Corsair Hydro Series H50 Review

Galvatron 7 oktober 2009, 8.000 views

Corsair Hydro Series H50

Pluspunten

• Stil
  • Koel
  • Stoer
  • Extra koel fan om te installeren

Minpunten

• Misschien installaren

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Deze H50 aangeschaft aangezien mij Noctua NH-U9B onvoldoende koelde en het geluid van de Nexus 92MM een zwaar irritant geluid maakte (2e fan die gekocht bleek ook weer te piepen). Dus wilde wat stillers.

Product bij Azerty (o.b.v. prijswatch geselecteerd op betrouwbaarheid winkel en prijs) besteld, volgende dag binnen en netjes verpakt. Ą 70 euro voor een stille onderhouds vrije alles-in-een waterkoeler vind ik redelijk. De Noctua was zelf iets van 39 euro zonder fan en met een Nexus fan zit je ook bijna op 55 euro.

De doos is een rechthoekig en stevig. De H50 en accessoires waren redelijk goed verpakt, maar ga niet lopen schudden aan de doos, aangezien het er wat losjes inzit.

Inhoud:
- De ge´ntegreerde waterkoeler (koelblok & radiator)
- Socket 1366 retention bracket en backplate
- Sock 775 retention bracket en backplate
- 2 dezelfde installatie manuals (verschillende talen)
- 120mm fan met schroeven

filmpje van de inhoud.

het koelblok is voorzien van een goede en toch redelijk dunnen laag koelpasta (dunner als bijv. een Artic Cooler 7 Pro). Het is aan te bevelen deze te laten zitten volgens enkele gebruikers op een forum.

Verder ziet alles er keurig en stevig uit. Ook op de 120 Fan staat duidelijk aangeven met een pijltje welke kan de fan op blaast. Ook geldt dit voor de brackets, deze zijn in een van hoeken voorzien van de socket naam (775 of 1366).

De handleiding is goed (met foto's en tekeningen voor snelle installatie), maar misschien niet geschikt voor mensen welke nog nooit de binnenkant van een computer hebben gezien.

Installatie
Zelf heb ik neen Gigabyte P45 DS3 moederbord, dus met een 775 socket. Helaas moet je moederbord uit de kast (behalve bij kasten waarbij je de mobo eruit kan schuiven). Na mijn mobo eruit gehaald te hebben kwam ik erachter dat m'n Noctua backplate identiek was aan deze (dus m'n mobo had er niet uitgehoeven). Kort samengevat gaat de installatie alsvolgt uitgaande dat je mobo al uit de kast is gehaald:

1. Installeer de radiator met 120 MM aan de achterkant van je kast. Zorg hierbij dat de Fan naar binnen blaast
2. Plaats de backplate op het moederbord
3. Schroef voor 1/4 de bracket aan de backplate*
4. Plaats het moederbord weer in de kast
5. Plaats het koelblok in de bracket en draai het met de klok mee
6. Draai elke schoef drie keer om om de beurt diagonaal van elkaar totdat ze allemaal vast zitten
7. Plaats de pomp voltage lijn aan een willekeurige 12V pin van je mobo (niet die van de CPU)
8. Plaats de ventilator van de radiator aan de CPU Fan lijn (temp.control)

*Hoewel ik de bracket lichtelijk had vastgedraaid aan de backplate kreeg ik het niet voor elkaar het koelblok goed vast te klikken (deze maakte al contact met de CPU). Zelf heb ik de bracket en koelblok in elkaar gezet en dan pas aan het moederbord geschroeft.

Na de installatie moet ik zeggen dat het er wel gaaf uitziet, misschien toch een window sitepanel kopen voor m'n cosmos 1000

Testen
Test systeem - zie boven

Temperatuur
Heb alleen getest met m'n Q9450 @ 3.4Ghz (Vcore 1.33)

Noctua NH-U9B
Idle (niet direct na opstarten pc) : 38,38,41,42
Prime95 - Tijd 1 uur: 60,60,63,64

Corsair H50
Idle (niet direct na opstarten pc): 32,33,37,38
Prime95 - Tijd 1 uur: 50,52,55,56

Geluid:
Heb zelf geen Db meter, dus hierbij de praktische uitleg. (Heb 6 Fans in mijn Cosmos 1000)

Noctua NH-U9B
- Kattegejank van m'n Nexus 92 MM Fan - Hoog snipperend geliud (ander zelfde fan gekoch, exact hetzelfde) welke je nog boven m'n 4890 fan bij 100% hoort

Corsair H50
- Je hoort alleen het standaard geluid van 6 120 MM fans welke gedempt worden door m'n Cosmos 1000
- De H50 hoor je dus eigenlijk niet (stilste dynamisch component), momenteel is m'n DVD speler de herriemaker wanneer deze aanspint.
- Als je met je oor bij het koelblok houdt hoor je deze zachtjes pompen, maar is eigenlijk onhoorbaar.
- De 120 MM fan is gewoon goed, uiteraard kan het altijd beter en dit brengt mij op de modbaarheid....

