BTO X-BOOK 15CL73 Review

N-ickel 24 september 2016, laatste update op 5 december 2016, 948 views

BTO X-BOOK 15CL73

Pluspunten

• Mooie afwerking
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Mat beeldscherm

Minpunten

• Slecht reagerend touchpad
  • Warmteontwikkeling

Welkom bij mijn eerste uitgebreide review. In deze review beoordeel ik de XBook 15CL73 van BTO. De laptop is verkrijgbaar vanaf ¤999 (incl. btw), maar dit loopt vaak ietsjes op na enkele upgrades.

BTO is opgericht in 2000 met als doel het leveren van laptops op maat binnen Nederland en België. Bij BTO ben je vrij in het samenstellen van de gehele laptop en dat betekent dat jij het maximale uit je eigen laptop kan halen.

Waarom een BTO XBook?
Ik had een nieuwe laptop nodig voor mijn opleiding engineering. Bij deze opleiding gebruiken we vaak zware software, en ik had een laptop nodig die daaraan voldeed. Ik had de keuze tussen een ASUS ROG, Dell Inspiron 7559 en deze BTO XBook. De ASUS ROG viel eigenlijk al meteen af omdat de bouwkwaliteit van de ROG serie niet voldoet. Dan was er nog de keuze tussen de Dell en de BTO. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de BTO, aangezien deze ietsjes goedkoper was met de upgrades die ik graag erin wilde zetten. Verder sprak het design van de BTO mij ook erg aan.

Specificaties
De standaard specificaties:
Processor: Intel Core I7-6700HQ
Videokaart: NVIDIA GEFORCE GTX 960m
Beeldscherm: 15.6’’ mat standaard contrast Full HD IPS
Werkgeheugen: 8GB DDR3L BTO Selected RAM
Opslag: 128GB Team Group Solid State (SSD)
DVD /Blu-ray drive /Extra disk in Caddy: dvd-speler en brander
Wireless: Intel Dual Band Wireless (802.11ac 2.4/5GHz, 433Mbps) + BT 4.0
Toetsenbord: Verlicht QWERTY-toetsenbord
Besturingssysteem: Proefversie van Windows 10 Home
Garantie: 2 jaar Carry-in garantie
Basic BTO-laptoptas t/m 17 inch inclusief muis en actiekit

Ik heb besloten om de laptop te voorzien van enkele upgrades:
Werkgeheugen 2 x 8GB DDR3L BTO Selected RAM
Opslag: 256GB Team Group Solid State (SSD)
Wireless: Bigfoot Killer Wireless (802.11ac 2.4/5GHz, 867Mbps) + BT 4.1
Besturingssysteem: Windows 10 Home NL inclusief USB-stick
Garantie: 2 jaar Pick-up & Return garantie

Verpakking
De laptop was heel goed ingepakt, en het gaf mij ook het gevoel dat er bij de verzending niks mis had kunnen gaan. De laptop werd geleverd in een grote doos met het BTO-logo. In deze grote doos zaten twee kleinere dozen en de laptoptas van de actiekit. Waarin twee kleinere dozen, en de laptop tas zat. Rond deze dozen zat veel bescherm materiaal in de vorm van luchtzakken. In de doos waar de laptop zelf in zat, zat nog meer bescherm materiaal in de vorm van een stevige foam.

De bouw en het design
De laptop bestaat voornamelijk uit plastic, maar voelt toch erg solide aan. De laptop openklappen gaat ook goed, de scharnieren zijn degelijk gebouwd en het scherm trilt niet bij intensief typen. Wel zijn de randen rond het scherm relatief groot. Het verlichtte toetsenbord geeft niet mee en is wederom degelijk gebouwd.
De laptop zelf lijkt op een zakelijke laptop, aangezien het design erg strak is, zonder onnodige ledlampjes. Zowel de bovenkant als de ruimte rondom het toetsenbord voelt een beetje rubberachtig aan, en daardoor zijn er weinig vingervlekken te vinden na intensief gebruik.

Aansluitingen
Linkerzijde:
2 x USB 3.0
Hoofdtelefoon uitgang (3.5mm mini-jack)
Digitale uitgang (3.5mm jack)
Microfoon ingang (3.5mm)

HDMI 1.4a
Mini DisplayPort 1.2
Netadapter

Voorzijde:
7 Ledlichtjes voor zaken zoals de HDD activity, batterij indicator en caps lock.

Het beeldscherm
Bij het samenstellen van de laptop kon je kiezen uit een mat Full HD IPS paneel met standaard contrast, of een mat Full HD IPS paneel met hoog contrast. Zelf heb ik gekozen voor het paneel met het standaard contrast. Hier heb ik ook geen spijt van, het scherm voldoet aan mijn verwachtingen. De kijkhoeken zijn goed, de kleuren zien er echt uit (maar dit kan ik helaas niet meten), er is geen backlight bleeding te zien en het scherm vertoont bijna geen reflecties.

