Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 7 Plus 128GB Zwart Review

Nervoize 26 september 2016, 1.503 views

Apple iPhone 7 Plus 128GB Zwart

De iPhone 7(plus). Een tof apparaat waar je veel geld voor moet neertellen. Is dat het allemaal wel waard?...

Pluspunten

• Mat zwart
  • Enorm snel
  • "Dual speakers"

Minpunten

• Snel vingerafdrukken zichtbaar
  • De thuisknop is wennen

Wat leuk, een iPhone 7 plus!

Om mee te beginnen...
De Apple iPhone 7 Plus... wie deze recent aangeschaft heeft, deze nog gaat kopen of er over zit na te denken, die weet dat deze telefoon anders is dan alle ander smartphones die momenteel op de markt zijn.

PS: Tweakers en iPhone-foto's gaan niet samen, sommige, of nouja, volgensmij allemaal, staan schuin. Oepsie :+
Features en design
De welbekende jackplug
De iPhone is in de vele jaren flink veranderd, er zijn meer features bijgekomen en ze hebben het design aangepast. Echter met de iPhone 7 zetten ze een gewaagde stap om de 3.5mm jackplug weg te halen.
Algemene Apple-talk

Het scherm
Aan het scherm is niet zo veel veranderd, echter valt mij wel op, dat het scherm op mijn oude 6 plus er wat blauwer uit ziet dan het scherm van mijn 7 plus. Waarom dat is, kan ik niet zeggen, en ook valt het niet op als ik er een foto van probeer te maken. Je zult dit dus, indien je nieuwsgierig bent hierna, dit in real-life moeten meemaken.

De achterkant
The new black! Mat zwart vind ik de beste kleur die er ooit voor een iPhone gemaakt is. In combinatie met mijn hoesje, is dit prachtig om te zien omdat de plastic achterkant een heel mooi effect geeft op het totaal.

Ik kan weinig toevoeging geven aan de foto's, omdat deze voor zichzelf spreken.

De front-speaker
... Oftewel, de 2e speaker waardoor het geluid beter weergegeven zou moeten worden. Apple heeft belooft dat dit een enorm mooie weergave geeft van geluid, en hier sluit ik mij volledig bij aan. Het is niet het zelfde geluid als dat er uit de main-speaker komt, maar het geeft wel een erg mooie toevoeging aan het totaal.

Zoals je kunt zien op de foto's merk je al op dat de opening dan ook wat breder is gemaakt, of deze daadwerkelijk ook breder is, dat durf ik niet te zeggen. Ik ga niet mijn iPhone open schroeven om dit te waarnemen.

iPhone 6

iPhone 7
De thuisknop
Hier valt niet zo super veel over te zeggen. Omdat de iPhone waterdicht moet zijn, is de fysieke knop weggehaald, en hebben ze er een trilmotor geplaatst. Deze zou het klik-effect moeten nabootsen, zoals deze te vinden is in de track-pads van de huidige Macbooks. Je kunt de knop op 3 standen instellen. Om het meest clicky effect te krijgen kies je uiteraard voor optie 3 (deze raad ik zelf aan), en bij 1 en 2 voelt het niet lekker aan, en geeft het een naar gevoel naar mijn mening.
De camera
Hier hebben wij het nog niet over gehad... echter ga ik dit hier ook niet bespreken, gezien de Tweakers-redactie hier al een leuke samenvatting voor hebben geschreven. Ik kan hier namelijk ook niets aan toevoegen, behalve mijn eigen mening. Ik heb de camera wat getest, zowel in donkere plaatsen als in lichte plaatsen, en de camera presteert enorm goed. De camera is enorm goed doorontwikkeld, en maakt nu ook goede foto's in het donker. Al moet ik de credits wel geven aan de Samsung Galaxy S7 voor de beste foto's in het donker.
Wat kost het nou precies?
Natuurlijk: Nieuwe iPhones, nieuwe prijzen. Dit keer gaat Apple wel ver, gezien ze voor de plus 128Gb modellen meer dan 1000(duizend) euro vragen. Je kan je natuurlijk afvragen: "Is dit het wel waard? Moet ik echt zo'n dure smartphone aanschaffen, voor de dingen die ik ermee doe?" Vele mensen vinden 1000 euro een hoop geld voor een smartphone. Dat is het natuurlijk ook, maar als je kijkt wat je ervoor terug krijgt dan valt het allemaal mee. De andere iPhones waren ook niet de goedkoopste smartphones die je kon kopen. Het is geen product die je na 2 jaar weg kunt gooien. Bijvoorbeeld: Mijn vader gebruikt nog altijd een iPhone 4 die ik voor hem aangeschaft heb 2e hands. Er is niets mis met het toestel, behalve dat hij natuurlijk niet alles meer kan draaien.

