Logitech Harmony Companion Review

Evanesco 24 september 2016, 901 views

Logitech Harmony Companion

Werkt perfect, goede vervanging van mijn oude Harmony afstandsbediening die geen hub had en die alleen met IR werkte. Grootste vooruitgang is dat deze Companion ook mijn PS3 kan aansturen via bluetooth en dat je de afstandsbediening niet meer hoeft te richten op de apparaten.

Pluspunten

• Configuratie via iOS app werkt snel en makkelijk
  • Werkt ook bij geen directe zichtlijn tussen hub en apparaten
  • Bestuurt PS3 via bluetooth (ook aanzetten van het apparaat)
  • Afstandsbediening ligt erg fijn in de hand
  • Integratie met Hue lampen
  • Afstandsbediening hoeft niet op apparaten gericht te worden
  • Apparaten achter deurtjes/ in kasten ook te bedienen met de losse IR blaster
  • Naast de fysieke afstandsbediening ook de app te gebruiken als afstandsbediening

Minpunten

• Geen scherm (maar is geen groot gemis)
  • Aanpassen knoppen afstandsbediening kan veel werk zijn
  • Maar 3 knoppen voor scenario's op de afstandsbediening
  • Geen oplaadbare batterij, afstandsbediening werkt op een knoopcel
  • Hub staat altijd aan, ik weet niet hoeveel energie dit kost

Configuratie Score: 4
Na jaren een oude Logitecht Harmony te hebben gehad begaf de 'uitschakel'-knop het en werd het tijd voor een nieuwe. Een universele afstandsbediening was voor mij altijd een programmeerbaar IR apparaat dat hetzelfde werkte als de afstandsbedieningen die hij verving. De Companion werkt met een centrale hub (die overigens altijd aanstaat, wat eigenlijk niet zo energiezuinig is) die met het Wifi netwerk is verbonden, dit was voor mij iets nieuws.

Configureren
De meegeleverde quick start handleiding is erg summier, veel meer dan plug alles in, download de app (voor Android en iOS) en volg de aanwijzingen in de app staat er niet in. De aanwijzingen in de app zijn overigens prima.

Ik was gewend om mijn afstandsbediening via een kabel aan mijn computer te moeten hangen en via Logitech software te moeten configueren. Bij de Companion is dat gelukkig dus niet meer nodig, alles loopt via de (in mijn geval iOS) app, die vervolgens de hub via Wifi update.

De eerste stap is apparaten toevoegen, al mijn apparaten waren te vinden:
  • Dune D1 mediaspeler
  • Sony DAV-F200 home cinema systeem
  • Philips PFL8007K TV
  • Playstation 3
Vervolgens maak je scenario's aan waarbij de app al diverse suggesties doet en waarbij je de betrokken apparaten moet kiezen. In mijn geval was dat TV kijken, Film kijken via de Playstation en Film kijken via de Dune. Het is handig dat de app vroeg of ik het geluid/ de volumeregeling via het home cinema systeem wil laten lopen of niet, dit scheelt weer configuratie van afstandsbediening knoppen later.

Na het aanmaken van scenario's komt het finetunen van de knoppen van de afstandsbediening. In mijn geval nog wel een klus omdat zowel mijn Playstation als mijn Dune mediaspeler niet reageerde op de navigatieknoppen (links, rechts, ok, etc). De standaard configuratie stuurde deze commando's naar mijn home cinema systeem, die ik alleen gebruik voor het geluid. Hoewel het 'remappen' van knoppen makkelijk gaat, is het wel even wat werk. Wat overigens ook handig is, je kunt twee verschillende commando koppelen aan een knop: een voor kort indrukken en een voor lang indrukken.

Om de PS3 te kunnen bedienen moet je de hub trouwens eenmalig koppelen met de PS3 (waarbij je nog even met de PS controller moet navigeren).

Het gebruik
Wat een verademing in vergelijking met mijn oude afstandsbediening! Om te beginnen hoef je niet meer te richten, alle signalen komen uit de hub en niet uit de afstandsbediening zelf. Vroeger moest dit wel en als ik dan te snel de afstandsbediening in de bank gooide, was een apparaat niet aan/uit of stond deze op de verkeerde ingang. Aangezien de hub een IR signaal alle kanten op stuurt hoeft deze niet perse 'oogcontact' met je apparaten te maken. Ik heb begrepen dat door weerkaatsing via de muren de IR signalen de apparaten bereiken. Mijn hub staat dan ook naast de TV op het meubel, maar de andere apparaten die eronder op een plankje staan reageren ook prima.
Mocht je apparaten in een kastje hebben staan dan kan je de losse IR blaster aansluiten en die in het kastje leggen zodat de deuren dicht kunnen blijven. Er wordt trouwens 1 IR blaster meegeleverd, maar er lijkt ook nog een aansluitmogelijkheid voor een tweede te zijn op de hub (die kan je vast los kopen).

Daarnaast is het erg handig voor het kijken van films via de PS3 (die ik gebruik voor Netflix en af en toe een bluray), vroeger moest ik daarvoor alsnog de PS3 controller naast mijn afstandsbediening gebruiken omdat die alleen maar IR aan kan.

Het gebruik in combinatie met Philips Hue
Ik had al een Philips Hue systeem in huis (met een eerste generatie bridge), deze integreert makkelijk met de Harmony. Even de knop op de Hue bridge indrukken op het moment dat de Harmony app het aangeeft en je kunt aan de slag. De bediening met de afstandsbediening lijkt wel wat beperkt, lees: een lamp of een groep aan/uit en het licht feller of zachter. Ik zou het handig vinden om ook (voorgedefinieerde) licht scenario's te kunnen kiezen/ doorlopen zoals deze ook in de officiele Hue app zit, maar heb dit nog niet kunnen vinden. Hoe dan ook: het is handig om de lampen snel in te schakelen bijvoorbeeld 's ochtends als je de TV ook aanzet, je hoeft dan niet je telefoon te gebruiken.

Al met al erg tevreden en voor 99 zijn geld naar mijn mening meer dan waard!

Heb jij ook een Logitech Harmony Companion?

Mijn harmony 700 is aan vervanging toe en de Companion lijkt me wel wat. Kun je de instellingen niet 1:1 overzetten? Uit je review begrijp ik dat dat met de smartphone moet. En er zit zoals in de 700 geen oplaadbare batterij in de afstandsbediening maar een knoopcel? Vind ik ook niet echt een vooruitgang.
Ik heb geen ervaring met het overzetten van de instellingen van een oude Harmony. Ik had vooral geen zin om me erin te verdiepen omdat de basis (apparaten toevoegen, activiteiten maken) super makkelijk en snel werkt via de app. Enige dat wat tijd kost is de standaardknoppen per activiteit aanpassen, maar het is wel intuitief.

Overigens kan het instellen volgens mij ook via de computer, maar toen ik de app had gezien bedacht ik me pas hoe omslachtig dat eigenlijk vroeger was. Met een kabel aan je PC hangen, aanpassen, synchroniseren. En als het niet werkt of je wilt snel wat aanpassen hetzelfde liedje.

Wat betreft de batterij: het is inderdaad een knoopcel, maar die doet het na bijna 6 mnd nog steeds. Aangezien ze goedkoop zijn om te vervangen niet echt een probleem wat mij betreft.