Specificaties Bluetooth muis en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Orochi Review

ocf81 24 september 2016, laatste update op 24 september 2016, 139 views

Razer Orochi

Prima laptop muisje voor onderweg. Niet heel geschikt voor het echte gamewerk, maar doet het beter dan de gemiddelde laptopmuis.

Pluspunten

• Nauwkeurig
  • Gaat lang mee op een stel batterijen
  • Profiel kan naar muis worden geflashed

Minpunten

• Als je afdekklepje stuk gaat is de muis ook gelijk waardeloos (Kan in theorie gebeuren)

Deze muis heb ik ondertussen al een vijftal jaartjes en doet het nog steeds prima. Ik ben er heel tevreden over (In tegenstelling tot veel andere Razer hardware)

Ergonomie

De muis is ontworpen om klein te zijn. Daaruit volgt dan ook dat de muis niet de hele hand opvult. De knoppen en het scrolwiel zijn prettig geplaatst. Het gewicht is voor mij goed. Gezien het doel van de muis is de mindere ergonomie door het kleinere formaat niet iets waar ik over val.

Functionaliteit

De muis is uitgerust met 6 knoppen en een scrolwielknop (7 knoppen dus).
Je kan 5 van deze knoppen toewijzen aan de standaard windows knoppen. De andere twee knoppen kan je iets anders laten doen. Ik gebruik ze voor het wisselen tussen profielen.

De muis wordt verder geleverd in een klein etuitje waar een scheidingsvlak in zit. Dit etui heeft ondertussen wat versleten begint te raken.

Het enige gemis wat ik misschien zou willen opmerken is het ontbreken van een BT dongle. Op zich is deze voor een tientje te krijgen en heb ik hem ook niet nodig, maar ik kan mij voorstellen dat het makkelijk is wanneer je een laptop hebt waar geen BT in zit gebouwd.

Pairen gaat redelijk makkelijk. Er is wel enige handigheid voor vereist. omdat je alle zijknoppen tegelijkertijd moet indrukken. Als je 'de greep' tussen duim, en wijsvinger eenmaal in de gaten hebt is er verder geen drol aan.

De muis is uitgerust met blauwe verlichting. Gelukkig kan deze via de profielsoftware makkelijk worden uitgeschakeld.

Vormgeving en bouwkwaliteit

De muis is verder goed gebouwd. Het enige waar je wellicht iets over kan zeggen op dit punt zijn de afdekplaat en de aansluiting van het muissnoer.
De afdekking van het batterijcompartiment gebeurt door een cover die magnetisch vast zit aan de muis. Deze steekt met een paar pootjes in de muis zodat er geen ongewenste bewegingen mogelijk zijn. Dit werkt goed, maar als je de betterijen meot vervangen moet je de klep wel recht omhoog tillen, anders zou in theorie een van de pootjes af kunnen breken. Soms blijft het klepje ook handen. Omdat de klep gelijk ook de muisknoppen zijn ben je dan dus je muis kwijt. Gelukkig is mij dat in al die tijd niet overkomen, dus in de praktijk valt dat wel mee.

Het andere punt is dat de muiskabel een speciaal micro USB stekkertje heeft dat onder het scrolwiel de muis in gaat. De aansluiting is op zich heel stevig, maar Razer had net zo goed een proprietaire aansluiting kunnen gebruiken, aangezien niemand anders een vergelijkbare kabel levert.

Software

De drivers voor deze muis zijn ok. Het is middels de (oude) profielsoftware mogelijk om de muis te programmeren en vervolgens de software te verwijderen en er nooit meer naar om te kijken. De software maakt het mogelijk om de muisknoppen hardwarematig toe te wijzen. Daardoor kan je deze muis voor beide handen instellen zonder dat je in je OS iets in hoeft te stellen. Wat mij betreft maken ze alle muissoftware zo. Helaas is de nieuwe software van Razer afhankelijk van de cloud. Dat is nou net waar ik een griebushekel aan heb. Gelukkig is de oude software nog beschikbaar :)

Precisie

De muis is heel precies, helemaal voor een laptopmuis, welke meestal toch een meer op kantoorgerichte sensor aan boord hebben. De muis regageert ook tamelijk vlot.

Heb jij ook een Razer Orochi?