Heb jij ook een Apple iPhone 7 Plus 128GB Zwart?

Meer advertenties

Paar opmerkingen:

Oké, fair enough, maar kun je dan wel onderbouwen wat het verwijderen van de headphonejack toevoegt of verhinderd in het dagelijkse gebruik? Wat houdt een iPhone dan in, als zo veel mensen het klaarblijkelijk mis hebben? Mij boeit het niet wat een bedrijf doet met hun product, maar ik loop niet bepaald warm van deze keuze, en deze opmerking in een review maakt het er niet warmer op. Die gebruikers vervolgens huilebalken noemen is eigenlijk totaal ongepast, maar dat terzijde.
Hmm, ik vind het anders een vrij ingrijpende verandering, immers heeft iedere iPhone tot nu toe een fysieke homeknop gehad. Dat ze dit gedaan hebben om de telefoon waterdicht te kunnen maken is volgens mijn beste inschatting (en no offence naar jou) klinkklare bullshit, hoe verklaart men dat de Galaxy telefoons dit wel voor elkaar krijgen?
Goed dat je de 1000,- + europrijzen ook niet zo geweldig ontvangt. Iedereen bepaald natuurlijk zelf wat voor hem/haar een betaalbaar bedrag is, maar voor mij is 1000 euro echt totaal geen betaalbaar bedrag. 769 euro voor het basismodel is dat eigenlijk ook niet, want wat is er zo veel beter aan deze telefoon ten opzichte van de vorige iPhone dat de enorme toename in prijs te rechtvaardigen is? Ik vraag mij dan inderdaad af of deze telefoon het wel waard is, want als ik kijk wat ik er meer voor terugkrijg t.o.v. een (tweede hands) iPhone 6S kom ik niet heel erg ver.

Overigens moet ik wel zeggen dat die foto's over het hoesje veel toevoegen, want naar mijn mening ziet dit heel aardig uit. Zeker omdat de pianolak niet heel stoot of krasvast is, is dit wellicht een prima alternatief. De meeste mensen hebben namelijk sowieso een hoesje om hun telefoon.

kom op, ongewenst is een beetje oneerlijk

[Reactie gewijzigd door kuusj98 op 27 september 2016 08:54]

Oké, fair enough, maar kun je dan wel onderbouwen..
Het is voor de huidige smartphone-gebruikers een flinke stap om over te stappen op een iPhone 7 omdat deze dus geen jack heeft. Echter, zijn er ook een grote groep die draadloos fijn vinden. Hier hoor ik zelf ook bij, heb thuis vrijwel alles draadloos waar geluid uit komt. Ik kan mij indenken in het feit dat mensen hierdoor gaan twijfelen. Ja, de jack is ineens weg. Is het wel een logische keuze die Apple hier maakt. Dit vraag ik mij ook af, echter heb ik vrijwel altijd een draadloze headset of koptelefoon op, waardoor het mij niet echt uitmaakt of deze nu mist of niet. Er zit immers een Lightning naar 3.5mm kabeltje bij. (Overigens is het ook niet echt te doen als je je oortjes in de jack stopt met een iPhone 6(s) plus en vervolgens in je zak doet. Dit gaat porren in je bovenbeen wat verveld is na mijn mening.

