Specificaties Stereo Bluetoothspeaker met oplaadbare accu - Bekijk alle specificaties

JBL Charge 3 Zwart Review

unimatrix zero 25 september 2016, laatste update op 26 september 2016, 3.667 views

JBL Charge 3 Zwart

Mooie bluetooth speaker met handige functies, en erg mooi geluid. -Speaker is ook powerbank. -Handige play/pauze knop. -Speaker kan met 3 bluetooth apparaten tegelijk pairen. -waterdicht.

Pluspunten

• Hemels geluid.
  • Stevig en duurzaam gebouwd.
  • Eenvoudige bediening.
  • Lange accuduur.
  • Te gebruiken als laadpunt mobiele tel.

Minpunten

• Passieve radiatoren kwetsbaar.

Muziekweergave Score: 5

Een inleidend stukje tekst waarin ik beschrijf hoe ik op de aankoop kom van de Charge 3. Kun je eventueel overslaan aangezien dit niet direct over de Charge 3 gaat.

Wij zochten al enige tijd naar iets van een radio/geluidsinstallatie voor in de huiskamer. DAB+ kwam voorbij als optie, bluetooth, NFC koppeling, er moest een cd in kunnen. Lan aansluiting, WIFI.. Goede geluidskwaliteit is ook nog belangrijk. Oftewel, we konden niks vinden wat aan de eisen voldeed, en ook nog betaalbaar was.

Een tijd lang hadden we een oude radio met cassettedeck op de kast gezet die de muziek speelde. En we lieten het idee voor een "soundsystem" rusten.

Ondertussen op mijn werk had er iemand een Bose Soundlink Mini op de afdelling neergezet, en daar speelden we onze muziek op af door middel van BT koppeling met de mobiele telefoon. Op het werk is een stabiele draadloze internetverbinding voorhanden waar we prima muziek op kunnen streamen zonder haperingen. Wat een geluid zit er in die Bose Soundlink, mooie bas, en hij kan luid spelen. De ruimte wordt als het ware gevuld met muziek. Op het hardst heeft de Bose last van vervorming, het is simpelweg de sweetspot opzoeken qua volume en de arbeidsvitaminen stromen de afdeling op!

Die soundlink is dan ook mijn vergelijkingsmateriaal geweest in verhouding tot de Charge 3, samen met de interne speaker op mijn Galaxy S6 die ook vaak dienst doet als mobiele speaker.
Ik wist niet dat die BT speakers die zo klein zijn toch zo mooi klinken, en op hoog volume kunnen spelen met een mooie diepe bas. Omdat het op het werk zo goed voldoed, zou dit ook voor thuis een goede optie zijn zo dacht ik.

Een bluetooth speaker dus, gekoppeld aan een telefoon.
De telefoon doet dienst als radio, speelt youtube afspeellijsten af, spotify, en natuurlijk mp3 bestanden op het interne geheugen van de telefoon. Voila, we hebben een goede oplossing die eigenlijk aan de eisen die we in het begin hadden grotendeels overeenkomt. Op verschillende manieren kunnen we muziekbronnen aanspreken en die doorsturen naar de mobiele speaker.

Foto's zijn gemaakt met een Samsung Galaxy S6.

JBL Charge 3

Voordat ik deze speaker kocht heb ik uitgebreid op internet gezocht naar reviews en vergelijkingen.
De JBL Charge 3 is volgens meerdere geschreven reviews en youtube filmpjes een uitstekende keuze als speaker, en net zo goed als de Bose Soundlink Mini. Bij de Mediamarkt heb ik deze dan ook gekocht voor een bedrag van 175 euro. Een stuk goedkoper dan de Bose, maar kwalitatief vergelijkbaar. Deze review is gebaseerd op mijn persoonlijke mening, en de geluidservaring ook. Ik ben geen audio expert, maar gewoon iemand die graag muziek luistert.

De doos, en de inhoud.

