Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 5,2" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5X 32GB Zwart Review

RemyB 25 september 2016, laatste update op 6 januari 2018, 5 views

LG Nexus 5X 32GB Zwart (Product gekocht)

Opzich een prima toestel, de accu kan er mee door, maar zonder custom rom redt je het wel iets langer dan een dag met redelijk gebruik! Het scherm zorgt vooral voor de slechte accuduur, ook als de camera iets te lang aanstaat is hij zo leeg / wordt heet.

Pluspunten

• Vormgeving
  • Nieuwste Android
  • USB C
  • Camera

Minpunten

• Scherm is te energievretend
  • Ondersteund geen 1080P 60fps, wel 720P 120fps (vreemd)
  • Accuduur
  • Snelheid
  • RAM

Deze Nexus 5x nu bijna 2 jaar geleden gekocht, het apparaat werkt opzich prima, hij heeft veel pluspunten maar er zitten ook wat minpunten bij die echt anders hadden gekunt.

Design

Het ontwerp van de Nexus 5x is opzich mooi, de vingerafdrukscanner achterop is echt ideaal, ook de plek van de camera is niets over te zeggen, het is lekker minimalistisch en ziet er prima uit.
Het plastic wat is gebruikt is wel een minpuntje, een heel klein beetje druk en je hoort het plastic kraken. Bouwkwaliteit is opzich niets over te zeggen voor de rest. Het gebruik van USB-C vind ik echt goed, helaas is het nog niet de nieuwe standaard.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp1hIqF4bK2.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp3XSIOSDfR.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp17DxmPHMI.jpeg
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp1ErqKxpU7.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp2iR0Ihb3m.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZpGa641GONS.jpeg

Prestaties

De Nexus 5x heeft opzich redelijke prestaties, hij heeft 2gb ram en een Snapdragon 808, de videochip had iets beter kunnen zijn.
Van mij had de mobiel wel 3gb ram mogen krijgen, aangezien de gemiddelde apps (heb niet heel veel apps ge´nstalleerd) al in totaal 1,5gb in neemt op idle. De processor is opzich prima, af en toe crasht een app of loopt de mobiel een klein beetje vast bij iets te hoge ingrepen, maar je kan tenminste wel een app updaten zonder dat de mobiel vast loopt, dat is een ander verhaal bij mijn oude mobiel (Galaxy S4 mini, is te verwachten).
Neem bijvoorbeeld Whatsapp, de app crasht gemiddeld 1x per dag, en ik open de app niet eens zo vaak. Ook als je bij het menu zit om een foto te selecteren heb je wel eens last van een freeze.

Accuduur

Het belangrijkste wat je tegenwoordig nodig hebt is een goede accuduur, daar kom je met deze mobiel helaas niet helemaal mee weg. Ik red het met een custom rom (Pure Nexus) en Greenify iets meer dan een dag met normaal gebruik. Helaas neemt het scherm echt te veel van je accu weg, ook je gps neemt iets te veel in, daarom heb ik die standaard uit.
Helaas vreet de camera nog meer accu dan het scherm, vooral als het iets te warm is buiten.
De accu houdt totaal niet van iets te koud of iets te warme temperaturen, op een zomerdag is de mobiel al snel te warm en crashen apps.

Software

Het systeem draait op de nieuwste versie van Android, dat is nu Android 8.0. Fijn is dat er een Android-Beta platform is, zo kan je de nieuwste versie testen (als Google die heeft vrijgegeven).
De software is wat uitgekleed, zo heeft Pixel Launcher weinig extra functionaliteit, ook valt er in de instellingen weinig aan te passen i.v.t. de iets nieuwere Samsung modellen.
Neem ter voorbeeld de camera app, helaas heeft de app weinig extra functies, ook is de app nou niet al te snel. Wel fijn aan de software is dat er eigenlijk bijna geen bloatware is geinstalleerd, zo heb je alleen Google Play Music die vast is ge´nstalleerd, de rest is allemaal te verwijderen.

Camera

De camera geeft mooie kwaliteit beeld, de kleuren komen opzich heel goed overheen. Filmen kan in 4k op 30fps, helaas is het filmen op 1080p ook in 30fps, die zou 60fps kunnen halen, maar Google heeft dat uitgeschakelt, met als argument dat de processor dat niet aankan. In slowmotion filmen is dan de enige optie, dat is 720p op 120fps, helaas is het als een 30fps video opgeslagen waar je het beeld wat je slomo wilt op je mobiel moet selecteren. Het liefst had ik een 120fps video opgeslagen gezien die je op je PC zelf zou kunnen bewerken, maar wie ben ik daarin. Helaas als je iets te lang de camera open hebt, wordt de mobiel bijna heet en de accu is zo leeg, zonde...

Hieronder een paar foto's gemaakt met de Nexus 5X:

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZpYCPpwg52i.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp2NLVYwfZd.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp3Zu1MG4op.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp2uk9vLHCF.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp32Avdc0eM.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp3zRUJAox3.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp4rMZeBVMj.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp2vgjJKaTC.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp7fhRA3uqm.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp2xVskVd3w.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZp3QHk7lFV7.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZpZR7Rv5Y1p.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1ExLZpwlqQTKrvg.jpeg

Ik vind het goed dat er USB type C is gebruikt, de mobiel laad echt snel op (en gaat helaas snel leeg). Wel zonde dat er geen USB C naar A adapter is geleverd, nu moet ik een aparte kabel kopen voor datatransfer etc. (Anker).

Het is opzich een goede allround mobiel, helaas wel met z'n minpuntjes.

Heb jij ook een LG Nexus 5X 32GB Zwart?

Meer advertenties