Hmm, ik vind het anders een vrij ingrijpende verandering...
Ik weet niet de precieze reden hierachter, maar ik denk dat dit een v/d hoofdredenen is waarom Apple dit gedaan heeft. Samsung is al wat bekender op dat vlak, gezien zij al meerdere water-dichte/bestendige telefoons hebben geproduceerd. Als je mij kan vertellen wat de precieze reden is kan ik dit aanpassen in mijn review.

Goed dat je de 1000,- + europrijzen ook niet zo geweldig ontvangt...
Wat je zelf al aangeeft, is het bedrag je wel waard. Ieder heeft hier zijn of haar eigen mening over. Ik zelf heb natuurlijk niet de volle pond betaald voor het toestel. Ik heb er echter maar 300 euro voor hoeven neertellen (denk aan o.a. verkoop oude toestel). Voor 300 euro maak ik de upgrade van mijn iPhone 6 Plus naar de iPhone 7 Plus maar al te graag. De chipset is vele malen sneller en er zijn features bijgekomen(op de jack na).

Overigens moet ik wel zeggen dat die foto's over het hoesje veel toevoegen...
Het mooie is ook, dat als je hem normaal voor je houdt, je zowel glans als mat ziet. Dit geeft een leuk en vooral mooi effect. Zoals ik de foto gemaakt hebt lijkt het inderdaad net de Jet Black.
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik kan me indenken dat als je al lang bijna alles draadloos hebt dat het ontbreken van de headphonejack inderdaad niet zo'n gigantisch gemis is. Ik ben inderdaad iemand die twijfelt over deze keuze en eigenlijk heeft het voor mij persoonlijk wel een beetje de deur dichtgedaan.

Als je maar 300 euro hebt hoeven neertellen is het inderdaad niet zo'n gigantische stap meer, zo zou ik zelf ook mijn Nexus 6P kunnen verkopen en 350 euro bijleggen voor een 7, maar goed, dat blijft een hele hoop geld om in 1 jaartje bij te tikken als je huidige toestel nog high end is :P

De matzwart zou voor mij inderdaad wel een pullfactor zijn, dat grijs heb ik nooit geweldig gevonden. Dit mapje ga ik zeker onthouden!
We zijn al een aantal weken verder.... Weet je nou nog steeds niet waarom Apple ervoor heeft gekozen om de audio jack te verwijderen? Ben je serieus of ben je gewoon modder aan het gooien? Je praat ook over duurdere bedragen maar Apple hanteert altijd soortgelijke bedragen in voorgaande jaren. Basismodel was 16GB = ¤670 (+¤100 voor elke vermeerdering in opslag). Nu is de basismodel 32GB = ¤770. Ik zie het probleem niet. Vooral omdat de meesten toch abbo's gaan nemen (ook voor soortgelijke bedragen per maand zoals voorgaande jaren :p). Het is inderdaad duur, maar niet duurder. Tegenwoordig is het gewoon zo dat als je voor de premium merken gaat, dan betaal je gewoon veel meer. Samsung komt zelf ook met ongeveer hetzelfde. De Note line-up haalt de ¤1000 ook gewoon. En ik zeg het zelf, ik geef liever ¤700 uit aan een iPhone 7 dan een S7 Edge.

Kort samengevat: Zoek alles zelf uit ipv alleen maar de problemen uit te lichten. Je vergeet dat de overgrote meerderheid gewoon tevreden is met een iPhone. Als jij niet begrijpt waarom de jack eruit is gehaald dan zoek je dat toch op? Apple deed het echt niet om mensen te irriteren of lightning earphones te verkopen.
Denk je dat ik modder aan het gooien ben? Ik dacht dat ik het toch vrij serieus gevraagd had, maar voor de duidelijkheid: het was een serieuze vraag. Waarom denkt de reviewer dat de jack is weggehaald en ondervind bij hinder bij dagelijks gebruik? Is toch niet zo'n rare vraag?