Een luxe verpakking, met een kartonnen klep die je open kunt doen en een magnetische sluiting heeft. Wanneer je de doos opent, dan valt je oog gelijk op de party afbeelding. Dan een kartonnen afdekplaat met foam aan de binnenkant verwijderen en de inhoud van de doos wordt zichtbaar. De speaker verpakt, en in een plastic inlay. De accesoires in een soort kartonnen doosje. Een handleiding die ik uiteraard niet gelezen heb, en nog keurig in plastic zit. De uitstraling van de verpakking laat mede zien wat voor kwaliteit de speaker zelf heeft.

Als accessoire een USB3 kabel met een micro USB aansluiting. Deze kan aangesloten worden op de oplader die voor meerdere stopcontact types geschikt is.

De speaker.

Dan de speaker zelf. Wanneer ik deze vastpak merk ik dat deze stevig gebouwd is, en enigszins zwaar wat ik als positief beschouw. Hij staat stevig op tafel op een rubber voet. Op die rubber voet zie je een aantal leds die de capaciteit van de accu aangeven en die knipperen bij het opladen. Je kunt hem ook rechtop zetten, de zijkanten zijn gewelfd vormgegeven zodat de passieve radiator zijn lucht kwijt kan bij het vibreren. Het is gewoon een mooi apparaat, klein met een groots geluid.

Op de bovenkant vinden we de knopjes. Dit zijn symbooltjes die de functie weergeven en die je kunt indrukken en een klikje maken. Het voelt prettig aan en stevig. het zit als het ware op de stof geplakt. De aan/uit knop en de knop om meerdere speakers te koppelen zit op een rubber plaatje.

De functies en gebruikservaring.

Als laatste ga ik in op de functies en hoe ik de speaker ervaar in het gebruik.

Bij het aan doen, en uitdoen van de speaker evenals bij het bluetooth koppelen, en wanneer je de volume op het hoogst drukt klinken er geluidjes als respons op deze acties. Bijvoorbeeld gitaargeluidjes wanneer je de speaker aanzet. Dit kan als storend worden ervaren, meerdere reviews en reacties op reviews gaan hier op in. Mij stoort het niet, maar wanneer dit uit zou kunnen worden gezet zou ik dit zeker doen. Helaas kan dit dus (nog) niet.

De speaker is waterdicht, dit heb ik niet getest. Ga ik ook niet doen trouwens.
Er zit een 3.5mm jack in om een bron met snoer aan te sluiten, dit heb ik ook niet getest, aangezien ik dit niet ga gebruiken.
De bluetooth koppeling
De bluetooth koppeling gaat snel en goed. Bereik is prima voor mij. Je kunt niet teveel afstand hebben tussen de speaker en de telefoon, maar dat spreekt voor zich met bluetooth. De telefoon in de huiskamer, en de speaker in de bijkeuken met 2 deuren ertussen gaat zonder hapering. Wanneer ik de tuin inloop met de speaker begint het tijdens het lopen te haperen, en uiteindelijk geen verbinding meer.

Het apparaat kan met 3 devices tegelijk verbinding maken. Als ik op apparaat 1 de muziek afspeel, en vevolgens op apparaat 2 een muziekje start gaat op apparaat 1 de muziek op pauze stand. Je kunt dus moeiteloos wisselen tussen afspeelapparaten. Gewoon een goed bedachte functie dus van JBL om met meerdere apparaten/personen muziek af te spelen.
De app.
Er is een App in de playstore, deze kan de speaker firmware updaten. Gelijk na aanschaf deze app geinstalleerd, en er was een update, maar deze voegt alleen functionaliteit toe voor de voice assistent op de telefoon. De play pauze knop van de speaker kan in de app worden aangepast naar de standaard functie of om de voice assistent te activeren zodat je in de microfoon van de speaker kunt spreken om een gesproken commando te geven. Dit heb ik niet uitgetest.

