugen heb ik in een systeem voor een klant gebruik. Voor dit systeem had ik DDR3 geheugen nodig en omdat het systeem met een IGP (HD4200) is uitgerust wilde ik zorgen voor voldoende geheugenbandbreedte zodat de performance daar niet direct onder te lijden heeft. Daarom dus de keus voor DDR3-1600 (PC12800), een snelheid die niet officieel ondersteunt wordt door het AM3 platform op dit moment, maar doorgaans wel prima functioneert. Een andere belangrijk feit voor me was dat het geheugen 1.5V of eventeel 1.6V mocht gebruiken of het voltage goed zelf in kon stellen met bijv XMP support.

DDR3 1600 op 1.5V is niet echt te vinden. 1.6V, zoals deze GeIL is het laagste wat ik kon vinden. En deze set is tevens vriendelijk geprijsd. Enkel OCZ heeft modules van dezelfde soort (DDR3 1600 CL8 Low Voltage) in deze prijsklasse, echter hoef ik geen OCZ en al helemaal niet in combinatie met de door mij gebruikte Gigabyte plank. Die twee sloegen elkaar in het verleden nog wel eens om de oren.
Tevens heb ik verder goede ervaringen met DDR2 modules van GeIL in mijn eigen systeem en anderen.

Het geheugen in de tastbare zin
Lekker simpel, geheugenreepjes zoals je ze gewend bent qua dimensies met daarover een zilverkleurige heatspreader waarop de merknaam is aangebracht en een sticker met grootte, voltage en timing informatie. Prima dus, gewoon wat nodig is zonder toeters en bellen, daar houd ik van.

Instellingen
Deze set doet zijn werk op 1.6V, wat 0.1V hoger is dan het stock DDR3 voltage. Mocht mijn klant dus ooit te kampen krijgen met een BIOS reset dan is de kans groot dat het geheugen ook gewoon wilt werken. Maar nog fijner was het dat het juiste voltage en timings perfect automatisch gedetecteerd werden. Ik hoef mij dus geen zorgen te maken dat in geval van CMOS reset mijn klant zijn Pc niet meer stabiel krijgt ten gevolge van geheugen wat moeilijk doet. Ideaal.

Werking
Out-of-the-box en in het systeem werd het geheugen dus direct opgepikt door het moederbord en alles was in orde. Ook Dual Channel op de aangegeven snelheid en timings was geen enkel probleem voor de memory controller van de Phenom II X2 545.
Omdat het systeem bedoeld is om op stock te draaien, stabiliteit het belangrijkst is en DDR3 1600 CL8 meer dan voldoende bandbreedte voor deze gebruiksvorm biedt heb ik de overclockbaarheid van deze modules niet getest.
Omdat ik het systeem niet meer fysiek hier heb en ik niet de tijd had om extensieve benchmarks op het geheugen los te laten kan ik jullie niet verblijden met harde cijfers over de performance. Maar er zijn op het internet vast en zeker reviews te vinden waar dat wel het geval is.

Garantie
Zoals we gewend zijn zit er een levenslange garantie op deze set. En mijn persoonlijke ervaring met het RMAen van GeIL geheugen is ook prima. Ooit een DDR2 setje gehad waarvan 1 van de reepjes zich niet zo lekker voelde. Teruggestuurd naar de shop en na anderhalve week had ik weer een nieuw setje.

Zoek je goede DDR3 1600 reepjes met CL8 timing op een minder exotisch voltage? Deze set is dan een uitstekende keus. Enige prijsconcurrentie op 4GB DDR3 1600 CL8 Low Voltage komt van OCZ. GeIL staat bij mij kwalitatief hoger in het vaandel dan OCZ, maar dat is persoonlijke ervaring.
CL7 setjes op deze frequentie verzoeken een hoger voltage (1.8 of 1.9V). Wel is er nu ook een setje van OCZ op deze frequentie met CL7 timing welke maar 1.65V nodig heeft en deze kost maar een klein tientje meer dan deze set van GeIL. Ten tijde van aanschaf was die echter nog niet verkrijgbaar.
Toch blijft dit een mooi setje uit de fabriek van de Gouden Keizer en met een beetje tweaken krijg je dit setje misschien ook wel CL7. DDR3-1600 is nog wat dun gezaaid, maar dit setje is alvast een positieve uitschieter in het veld voor mij. :)

Heb jij ook een GeIL Value Dual Channel GV34GB1600C8DC?