Modbaarheid
Het is mogelijk om je eigen 120 MM fan te gebruik i.c.m. de radiator. Ook is het mogelijk om een tweede 120 MM fan aan te sluiten voor een push en pull opzet. Hierdoor schijn je het koelvermogen nog iets te verstreken met 1 tot 3 graden.

Reviews welke ik heb gelezen m.b.t. dez aankoop:

• Cooler Master Cosmos 1000
  • Intel Core 2 Quad Q9450
  • OCZ Platinum OCZ2P8004GK
  • Gigabyte GA-EP45-DS3
  • Cooler Master Real Power M620
  • Sapphire Vapor-X HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E
  • Windows 7

Heb jij ook een Corsair Hydro Series H50?

Reviews door de redactie

Ik heb 'm sinds 2 weken geleden ook in huis. In combinatie met een Alienware case is het een zeer lastig karwei om te installeren (Lees: Je kan hem niet achter op de kast monteren gezien Alienware (chieftek kast) 2x 90MM fans achter heeft..). Na veel klooien zit hij nu op de backplane van de kast waar eigenlijk ook een 90mm fan kan zitten. Let wel, de vinnen zijn fragiel en buigen erg gemakkelijk.

Zoals de reviewer ook al aangaf; Installatie op de CPU is niet helemaal lekker. Na het aandraaien was het zo goed als onmogelijk om zonder grof geweld de koeler erop te zetten. (Normaliter is het aanduwen en een klokslag draaien totdat hij een klik geeft).

Koelprestaties op de mcGuyver stijl installatie zijn nog steeds erg goed voor een enkele radiator waterkoeler. Full load op een i7 920 @ 3.3GHz zit hij net op de 50 graden. Idle komt hij niet boven de 35 uit.

Qua koelprestaties en natuurlijk dat het een waterkoeling is, is het een zeer goede manier om fatsoenlijke koeling in je PC in te bouwen. Maar met het oog op installatie vergt het dus wel wat geduld. Mocht dat geen probleem zijn dan is dit een geweldige koeler voor een lage prijs.
Installatie gaat erg simpel als je 'm nog niet te vast draait.
Zie installatiefilmpje: http://www.youtube.com/watch?v=PUxoFiFuS_g

Denk eerder dat de schroeven met bevestigen dan al te strak gedraaid zaten,ik had er totaal geen last mee,was gewoon draai en klik

@peakaboo : van dat aanzuigen van buitenaf snap ik wel, maar logisch is het niet,ik had dan liever (zoals voor in mijn kast) wat langere kabels gehad zodat de rad voorin eventueel ook zou passen (maar dat geeft dan weer problemen voor de mensen die niet anders kunnen dan achterin plaatsen,dan zijn ze weer veels te lang)
Volgens de specs en de Corsair site moet deze ook passen op socket AM2 etc. Zaten er bij jou geen bevestigingsbeugels voor dit socket bij?

Je koelprestaties zijn wel aardig verbeterd. Wellicht meer ruimte voor een verdere overclock
Heb geen retention gezien van een AM2 socket? Nu je het zegt zou dit er volgens mij wel bji geleverd moeten worden. Dus voor de mensen met een AM2, vraag even in de winkel voordat je 'm koopt!
De AMD bracket wordt inderdaad vooralsnog niet meegeleverd. Deze is gratis te bestellen in de Corsair webshop op hun website;

Houd hierbij wel rekening met $5 verzendkosten welke met een creditcard betaald dienen te worden. Na betaling had ik zelf deze bracket binnen 3 dagen binnen.

