Logitech B170 Review

Convirion 24 september 2016, 379 views

Logitech B170

Een prima muis geschikt voor bij een laptop. Het is een vrij kleine muis, waardoor de muis lager scoort op het gebied van ergonomie/vormgeving. Voor de prijs hoef je hem niet te laten liggen en ben je niet altijd gebonden aan het touchpad van een laptop.

Pluspunten

• Precisie

Minpunten

• ergonomie kan beter

De B170. De goedkoopste draadloze muis van Logitech die ik kon vinden. Aangeschaft op 19-09-2016 voor een bedrag van 13,90 EUR bij Afuture. In eerste instantie had ik mijn twijfels of het wat kon worden, maar aangezien het voor mijn vriendin is, die hem gaat gebruiken voor school (1 keer per week) heb ik hem toch aangeschaft.

De muis en doosje. In het doosje zit een handleiding, overigens niet doorgenomen.

De muis zelf:

En de onderkant, inclusief ontvanger en batterij:

Functies
Het is een vrij simpele muis, met een linker en een rechtermuisknop, scrollwieltje en een derde muisknop (drukken op scrollwieltje). Hier mis ik de optie om het scrollwieltje naar links/rechts te kunnen duwen voor paginanavigatie. Tevens aan de onderkant een knopje om de muis aan/uit te zetten.

Ergonomie
Het muisje is eigenlijk net te klein om voldoende in je hand te liggen. Ikzelf heb de Logitech B170 vergeleken met een Logitech M525 en deze ligt veel beter in de hand, ondanks dat deze maar beperkt groter is. Maat van mijn hand is 9. (gemiddeld). Personen met een kleiner formaat hand kunnen waarschijnlijk beter overweg met de B170.

Hoogteverschil B170 en M525

Ter vergelijking: B170 M525 en G5. Excuses voor mijn vieze, versleten G5. :+

Stroomverbruik
Zelf heb ik dit nog niet goed kunnen ervaren, maar er is ruimte voor 1 AA batterij (standaard meegeleverd). De verpakking claimt dat de batterij 12 maanden meegaat, dit is nog te bezien.

Ontvanger
Een kleine USB ontvanger, bereik zou 10 meter moeten zijn volgens de verpakking, maar na 5 meter kan ik het muispijltje niet meer zien op mijn laptopscherm. Ik ga er even vanuit dat hij de 10 meter -zonder obstacels- wel zal halen. Er waren geen haperingen op 5 meter afstand. De ontvanger steekt ongeveer 1cm uit, je kan hem dus in de laptop laten zitten als je deze in de tas stopt.

Opbergvakje voor ontvanger, mocht je toch besluiten om de ontvanger er uit te halen:

Software
Op mijn ASUS laptop met windows 10 was het plug en play toen ik de ontvanger inplugde. Verder niet omgekeken naar software of drivers. Zou moeten werken met Windows 10 of nieuwer, Windows 8, Windows 7, Mac OSX 10.8 of nieuwer en Chrome OS.

Materiaal
Zwart plastic.

De muis doet wat het moet doen, zeker veel bang voor buck. De ontvanger werkt erg direct, beter als het touchpad. Dit is voor mij persoonlijk een groot pluspunt. Als je dagelijks meer dan een paar uur veelvuldig gebruik gaat maken van de muis, kun je beter investeren in een muis die beter in de hand ligt, maar de prijs maakt alles goed.

Heb jij ook een Logitech B170?

Goede review. Kleine aanvulling: de usb ontvanger bij deze muis is geen unifying receiver. Je kan een ander draadloos Logitech apparaat zoals een toetsenbord dus niet koppelen aan de usb ontvanger. Ook kan je de muis niet koppelen aan een unifying receiver. Je zit dus al snel met 2 usb ontvangers opgescheept als je een draadloos toetsenbord en deze muis wil gebruiken...