Specificaties 23,6" @ 1920x1080 (lcd, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2494LW Zwart Review

Quan 7 oktober 2009, laatste update op 12 oktober 2009, 5.224 views

Samsung Syncmaster 2494LW Zwart

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteitverhouding
  • Geen pixeldefecten
  • Elegante, simpele vorm

Minpunten

• Voor de veeleisende gebruiker waarschijnlijk niet erg geschikt
  • Beperkte featureset

Voordat iemand deze review leest moet er wel worden opgemerkt dat ik niet een expert ben op het gebied van monitoren. Ik ben dus waarschijnlijk sneller dan gemiddeld tevreden waardoor deze review wellicht een vertekend beeld kan opleveren. Desalniettemin zullen sommige mensen misschien baat hebben bij deze review omdat er op internet weinig tot geen van te vinden zijn.

Ik heb deze monitor voor 199 euro bij de BCC gehaald. Normaal kost ie 219, maar als je zegt dat ze hem ergens anders voor 199 verkopen dan krijg je hem ook echt voor die prijs mee :D

Ik kom zelf van een brakke AG Neovo 17" TFT-monitor af, dus dit is een behoorlijke stap opwaarts voor mij. Het is alweer bijna een half jaar geleden dat ik op zoek ging naar een vervanging van de AG Neovo nadat deze kuren begon te vertonen (verkleuring van het scherm). Ik wist dat het een breedbeeldmonitor moest gaan worden, het liefst in 16:9 formaat.

Sindsdien heb ik drie nieuwe LCD-monitors inclusief deze versleten. De eerste twee waren van LG. De eerste was te klein (22 inch) waardoor het scherm pijn deed aan de ogen. Het tweede scherm was 24 inch, maar het vertoonde pixeldefecten. Beide schermen heb ik gelukkig zonder problemen kunnen retourneren.

En toen kwam daar de Samsung 2494 LW langs. Een simpel en degelijk scherm voor een redelijke prijs. In het begin was ik sceptisch omdat er bijna geen ervaringen met dit scherm waren te vinden. De ijzersterke naam van Samsung op het gebied van TFT-monitoren trok mij echter over de streep. Sindsdien heb ik er geen minuut spijt van gehad.

Wat betreft de inhoud van de verpakking:hier zitten naast de monitor kortweg een handleiding, CD-ROM, D-Sub-Kabel, DVI-kabel en powerkabel bij.

Hieronder zal ik per punt kort proberen te beschrijven wat m'n ervaringen zijn.

Featureset
Deze is niet zo uitgebreid. De standaardfeatures zitten erop; onder andere helderheid, contrast, scherpte en wat kleurinstellingen. Meer heb ik eigenlijk ook niet nodig. Ik heb hem op de standaardinstellingen laten staan en die zijn goed genoeg voor mij.

Kleurweergave
Dit vind ik erg lastig te beoordelen omdat ik hier niet zoveel op let. De uitleg geeft aan of ik vind dat de monitor de kleuren als natuurgetrouw weergeeft. Wat mij betreft is dat wel het geval. In ieder geval veel beter dan m'n oude monitor.

Contrast en helderheid
Idem als hierboven. Ook hier ben ik tevreden mee. Zwarte kleuren op dit scherm zijn in vergelijking met m'n oude monitor veel zwarter. Ik heb het idee dat ik hier minder last heb van de backlights wat op m'n oude monitor nogal duidelijk zichtbaar was.

Ghosting
Geen idee wat dit was, maar heb even op Google gezocht en meteen een test gedaan met een Flash-animatie. Hierbij rolde een vierkantje over je scherm heen waarbij je moest beoordelen of je een "spoor" zag of niet. Ik zag deze sporen totaal niet.

Pixeldefecten
Wat mij betreft is dit het belangrijkste criterium voor mij. Ik kan me namelijk behoorlijk ergeren aan pixeldefecten waardoor het voor mij een must is dat het scherm hier helemaal vrij van is. Nadat ik een test heb uitgevoerd met Dead Pixel Tester was het voor mij dan ook een verademing dat ik geen één dode pixel heb kunnen vinden.

Bouwkwaliteit en afwerking
Deze is gewoon goed! Door de simpele constructie van het scherm voelt het solide aan. Je kan het verder niet verstellen, alleen kantelen, maar dit is voor mij niet nodig. Als het scherm uit de verpakking wordt gehaald bestaat het uit drie delen. Het beeldscherm zelf, een voet en een "bevestiger" waarmee je het scherm op de voet zet. Dit is erg simpel te doen en vereist niet veel moeite.

Vormgeving
Hier ben ik erg tevreden mee! Het scherm heeft geen rare "gepimpte" vormen met glimmend plastic, maar gewoon een simpele constructie die er heel degelijk en elegant uitziet. Het scherm is mat afgewerkt wat ik persoonlijk mooier vind dan glanzend. Er zit wel een dunne glanzende rand om de monitor heen. Als je er voor zit dan kun je deze dus niet zien, alleen als je er vanaf de boven- of zijkanten naar kijkt. Verder bevindt zich onderaan de monitor ook nog een dunne glanzend afgewerkte rand, waar onder andere het powerlampje en de functietoetsen zich bevinden. De functietoetsen zijn tiptoetsen, dus het is logisch dat deze in het glimmende plastic zitten verwerkt. De tiptoetsen komen de bruikbaarheid van de monitor trouwens niet ten slechte, deze zijn erg responsief.

Zoals ik al eerder zei kost hij in een normale retailwinkel (in dit geval de BCC) 219 euro, alhoewel ik hem via de laagste-prijsgarantie voor 199 heb kunnen meekrijgen. Ik kan me voorstellen dat je via internet voor deze prijs een veel betere monitor kan krijgen. Desalniettemin vind ik de prijs/kwaliteitverhouding nog steeds erg top.

Algemene beoordeling
Al met al ben ik erg tevreden over de aankoop. Voor mensen die niet veeleisend zijn over wat een monitor allemaal wel niet moet hebben maar tevreden zijn met een simpel en degelijk model is dit echt een aanrader.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2494LW Zwart?

Lijkt me wel een mooie vondst dit scherm.