De app geeft een plaatje van de speaker weer, waar ook die leds opstaan die de accu staat weergeeft. Ook kun je in de app de naam van de speaker aanpassen, en je kunt de app gebruiken om speakers te koppelen. Dat zijn eigenlijk alle functies van de app.
De accu/powerbank
De accu gaat volgens JBL 20 uur mee, wat mede de reden was voor mij om deze speaker aan te schaffen. Er zit een 6000 mAh powerbank in, die je dus ook kunt gebruiken om je telefoon op te laden.

Dit is naar mijn idee erg handig, je kunt muziek luisteren zonder dat je telefoon gelijk leeg is na lange tijd gebruik van de speaker. Bij het opladen valt op dat tijdens het streamen de telefoon langzaam maar zeker oplaad. Wel veel langzamer dan ik gewend ben met de fastcharge oplader van Samsung.

Wat opvalt is dat mijn telefoon sneller wordt geladen met gebruik van de oranje kabel die bij de Charge 3 inbegrepen zit. De witte kabel die bij mijn Galaxy S6 hoort geeft een melding op de telefoon dat hij traag wordt opgeladen. Ik vermoed dat de oorzaak is dat de oranje kabel een USB 3.0 kabel is en daardoor sneller kan laden.

Het voordeel is dat je de speaker en de telefoon bij elkaar kunt houden wanneer je de telefoon wilt opladen. Het kan gebeuren dat het stopcontact niet in de buurt zit van waar je de speaker wilt hebben, dat de boel bij elkaar kan liggen is erg praktisch.
De play/pauze knop
Die knop verdient een eigen stukje tekst, want die knop is gewoon erg handig! Als de bluetooth koppeling is opgezet, en je drukt die knop in dan start op mijn Galaxy S6 automagisch Spotify en begint gelijk de muziek te spelen.

Het indrukkken van de knop pauzeert de muziek. Wanneer je de knop 2 keer snel indrukt gaat spotify naar het volgende nummer. Bij het afspelen van muziekbestanden op het interne geheugen werkt dit ook zo. Gewoon handig.
Het geluid/de speaker
De Charge 3 heeft 2 speakers aan de voorkant van elk 10W.
Aan de beide zijkanten zitten passieve radiatoren. Dat heb ik even opgezocht, het gaat dan om een subwoofer zonder spoel en magneet. Een losse conus, en de luchtdruk in de kast beweegt de conus.
Bij gebruik zie je de conus trillen, en dit zal dan de bass wel voortbrengen schat ik zo in.

Deze conussen zijn volgens de medewerker van de Mediamarkt kwetsbaar.
Wanneer ik de Charge 3 in mijn tas zou doen tesamen met pennen of andersoort puntige voorwerpen dan zouden deze de conus kunnen doorboren. Er waren nog geen hoesjes beschikbaar voor deze speaker. Iets om op te letten dus, toch wel attent van de medewerker om dit op te merken. Ik kon een verzekering afsluiten die onder andere dekking hiervoor had. Ik heb hem verzekerd dat de speaker voor thuisgebruik is, en ik niet van plan ben om de speaker veelvuldig te vervoeren.

We hebben een middelgrote huiskamer, en deze speaker voelt zich er prima thuis. Zoals eerder gezegd is dit mijn persoonlijke mening over hoe ik de speaker vind klinken. Er zit een mooie bas in, en het geluid is helder en klinkt ruimtelijk. De speaker kan erg hard, er komt behoorlijk veel geluid uit. Ik ben er zeer tevreden over.
Hij klinkt wat mij betreft net zo goed of nog beter dan die soundlink. Op het hoogste volume niveau klinkt er een geluidje dat dit niveau is bereikt. Er is dan enige vervorming. Ik merk dat de speaker het niet fijn vind, en doe het volume dan ook een tikje zachter.