[Reactie gewijzigd door richeh op 7 oktober 2009 14:14]

Hoi

Nette review,ik heb deze koeler zelf ook,en moet zeggen vergeleken met de mugen2 is het instaleren van deze koeler kinderlijk eenvoudig,koel prestaties zijn,vind ik.erg goed (met i7 965 ex) alleen snap ik het van achteruit de kast naar binnen blazen niet helemaal (met oog op de airflow) ik heb push en pull naar buiten blazen,en bevalt tot nu toe prima :)

zeker een aanrader vind ik deze koeler :)
omdat de radiator dan koude lucht van 'buiten' aanzuigt, en dus beter zou koelen... het werkt niet in elke case efficient, omdat het de airflow kan belemmeren :)
Ja het blok maak ik me geen zorgen over, zou gewoon de dikte van de radiator nog moeten weten. Daar zal alles van afhangen. Moest rad + 120-fan niet passen heb ik wel al een mod in gedachten :)
dikte rad is 2,5cm met de fan die erbij hoort 5cm...net opgemeten :)
maten breedte en hoogte zijn zelfde als de fan alleen hangt er 1cm onder voor de slangkoppelingen.

ps : er valt weinig aan te modden..tenzij je in je kast gaat zagen natuurlijk :)

[Reactie gewijzigd door sir serial op 12 oktober 2009 15:05]

Ik heb het probleem van een push-pull configuratie op de volgende manier opgelost: Ik heb een Scythe - S-FLEX 120MM 800rpm Fluid Dynamic Bearing aangeschaft. Daar passen HardDisk schroeven in die passen op de radiator van de H50. Alles zit netjes vast en koelt extra goed.
De reden voor deze push-pull constructie was het feit dat mijn moederbord relatief warm werd 50graad celsius (idle gebruik)

Moederbord ASUS P5Q-E
Processor: CPU Intel Core 2 Quad Q9550, 2833 MHz (8.5 x 333)
Behuizing COSMOS 1000

Bij opgegeven temperaturen rekening houden met NIET overgeclockte CPU

Kamertemperatuur ca 19 graad
CPU 21 graad
Moederbord 32 graad (was voor push-pull 50graden)

Temperaturen volgens opgave EVEREST Ultimate
:) :D :O
fijne review om te lezen, ik twijfel nog ik heb nu een e8400 met een zalman 9700 led werkt perfect maar over twee dagen komt mijn q9650 daar voor in de plaats en ik weet niet hoe de zalman dat gaat trekken als hij het niet trekt weet ik dankzij deze review de oplossing: h50. ;)
snap alleen ff niet dat hij naar binnen geplaatst moet worden ,ok is koelere lucht maar warmte van de radiator wordt dan toch naar binnen geblazen ?
of misschien push enpull naar buiten beter?
moet nog gaan installeren dus vandaar de vraag.
alvast bedankt.
arjen.
ik zit ook te twijfelen over een aanschaf...aangezien hij wel 4x zo duur is als de koeler die ik in mijn hoofd had.

1 ding weet ik wel, niemand geeft dat alleen aan...ik ga de fan omdraaien zodat hij naar buiten blaast.
mijn airflow in de kast gaat van voor naar achter, dus hoe dit standaard zit werkt het elkaar behoorlijk tegen....

heb je dit zelf ook al getest ?
je kan de fan ook naar buite laten blazen het maakt in principe nix uit tenzij dat de kast temperaturen hoog waardoor hij met warme lucht wordt gekoeld
Ik vroeg me af of deze koeler in mijn antec 900 past, met het oog op een push/pull setup. (7.5cm dikte totaal?)
Ik had ook verhalen gelezen over mensen die kun sidepanel dan niet meer op de kast kregen?
Ook iemand enige ervaring met een Q6600 overklokken, met deze, of een vergelijkbare koeler? (G0 revision)

Top review voor de rest!
Alvast bedankt! :)

[Reactie gewijzigd door Leetness op 2 december 2009 16:45]

denk dat je de H50 met een ander koeler door elkaar haalt. De H50 is niet eens zo hoog, hij steekt niet eens boven mijn GTX260 uit dus over dat sidepanel moet geen probleem zijn. Pushpinnen zijn niet zo fijn gewoon ouderwetse schroeven :P
Kan je 2 'Slim' fans gebruiken hiervoor, in push/pull opstelling?
Dus Fans van 12mm dikte, (Scythe slim)?
ik heb de Q6600 @ 3.20GHz i.c.m de H50 gehad ( ik heb hem nu i.c.m de i7 920 @ 4.20GHz) bij mij waren de temps niet hoger dar 50 graden. dus de koeler doet zijn werk goed.

ik gebruik hem in mijn antec 900 zonder enige problemen hij pas mooi en hij doet het ook goed op lan-party's (wat voor cpu koelen gebruik jij ?!?!?!?!?).

[Reactie gewijzigd door Hc-Gamer op 13 juni 2010 14:16]