Over de prijs kunnen we natuurlijk eeuwenlange discussie gaan voeren, en het klopt dat telefoons over het algmeen duurder worden, maar dat 16gb extra 100 euro rechtvaardigd is een beetje raar, niet? Natuurlijk heb ik zelf zo veel mogelijk over de iPhone 7 gelezen, als ik niet in het apparaat geďnteresseerd was zou ik niet actief opzoek gaan naar reviews als deze :)
Ik kan je vraag ook beantwoorden. Kort samengevat: Audiojack is weggehaald omdat deze teveel ruimte innam. Weghalen zorgt voor meer plek voor belangrijkere dingen. Verder heb je er alleen last van als je vaak je telefoon laadt en muziek luistert tegelijk. Anders zou ik geen reden kunnen opnoemen eigenlijk. Je hebt wel een adapter waardoor het mogelijk is om dit beide tegelijk te doen maar vind dat zelf te overdreven. Een lightning naar 3.5mm audio jack adapter daarentegen is naar mijns inziens gewoon makkelijk te gebruiken. Vind je niet?

Over prijs gesproken.... Ik heb ook liever een iPhone voor ¤300 maar ja dat werkt niet zo helaas haha. En ja, bedrijven die geld willen verdienen die doen meestal niet aan rechtvaardig. Weet zelf niet hoeveel de opslagruimte kost als je deze zelf zou moeten kopen, het is namelijk geen sd kaart oid?

'At the top of both devices is something called the “driver ledge” — a small printed circuit board that drives the iPhone’s display and its backlight. Historically, Apple placed it there to accommodate improvements in battery capacity, where it was out of the way. But according to Riccio, the driver ledge interfered with the iPhone 7 line’s new larger camera systems, so Apple moved the ledge lower in both devices. But there, it interfered with other components, particularly the audio jack.''

Bron:http://www.forbes.com/sites/quora/2016/09/21/why-did-apple-remove-the-headphone-jack-from-the-iphone-7/
"Diegene die trashtalken over de iPhone 7, die hebben in mijn oog geen idee van wat een iPhone nou eigenlijk inhoudt. De Apple-gebruikers onder ons, weten daarintegen heel goed wat de iPhone, of eigenlijk alle Apple-producten inhouden.

Als je moeilijk gaat doen omdat er geen 3.5mm jackplug bij zit, dan is er voor de huilebalken een kabeltje meegeleverd die van Lightning naar 3.5mm gaat."

Ik snap niet waarom je zo denigrerend moet doen? Ik persoonlijk weet prima wat een iPhone inhoudt, namelijk een no-nonsense telefoon die het gewoon doet. En toch vind ik de iPhone 7 echt niets spannends en nauwelijks een verbetering over de 6S. En dat is niet acceptabel in een telefoon die zoveel kost als deze. Tering, wat een prijzen. Wat de minijack betreft, het heeft praktisch geen meerwaarde om die te verwijderen behalve meer geld voor Apple. Heel slim, maar dat maakt het nog niet klantvriendelijk. Om van de idioot lage resolutie nog niet te spreken. We hoeven Apple echt niet te gaan verdedigen als ze een klantonvriendelijke keuze maken.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 27 september 2016 13:51]

Dus Apple heeft de audiojack verwijderd om meer geld te verdienen? Tell me more...
Wel, dan hoeven ze (1 geen jacks meer in te kopen, (2 kunnen ze die kabeltjes verkopen die geheid kapot of kwijt gaan, (3 die dure krengen van een Airpods verkopen die geheid kwijt gaan raken, (4 geen minijack meer in de iPhone te frezen en die ook niet meer waterdicht te maken. Ergo, meer geld.
2 kunnen ze die kabeltjes verkopen die geheid kapot of kwijt gaan
Kwestie van zuinig mee omgaan. Ik kom bij ons in de winkel vele klanten tegen die kapotte kabeltjes hebben. Ik al die jaren (6) nog nooit, maar dan ook nooit, een originele Apple kabel kapot gemaakt.