Het toetsenbord en touchpad
Het toetsenbord vind ik echt enorm fijn typen, zeker vergeleken met andere laptops. De toetsen hebben een soort coating waardoor ze niet zo glibberig zijn, en ze hebben een travel van een millimeter of 4. De verlichting is vooral ‘s avonds erg fijn, en het zorgt ervoor dat ik minder fouten maak tijdens het typen.

Het touchpad werkt echter wat minder fijn, ik heb met meerdere laptops van rond de ¤500 gewerkt die een veel beter touchpad hadden. Het voelt alsof het touchpad je vinger soms niet goed registreert waardoor de muis opeens langzamer beweegt dan je verwacht. Heel erg vind ik dit niet, aangezien ik meestal een muis gebruik. Ook de vingerafdrukscanner op het touchpad kreeg ik niet goed aan de gang, maar dat kan best aan mij liggen.

De batterij
In deze BTO XBook zit een 4-cell Lithium-Ion batterij van 62Wh. Deze batterij gaat met lichte taken, zoals browsen of e-mailen ongeveer 5 tot 6 uur mee. Wel heb ik de helderheid van het scherm dan op 35% staan. Als je de laptop intensief gebruikt zal de accu ongeveer 1,5 tot 2 uur meegaan.

Dagelijks gebruik
Windows start in enkele seconden op en de laptop draait extreem soepel. Bij lichte tot medium taken, zoals browsen met meerdere tabbladen open, YouTube video's kijken of bellen via Skype springt de ventilator niet eens aan. De laptop blijft dan rond de 50-60 graden Celsius. Bij het gamen springt de ventilator wel aan, en bij de zwaardere games kan hij ook best luid worden. Ik heb maar één benchmark kunnen draaien, namelijk Crystal Disk Benchmark, maar ik kan wel wat inzicht geven in de framerate die ik in games behaal.

Crystal Disk
Read [MB/s] Write [MB/s]
Seq Q32T1 509 341
4k Q32T1 145 268
Seq 486 332
4K 23 88

Counter Strike Global Offensive haalt op lage instellingen bijna altijd meer dan 200 fps (frames per second), maar deze game heb ik gelockt op 120 fps waardoor de ventilator een stuk stiller is, en de laptop rond de 70-75 graden blijft, terwijl de maximale boost clock behaald wordt.

Battlefield 1 haalt op medium-high instellingen constant 60 fps, maar dan wordt de CPU toch wel erg warm, rond de 80-85 graden. Ik heb zelfs een uitschieter gezien naar de 96 graden, maar toch bleef de Boost clock van de CPU rond de 3GHz, en de fans draaiden maar op 80% van hun kunnen. Eigenlijk vind ik het niet prettig dat de CPU zo warm wordt. Ik had verwacht dat deze laptop maximaal op 85 graden zou uitkomen, zeker met de betere cooling paste die ik besteld had. Ik begin me zelfs af te vragen of die cooling paste wel verschil maakt. De GPU blijft wel netjes rond de 75-80 graden. Als ik Battlefield op ultra instellingen draai, blijft de laptop even warm en dan ligt de fps rond de 50-60 fps.

Bij CPU-Z werd de CPU zelfs 99 graden terwijl de Boost Clock rond de 3GHz bleef liggen. De maximale temperatuur van de processor mag volgens Intel 100 graden bedragen. Die temperatuur werd bijna gehaald, en dat voelt echt niet prettig. Natuurlijk zal je tijdens het dagelijks gebruik nooit alle 8 de CPU cores maximaal belasten, maar in Battlefield werd de CPU ook extreem heet bij 60% belasting op alle cores.

Ik heb contact opgenomen met BTO, en gemeld dat de laptop zo warm wordt. Daarom gaan zij mijn XBook binnenkort nakijken. Ik zal de review te zijner tijd dan updaten.

De BTO XBook 15CL73 is een mooie en degelijk gebouwde laptop, die prima prestaties levert voor de prijs. Het toetsenbord typt erg lekker, en het beeldscherm ziet er goed uit. Het enige wat ik heel graag anders had willen zien, is de warmteontwikkeling. Voor mijn gevoel wordt de laptop toch veel te warm, ik had liever maximale temperaturen van rond de 80 graden Celsius gezien.

EDIT:
De laptop is een paar weken geleden terug gestuurd naar BTO. Daar hebben ze de cooling paste vervangen, en de temperaturen zijn nu in orde. Met hoge belasting blijft de CPU rond de 80 graden, met uitschieters naar 85. Wel begint de behuizing nu sneller vlekken te vertonen, voornamelijk vetvlekken door contact met de huid.

Heb jij ook een BTO X-BOOK 15CL73?