De JBL Charge 3 is voor mij het ideale apparaat. Ik gebruik dit ding als een mobiele speaker die ik overal kan neerzetten, en eventueel kan meenemen. Het geluid is gewoon top te noemen uit zo'n klein cilindrisch speakertje. De ingebouwde powerbank , de handige play/pauze knop, het stevige ontwerp. Ik kan er alles mee afspelen wat ik wil. Zeer tevreden met deze aankoop, en aan te bevelen als je een kwalitatief goede speaker zoekt die ook nog eens waterdicht is.

Alternatieven.

Wanneer de Charge 3 net te duur is, dan is misschien de Charge 2+ een optie. Deze heeft 12 uur speeltijd, en wat minder vermogen. Voor de rest dezelfde functies. De prijs is echter wel wat vriendelijker, voor 120 euro krijg je de formidabele JBL experience.

Daar weer onder kun je de Flip 3 zetten, die kost op moment van schrijven 100 euro. Deze heeft een speeltijd van maximaal 10 uur, maar kan geen apparaten opladen. Zo te zien heeft deze ongeveer hetzelfde muzikale vermogen als de Charge 2+.

Een alternatief van een ander merk zou de Bose Soundlink II kunnen zijn. Dit is ook echt een topding, maar een stukje duurder. Geluid is formidabel, maar voor mij net een stapje te duur. Heeft veel functies die overeenkomen met de Charge 3.

Bedankt voor het lezen, en reacties zijn welkom.

Heb jij ook een JBL Charge 3 Zwart?

Meer advertenties

Nette review. Complimenten! Twijfel al een tijdje om een dergelijk ding aan te schaffen.. Dergelijke reviews helpen mij wel in de zoektocht dus helemaal top dat je hiervoor de moeite neemt!
Geen probleem, en bedankt. Er zit meer geluid in een portable speaker dan je misschien denkt, en de kwaliteit valt beslist niet tegen.
Bij de meeste winkels die die dingen verkopen kun je ze wel testen, gewoon eens doen! Succes :)
Goede review. Ik heb de charge 2 gehoord en was onder de indruk. Deze charge 3 staat op het verlanglijstje.
Bedankt. Ik gebruik de speaker elke dag met veel plezier, ik ben er zeer tevreden mee. Een hele goede aankoop geweest!
Mooie uitgebreide review! Heb je toevallig ook wel eens gebeld met de speakerphone functie?

Ik zou hem ook willen gebruiken om (via Skype) te bellen als ik thuis werk, dus ik ben wel benieuwd hoe goed (of slecht) dat werkt.
Ik heb per ongeluk een keer een telefoontje gekregen toen ik de speaker via Bluetooth verbonden had. En dat werkte op zich prima, ik kon de ander prima verstaan.
Mooie review. Ik zoek voor onze veranda een draadloze speaker. Ik wil deze graag gebruiken i.c.m. een Chromecast Audio. Mijn vraag is: ik wil hem constant via de stekker aansluiten, oftewel: netvoeding. Is deze daar voor geschikt of kan ik beter een andere kopen in dat geval?
Bedankt voor je reactie.
De speaker kan prima constant worden aangesloten via netvoeding. Maar in jouw situatie heeft het charge deel van de speaker helemaal geen nut, dus misschien zijn er andere speakers die beter bij jouw situatie passen.
je kunt kiezen voor de nieuwe Flip 4 http://www.jbl.nl/draadlo..._color=Black-EMEA#start=1 als je perse een JBL speaker wil. Die is goedkoper en heeft geen oplaadfunctie voor de telefoon maar is wel waterdicht net als de Charge 3. De speakers zijn 2 x 8w, dus wat minder vermogen dan de Charge 3 (2 x 10w)

Deze speaker van JBL heeft trouwens Chromecast Audio ingebouwd.. http://www.jbl.nl/draagba...ST%20150_color=Black-EMEA

Succes met het uitzoeken van een geschikte speaker!